Чим порадує Укрзалізниця своїх пасажирів наступного року
Відкриваючи новий «залізний» сезон, який традиційно починається з передноворічного грудня, Укрзалізниця презентувала новий графік руху поїздів, який буде запроваджений 10 грудня та діятиме в 2024 році. У цьому графіку призначено 14 нових рейсів: 11 внутрішніх та 3 міжнародних. Крім того, передбачено поліпшення організації та обслуговування двох десятків рейсів по Україні та за кордон, нові сполучення для регіонів та нові сервіси. Далі – докладніше.
БЕРУЧИ ДО УВАГИ ДУМКУ ПАСАЖИРІВ
Традиційно наприкінці року залізничники переглядають та затверджують маршрути та розклад руху поїздів на рік наступний. Навіть попри війну планування «залізничного» життя країни ніхто не відміняв, тим паче, війна вносить в нього свої корективи. Тож, презентуючи нові плани розвитку пасажирських перевезень на наступний рік, голова правління Укрзалізниці Євген Лященко зазначив, що новий графік руху поїздів на 2024 рік розроблено з урахуванням змін пасажиропотоків та відгуків власне пасажирів. За його словами, свої пропозиції цього року подали понад 7 тис. користувачів мобільного застосунку Укрзалізниці, і залізничники їх детально вивчили та проаналізували.
«Розвиваючи міжнародне сполучення, відкриваючи нові маршрути всередині країни, ми зміцнюємо звʼязок усіх регіонів та залишаємося завжди напоготові приїхати туди, де це буде необхідно. Ми збільшуємо кожного місяця обсяги перевезень, збільшуємо пропозицію для наших пасажирів. Але ми розуміємо, що цього не достатньо, тому на цьому не зупиняємося», – говорить Євген Лященко.
Основний акцент зробили на поліпшенні дефіцитних сполучень: міжнародних рейсів й так званих гірських рейсів – в карпатський регіон. В Укрзалізниці нагадали, що саме гірський напрямок на піку минулорічного літнього сезону став найбільш популярним серед українців, які їхали на відпочинок в Карпати, везли туди дітей на оздоровлення, а також серед військовослужбовців-відпускників, що потребували відпочинку та реабілітації.
МІЖНАРОДНИЙ НАПРЯМОК: ХАБ У ЧОПІ, ПРИСКОРЕННЯ ДЛЯ ДНІПРА Й ОДЕСИ
«Завдяки цьому додатковому розкладу ми будемо мати 22 міжнародні рейси. На початку 2022 року в нас було 9 рейсів, на початку 2023 року ми запустили ще 10 рейсів, і тепер запускаємо ще три. Якщо до початку повномасштабного вторгнення ми перевезли на міжнародному напрямку 40 тис. пасажирів, у 2022 році це було 900 тисяч, цього року буде 2 мільйони», – наголошує Лященко.
Серед ключових оновлень міжнародного напрямку – призначення нового поїзда №119/120 Дніпро – Хелм зі зручним стикуванням у напрямку Варшави, що на чотири години пришвидшує дорогу для дніпрян до столиці Польщі порівняно зі сполученням через Перемишль.
«Чи була раніше можливість із Дніпра дістатися до Варшави? Так. Але ми порахували – це плюс чотири години. Тобто, тепер цей маршрут фактично кожному пасажирові чотири години скорочує, і пересадка в Хелмі є набагато зручнішою за той самий Перемишль, тому що ми працюємо встик, де виходиш, і вже безпосередньо пересідаєш в польський поїзд», – зауважує керівник пасажирського напрямку Укрзалізниці Олександр Перцовський.
За його словами, на цьому напрямкові залізничне сполучення значно виграє в автобусного, яке є набагато довшим та менш комфортним.
Укрзалізниця також розвиває хабове сполучення через Чоп і запускає два міжнародні поїзди: №123/122 Чоп – Прага (спільно з чеською залізничною пасажирською компанією «RegioJet») та №143/146 Чоп – Відень, які стикуються одразу з низкою поїздів по Україні.
«Чоп – Відень – це поїзд, який буде в нашому сполученні пов'язаний і з Києвом, і зі Львовом. І ви знаєте, що сьогодні вся пропозиція на Відень і в Будапешт – це тільки два вагони, 60 місць де-факто. А це, певно, третій-четвертий за популярністю напрямок. І в тамтешні аеропорти також їде багато українців. Тут ми принаймні на 100–150 місць додаємо, і є можливість в подальшому збільшувати», – зазначає Перцовський.
