Військові витрати в РФ: старт номер два
У цій публікації експерт аналітичного центру «Об’єднана Україна» подає аналіз бюджетної динаміки в контексті показників російського федерального бюджету.
У 2023 році уряд РФ здійснив рекордне вкидання інвестицій у розігрівання економіки, насамперед – у ВПК. Це дало свої результати у вигляді економічного зростання на 2,5% торік і збільшення обсягу військових постачань, наприклад, боєприпасів.
Істотний дефіцит бюджету, що утворився на початку минулого року, потім був компенсований літнім профіцитом. У підсумку бюджет було закрито з дефіцитом у 1,9%.
ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ ЦЬОГО РОКУ?
Проєкт федерального бюджету на 2024 рік передбачав формування військових видатків розміром 120 млрд дол., плюс інвестиції у ВПК, які «розмазані» по десятках бюджетних статей видатків.
Цього року старт витрат почався не в січні, а в лютому.
Дефіцит бюджету, за підсумками перших двох місяців року, становив 1,5 трлн руб. за річного плану в 1,6 трлн руб., тобто обраний майже повністю (з розрахунком на профіцит влітку).
ПОПЕРЕДНЄ ОЦІНЮВАННЯ ВИКОНАННЯ ФЕДЕРАЛЬНОГО БЮДЖЕТУ НА СІЧЕНЬ–ЛЮТИЙ 2024
Обсяг доходів федерального бюджету в січні–лютому 2024 року становив 5 025 млрд руб. або 56 млрд дол.
Водночас ненафтогазові доходи зросли до 3 405 млрд руб. (38 млрд дол.) або 67% від загальних надходжень. А нафтогазові доходи впали до 1621 млрд руб. (18 млрд дол.) або 33%.
Це приблизно відповідає і зліпку реальної економіки, отриманому в результаті структурних реформ 2022–2023: 75% доходів середніх і великих компаній у РФ припадає на ненафтогазовий сектор, а 25% – на нафту й газ.
Це істотно знижує вплив «паливних санкцій», економіка РФ дедалі більше закільцьовується на внутрішній попит, який резистентний до зовнішніх санкційних шоків.
Свою роль відіграли тотальний перехід у системі національного накопичення до рубльових інтрументів і відмова від доларових: ЦБ РФ отримав широку палітру кредитних та емісійних можливостей без руйнівних наслідків для обмінного курсу та інфляції.
Видатки федерального бюджету за два місяці 2024 року становили 6499 млрд руб. (72 млрд дол.).
Певних проблем формуванню бюджету може завдати лише нафта по 35–40 дол. за бар, але це в умовах санкцій неможливо, оскільки вони знижують пропозицію нафти на глобальному ринку, а потрібне навпаки – збільшення.
Ще один варіант низьких цін на нафту – це глибока рецесія в США та/або ЄС – але тут більше негативних наслідків для Заходу, тож це не варіант.
Коштів ФНБ (квазірезервного фонду) розміром 50 млрд дол. або близько 5 трлн руб. вистачить приблизно на два роки згідно з умовами його використання (бюджетне правило).
З одного боку, через два роки в РФ не буде фінансової «кубушки». З іншого, питома вага нафтогазового комплексу може знизитися на той час до 15%, і тоді вплив цін на нафту стане для бюджету ще більш нейтральним.
Загалом РФ вдруге за час війни суттєво авансує економіку і ВПК.
Нам потрібно формувати адекватну економічну відповідь (паритетну без допомоги США ми сформувати вже не зможемо).
Автори:
Олексій Кущ, економіст, фінансовий аналітик
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама