Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Бюджетний барометр - червень 2024 року

Бюджетний барометр - червень 2024 року

Укрінформ
Минулого місяця надходження до держбюджету становили 138 млрд грн

Що відбулося з бюджетом у червні? Чи виконаний план доходів за основними податками? Які ризики будуть актуальними протягом цього бюджетного року? Про ці та інші бюджетні питання читайте в Бюджетному барометрі за червень 2024 року від експертів «Вокс Україна».

ЩО ВДАЛОСЯ?

У червні надходження до загального фонду держбюджету становили 138 млрд грн, що на 32,3% більше, ніж було передбачено в розписі. Перевиконання відбулося завдяки досягненню або перевищенню плану за податковими та неподатковими надходженнями. Загалом до загального і спеціального фонду держбюджету надійшло 240,6 млрд грн.

28 червня Виконавча рада Міжнародного валютного фонду (МВФ) завершила четвертий перегляд програми в рамках Механізму розширеного фінансування для України. І вже 3 липня Україна отримала черговий транш у сумі близько 2,2 млрд дол. США.

ЩО НЕ ВДАЛОСЯ?

У червні до державного бюджету не надходило грантової підтримки, а запозичення були дещо нижчими за очікувані. В умовах дедалі більших  оборонних і соціальних потреб це створює додатковий тиск на уряд та стимулює пошук резервів залучення коштів до бюджету.

Відчутне недовиконання плану надходжень внутрішнього ПДВ та рентної плати послаблює спроможність фінансувати видатки.

ЩО ДАЛІ?

1. Регулярне надходження макрофінансової допомоги позитивно впливатиме на макрофінансову стабільність.

28 червня Кабмін затвердив Фінансову угоду між Україною та Європейським Союзом про залучення грантової допомоги в рамках Ukraine Facility у розмірі 5,27 млрд євро протягом наступних чотирьох років. 3 млрд євро із цих коштів мають надійти вже в цьому році в разі виконання Україною індикаторів, передбачених у Плані України.

Невдовзі варто очікувати на перший транш фінансування із загального пакета бюджетної допомоги в розмірі 7,8 млрд дол. США від Сполучених Штатів Америки в рамках пакета фінансово-військової допомоги на загальну суму 61 млрд дол. США.

2. У серпні завершується термін домовленостей із тримачами українських єврооблігацій про тимчасове припинення виплат за боргом, що може призвести до значних бюджетних витрат. Відповідно, для того щоб зменшити це фінансове навантаження, уряд має домовитися про реструктуризацію або продовження мораторію на виплати за борговими зобов’язаннями, ймовірність чого є високою. До того ж це є одним із зобов’язань перед МВФ – скорочення боргового навантаження у результаті реструктуризації боргу на рівні 1–1,8% ВВП на рік протягом 2024–2027 років.

ГОЛОВНІ РИЗИКИ

Значне пошкодження енергетичної інфраструктури, а також активізація мобілізаційних заходів за відсутності ефективного бронювання може негативно вплинути на ділову активність і відповідно надходження податків (високий ризик).

Відтермінування підвищення ставок податків, що важливо для покриття додаткових видатків на оборону, може призвести до ускладнення їх фінансування в цьому році (середній ризик).

Погіршення споживчих настроїв може призвести до нижчого споживання, передовсім внутрішнього, унаслідок чого надходження внутрішнього ПДВ залишатимуться нижчими за планові показники (середній ризик)

ДЕТАЛІ

(1) Дохідну частину бюджету було перевиконано на 32,3% передусім завдяки вищим за планові неподатковим надходженням (зокрема, 29,1 млрд грн дивідендів та частини чистого прибутку держпідприємств). Надходження податків, зборів та обов’язкових платежів до загального фонду державного бюджету становили 138 млрд грн. Водночас за основними податковими надходженнями планували зібрати 104,1 млрд грн (за загальним фондом), а фактично надійшло 104,6 млрд грн (+0,5%) (рис. 1). Надходження за  основними податками у червні 2024 були значно більшими, ніж у червні минулого року. 

