Ринок вживаних авто: шлях до детінізації
Цього тижня в парламенті зареєстрували законопроєкт № 9083 , яким запропоновано послабити вимоги до реєстрації вживаних транспортних засобів при перепродажу. Мета — спростити бюрократичні процедури, що, поміж іншого, зробить непотрібним застосування схем порушення низки архаїчних вимог та знизить навантаження на державні та контролюючі органи. Спрощення стосуються компаній, які торгують авто з пробігом. Якщо закон буде ухвалено, торговцям вже не доведеться двічі реєструвати виставлені на продаж автомобілі у сервісному центрі МВС і ставити їх на тимчасовий мобілізаційний облік в Територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП). Робити це треба буде лише один раз: щойно транспортний засіб отримає нового господаря.
Проаналізуємо аргументи авторів законодавчої ініціативи та принагідно згадаємо про інші зміни, які відбулися останнім часом у цьому сегменті вітчизняного ринку.
Для бізнесу — простіше, для покупців — надійніше, для держави — вигідніше
Торік обсяги перепродажів автомобілів в Україні майже у 20 разів перевищували показники реалізації нових авто: 712 тисяч (це лише офіційні операції) проти 39 тисяч одиниць. При цьому у майже 98% випадків покупцями транспорту були фізичні особи. Натомість діяльність численних майданчиків із продажу вживаних авто у статистиці майже не відображена, офіційно подані цифри мізерні порівняно з реальними обсягами здійснених операцій.
“Пропоновані зміни допоможуть створити сприятливі умови для “легалізації” торгівлі вживаними автомобілями, розвитку легальних майданчиків з їх продажу і надати переваги тим, хто хоче займатися цим бізнесом цивілізовано”, - переконані експерти Інституту досліджень авторинку.
Для цього народні обранці хочуть внести зміни до Законів України “Про дорожній рух” та “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”. Компаніям, які мають відповідний код діяльності (торгівля транспортними засобами) та стоять на обліку в Головному сервісному центрі МВС дозволять не реєструвати автомобілі на себе, якщо їх придбали для подальшого перепродажу. Також не потрібно буде реєструвати такі авто в ТЦК та СП (колишні військкомати). Це, поміж іншого, зменшить навантаження на їхніх працівників, що, погодьтеся, дуже важливо в умовах воєнного стану.
Зараз при викупі автомобіля посередниками треба отримати довідку про взяття транспортного засобу на військовий облік, а при продажу автомобіля кінцевому споживачеві - документ про зняття з обліку. Попередньо для отримання кожної довідки потрібно підготувати заяву й наказ по підприємству.
“При цьому ТЦК та СП видають такі довідки лише 2 рази на тиждень (у вівторок і четвер) до 13:00 години, що зумовлює величезні черги, особливо з урахуванням численних повітряних тривог, під час яких територіальні центри взагалі зачиняються і не працюють. Крім цього, військовий облік автомобілів ведеться “вручну” у паперових журналах. На отримання однієї довідки можна витратити від одного до кількох робочих днів, що істотно “гальмує” роботу автобізнесу в сегменті продажу вживаних автомобілів”, - йдеться в Пояснювальній записці до законопроєкту.
Чимало головного болю і із зайвою проміжною реєстрацією транспортних засобів в Сервісних центрах МВС (починаючи з 2010 року, суб’єкти господарювання, які здійснюють торгівлю вживаним автотранспортом, позбавлені можливості скуповувати без державної реєстрації на себе вживані автомобілі для подальшого перепродажу кінцевому споживачеві).
І справа не лише в додаткових затратах часу та грошей на реєстрацію. За роки дії чинних поки що законодавчих норм автопосередники (зокрема й комісійні майданчики) добре навчилися їх обходити, уникаючи бюрократичної тяганини та зайвих витрат на реєстрацію транспортних засобів. Паралельно вони мають можливість і “стимул” приховувати частину операцій від оподаткування. Приміром, викуповуючи старе авто у громадян чи організацій, посередники не укладають офіційні договори купівлі-продажу, беручи натомість нотаріальну довіреність від колишнього власника. А перереєстровують авто лише тоді, коли знайшли покупця.
“Як наслідок, ці операції ніде не фіксуються, не відображаються в бухгалтерії компаній та, відповідно, з них не сплачують жодних податків, - пояснює керівник Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький. - І в разі якихось проблем з автомобілем, юридично покупець справи з таким посередником взагалі не має, адже власником (формально) залишається той, хто вказаний у свідоцтві про реєстрацію”.
