Руйнування росією критичної інфраструктури України з метою занурити країну в пітьму та холод і зламати волю українців до опору робить енергетичну підтримку нашої держави з боку партнерів однією з ключових. Велику роль в організації та координації допомоги у цій сфері відіграє Фонд енергетичної підтримки України, створений у квітні Енергетичним співтовариством за підтримки Єврокомісії.
Укрінформ поспілкувався з директором Секретаріату Енергетичного співтовариства Артуром Лорковським про те, скільки коштів уже залучено для Фонду, якими є пріоритети їх використання, як відбуваються самі закупівлі, а також про оцінки збитків, завданих державою-агресором енергетиці та довкіллю України.
УСВІДОМЛЕННЯ ПАРТНЕРАМИ ПОТРЕБ УКРАЇНИ В ЕНЕРГЕТИЧНОМУ СЕКТОРІ ЗРОСТАЄ
- У квітні Секретаріат Енергетичного співтовариства створив Фонд енергетичної підтримки України. Скільки країн уже зробили внески до Фонду і скільки коштів виділено на його роботу?
- Справді, на початку квітня Секретаріат Енергетичного співтовариства на прохання Європейської комісії та за погодженням з міністерством енергетики України створив правову основу для Фонду енергетичної підтримки України з метою протидії наслідкам російського вторгнення.
Наразі до Фонду залучено 61,5 млн євро від 5 країн та міжнародних організацій. Ми очікуємо, що ця сума збільшиться в найближчі тижні, адже усвідомлення потреб України в енергетичному секторі зростає.
- Якими є пріоритети у використанні коштів Фонду і як вони змінилися після останніх російських атак на об’єкти української енергетичної інфраструктури?
- На даному етапі закупівлі в рамках Фонду передусім спрямовані на «Укренерго», яке найбільше постраждало від цілеспрямованих атак росії. Загалом же міністерство енергетики України визначає пріоритетність потреб, які мають бути покриті за рахунок коштів Фонду.
- Чи затверджено механізм оцінювання реальних потреб в екстреному фінансуванні суб’єктів господарювання, що працюють в енергетичному секторі України, та чи визначено міжнародне закупівельне агентство, яке відповідає за обрання постачальників?
- У рамках Фонду підтримки енергетики України, яким керує Секретаріат, українські енергетичні компанії самі оцінюють свої потреби та подають заявки на підтримку до міністерства енергетики для перевірки та визначення пріоритетів. Потім необхідне обладнання або паливо закуповується від імені цієї компанії через незалежного агента із закупівель.
МЕХАНІЗМ НАДАННЯ УКРАЇНІ ЕНЕРГООБЛАДНАННЯ ВЖЕ ДОБРЕ НАЛАГОДЖЕНИЙ
- Зрозуміло, що проблеми пошуку устаткування для відновлення зруйнованої критичної інфраструктури не обмежуються лише фінансами. Адже йдеться, здебільшого, про специфічне складне обладнання (іноді — не серійне, а виготовлене за індивідуальними проєктами), яке не купиш у звичайному супермаркеті і для виробництва якого потрібен час. Чи може Україна розраховувати на таку авторитетну інституцію як Енергетичне співтовариство у пошуку “вільних” вузлів і агрегатів не лише у Європі, а й на інших континентах?
- Коли йдеться про закупівлі в рамках Фонду енергетичної підтримки України, Секретаріат співставляє попит в Україні з можливими пропозиціями по всьому світу шляхом тісної комунікації з потенційними постачальниками. Незалежний агент із закупівель проводить переговори щодо найкращих доступних умов, у тому числі з точки зору якості, ціни та часу, у відповідності з найвищими міжнародними стандартами.
З березня цього року Енергетичне співтовариство долучилося до координації надання Україні аварійного енергетичного обладнання. Механізм, створений з Координаційним центром ЄС з реагування на надзвичайні ситуації, – наразі добре налагоджений. Цільова група Секретаріату з підтримки України скоординувала вже понад 40 поставок з 20 країн світу загальною вагою 740 метричних тонн. Серед останніх поставок в Україну – 248 трансформаторів із Литви та 100 електрогенераторів із Франції. Ще понад 50 поставок – на стадії підготовки або в дорозі.
