Індекс реформ 235: надавачі соцпослуг зможуть орендувати держмайно без аукціонів
До 235 випуску Індексу реформ потрапило чотири регуляції. За період з 25 березня по 7 квітня 2024 року Індекс склав +0,5 бала – вполовину менше, ніж у попередньому випуску. До цього випуску потрапила постанова про те, що надавачі соцпослуг зможуть орендувати держмайно без аукціонів. Деякі експерти оцінили її позитивно, а деякі – негативно. Чому так сталося – розбираються дослідники «Вокс Україна».
Графік 1. Динаміка Індексу реформ
Графік 2. Значення Індексу реформ та його компонентів у поточному раунді оцінювання
ОРГАНІЗАЦІЇ З НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ УСІХ ФОРМ ВЛАСНОСТІ ЗМОЖУТЬ БЕЗ ПРОВЕДЕННЯ АУКЦІОНУ ОРЕНДУВАТИ У ДЕРЖАВИ МАЙНО, +0,25 БАЛА
Постанова 381 від 2 квітня 2024 вносить зміни у Порядок передачі в оренду державного та комунального майна.
У перелік потенційних орендарів майна, яким дозволено брати у оренду держмайно без проведення аукціону, до державних та комунальних надавачів соцпослуг (це, наприклад, відділення денного перебування, будинки нічного перебування, організації, що забезпечують соціальний супровід для людей у складних життєвих обставинах, відділення соціальної адаптації та психологічної підтримки тощо) додали приватний сектор: юросіб, фізосіб та ФОПів.
Також для всіх надавачів соцпослуг спростили умови доступу до пільгової оренди (за ставкою 1% від вартості об’єкта оренди). Якщо раніше державні та комунальні підприємства мали подати власнику майна установчі документи та витяг з Реєстра надавачів та отримувачів соціальних послуг, а громадські організації додатково подавали витяг з Реєстру неприбуткових установ та організацій, звіт про використання доходів за рік, перелік членів з інформацією про суму їхніх внесків, суми благодійних внесків, то зараз для користування пільгою достатньо бути зареєстрованим у Реєстрі надавачів та отримувачів соціальних послуг.
Деякі експерти оцінили зміну позитивно, оскільки вона спростить діяльність соціальних установ, а отже, можливо, збільшить їх кількість, що важливо під час війни і повоєнного відновлення. Інші – негативно, бо бюджет недоотримає надходжень через розширення переліку організацій, що можуть претендувати на пільгові умови.
Інформація про проєкт «Індекс реформ», перелік експертів Індексу та база даних оцінених нормативних актів доступні за посиланням.
КОМЕНТАР ЕКСПЕРТКИ
Ілона Сологуб, наукова редакторка, аналітичний центр «Вокс Україна»:
«Постанова передбачає значне скорочення обсягу документів, які мають подавати громадські організації, які надають соціальні послуги, для того, щоб отримати в оренду державне майно без аукціону. Якщо раніше це були біографічні довідки про членів організації, фінансовий звіт, відомості про отримання фінансування в рамках технічної допомоги та ін., то тепер як державні й комунальні, так і недержавні суб’єкти надання соціальних послуг подаватимуть лише довідку про включення їх до Реєстру надавачів та отримувачів соціальної допомоги.
Таким чином держава отримає інформацію про суб’єкта лише один раз – під час внесення його до Реєстру, і надалі користуватиметься цією інформацією. Це спростить залучення недержавних організацій до надання соціальних послуг».
Графік 3. Події, що визначали значення індексу, оцінка події є сумою її оцінок за напрямками, тому вона може перевищувати +5, або бути меншою за -5
Графік 4. Значення окремих компонентів Індексу та кількість подій
Таблиця 1. Оцінки всіх подій та прогресу реформ за напрямами
Державне управління |
+2,0 |
Положення про Державний реєстр санкцій |
+2,0 |
ДП «Гарантований покупець» стане акціонерним товариством |
+1,0 |
Уряд затвердив нову систему оплати праці на основі класифікації посад та грейдів |
+1,0 |
Державні фінанси |
0,0 |
Монетарна політика |
0,0 |
Бізнес середовище |
+2,5 |
Порядок використання (реалізації) частини видобутого природного газу, що залишається у власності держави відповідно до угоди про розподіл продукції (УРП) |
+2,3 |
Уряд дерегулював виробництво боєприпасів |
+1,0 |
Енергетика |
0,0 |
Людський капітал |
0,0 |
Індекс реформ призначений надавати комплексну оцінку зусиллям влади України зі впровадження економічних реформ. Індекс базується на експертних оцінках змін у регуляторному середовищі за шістьма напрямками: державне управління, державні фінанси, монетарна система, бізнес середовище, енергетика, людський капітал. Інформація про проєкт, перелік експертів Індексу та база даних оцінених нормативних актів доступні за посиланням.
Автори:
Ксенія Алеканкіна, лідерка проєкту «Індекс реформ», комунікаційна менеджерка
«VoxUkraine» – аналітичний центр, який досліджує розвиток економіки, державного управління, суспільних та реформаторських процесів.
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама