З початку березня Національне антикорупційне бюро очолює 40-річний Семен Кривонос. У фіналі відбору він єдиний з трійки кандидатів не мав досвіду роботи у правоохоронних органах.
Це не перша спроба Кривоноса потрапити у бюро. У 2016 році він виграв конкурс на керівника Одеського територіального управління НАБУ, але тоді у ЗМІ з’явилася публікація про його нібито не задеклароване майно. Хоча перевірка не підтвердила порушення, Кривонос вирішив відмовитися від посади. Як він пояснив, через небажання кидати тінь на новостворену антикорупційну інституцію.
Це не завадило йому продовжити співпрацю з НАБУ уже в якості викривача.
Торік на посаді голови Державної інспекції архітектури та містобудування Кривонос повідомив про пропозицію $120 000 хабара від представника забудовника. У цій справі вже є вирок суду.
Примітно, що саме за його керівництва бюро відбулося найгучніше викриття високопосадовця "на гарячому" - в травні під час отримання хабара в 2,7 млн доларів затримали голову Верховного Суду Всеволода Князєва.
Загалом у провадженні бюро 700 корупційних справ. У “свіжих” гучних кейсах фігурують: ексголова Нацбанку Кирило Шевченко, екснардеп Олександр Грановський, ексглава Фонду держмайна Дмитро Сенниченко і ексзаступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Василь Лозинський.
У першому інтерв’ю на посаді Семен Кривонос розповів Укрінформу, чи вистачає НАБУ ресурсів для своєї діяльності - кадрового, технічного, фінансового, про деталі найбільш резонансних справ, про співпрацю з іншими правоохоронними органами, а також - чи не намагається влада впливати на діяльність антикорупційного органу.
ОТРИМАННЯ НАБУ АВТОНОМНОГО ПРОСЛУХОВУВАННЯ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД СБУ
- Пане Семене, ви вже три місяці як директор НАБУ. Знаємо, що хотіли працювати тут з 2016 року. Уже встигли провести для себе аудит справ? Бачите, що потрібно для більш ефективної роботи агентства?
- Так, НАБУ - робота моєї мрії. Але часу на розкачку взагалі не було. Одразу довелося включатися у хід справ, тому що НАБУ працює на повну потужність. Серед перших кроків, які ми зробили як команда, був план першочергових заходів для покращення ефективності бюро. Ми розробляли цей план у тому числі на підставі пропозицій структурних підрозділів, які здійснюють досудове розслідування. Фактично детективи сформували виклики, з якими стикаються, і передали мені.
І вже, базуючись на них, ми розпочали оптимізацію штату бюро, зменшили кількість адміністративних посад і вивільнили близько 20 вакансій для підрозділів, які долучені до розслідування злочинів, утворили відділ детективів, який буде базуватися у місті Дніпро.
Серед стратегічних завдань є збільшення штатної чисельності НАБУ на 300 посад. Також нашими пріоритетами є створення експертної установи при НАБУ і отримання автономного прослуховування, яке є одним з фундаментів незалежності бюро
Серед стратегічних завдань є збільшення штатної чисельності НАБУ на 300 посад. Також нашими пріоритетами є створення експертної установи при НАБУ і отримання автономного прослуховування, яке є одним з фундаментів незалежності бюро. Ми зможемо самостійно знімати відповідну інформацію з телекомунікаційних мереж без ризику для наших досудових розслідувань.
- Попередній директор НАБУ Артем Ситник раніше нарікав, що підрозділ "К" СБУ бачив заявки бюро на прослуховування і часом використовував це на шкоду слідству...
- Я чув про такі речі. Прослуховування реалізовано так, що ми здійснюємо його через технічну інфраструктуру Служби безпеки України. У 2019 році ухвалили зміни до законодавства, які надають НАБУ право на автономне прослуховування, але до цього часу це питання не вирішене.
- Що заважає?
- На мою думку, вирішення цього питання залежить саме від Служби безпеки України.
- Ви обговорювали це з головою СБУ Василем Малюком?
- Поки не обговорював, але у нас йде активне листування. Я надсилав відповідні листи також іншим правоохоронним органам, тому що незалежне прослуховування передбачене Державною антикорупційною програмою України. Над цим також активно працюють співробітники нашого оперативно-технічного управління. Вони напрацьовують технічні рішення як реалізувати незалежне прослуховування. Є певні технічні проблеми, які зі свого боку озвучує СБУ. Утворена вже, здається, друга робоча група, яка має за результатами своєї діяльності напрацювати, яким чином передати нам технічну можливість прослуховувати автономно, без участі СБУ.
- Які часові рамки?
- Я дуже сподіваюся, що ми вирішимо це питання в найкоротший термін, але, на жаль, тут не все залежить від НАБУ. Як бачите, це питання не просувається давно, хоча законодавство дозволяє бюро автономне прослуховування з 2019-го року.
- У травні на сайті бюро була інформація про розроблений законопроект, який передбачає збільшення штату відомства з 700 до 1000 працівників. Навіщо бюро така кількість працівників?
- Починаючи з моменту створення бюро у 2015 році і до сьогоднішнього дня, кількість проваджень суттєво зросла. На початку роботи було близько 250 кримінальних справ. Станом на кінець 2022 року - уже 716. Це складні провадження, які стосуються серйозних схем розкрадання бюджетних коштів, діяльності злочинних організацій і вимагають залученості великої кількості детективів. Тому навантаження на слідчі підрозділи суттєво зростає.
Також треба враховувати, що після нашої перемоги на повоєнне відновлення буде спрямований значний обсяг коштів. Їх розподіл і використання має бути максимально підзвітним і прозорим. Ми маємо забезпечити ефективний моніторинг і контроль процесу відновлення країни. І навантаження на бюро в цій частині також зросте.
Ми маємо забезпечити ефективний моніторинг і контроль процесу відновлення країни
До того ж у зв’язку з війною суттєво зріс запит суспільства на боротьбу з корупцією. Ми маємо бути готові до цих викликів, тому наполягаємо на збільшенні штату. До того ж, це передбачено в антикорупційній програмі. На цю тему ми постійно спілкуємося з міжнародними партнерами.
- Яка доля цього законопроєкту? Коли бюро може розпочати проведення конкурсів на посади детективів?
- Наприкінці травня ми надіслали законопроєкт до антикорупційного комітету Верховної Ради. Чекаємо на його реєстрацію і подальше обговорення, просування у Верховній Раді.
- Для збільшення штату у наступному році вже в липні ви маєте точно знати, що цей законопроєкт буде ухвалений і в бюджеті на 2024 рік на це будуть передбачені кошти. Ви вже мали контакти з цього приводу з бюджетним комітетом парламенту, Мінфіном?
- До законопроєкту разом з пояснювальною запискою ми додали ретельні розрахунки. І ще до моєї каденції питання збільшення штатної чисельності і фінансування цього процесуактивно обговорювалося. Питання фінансування важливе і, дійсно, цей законопроєкт потрібно голосувати якомога швидше. Але ми також розраховуємо на допомогу наших донорів, міжнародних партнерів. Як свідчить досвід бюро, значну частину наших матеріальних потреб, пов’язаних з підготовкою кадрів, покривають саме вони. Тому фінансове навантаження буде розподілене між державним бюджетом і допомогою міжнародних донорів.
- На яку суму потрібно збільшити річне фінансування бюро, враховуючи, що цього року воно на рівні 1,2 млрд грн?
- Якщо завтра збільшити штат на 300 посад, то нам необхідно більше мільярда гривень. Але, розуміючи серйозне навантаження на держбюджет, у перехідних положеннях до законопроекту ми запропонували поетапне збільшення штатної чисельності НАБУ починаючи з 2024 року. Це дозволить більш рівномірно розподілити видатки та не створить надмірне навантаження на державний бюджет.
Але повторю, що, завдячуючи спільній роботі НАБУ і САП, ми маємо серйозні здобутки у поверненні коштів до державного бюджету.
Розрахунки економічного ефекту від діяльності НАБУ і САП за минулий рік - це більш як 3 мільярди гривень.
У нас тільки по угодам зі слідством на ЗСУ передано 1,7 мільярда гривень, у тому числі на “Армію дронів” спрямовано близько 700 мільйонів гривень. Тому фінансування бюро доцільне і на часі, враховуючи, що ми також впливаємо на рівень корупції в країні.
- Давайте повернемося до реорганізації. При чисельності у 700 працівників у бюро лише третина - 240 - детективів. До того ж говорять, у вас багато різних відділів, де є керівники, заступники і через це роздутий штат. Можливо, варто скоротити керівні посади?
- Коли ми оптимізували штат, то зробили це у першу чергу за рахунок керівних посад в апараті. Якщо говорити про детективів, то у головному підрозділі їх, дійсно, близько 250. Але до розслідування справ залучений не лише цей підрозділ, а й оперативно-технічне управління, яке проводить спостереження, прослуховування фігурантів. Також є управління аналітики, відповідальне за інформаційно-аналітичний супровід розслідувань, в складі якого працює криміналістична лабораторія, яка проводить цифрові дослідження, та аналітики, які роблять фінансові дослідження. Іще підрозділ детективів під прикриттям і управління спеціальних операцій, яке забезпечує силовий супровід наших слідчих дій.
- Коли почнуться конкурси і, відповідно, запрацює нове територіальне управління у Дніпрі?
- На даний момент уже відбувається конкурс на посади в оперативно-технічному управлінні і управлінні аналітиків, і уже оголошений конкурс на 31 вакансію детективів.
- У чому доцільність і яка перспектива створення експертної установи при НАБУ?
- Як і з прослуховуванням, це питання нашої автономії. Зараз ми змушені звертатися до експертних установ при інших міністерствах і відомствах і це створює ризики затягування у проведенні експертиз, тиску на експертів з метою спотворення результатів і, відповідно, впливу на результати нашого досудового розслідування. У нас зафіксовані факти тиску на окремих експертів у наших провадженнях і ми розслідуємо справи щодо витоку інформації від експертів. Тому зараз ми в цьому питанні залежимо від третіх осіб. У той же час, є суспільний запит на ефективне і швидке розслідування злочинів.
У нас зафіксовані факти тиску на окремих експертів у наших провадженнях і ми розслідуємо справи щодо витоку інформації від експертів.Тому зараз ми в цьому питанні залежимо від третіх осіб
Для експертної установи ми маємо приміщення при Національному антикорупційному бюро, воно потребує ремонту і відповідної техніки. Про це ми детально зазначили у законопроекті. Ми шукаємо підтримки в парламенті. Але, якщо говорити відверто, це є викликом для нас. Проте, ми постійно спілкуємося про це з міжнародними партнерами. Створення такої експертної установи передбачено в меморандумі з МВФ і в урядових документах. Як реаліст, я розумію, що цей процес займе певний час і дуже багато залежить від політичної волі.
- Ви маєте підтримку цих ініціатив в Офісі Президента?
- Ми не обговорювали з Офісом Президента такі питання.
- Чи відчуваєте політичний тиск на цій посаді? Коли вас призначили директором НАБУ, то почали поширювати допис Саакашвілі, де він згадує, що спроби “збити” ваше призначення на посаду очільника ДІАМ були “ліквідовані завдяки Андрію Єрмаку і Олексію Чернишову”.
Немає жодного впливу на мене і Національне антикорупційне бюро з боку президента та окремих посадових осіб
Немає жодного впливу на мене і Національне антикорупційне бюро з боку президента та окремих посадових осіб. Все інше - це конспірологія, яка базується на дописах людей, яких я поважаю, але... Ну, про що ми тут говоримо?
- Які у вас відносини з паном Єрмаком?
- Мене про це питали на конкурсі. Я з ним, дійсно, бачився на засіданнях Національної ради реформ. На момент обрання очільником ДІАМ у мене не було особистого спілкування з Єрмаком. Я сидів за одним столом разом з іншими експертами і членами уряду, коли презентував концепцію містобудування. Після мого призначення директором НАБУ я був разом з ним на засіданні робочої групи з питань ОЕСР, іншого спілкування немає.
Але питання незалежності - це питання вибору. Після повномасштабного вторгнення Росії в Україну, у нас, як у нації, був вибір - здатися або боротися. Ми обрали незалежність. Я розумію, що за моїми плечима 700 мотивованих та ефективних людей.
Я розумію, що за моїми плечима 700 мотивованих та ефективних людей
У мене достатньо амбіцій та інструментів, щоб дати бій будь-якому тиску і спробам вплинути на незалежність НАБУ.
З іншого боку, спроби фінансово-промислових груп, влади, політичних партій і окремих діячів вплинути на результати досудового розслідування не припинялися ніколи. Нікому не хочеться сідати в тюрму, нікому не хочеться бути під слідством. Всім хочеться ефективно впливати на таку структуру, як Національне антикорупційне бюро. За вісім років це нікому не вдалося, я гарантую, що за інші сім років це 100% не вдасться.
Нікому не хочеться сідати в тюрму, нікому не хочеться бути під слідством. Всім хочеться ефективно впливати на таку структуру, як Національне антикорупційне бюро. За вісім років це нікому не вдалося, я гарантую, що за інші сім років це 100% не вдасться
- Днями з’явилася інформація, що з НАБУ пішли відомі детективи Олена Кроловецька і Руслан Габрієлян, який, до речі, теж брав участь у конкурсі на посаду директора НАБУ і був другим у рейтингу, але комісія його відсіяла. Що у вас відбувається, чому йдуть хороші кадри?
- За хороші кадри НАБУ я буду боротися до останнього. Але ми розуміємо, що певна плинність кадрів буде. Зі свого боку я докладу всіх зусиль, щоб детективи, які мають досвід, працювали і передавали свій досвід іншим детективам, які приходять.
Якщо говорити про Руслана, то він виграв конкурс на прокурора САП, а зараз у ЗСУ. Починаючи з квітня минулого року він був мобілізований. Через певний час на допомогу відділу НАБУ, у якому він працював, його відряджали із ЗСУ на підставі листів. Я в тому числі підписував кілька разів ці листи і накази про продовження його відрядження. Настав час, коли він вирішив написати рапорт. У нас була з ним розмова, що після демобілізації він буде продовжувати свою роботу в САП.
Що стосується Олени, то у неї була особиста причина, яку вона мені повідомила, я не хочу її комунікувати.
- У САП 13 прокурорів відряджені у ЗСУ, а скільки у вас працівників у війську?
- У нас мобілізовані 20 співробітників.
- За вісім років роботи НАБУ так і не був проведений незалежний аудит. Чи готове бюро до перевірки?
- Аудит не був проведений, бо цей процес постійно політизували. Я готовий до будь-яких аудитів, буду максимально відкрито співпрацювати, ніяких перешкод у цьому питанні не бачу.
У НАС Є ПЛАНИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ, НЕЙРОМЕРЕЖ І АНАЛІТИЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ У РОБОТУ БЮРО
- На посаді очільника ДІАМ ви пишалися цифровізацією процесів видачі дозволів на будівництво. А в НАБУ, окрім системи електронного кримінального провадження eCase Management System, яку запустили у грудні минулого року, планується впроваджувати інші інформаційні технології?
- На сьогодні eCase Management System іще впроваджується у Бюро. Ми збираємося до кінця року завершити її тестову і промислову експлуатацію і вже в електронному вигляді обмінюватися всіма документами між НАБУ, САП і ВАКС. Ми тонемо в паперовій рутині і розгортання цієї системи вивільнить дуже багато часу.
По цифровізації у нас є іще інші плани. Це запровадження технології штучного інтелекту, нейромереж і аналітичних інструментів в роботі бюро. Ця технологія здатна аналізувати величезні масиви даних, виділяти окремі елементи і підозрілі дії. Система дозволяє в режимі реального часу на основі аналізів трафіків, довіреностей, прописок відслідковувати і вибудовувати взаємозв’язки. Вона розпізнає обличчя, транскриптує аудіо у текст. Іще - вона самонавчається.
Ми ведемо перемовини з однією компанією, яка таким аналітичним продуктом володіє, і проводимо проектні роботи. Одне з простих завдань, яке я ставив розробнику, чи можна, наприклад, виявити в тендерах “Прозоро”, як компанія Х протягом конкретного періоду часу прийняла участь в 50 закупівлях, де є ознаки аномально завищених цін на певну категорію товарів? Цією компанією володіє Іванов через Сидорова, при цьому Сидоров фігурував в кримінальних провадженнях, пов’язаними з розкраданнями, отриманням неправомірної вигоди, а в нього номер телефону засвітився в переговорах з якимось олігархом. Ось такий об’єм даних може робити штучний інтелект. У мене є амбіція запровадити цю технологію в бюро і бути попереду не лише Україні, а й у світі.
- Тобто, ця система певною мірою дублює роботу аналітика НАБУ?
- Не зовсім. Частину роботи завжди буде виконувати людина. Аналітик НАБУ буде тим, хто навчатиме цю систему, ставитиме правильні питання програмі: знайти це, шукати тут. І система проаналізує і видасть результат.
- У світі це вже десь працює?
- Зараз активно впроваджуються інструменти штучного інтелекту, але ми хочемо бути в клубі країн, які успішно користуються такими програмами. До речі, програма Palantir, яка дозволила в свій час виявити Бен Ладена, теж базується на подібних алгоритмах.
- А де ви знайдете фахівців, які вміють працювати з новітніми технологіями?
- У нас хороший рівень заробітної плати, тому досвідчені кадри йдуть у Національне антикорупційне бюро. Тут взагалі основна цінність в тому, що наші фахівці уже використовують багато аналітичних продуктів і цифрових систем, щоб ефективно розслідувати. Просто нам потрібно позбавитися цих паперових стосів. Тому зараз на етапі впровадження eCase Management System. І ми розраховуємо отримати цифрові продукти, про які я говорив, щоб виділяти раціональне зерно з того, що людина не побачить.
ОКРЕМІ ЮРИСДИКЦІЇ НАМ ВІДМОВЛЯЮТЬ В ЕКСТРАДИЦІЇ КОРУПЦІОНЕРІВ ЧЕРЕЗ ВІЙНУ
- Давайте перейдемо до міжнародної співпраці бюро. У нас діє робоча група для підготовки України до вступу в Організацію економічного співробітництва та розвитку. Наразі напрацьовуються проекти змін до нашого законодавства для того, щоб воно відповідало критеріям цієї організації. Поясніть, навіщо нам це членство?
- Ця організація практикує найвищі стандарти боротьби з корупцією, а вступ України буде означати, що ми відповідаємо цим стандартам. Це - як членство в успішному клубі. Для того, щоб вступити в успішний клуб, ти сам маєш бути успішним і повинен виконати цілу низку вимог. Якщо ми станемо членами ОЕСР, повірте, це суттєво впливатиме на наш економічний клімат. Це, як індикатор для іноземних інвестицій.
Якщо ми станемо членами ОЕСР, повірте, це суттєво впливатиме на наш економічний клімат. Це, як індикатор для іноземних інвестицій
Якщо ми у ОЕСР - значить, все окей, у тому числі з точки зору боротьби з корупцією, відповідальністю чиновників і окремих юридичних осіб.
Важливо, що НАБУ є одним з локомотивів для руху вперед у процесі вступу України до робочої групи ОЕСР. Ми забезпечуємо підготовку відповідних матеріалів, напрацювання законодавчих змін, принаймні, в частині запровадження відповідальності юридичних осіб.
- А як у бюро вибудовується співпраця з компетентними органами іноземних країн в частині екстрадиції фігурантів справ, які знаходяться за кордоном?
У нас проблема з екстрадицією корупціонерів. Окремі юрисдикції нам відмовляють в екстрадиції через війну
У нас проблема з екстрадицією корупціонерів. Окремі юрисдикції нам відмовляють в екстрадиції через війну. Мільйони українців потерпають через війну в країні і виходить, що у них все окей, а корупціонерам знаходитися тут бачте небезпечно. Це обурює. Це той випадок, коли росія не тільки руйнує нашу інфраструктуру і вбиває людей, а ще рятує наших корупціонерів, як би сумно це не звучало. Так точно не повинно залишатися і такої дискусії взагалі не повинно бути. Винні мають постати перед судом.
Але позитивні результати у таких перемовинах все ж є. У березні нам передали з Литви ексголову правління Державної продовольчо-зернової корпорації і ми його люб’язно зустріли (йдеться про Петра Вовчука -ред.). Він дав відповідні покази і вже є вирок суду, який набрав законної сили.
Взагалі у НАБУ багато зв’язків, особливо, з розвиненими країнами. Ми активно комунікуємо через офіцерів зв’язку посольств, ми отримали доступ до мережевого додатку безпечного обміну інформацією Європолу SIENA, який використовується з метою обміну інформацією між НАБУ, Європолом, державами-членами ЄС і третіми державами.
Ми часто здобуваємо інформацію на оперативному рівні. Але є проблеми з виконанням наших запитів в окремих юрисдикціях.
- У яких?
- У юрисдикціях, які не відносяться до Європейського Союзу. Проблеми з цим є, але ми працюємо.
У нас заплановане підписання меморандуму з Європейською прокуратурою. Нещодавно ми були у Франції і спілкувалися на цю тему з керівництвом Центрального офісу з боротьби з фінансовими та податковими злочинами кримінальної поліції, яка свого часу арештовувала Ніколя Саркозі (експрезидент Франції — ред.). Зустрічалися з керівником Національної фінансової прокуратури і представниками Міністерства юстиції Франції. Тобто нам вдається досягати результатів на персональних контактах.
Також є питання ненадання відповідей офшорними юрисдикціями. Це частина їхньої політики. Фактично вони приховують кошти, хоча і розуміють можливу природу їх походження.
- На сайті бюро була інформація, що 25 квітня ваші працівники разом з британськими колегами взяли участь у проведенні спільних слідчих дій у межах розслідування діяльності викритої восени 2021 року злочинної організації в Одесі. Я так розумію, у справі фігурує Володимир Галантерник? Які докази вдалося здобути у Великобританії?
- Це чудовий приклад співпраці з Національним агентством боротьби зі злочинністю Великобританії. У мене на столі є пам’ятний знак початку нашої співпраці з цим поважним органом, який дуже часто нам допомагає інформацією.
- Чи направили запит на екстрадицію ексголови Нацбанку Кирила Шевченка?
- Наскільки мені відомо, то такий запит через Офіс генпрокурора спрямували, але поки не можу сказати про досягнутий результат. Знову ж таки, по екстрадиції тут може постати те ж саме питання - через війну...
- А чи пішов запит на екстрадицію Олександра Грановського, якого бачили у Відні разом з Шевченком?
- Наразі НАБУ і САП на фінальному етапі підготовки необхідних документів. В цій справі лише нещодавно Апеляційна палата ВАКС ухвалила рішення, яким підтвердила його заочний арешт. Ми якраз чекали на це рішення.
- А як рухається питання екстрадиції з Іспанії ексголови Фонду держмайна Дмитра Сенниченка?
- Досі розглядається клопотання в суді щодо обрання йому запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою. Після позитивного рішення суду, яке набере законної сили, у нас відкривається можливість виставити червону картку Інтерполу і почати процедуру його міжнародного розшуку з подальшою екстрадицією в Україну. Зараз адвокати заявляють відводи у суді, тобто - затягують розгляд справи, щоб перешкодити його затриманню і екстрадиції.
