Починаючи з 2022 року, Укрзалізниця проводить переобладнання старих вагонів у медичні – для евакуації поранених бійців ЗСУ. Залізничники, військові медики, волонтери та благодійники здійснюють це спільними зусиллями. Голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Лященко розповів Укрінформу, як саме проводиться переобладнання, скільки це коштує та скільки часу займає створення шпиталів на рейках.
- Пане Євгене, Укрзалізниця займається виведенням на колії саме медичних вагонів для евакуації поранених бійців Збройних сил України. Скажіть, будь ласка, скільки загалом використовується вагонів для евакуації, починаючи з 2022 року?
- Перші вагони ми виробили у квітні 2022 року і за цей час загалом виготовили вже 62 вагони, з них 5 – це реанімаційні вагони для важкопоранених.
- Скільки ще плануєте ввести в експлуатацію?
- Зараз у нас – виробництво ще двох вагонів, на замовлення командування Медичних сил ЗСУ. Цього поки достатньо.
- Наскільки це проста чи складна процедура – введення в експлуатацію і взагалі переобладнання цих вагонів?
- Спочатку переобладнання вагонів не велося з застосуванням заздалегідь визначених технологій, ми вчилися цьому на початку війни. Зараз це вже зрозуміла технологія, коли ми беремо старий пасажирський вагон, який уже не використовується для перевезення пасажирів, повністю всередині все зносимо, робимо повну модернізацію – ставимо вже обладнання, яке потрібне для обслуговування поранених. На виході одержуємо практично новий медичний вагон. Це не є істотно дорогим, це порядку 770 тисяч гривень один вагон – щоб переобладнати. Але дуже важливо розуміти, що наша частка – це просто підготувати сам вагон для того, щоб у нього вже встановлювали саме спеціальне обладнання. Цим уже займаються волонтери, цим вже займається командування Медичних сил ЗСУ. І тут велика подяка – волонтерам особливо, це благодійний фонд «Коло». І дуже важлива співпраця з командуванням Медичних сил і з київським військовим госпіталем.
- А вагони – Укрзалізниці чи це були якісь спеціально закуплені вагони?
- Ні, це просто наш старий парк. У нас порядку 1800 вагонів узагалі в парку, і просто з цього парку – ті вагони, які вже застаріли і їх у будь-якому разі потрібно модернізувати для перевезення пасажирів, взяли й переобладнали під медичні вагони.
- Тобто це не нові вагони?
- У вагона є декілька складових. Основна складова – це візки, це основа, строки використання якої – 40 років і більше. І це основна історія, яка говорить про технічний стан вагона. Далі все, що стосується обладнання всередині вагона, його наповнення, воно використовується, ламається – і десь там через 10, 20 років воно вже або дуже старе, або не може використовуватися. Тому це нормальна практика, ми таким же чином робимо і модернізацію пасажирських вагонів, коли ми беремо вагони в нормальному технічному стані з точки зору візків і бази вагона – і з них робимо абсолютно новий вагон усередині, також там робимо загальний капітальний ремонт, і на виході – це нічим не відрізнити від нового.
- А що має бути обов’язкового у цьому медичному вагоні для евакуації поранених, без чого він не може існувати, які компоненти?
- Основні компоненти – щоб він був автономний, з точки зору енергоживлення, щоб там були всі належні прилади, такі як апарати штучного дихання, з точки зору реанімаційного комплексу…
- Швидка медична допомога на колесах?
- Ні, це повноцінний шпиталь на колесах, який може робити всі необхідні процедури, що потрібні в тому числі для важкопоранених.
- Скажіть, яка команда займається переобладнанням вагона, тому що це ж потрібні спеціальні знання, навички. Чи це персонал Укрзалізниці, чи ви долучаєте ще когось до цього процесу?
- В Укрзалізниці є декілька виробничих потужностей, які займаються саме капітальним ремонтом, модернізацією вагонів. І просто одна з таких команд це робить, на одній із наших виробничих потужностей ми це робимо.
А вже з точки зору технічного завдання – що там потрібно встановлювати з точки зору медичного обладнання – це нам давали лікарі, які в цьому розуміються. Ми зробили проєкт, це ж не те, що там кустарна робота, це є проєкт такого вагона – і далі виробнича команда по проєкту це робить.
- А скільки часу потрібно на те, щоб зробити один вагон?
- За місяць один вагон можна зробити. Але можна паралельно робити декілька.
- А чи залучаєте ви волонтерів, чи залучаєте ви якусь міжнародну допомогу?
- З самого початку – не ми залучали волонтерів чи вони нас, це був такий партнерський проєкт, спільний проєкт, тому що перші вагони ми зробили для «Лікарів без кордонів» ще в березні (в березні-квітні 2022 року, - ред.). І коли командування військове Медичних сил їх побачило, вони зрозуміли, що це дуже важливе й необхідне обладнання. І потім пішло замовлення. Ми разом розробили проєкт: це були і волонтери, це були й військові медики, і наша команда виробнича.
- Міжнародні організації долучаєте ще якісь, чи власними силами, українськими, як-то кажуть?
- Ні, ми робимо це самостійно, тільки коли вже йде спеціальне обладнання – це вже залучають волонтери, а волонтери вже в тому числі взаємодіють і з міжнародними організаціями. Наприклад, Ірина Солошенко, це благодійний фонд «Коло», вона домовилися з постачанням польових реанімаційних комплексів, якщо я не помиляюся – зі Швеції їх передали, або з Канади.
Тетяна Кулик
Фото: прес-служба Укрзалізниці