Тепер же (якщо закон ухвалять) відповідальність автопосередників зросте. Адже у період між придбанням вживаного автомобіля у продавця та укладанням угоди із покупцем саме комісійний майданчик вважатиметься юридичним власником машини. Хоча номерні знаки та свідоцтво про реєстрацію залишаються старими, жодних претензій до попереднього власника не буде. А якщо знайдеться покупець, торговець виписує новий договір купівлі-продажу автомобіля від свого імені. І вже на підставці цього документа в Сервісному центрі МВС видаватимуть нові номерні знаки та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу.
Як зазначається у Пояснювальній записці до поєкту закону №9083, “запропоновані механізми вже успішно реалізовані й працюють в розвинених західних країнах, зокрема у США, Німеччині та Польщі, де автодилери без будь-яких обмежень можуть скуповувати вживані автомобілі для подальшого продажу без державної перереєстрації на себе”. Тобто, поміж іншого, зміни сприятимуть встановленню на вітчизняному ринку вживаних автомобілів цивілізованих правил гри.
Важливо це ще й з точки зору державних фінансів. “В умовах війни надходження до державного бюджету України від автомобільного ринку стали другими за розміром після надходжень від торгівлі нафтопродуктами. Основна мета проєкту – додаткове збільшення надходжень до бюджету шляхом спрощення застарілих та неефективних бюрократичних реєстраційних процедур”, - узагальнює в коментарі Укрінформу голова комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.
Він вважає, що після війни ринок перепродажу автомобілів, що були у використанні, має неабияку перспективу. Приміром, за результатами довоєнного, але також доволі непростого через пандемію та фінансову кризу, 2021 року обсяг державних реєстрацій нових автомобілів сягнув майже 100 тисяч, а вживаних – 1,7 мільйона! Проте фінансовий ефект для держави був незначним. Адже левова частка ринку вживаних автомобілів наразі перебуває “в тіні”.
Ринок вживаних авто: “євробляхи” все ще “рулять”
Окрім внутрішнього продажу автомобілів “із рук в руки”, від одного власника до іншого - напряму або ж через посередників, - на український автомобільний ринок помітно впливає ввезення вживаних авто з-закордону. Торік в країну ввезли понад 400 тисяч таких транспортних засобів. Особливо активно це відбувалося з квітня до початку липня, коли діяло так зване “нульове розмитнення” - як одне із запропонованих владою фіскальних послаблень для громадян та бізнесу у зв’язку з російською агресією. За три місяці дії такої пільги автопарк українців поповнився на понад 200 тисяч легковиків, митна вартість 78% з яких - до $5 тисяч. Чимало таких авто ввозилися волонтерами для потреб українських захисників. Хоча були, на жаль, і випадки прикриття потребами волонтерства елементарних спроб заробити, заощадивши на митних платежах і податках.
“Повернення митних платежів на імпорт авто скоротило обсяги їх ввезення з-за кордону у 7 разів. Проте, оскільки зацікавленість в автомобілях в Україні висока, цю потребу покупці задовольняють, купуючи авто на внутрішньому ринку. Його частка зросла з 58,9% в листопаді-2021 до 81,5% у листопаді 2022 року, а частка імпорту відповідно скоротилася з 41,1% до 18,5%”, - підрахували в Інституті досліджень авторинку.
З початку цього року українці ввезли з-за кордону майже 25 тисяч вживаних авто. Скажімо, в лютому зареєстровано приблизно 13,5 тисяч таких автомобілів, на 54% менше, ніж у лютому 2022 року. За даними профільної асоціації "Укравтопром", найпопулярнішою моделлю “євроблях” був французький Renault Megane – більше 1 тисяч реєстрацій. Понад 900 ввезених в країну авто - Volkswagen Golf. Більше 700 реєстрацій припадає на чеську Skoda Octavia. Середній вік усіх ввезених у лютому б\в авто - 11 років. “Чемпіон” - Audi A4 1995 року випуску.
Ще гірша ситуація з продажем нових авто. В лютому українці придбали лише 2,7 тисяч “нульових” автомобілів, удвічі менше, ніж за другий місяць 2022 року.
Загалом ситуація із так званими “єробляхами” в Україні дещо заспокоїлася. Проте, за висновками багатьох експертів, проблему остаточно не розв’язали. Хоча влада й пішла назустріч власникам нерозмитнених авто, кілька разів подовжувала термін, відведений для їх пільгової легалізації, знижувала ставки оподаткування, переглядала нормативи оцінювання, у власників таких транспортних засобів все ще залишається багато питань у зв’язку з тим, що митне оформлення ввезених авто часто перевищує вартість їх придбання за кордоном.