У справі Фонду державного майна, ми ще не завершили досудового розслідування, працюємо над питанням розширення кола підозрюваних. На днях у цій справі проводили слідчі у Чехії, під час яких здобули цікаві докази і будемо рухатися далі у розслідуванні. Ця справа цікава з точки зору її подальшої перспективи.
- Є інформація, що президент позбавив українського громадянства олігарха Ігоря Коломойського. Справи, у яких він фігурує розслідуються в Україні і США. Це якось може вплинути на притягнення його до відповідальності у разі потреби?
- Якщо він перебуває на території України і вчинив тут злочин, то має відповідати за нашими законами. Позбавлення громадянства створить нам ризики у тому випадку, коли він виїде за кордон і потрібно буде вимагати його екстрадиції для притягнення до відповідальності.
- Восени співробітники НАБУ проводили у Коломойського обшуки у справі заволодіння майном і коштами компанії "Укрнафта". Чи є підстави для оголошення йому підозри у цій справі?
- Ми наші підозри не анонсуємо, але активно працюємо. Зараз чекаємо на проведення економічної експертизи, потім будемо вирішувати питання, як рухаємося далі з колом підозрюваних, завданими збитками і всім, що з цим пов’язано.
- За кордоном переховуються фігуранти справ разом зі своїми активами. Чи відома загальна сума арештованих за кордоном коштів у провадженнях бюро?
- Нам важливий не облік, а робота над поверненням цих людей та притягненням до відповідальності.
- Як просувається адміністративна конфіскація у Швейцарії 130 млн франків Іванющенка, які заморожені з 2014 року у справах за фактом рейдерства “7 кілометр” в Одесі і розкрадання “кіотських грошей”?
- До цих коштів застосовують спеціальну процедуру у межах кримінального провадження, це тонка історія. Процедура триває. Я сподіваюся, що ці кошти повернуть.
- Як тоді рухається справа з поверненням в Україну 600 кілограм золота оточення Януковича, яке також арештоване у Швейцарії? Цю справу розслідували у Департаменті міжнародно-правового співробітництва Генпрокуратури під керівництвом Євгена Єніна, а у 2019 році передали у НАБУ.
- Я не можу розголошувати відомості про процедуру повернення золота, оскільки вона пов’язана зі співпрацею з міжнародними органами. Це питання сенситивне, тому я б не хотів зараз говорити про окремі деталі, але ми сподіваємося, що все повернемо.
ЗНАЧИНИЙ РЕСУРС І ФОКУС УВАГИ НАБУ БУДЕ СПРЯМОВАНИЙ НА ЧИННУ КОРУПЦІЮ
- Слідство у справах, які дісталися у “спадок” від Генпрокуратури у 2019 році. Чи є провадження, окрім привласнення “Межигір’я”, які можна довести до суду? Що буде з іншими такими справами і скільки взагалі їх числиться у бюро?
- Там, де є наша підслідність, ми розслідуємо, проводимо слідчі дії. Нещодавно по колишньому віце-прем’єру часів Януковича завершили досудове розслідування, зараз триває ознайомлення з матеріалами справи. Тобто, ці справи у фокусі нашої уваги.
- У справі стосовно екс-міністра юстиції Олени Лукаш якась перспектива є?
Перспектива є у кожній справі, де є ознаки злочину і необхідні докази
- Перспектива є у кожній справі, де є ознаки злочину і необхідні докази. Ми збираємося відправити цю справу до суду.
Я хотів би сказати більше, але тут є вимоги закону і логіка процесу, яким ми рухаємося для відновлення справедливості.
- Нещодавно під час зустрічі з послом Канади ви сказали, що значну частину ресурсу бюро буде спрямовано на виявлення «чинних» схем, тобто - тієї корупції, яка відбувається зараз, а не два-чотири роки тому. Що це означає? Інші справи будуть закриватися, заморожуватися?
- Ні, це питання пріоритетів роботи НАБУ.
Ми розпочали спільну роботу з САП і визначили пріоритетними справи щодо злочинів, які готуються або вчиняються топ-посадовцями, керівниками фінансово-промислових груп, злочинними організаціями саме зараз
У цьому напрямку ми розпочали спільну роботу з САП і визначили пріоритетними справи щодо злочинів, які готуються або вчиняються топ-посадовцями, керівниками фінансово-промислових груп, злочинними організаціями саме зараз. Це означає, що значний ресурс і фокус уваги НАБУ буде спрямований на чинну корупцію. Але це точно не означає, що ми не будемо розслідувати справи, які стосувалися минулих періодів. Ми говоримо про пріоритет. І це уже видно по справам бюро за останні пів року, коли ми активно документували і виявляли саме діяльність чинних злочинних організацій і посадовців. Це справа стосовно ексзаступника міністра розвитку громад і територій, це стосується колишнього голови Верховного Суду. І таких справ стає все більше і більше. І основні зусилля, і основний пріоритет буде саме на цю діяльність.
- Ви впевнені, що доведете справи Князєва і Лозинського до кінця?
- Ці люди, фактично, спіймані на гарячому, у момент отримання неправомірної вигоди. Я впевнений, що ми зібрали достатньо доказів для пред’явлення підозр і так само зберемо достатньо доказів, щоб вручити обвинувальні акти і направити справи до суду. Я думаю, що з тих матеріалів, які ми опублікували, а це лише частина, очевидно, що ознаки злочину є. Решта зараз - за детективами і прокурорами.
- Я була на брифінгу керівників НАБУ і САП, коли розповідали про затримання голови Верховного Суду, і прокурор Олександр Омельченко повідомив, що справа порушена за ст. 368 ККУ - отримання хабара, і ст. 369 ККУ - надання хабара. Чи будуть оголошені підозри, власне, представникам адвокатського об’єднання і бізнесмену Костянтину Жеваго, які фігурують у справі як ті, хто платив за ухвалення рішення у справі компанії “Ferrexpo”?