План доходів у травні Державній податковій службі вдалося перевиконати на 12,1% (9,5 млрд грн) імовірно, завдяки дивідендам та частині чистого прибутку держпідприємств. Проте, незважаючи на девальвацію гривні (можливо, повільнішу, ніж очікувалося), Митна служба дещо недовиконала планові надходження (-0,8%). 

Рисунок 1. Надходження за основними податками до загального фонду державного бюджету в червні 2024 року, млрд грн

чсмптроьлдж
Джерело: Міністерство фінансів України

Сукупні надходження до загального фонду державного бюджету від податку на прибуток підприємств  у червні становили 5,5 млрд грн, що на 150% більше від запланованого (у червні 2023 року надходження від цього податку становили 2,3 млрд грн). Основними факторами перевиконання, ймовірно, є часткова детінізація грального бізнесу, а також вищі прибутки банків, до яких застосовується ставка 25% (у травні 2024 року вони отримали чистий прибуток у розмірі 15,9 млрд грн за середньомісячного значення у 13,6 млрд грн у січні–травні 2024 року). 

Надходження ПДФО до загального фонду бюджету в червні 2024 року становили 18 млрд грн, що дещо вище за надходження минулого місяця (на 0,5 млрд грн) і на 2,3% вище від запланованого показника. Це може бути пов’язано із зростанням сезонної зайнятості деяких працівників, що отримують погодинну оплату праці (тепер мінімум – 48 грн за годину) та зростанням у другому кварталі мінімальної зарплати загалом  до 8000 грн.

Акциз у доходах загального фонду становив 17,3 млрд грн, що на 0,6% більше від запланованого. У червні минулого року – 8,8 млрд грн, оскільки тоді загалом був нижчий рівень виробництва та імпорту підакцизних товарів. Перевищення планових показників також може бути пов’язане з вищим обмінним курсом, який використовувався під час розрахунку митної вартості імпортованих підакцизних товарів.

Чисті доходи від внутрішнього ПДВ у червні становили 19,6 млрд грн – на 10,1% менше від плану (за аналогічний період минулого року – 17,5 млрд грн), що, імовірно, зумовлено більш оптимістичними очікуваннями під час складання помісячного розпису доходів. Усього було зібрано 32,4 млрд грн внутрішнього ПДВ, а відшкодовано платникам 12,8 млрд грн. Водночас надходження імпортного ПДВ були нижчими за планові показники на 0,5%, і до загального фонду держбюджету надійшло 37,1 млрд грн цього платежу. 

У червні до бюджету надійшло 3,7 млрд грн ввізного та вивізного мита (у червні 2023 року – 2,6 млрд грн), що відповідає планові на місяць. 

Рисунок 2. Бюджетне відшкодування ПДВ у 2022–2024 роках, млрд грн

вапролд
Джерело: Міністерство фінансів України

Від рентної плати за користування надрами надійшло 3,4 млрд грн, що на 20,9% нижче від плану. Подальше зниження фактичної ціни реалізації природного газу (з 14,4 тис. грн за 1 тис. куб. м у листопаді 2023 року, коли було ухвалено бюджет, до 12,5 тис. грн у травні 2024 року) може бути пов’язане зі зниженням споживання природного газу. 

(2) У червні касові видатки загального фонду держбюджету були виконані на рівні 286,7 млрд грн, що на 13,8% менше від запланованого (згідно з розписом планувалося 332,6 млрд грн). Хоча фактичний показник видатків і зберігається на середньорічному рівні, регулярне недовиконання планових видатків може свідчити як про брак фінансування, так і про неякісно пропрацьовані планові показники. Водночас щомісяця 2024 року (окрім січня) фактичні видатки загального фонду бюджету вищі, ніж у відповідному місяці 2023 року. Для порівняння: у червні 2023 року було профінансовано видатки в обсязі 265,1 млрд грн. 