За його словами, на цьому напрямкові буде задіяний комфортний рухомий склад, який раніше курсував між Австрією та Румунією. Також Укрзалізниця розраховує до кінця поточного року відкрити на рейси до Відня продаж квитків онлайн.
«Відень є останнім бастіоном недиджитальності. Ми до кінця року сподіваємось, що налаштуємо онлайн-продаж нарешті всіх квитків: і пересадочних квитків, і квитків на прямий поїзд. Все узгоджено технічно, лишилися тільки регуляторні питання. Не має бути ні офлайн, ні онлайн-перекупів. Люди мають отримати просто доступ до всього», – наголосив керівник пасажирського напрямку Укрзалізниці.
Водночас новий поїзд Чоп – Прага має задовольнити попит у напрямку Чехії, яка є третьою країною в Європі за кількістю українських мігрантів, – близько 350 тисяч осіб. За даними Укрзалізниці, щоденно в чеському напрямку з українських поїздів «Інтерсіті» у Перемишлі пересідають 200–300 пасажирів.
«Але це покриває більше Київ та Львів. А є цілий регіон – саме Закарпаття, плюс Чернівці, Івано-Франківськ, які ми достикуємо, які отримають тепер додаткове сполучення на цьому напрямку. Ми їх не можемо вже усіх через Перемишль пропустити», – наголошує Перцовський.
Він поінформував, що графік поїзда Чоп – Прага буде синхронізовано з рейсами із українських регіонів, щоб забезпечити зручну пересадку.
Окрім відкриття нових сполучень, Укрзалізниця поліпшує поточні. Так, на одному із найбільш популярних напрямків №35/36 Одеса – Перемишль завдяки пришвидшенню прикордонних процедур час у дорозі до Перемишля скоротиться на 50 хвилин, а зворотно до Одеси – майже на 2 години. Пришвидшення поїзда Одеса – Перемишль дасть також удвічі більше часу на пересадку на поїзд ІС56 Перемишль – Берлін.
БІЛЬШЕ КОМФОРТУ ДОРОГОЮ ДО ВАРШАВИ
Укрзалізниця дообладнає станцію «Рава-Руська», де відбувається пересадка на поїзд до Варшави. Зокрема, на пересадковій платформі буде встановлено навіс для захисту від дощу та снігу.
«Для нас було великим викликом, коли ми запускали Раву-Руську. Не було стовідсотково зрозуміло, чи напрямок матиме попит. Тому не все необхідне зробили до запуску. Тепер вже закінчуємо проєктування, і на початку наступного року інсталюємо накриття над платформою – щоб пасажирів, які виходять з нашого потягу та пересаджуються в польський, не турбували опади», – інформує Лященко.
Крім того, на початку грудня на маршруті Варшава – Рава-Руська – Львів польська SKPL Cargo оновить свій рухомий склад. Поїздка стане більш комфортною.
В Укрзалізниці пояснили, що у жовтні цього року довелося погодитися на ті вагони, які на той час готові були виділити польські колеги, щоб прискорити запуск руху. Відтоді поїзд перевіз уже 12,5 тис. пасажирів, а його заповненість становить більш ніж 80% у бік Варшави і понад 60% зворотно, що свідчить про популярність цього напрямку.
«Тепер наша основна мета – прийти до максимального сервісу. Тому – новий потяг з польської сторони на початку грудня і у першому кварталі 2024 року – відкриття платформи. Якщо з часом зрозуміємо, що напрямок повністю заповнений, можливо, запустимо новий потяг або ж збільшуватимемо наявний», – зазначає Лященко.
Також, реагуючи на запити пасажирів, трохи зсунеться й розклад поїзда – він буде раніше відправлятися зі Львова і раніше прибувати до Варшави. Крім того, Укрзалізниця працює над тим, щоб скоротити митні процедури, максимально скоротивши час у дорозі.
«Ми хочемо досягти моделі контролю в русі. Це спільна робота з прикордонною службою, не тільки на цьому маршруті. Нам завжди боляче дивитись, коли час втрачається. Тому працюємо над відповідними регуляторними змінами. Це дасть змогу прискорити як цей, так і інші міжнародні рейси», – наголошує Перцовський.