- На даний час слідство досліджує причетність інших до вчинення цього злочину. Вирішується питання про кваліфікацію злочину і пред’явлення підозр. Зараз анонсувати коло підозрюваних у цій справі я не буду. Ця справа свіжа, вона активно документується і розслідується, тому говорити про це зарано.
- Чи будуть у цій справі оголошені підозри суддям Великої палати Верховного Суду, у яких знайшли мічені купюри з отриманого хабара?
- Ми працюємо над тим, щоб розширити коло підозрюваних, збираємо докази, документуємо. Це має перспективу, але потрібен час.
- Ви знаєте, куди піде арештована у цій справі сума хабара у майже 3 млн доларів?
- Якщо суд визнає обвинувачених у вчиненні цього злочину винними, то кошти можуть конфіскувати в дохід держави.
- Я питаю про це, оскільки у квітні минулого року була інформація, що рекордний хабар ексміністра екології Злочевського у майже 6 млн доларів, який призначався керівникам НАБУ і САП, за рішенням ВАКС був спрямований на потреби армії, хоча вироку у цій справі ще немає.
- Важливо розуміти, що передати арештовані кошти на ЗСУ можна трьома шляхами.
Коли підозрюваний добровільно це зробить в обмін на більш легкий запобіжний захід. Тут йдеться про передачу уже внесеної застави.
Коли підозрюваний чи обвинувачений може передати гроші в межах угоди про визнання винуватості. Це виходить як частина покарання або підтвердження того, що угода відповідає інтересам держави.
Ці перші два шляхи є добровільними, на відміну від третього - за рішенням суду про примусове відчуження майна.
У справі ексміністра екології були арештовані кошти і минулого року їх направили на потребу ЗСУ саме в такий спосіб.
- Чи правда, що задокументувати корупцію у Верховному Суді допомогла агент НАБУ під прикриттям - молода дівчина, яка прийшла працювати в адвокатську компанію Горецького?
- Все неправда (посміхається- ред.).
- То дівчина була чи ні?
- Не можу коментувати.
- Як бюро завербувало нотаріуса Кирила Горбурова, який документував отримання Князєвим хабара? Говорять, вони знайомі двадцять років і Горбуров взагалі його кум...
- Досудове розслідування триває. Про цю частину справи говорити не можу. Навіть, якщо пальці в двері (посміхається - ред.).
Активна фаза документування цього злочину розпочалася наприкінці березня. Тоді ми здобули певні докази ознак злочинної діяльності і вимагання хабара. Частина людей, які документували цю справу, місяць толком не спали.
Частина людей, які документували цю справу, місяць толком не спали
Була проведена колосальна робота. Ми дуже переживали, щоб не було витоку інформації, щоб правильно задокументувати і провести слідчі дії. Тобто, це була велика напруга і стрес. Дуже мало людей знали про цю справу. Я не знаю, чи напишуть по цьому слідству колись сценарій для фільму, але точно ця справа увійде до підручників. Повірте, це - просто вищий пілотаж!
Навіть ті, хто документував цей злочин, сказали, що вони перевершили самі себе.
Я не знаю, чи напишуть по цьому слідству колись сценарій для фільму, але точно ця справа увійде до підручників. Повірте, це - просто вищий пілотаж!
- Скільки детективів брали участь в цій операції?
- На початковій стадії про справу знало обмежене коло людей. Лише кілька осіб. А на фінальній стадії, коли ми розуміли, що ось-ось відбудеться передача хабара, в обшуках брали участь більше 60 детективів. Це, не включаючи співробітників управління спеціальних операцій і оперативно-технічного управління Бюро, які виконували свою частину заходів із прослуховування і спостереження.
- Ви обговорювали затримання Князєва з президентом Володимиром Зеленським?
Якщо говорити про мою розмову з Президентом, то вона була, після затримання голови Верховного Суду та початку обшуків у будівлі Верховного Суду. Він мені сам подзвонив і як керівник держави поцікавився, що там відбувається у Верховному Суді
- - Якщо говорити про мою розмову з Президентом, то вона була, після затримання голови Верховного Суду та початку обшуків у будівлі Верховного Суду. Він мені сам подзвонив і як керівник держави поцікавився, що там відбувається у Верховному Суді. Я повідомив президенту, що затриманий керівник судової гілки влади на отриманні хабара. Це був весь контекст розмови.
- Яка була його реакція?
- Він дуже рівно та зважено до цього віднісся.
- Не здивувався?
- Ні, не здивувався. Він спитав, у чому там суть. Говорю: це - отримання хабара. Він каже: “Окей, добре”. Не було ніяких емоцій - ні негативних, ні позитивних, чи ще чогось такого. Це була дуже витримана розмова.
- Зазвичай, на проведення слідчих дій дає дозвіл суд, а ви прийшли до найвищої людини у судовій системі без попередження...
- Так, тодішній голова Верховного Суду не міг знати про обшуки в нього. Ми не клопотали в суді про дозвіл на проведення слідчих дій. Обшуки були невідкладні.
- Вас призначили директором НАБУ на початку березня. Коли ви дізналися про слідство у цій справі?
- Одразу. У перші кілька днів такі речі завжди доповідаються. Як директор я знав, що відбувається документування цієї історії.
На початку каденції дізнатися про такий кейс було просто “вау!”
На початку каденції дізнатися про такий кейс було просто “вау!”. Потім ми на адреналіні спостерігали за розвитком слідчих дій і були націлені на результат. І коли вже викрили, це була величезна гордість за Національне антикорупційне бюро і методи, якими користувалися для проведення операції.
Але як для людини, громадянина це дуже неприємна історія.
Пам’ятаю, як перший адреналін пройшов, завершилися організаційні моменти і дзвінки звідусіль, була глибока ніч і ми сиділи з моїм заступником Гізо Углавою у ступорі. Ти розумієш: це - керівник вищого органу правосуддя, людина останньої інстанції у будь-якому спорі в країні. Він взяв хабар. Це принизливо, огидно, боляче. Що з цим робити далі? Я сподіваюся, що обрання ВККС оздоровить судову систему і в України буде величезне майбутнє. А нам просто потрібно далі працювати.
Я сподіваюся, що обрання ВККС оздоровить судову систему і в України буде величезне майбутнє. А нам просто потрібно далі працювати
- Чи впевнені в юридичній чистоті документування отримання хабара? Я питаю, бо на днях ВАКС засудив екссуддю Дніпровського райсуду столиці Миколу Чауса до десяти років розбавлення волі за хабарництво, але при цьому визнав провокацію хабара НАБУ. Чи є вірогідність, що таке може трапитися і у справі Князєва?
- Керівник підрозділу детективів під прикриттям Борис Індиченко і прокурор Олександр Омельченко, які були залучені у цю справу, розуміли з самого початку, щодо якої особи йде документування злочину. І акцент робився не лише, щоб спіймати на гарячому, а й на якості доказів. Тому я вірю, що ми здобули достатньо доказів для того, щоб прокурори могли гідно підтримувати обвинувачення в суді.
- На вашу думку, кейс Князєва свідчить про провал антикорупційної реформи чи навпаки, що ця реформа нарешті стала дієвою?
- Думаю, він свідчить про те, що антикорупційні органи працюють. Я говорю зараз за НАБУ. Після затримання на той час голови Верховного Суду ми отримали купу дзвінків від українських правоохоронних органів, від керівників правоохоронних органів іноземних держав і від офіцерів зв’язку посольств. Нам говорили, що це - вищий пілотаж. Тому НАБУ як ефективний проект вдався. І я точно знаю, що НАБУ, САП і ВАКС необхідно посилювати. Ми, зі свого боку, забезпечимо результат. У нас є ще дуже багато цікавих напрацювань. Кейсом Верховного Суду ми не вичерпали свій потенціал і будемо рухатися далі.
Я ХОЧУ, ЩОБ КОРУПЦІОНЕРИ БОЯЛИСЯ НАБУ І ГНІВУ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ, БО ЦІ ТВАРІ БОГА ТОЧНО НЕ БОЯТЬСЯ
- Як просувається слідство у справі ексзаступника міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Василя Лозинського?
- У цій справі цікавим був спосіб отримання неправомірної вигоди, з яким ми стикнулися вперше.
Ми отримали інформацію про формування схеми з привласнення частини грошей, які виділялися на закупівлю мобільних котелень, насосних станцій і вантажних автомобілів для подальшого використання підрозділами ДСНС у регіонах. Домовлялися про відкати у 8 - 12 відсотків - в залежності від товарів - при закупівлях на 1,4 млрд грн. Під час передачі неправомірної вигоди була застосована так звана перестановка коштів. В одну точку - у тіньовий обмінний пункт - заноситься готівкою необхідна сума, а потім ця сума забирається в іншому тіньовому обміннику без фактичної її транзакції в мережі.
Під час передачі неправомірної вигоди була застосована так звана перестановка коштів. В одну точку - у тіньовий обмінний пункт - заноситься готівкою необхідна сума, а потім ця сума забирається в іншому тіньовому обміннику без фактичної її транзакції в мережі
Такий спосіб зараз дуже часто використовують злочинці. Детективи НАБУ задокументували отримання таким чином хабара. А в момент, коли відбувалася перестановка коштів, основний фігурант, колишній заступник міністра, обирав годинник у відомому бутіку.
- А з чого почалося це провадження?
- Зі здобутої оперативним шляхом інформації. У даному випадку ми здійснили оперативне проникнення в злочинну групу, здобули інформацію, що вже є домовленості про розподіл коштів, визначені фігуранти. Тоді ми і викрили їх на гарячому під час передачі неправомірної вигоди таким от способом.
- До речі, а в біткоінах зараз дають хабарі?
- Біткоіни зараз активно використовують як спосіб легалізації коштів, здобутих злочинним шляхом, і як спосіб передачі неправомірної вигоди. У нас зараз всі детективи, завдячуючи посольству США, Держдепартаменту проходять багатоступеневий тренінг під назвою “СryptoEdge”: навчаються, як працюють криптобіржі, в яких юрисдикціях вони функціонують, як відстежувати всі ці транзакції.
Біткоіни зараз активно використовують як спосіб легалізації коштів, здобутих злочинним шляхом
- Яка ситуація з порушенням підслідності бюро? Раніше керівник головного підрозділу детективів Андрій Калужинський говорив, що інші правоохоронні органи реєструють справи-клони, щоб таким чином вплинути на хід слідства...
- Проблема, дійсно, існує і це створює ризики для наших досудових розслідувань, але це ніколи не заважало довести справу до кінця. Ми постійно боремося з цим негативним явищем. Це питання дотримання законодавства в першу чергу з боку органів досудових розслідувань.
- На початку нового року з’явилася історія із закупівлею Міноборони “яєць по 17 грн” і ДБР порушило справу за ст. 114-1 ККУ - це перешкоджання законній діяльності ЗСУ в особливий період. Саме таку статтю інкримінують і ексзаступнику міністра оборони Шаповалу. З одного боку виглядає як боротьба з корупцією, бо закупівлі, вочевидь, були за завищеними цінами, а з іншого - у злочині, який інкримінують посадовцю, про корупцію не йдеться. І ми знаємо, що ДБР не має повноважень розслідувати корупційні правопорушення. Чи можливий варіант, коли ДБР і НАБУ створять спільну слідчу групу у цій справі за прикладом схожого кейсу, у якому фігурує ексзаступник міністра оборони Халімон? У квітні цього року була інформація, що у цій справі була оголошена уточнена підозра спільно з НАБУ, хоча попередня кваліфікація була аналогічна...