Хоча в умовах війни працівники поліції й не надто “кошмарять” тих, хто керує “сірими” автомобілями, кількість виписаних штрафів та навіть випадків позбавлення людей водійських прав перманентно зростає. Нагадаємо, штраф за керування авто на іноземній реєстрації, яке своєчасно не вивезли за межі України, - 8 500 гривень. За повторне порушення - 17 тисяч. Одночасно водія позбавляють права керування транспортом терміном на 1 рік. Можливо, навіть із вилученням авто (ч.9 ст.121 Кодексу України про адміністративні правопорушення). Незважаючи на це, й досі в країні, за оцінками галузевих експертів, залишаються сотні тисяч автомобілів з іноземною реєстрацією.
Чому розмитнення авто в Дії ще не діє?
Покращити ситуацію могло б впровадження розмитнення авто через мобільний застосунок “Дія”, про що говорять вже кілька років. Адже відповідні нововведення не лише спростили б проходження митних процедур і унеможливили вплив так званого “людського фактору”, із чим пов’язують ледь не всі проблеми української Митниці, а й здешевили б їх для громадян.
За місяць до великої війни Міністерство цифрової трансформації і Державна митна служба презентували новий калькулятор митного збору. Проте, зі зрозумілих причин, плани довелося відкласти.
Та вже в серпні прем’єр-міністр Денис Шмигаль доручив прискорити процес переходу на розмитнення авто через застосунок "Дія". Пізніше він прогнозував, що нововведення набере чинності вже у 2023 році. За словами глави Уряду, розмитнити “євробляху” через Дію можна буде за якихось 10 хвилин. На порталі “Дія” навіть оприлюднили форму зворотного зв’язку для побажань та пропозицій до нового механізму.
Але у лютому Верховна Рада неочікувано для багатьох провалила голосування за законопроєкти про розмитнення “у смартфоні”. Для їх ухвалення за основу забракло голосів. Відправити документи на доопрацювання депутати також не змогли. Отже, всю процедуру підготовки та ухвалення законодавства в цій царині доведеться починати з початку. А це — додатковий час. Тож шансів на те, що нововведення запрацює уже цього року, небагато.
За висновками аналітиків Інституту досліджень авторинку, поміж причин “провалу” в сесійній залі документів, у необхідності й прогресивності яких начебто переконані всі, - зауваження від більшості профільних комітетів та деяких міністерств, а також неузгодженість низки положень із нормами європейського права. А пропонована єдина формула розмитнення для усіх авто, незалежно від їх стану, викликала невдоволення в автомобільних підприємців, що займаються імпортом вживаних авто з Америки.
Проте в Інституті досліджень авторинку переконані: доопрацьовані й можливо змінені з огляду на згадані зауваження законопроєкти обов’язково невдовзі зареєструють в парламенті. Не виключено, що повторно необхідні для розмитнення в Дії законодавчі зміни ініціює Президент України Володимир Зеленський. Адже влада вважає такі спрощення принципово важливими для країни. За задумом, вони мали стати пробним каменем для впровадження в Дії інших митних процедур.
Яким буде 2023-ій “авторік”?
За прогнозами Інституту досліджень авторинку, якщо ситуація буде більш-менш стабільною, щомісячний обсяг вторинного авторинку становитиме від 50 до 100 тисяч угод купівлі-продажу. При цьому, якщо не буде змін до податкового законодавства в частині імпорту авто, більшість із них (70-80%), як і наприкінці минулого року, купуватимуть на внутрішньому ринку.
З-за кордону імпортуватимуть 10-20 тисяч авто щомісяця. Зрости ця кількість може лише за умови зниження ставок митних платежів. Залежно від їх розміру, імпорт може сягнути навіть 50 тисяч легковиків з пробігом на місяць (середній показник до початку повномасштабного російського вторгнення).
Ринок нових автомобілів, за прогнозами, зростатиме повільніше. Їх щомісячні продажі становитимуть від 3 до 5 тисяч. А зростання цього показника напряму залежатиме від існування програм фінансової підтримки — кредитування та лізингу на вигідних умовах.
Проте головна передумова цього — якнайшвидше завершення війни і початок масштабного відновлення України. Що, з одного боку, збільшить потреби у транспорті - не лише спеціальному, а й у тому ж таки легковому, - а з іншого — сприятиме зростанню доходів українців, потенційних власників нових і вживаних (куди ж без них) автомобілів.
Владислав Обух, Київ