ВНУТРІШНІ МАРШРУТИ: ГОРИ Й ХАБИ
Призначено також низку внутрішніх маршрутів по Україні. Тут розробники нового графіка подбали насамперед про доступність гірського напрямку, адже саме туди в пік сезону спрямовуються на відновлення та відпочинок сім'ї наших захисників і захисниць, організовані групи дітей та загалом багато українців.
«До європейських країн їхати не всі у змозі, тому ми цього літа зіштовхнулися із важливим викликом, коли кількість запитів щодо поїздки в Карпати виросла в рази. І ми удвічі збільшили кількість потягів та кількість місць, які пропонували цього літа для наших пасажирів. Розуміючи, що наступного року історія не тільки повториться, але й зростатиме, ми вже повністю перемоделюємо розклад і на наступний рік», – пояснює Лященко.
За його словами, у передвоєнному 2021 році Укрзалізниця загалом перевезла 25 млн пасажирів, у воєнному 2022-му пасажиропотік скоротився до 17 млн, а от за підсумками 2023 року прогнозують вже майже довоєнний рівень – 24,7 млн, зокрема вже перевезено 4,6 млн пасажирів у «гірському» напрямку.
«Гори» умовно поділяють на два напрямки: буковельський та славський, причому обидва отримали низку поліпшень.
Зокрема, буде запущено поїзд №193/192 Кривий Ріг – Ясіня, що курсуватиме через день та вперше поєднає прямим сполученням Криворіжжя з Карпатами. Поїзд №145/146 Суми – Рахів дасть сполучення півночі з гірськолижними курортами Прикарпаття та Закарпаття, а №365/366 Луцьк – Рахів дасть змогу мешканцям Луцька та Рівного отримати сполучення з Моршином, Долиною, Калушем, Івано-Франківськом, Яремчем, Буковелем, Ворохтою.
«Якщо говорити про закарпатський Рахів, ми сполучаємо з ним Північ України, зокрема Суми. Є сім’ї, діти, які живуть у північному прикордонні під постійними обстрілами, і є потреба взимку й влітку їх періодично вивозити на відпочинок у більш спокійні райони. Ще один близько фронтовий регіон – велика агломерація навколо Кривого Рогу. Вона не мала прямого сполучення з карпатськими областями. Звичайно, в нас є ностальгія за поїздом Маріуполь – Рахів, який ми запустили напередодні війни, тому що він мав надзвичайний попит і став потягом єднання. До Маріуполя скоро поїдемо, а поки що – Кривий Ріг», – наголошує Перцовський.
За його словами, важливо мати довгі прямі сполучення поруч із містами-хабами, де збираються пасажири, щоб їхати далі.
Буде запущено також новий поїзд №345/346 Ужгород – Чернівці, що курсуватиме щоденно та дасть змогу відновити історичне пряме сполучення Закарпаття з Буковиною через популярний гірськолижний курорт у Славську. Поїзд №28/27 Київ – Мукачево, закладений у розкладі на пікові сезонні дати, поєднає столицю зі Славськом і Закарпаттям за допомогою нового денного сполучення, а №368/367 Луцьк – Ужгород дасть сполучення Луцька зі Львовом, Славськом, Мукачевом та Чопом.
«Посилюємо напрямок Закарпаття, інший наш гірський кластер. Взагалі Закарпаття – це ще один регіон, де багато внутрішньо переселених осіб. Бачимо за демографією, в нас порівняно з довоєнним часом в два-три рази на деякі маршрути якраз на Закарпаття зріс попит», – пояснює Перцовський.
Ще шість нових напрямків будуть відкриті між містами-хабами, де є найбільший не закритий нині попит.
Зокрема, в новому розкладі з’являться поїзди №51/52 Одеса – Запоріжжя, що курсуватиме через день, даючи зокрема мешканцям Дніпра додаткову опцію подорожі до Одеси, та №216/215 Запоріжжя – Чернівці, що курсуватиме щоденно та поєднає Буковину з Івано-Франківськом, Львовом, Дніпром та Запоріжжям.
З’явиться також поїзд №129/130 Кременчук – Чернівці, що курсуватиме через день. Чернівці вперше отримають пряме сполучення з Кременчуком та альтернативну можливість дістатися Києва та інших міст на шляху прямування.