- Матеріали цієї справи не витребовувалися, оскільки ст.114-1 ККУ нам не підслідна. При цьому детективи НАБУ ознайомлювалися з матеріалами цього кейсу, тому що там могла бути інформація, яка могла нам знадобитися під час розслідування власних справ.
Зараз говорити, що саме в цій справі порушена підслідність НАБУ, я не можу. Очевидно, що в результаті слідчих дій по цій справі можуть бути здобуті докази, які цікаві нам. У подальшому я можу своїм рішенням у погодженні з прокурором витребувати цю справу до НАБУ.
- Чи багато у НАБУ справ, які стосуються розкрадань в оборонній галузі?
У нас близько 70 кримінальних проваджень, які стосуються оборонної сфери
- У нас близько 70 кримінальних проваджень, які стосуються оборонної сфери в різних напрямках. Це не означає, що вони були порушені нещодавно.
Але частина - близько 30 проваджень, були порушені з початку повномасштабного вторгнення.
- Як рухається слідство у так званій справі "Великого будівництва"?
- Справи, які стосуються розкрадання коштів на будівництві та ремонті доріг великих інфраструктурних об’єктів, які є в провадженні НАБУ, будуть завершені. Стосовно справи Дніпропетровської обласної державної адміністрації, ми її розслідуємо, на сьогоднішній день чекаємо відповідні експертизи, вивчаємо здобуті докази і, я сподіваюся, доведемо її до логічного завершення - оголошення підозр і подальшого проведення всіх необхідних слідчих дій. Зараз іде робота з встановлення кола осіб, причетних до цієї оборудки, і підрахунок збитків.
Справи, які стосуються розкрадання коштів на будівництві та ремонті доріг великих інфраструктурних об’єктів, які є в провадженні НАБУ, будуть завершені
- Останні оголошені підозри НАБУ стосувалися закупівель на “Укрзалізниці”. Виглядає, що там перманентні проблеми з цим. Як це можна вирішити?
-У нас є цілий підрозділ, який з 2015 року займається розслідуванням справ стосовно порушень на «Укрзалізниці». У нашому провадженні близько 80 таких справ. Збитки сягають понад 700 млн грн. Ми уже притягнули до відповідальності вісьмох керівників департаментів «Укрзалізниці», на які покладені обов’язки закупівель.
Там - постійна проблема з привласненням коштів саме на публічних закупівлях, є ознаки створення бек-офісів, які отримують відкати. Це свідчить про необхідність системних змін на “Укрзалізниці” для усунення самої причини виникнення корупції. Ми для цього надали уряду рекомендації, вони досі залишаються актуальними, і ми сподіваємося, що уряд нарешті виправить ситуацію, яка склалася на “Укрзалізниці” із закупівлями.
У нас є цілий підрозділ, який з 2015 року займається розслідуванням справ стосовно порушень на «Укрзалізниці»
- На останок, хочемо спитати, які відносини складаються у НАБУ з іншими антикорупційними органами — САП і ВАКС?
- Після призначення керівником САП Олександра Клименка процес серйозно зрушив з місця. Зросла кількість переданих до суду проваджень, підвищилася якість і швидкість досудового розслідування.
Олександр має досвід роботи в НАБУ, тому знає, з якими викликами стикаються детективи і як побудована робота всередині Бюро. Це додатковий плюс. Тому я оптимістично дивлюся на нашу співпрацю.
Якщо говорити про ВАКС, то з появою цього суду розгляд клопотань, справ - це небо і земля у порівнянні з районними судами, з якими ми мали справу до того, як був створений ВАКС. З тих пір ми суттєво зрушили вперед, але потрібне посилення трьох інституцій і впровадження змін для покращення їх ефективності. Йдеться про збільшення штату НАБУ, САП і ВАКС. Це також надання більшої інституційної спроможності прокурорам САП. Інвестування в антикорупційну інфраструктуру потрібно продовжити.
Після призначення керівником САП Олександра Клименка процес серйозно зрушив з місця
Разом з тим, потрібно змінювати і самі інститути, в яких є корупція. Ми часто бачимо, як після ліквідації чергових схем чи бек-офісів через певний час з’являються інші. Чому? Система дозволяє, вона так вибудувана, що сама продукує ці бек-офіси і “смотрящих”. Тобто, без законодавчих змін, запровадження нових процедур боротьба з корупцією точно не буде максимально ефективною.
- Чи є у вас “програма максимум” на посаді директора бюро?
- Коли я тільки виграв конкурс, то записав відео, де сказав, що моєю метою на цій посаді є, щоб кожен корупціонер в Україні боявся трьох речей: Бога, гніву українського народу і НАБУ. Після призначення, отримавши доступ до інформації, я зрозумів, що відбувається, і тепер можу сказати, що моєю амбіцією є, щоб корупціонери боялися НАБУ і гніву українського народу, бо ці тварі Бога точно не бояться.
А моєю амбіцією є, щоб Україна нарешті стала державою, вільною від корупції.
Поступово, ми змінимо країну на краще і станемо частиною європейської сім’ї
Я хочу, щоб НАБУ пишалося ще більш гучними викриттями і досягло найголовнішої мети – очищення від корупції нашого суспільства, тому що люди, які воюють на фронті і віддають останнє на Збройні Сили України, заслуговують на краще майбутнє. Мої діти заслуговують на краще майбутнє, ваші діти заслуговують на краще майбутнє. І наша основна візія - досягти цього результату. Я думаю, у мене для цього все є: команда мрії, амбіція і воля.
Ми запускаємо процеси в суспільстві, які призводять до позитивних результатів. Я сподіваюся, що новообрана ВККС обере в суддівську систему доброчесних суддів, і це дасть позитивні наслідки.
Так, поступово, ми змінимо країну на краще і станемо частиною європейської сім’ї.
Марина Сингаївська, Алла Шершень
Фото - Геннадія Мінченка