Однак, насправді, транспортування такого важкого та громіздкого обладнання є непростим завданням, і лише кілька компаній можуть упоратися з такими поставками. Наприклад, наразі Цільова група допомагає у передачі двох автотрансформаторів, одного з Німеччини, а іншого з Литви, вагою понад 200 тонн кожен.
ЗБИТКИ МАЮТЬ БУТИ СТЯГНУТІ З ДЕРЖАВИ-АГРЕСОРА
- Одним із напрямів співпраці України з Енергетичним співтовариством є розробка міжнародних механізмів відшкодування державою-агресором збитків, завданих енергетичному сектору України, а також внесення пропозицій до Плану відновлення України. Якими Ви вбачаєте ці механізми компенсації і скільки може коштувати відновлення енергетичного сектору України?
- Важко назвати остаточну суму. Станом на кінець вересня оціночні збитки, завдані українському енергетичному сектору, включаючи комунальне господарство та централізоване теплопостачання, становили щонайменше $5,9 млрд. Станом на 22 листопада збитки, завдані лише українському оператору системи передачі електроенергії «Укренерго», оцінюються у понад 2 млрд дол. США.
Ці збитки мають бути стягнуті з держави-агресора. Повна компенсація є базовим принципом міжнародного права. Існує кілька ініціатив та пропозицій щодо найкращих доступних форумів та процедурних рамок. Центр переговорів та врегулювання спорів Секретаріату співпрацює з «Укренерго» у пошуку найкращих та найшвидших варіантів отримання грошової компенсації за підтримки міжнародної правової спільноти.
- З березня Україна приєдналася до єдиної європейської енергомережі ENTSO-Е. Чи спроможні партнери за нинішніх скрутних для всієї європейської енергетики умов забезпечити додаткові потоки електроенергії, щоб замістити частину втраченої української генерації? Чи мають вони для цього потужності, паливо, технічні можливості і передавальні потужності?
- Синхронізація енергосистем України та Молдови з континентальною Європою у березні 2022 року допомагає їх енергосистемам працювати стабільно, забезпечуючи аварійне живлення та підтримуючи рівень частоти, який має утримуватися на рівні 50 Гц.
Передавальні потужності між сусідніми країнами-членами ЄС (Польщею, Словаччиною, Угорщиною та Румунією) та Україною/Молдовою є великими, але все ж обмеженими під час аварійної синхронізації через правила безпеки експлуатації систем передачі в Україні та ЄС.
ОПЕРАТОР ГТС УКРАЇНИ ПРОДЕМОНСТРУВАВ НЕЙМОВІРНИЙ РІВЕНЬ ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ
- Україна також зацікавлена в участі у глобальних та регіональних газових проєктах, зокрема, в Eastring. Як Ви оцінюєте приєднання українського оператора ГТС до цієї ініціативи і які перспективи об'єднання європейського та українського газових ринків загалом?
- Як і «Укренерго», український оператор газотранспортної системи (ГТС) продемонстрував неймовірний рівень професіоналізму та самовідданості при виконанні своїх завдань. У найскладнішій ситуації, яка тільки може виникнути в роботі оператора ГТС, він продовжує забезпечувати безперебійні потоки газу для своїх клієнтів і транзит газу до ЄС та Молдови.
Енергетичне співтовариство досягло значного прогресу в анбандлінгу та сертифікації оператора ГТС України. Залишаються перешкоди, в тому числі на рівні корпоративного управління, і ми продовжуватимемо працювати разом з українськими та європейськими партнерами, щоб просунути цей процес вперед.
Оператор ГТС України був дуже активним у різних європейських газових ініціативах, як, наприклад, Енергетичні регіональні платформи в рамках RePowerEU, які спрямовані на усунення перешкод у торгівлі та збільшення диверсифікації. Також оператор ГТС України брав активну участь в ініціативах CESEC, SEEGAS, пропонуючи там рішення давніх проблем. Це стосується як коротко- та середньострокових проєктів, покликаних забезпечити незалежність Європи та України від російських викопних видів палива, так і проєктів з більш довгостроковою перспективою, що дадуть старт декарбонізації газового сектору та задіють величезний потенціал низьковуглецевих газів, які можна буде видобувати та експортувати з України.