Крім того, в розклад додано поїзди №745/746 Київ – Львів, який гарантуватиме довгоочікуване ранкове сполучення Львова та Києва, та Інтерсіті №747/748 Київ – Тернопіль, який курсуватиме щоденно й дасть комфортне ранкове та вечірнє сполучення для жителів Тернополя, Хмельницького, Вінниці зі столицею.
«Розуміючи, що львівський напрямок є найбільш насиченим, ми ставимо Інтерсіті до Тернополя, щоб розвантажити ті Інтерсіті, які тепер йдуть до Львова. Тому що за два-три дні до вихідних на Львів зазвичай усі квитки розкуплені. І тепер, вивільнивши пасажиропотік, який прямує до Хмельницького та Тернополя, даємо саме на Львів більшу пропозицію квитків. Тобто ставимо завдання не лише повідкривати нові напрямки, але й максимально їх завантажити», – наголошує Перцовський.
НАЯВНІ НАПРЯМКИ: БІЛЬШЕ, ШВИДШЕ
Окрім призначення нових маршрутів, Укрзалізниця поліпшує розклади наявних. Зокрема, популярні поїзди, що мали успіх у минулому графікові, стануть щоденними: №5/6 Запоріжжя – Ясіня, №40/39 Запоріжжя – Солотвино та поїзд Луцьк – Ужгород, який у новому графіку отримав нову нумерацію – 368/367.
Також поліпшення графіків та маршрутів стосується низки поїздів популярних гірських напрямків як єдиної безпечної локації для відновлення та відпочинку українців. Так, наприклад, поїзд №25/26 Одеса – Рахів отримав більш зручне вечірнє відправлення з Одеси о 18:20 замість 14:02, а маршрут поїзда №357/358 Київ – Ворохта буде подовжено до станції «Ясіня», звідки починаються популярні маршрути в гори.
Для низки поїздів скоротиться час у дорозі, зокрема: №14/13 Солотвино – Київ, №55/56 Київ – Рахів, №45/46 Ужгород – Харків – Ужгород, №7/8 Одеса – Харків, №75/76 Київ – Кривий Ріг, № 101/102 Краматорськ – Херсон, №110/109 Львів – Херсон.
Поїзд 95/96 Київ – Рахів стане фірмовим, тобто з максимальним рівнем комфорту для пасажирів.
«Оскільки парк вагонів обмежений, нам потрібно обирати, які маршрути робити флагманськими. Так, фірмовий поїзд у Рахів тепер має найліпший розклад, і до 9-ї вечора ним можна комфортно доїхати і в Яремче, і в Буковель. Я дуже вірю, що цей поїзд позмагається за якістю з іншими фірмовими та стане надійним транспортом до українських гір», – наголошує Перцовський.
БІЛЬШЕ ДОСТУПНОСТІ В ПІКОВІ ПЕРІОДИ
Укрзалізниця доопрацьовує ІТ-рішення, щоб пасажири могли навіть у пікові дні, коли немає прямих рейсів, користуватися маршрутами з пересадками.
«Коли ми починали, то менше відсотка пасажирів із 1,7 мільйона користувалися рейсами з пересадками. Тож коли запустили в додатку можливість вибору, що якщо в пікові години немає прямого рейсу, то відразу пропонується пошук зі зручною пересадкою, то частка користувачів збільшилася до 2,4%, і вже 60 тисяч людей обрали пересадки», – розповідає Перцовський.
За його словами, нині ще діє стара тарифна модель, коли рейс із пересадкою коштує для пасажира дорожче, ніж прямий квиток. Укрзалізниця поставила собі за мету разом із Міністерством інфраструктури досягти здешевлення таких поїздок.
Також Укрзалізниця планує пріоритетно забезпечувати квитками військовослужбовців, які їдуть у відпустки.
«Готуємо ряд ініціатив, щоб вже цього сезону Різдво наші воїни точно зустрічали не в дорозі, не шукаючи в останній момент блаблакар чи їдучи у тамбурі, а могли спокійно купити квиток, не витрачаючи часу на дорогу. Тому відразу кажу, що будуть зарезервовані місця для цього», – інформує Перцовський.
Також Лященко уточнив, що за бронювання квитків для військовослужбовців офіційно відповідальні військові комендатури. Тому Укрзалізниця поглиблює співпрацю з комендатурами й ініціює обговорення відповідних ініціатив з Міністерством оборони. Паралельно залізничники запускають додатковий сервіс, щоб стовідсотково покрити потребу в квитках для військовослужбовців на зимові свята.
Максим Баженов, Київ