РОСІЙСЬКЕ ВТОРГНЕННЯ ЗАВДАЛО ЕКОЛОГІЧНИХ ЗБИТКІВ НА 36 МЛРД ЄВРО
- Російський агресор, серед іншого, завдав колосальної шкоди навколишньому середовищу. Київ розраховує на підтримку вашої інституції у затвердженні методології оцінювання заподіяної шкоди та реалізації спільних проектів із захисту довкілля. Чи є попередні цифри щодо екологічних збитків від російської агресії? Які проєкти співпраці ви вважаєте найбільш пріоритетними у цій сфері?
- З початку війни зафіксовано понад 2 тис. випадків нанесення шкоди навколишньому середовищу. Російська агресія має згубні наслідки для довкілля України, які, до того ж, мають транскордонний вплив. російська федерація цілеспрямовано обстрілює нафтопереробні заводи, об’єкти промисловості, енергетики та сфери переробки відходів, що призводить до забруднення води, повітря та ґрунту, фізичного пошкодження чутливих ландшафтів, втрати лісів та природоохоронних об'єктів, а також до масових викидів CO2 в атмосферу.
На основі доповіді міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Руслана Стрільця підраховано, що російське вторгнення вже завдало 36 млрд євро екологічних збитків: збитки від пов'язаного з війною забруднення повітря у грошовому еквіваленті становлять близько 25 млрд євро, а шкода, заподіяна ґрунтам – понад 11 млрд євро.
російська федерація має бути притягнута до відповідальності за шкоду та збитки, завдані навколишньому середовищу України. І Секретаріат разом із Центром переговорів та врегулювання спорів запропонував підтримати Україну в судових позовах до національних та міжнародних судів і трибуналів проти російської федерації з метою отримання справедливої компенсації за завдану довкіллю шкоду, включаючи втрати, пов'язані зі зміною клімату.
ЕНЕРГЕТИЧНЕ СПІВТОВАРИСТВО ВІДРЕАГУЄ НА ЕНЕРГОШАНТАЖ РОСІЇ
- Цілеспрямовані атаки агресора на українську енергетику також негативно впливають на рівень енергетичної безпеки всієї Європи. Яким чином можна посилити енергобезпеку та досягнути єдності всіх без винятку країн-членів Енергетичного співтовариства у протистоянні енергетичним шантажу та тероризму з боку рф? Чи можна очікувати якихось рішень із цього приводу за результатами 20-го засідання Ради міністрів Енергетичного співтовариства, яке відбудеться 15 грудня у Відні?
- Дійсно, питання енергетичної безпеки займатиме важливе місце на порядку денному Ради міністрів у четвер, і протидія енергетичному шантажу з боку росії буде в центрі уваги.
Рішуча відповідь всього Енергетичного співтовариства полягає у тому, щоб якомога швидше імплементувати пакет REPowerEU, який, зокрема, передбачає поетапне позбавлення залежності від російського газу, прийняття амбітних кліматичних та енергетичних цілей, поєднання попиту на газ та спільних закупівель газу, а також прискорення інтеграції ринків електроенергії.
- У цьому зв'язку, як ви оцінюєте ухвалені рішення стосовно цінових та інших обмежень на європейському і світовому ринках для російських енергоносіїв? Чи будуть вони ефективними у зменшенні доходів москви для фінансування війни?
- Обмеження ціни на російську нафту, яке почало діяти 5 грудня 2022 року, стримає різкий ріст цін, спричинений надзвичайними ринковими умовами, а також значно зменшить доходи, які росія отримує від продажу нафти. Це також сприятиме стабілізації світових цін на енергоносії та пом'якшенню негативних наслідків для постачання енергоносіїв до третіх країн.
Василь Короткий, ВІДЕНЬ.