Рисунок 3. Фактичний розподіл видатків держбюджету у січні–червні 2023–2024 років, млрд грн

вапрол

Джерело: Міністерство фінансів України

(3) У червні дефіцит загального фонду державного бюджету планувався в розмірі 204,7 млрд грн. Фактичну суму дефіциту загального фонду державного бюджету Міністерство фінансів у оперативній інформації не оприлюднило. За нашими приблизними оцінюваннями (припускаємо, що у червні були надані та повернуті усі передбачені в плані суми кредитів із загального фонду державного бюджету, а це 0,8 млрд грн та 0,9 млрд грн відповідно), його розмір може становити 147,7 млрд грн, що в 1,4 раза менше від планового показника. Це сталося через неритмічне надходження зовнішньої фінансової допомоги, що призвело до браку ресурсів для фінансування усіх запланованих видатків. А також завдяки перевиконанню доходів загального фонду держбюджету в червні.   

Рисунок 4. Фінансування бюджету у січні–червні 2023 і 2024 років, млрд грн

ролд
Джерело: Міністерство фінансів України

(4) У червні до державного бюджету надійшло 82,0 млрд грн (1,9 млрд євро) зовнішніх позик від Європейського Союзу як безумовне фінансування в рамках Ukraine Facility. Загалом за перше півріччя 2024 року до державного бюджету надійшло 543,6 млрд грн (13,8 млрд дол. США в еквіваленті) зовнішньої допомоги: 12,8 млрд дол. США (в еквіваленті 504,5 млрд грн) зовнішніх позик і трохи більше ніж 1 млрд дол. США (39,1 млрд грн) грантів. 

(5) Окрім зовнішнього фінансування, у червні Мінфін залучив 52,9 млрд грн від розміщення ОВДП, з яких 8,7 млрд грн або 16,4% від загального обсягу залучених ОВДП – за бенчмарк-облігаціями, а 16,2 млрд грн (400,0 млн дол. США) залучено від облігацій, номінованих в іноземній валюті, що становить 30,6% від обсягу всіх залучених коштів від ОВДП цього місяця. Загалом залучених за перше півріччя 2024 року в результаті розміщення ОВДП коштів вистачило для здійснення платежів з погашення ОВДП – залучено 242,4 млрд грн, тоді як на погашення витрачено 187,9 млрд грн. Однак сукупні витрати на погашення та обслуговування внутрішнього державного боргу на 41,8 млрд грн перевищували суму залучених ОВДП. 

(6) Усього в червні на погашення та обслуговування державного боргу витрачено 88,5 млрд грн, з яких 82,8% або 73,3 млрд грн  – на погашення та обслуговування внутрішнього боргу. Загалом у червні 2024 року із зовнішніх та внутрішніх джерел надійшло на 46,3 млрд грн більше позикових коштів, ніж витрачено на погашення та обслуговування державного боргу. 

Рисунок 5. Обсяг запозичень, погашення та обслуговування державного боргу України  в січні–червні 2023 і 2024 років, млрд грн

івап
Джерело: Міністерство фінансів України

(7) У червні 2024 року до загального фонду місцевих бюджетів (без урахування міжбюджетних трансфертів) надійшло 32,6 млрд грн. Основні доходи загального фонду місцевих бюджетів у червні становили

● 22,1 млрд грн ПДФО;
● 2,3 млрд грн єдиного податку;
● 2,2 млрд грн акцизного податку.

У повному обсязі були профінансовані базова і додаткова дотації. Освітня субвенція у І півріччі 2024 року була перерахована в обсязі 99,6% від плану. 

(8) Сукупні надходження від ЄСВ у червні 2024 року становили 48 млрд грн, що на 5,4 млрд грн або 12,7% більше, ніж у червні 2023 року (рис. 8–9). Збільшення надходжень від ЄСВ пов’язане зі зростанням розмірів заробітних плат переважно через  нестачу працівників на ринку праці, що змушує роботодавців підвищувати заробітні плати для залучення та утримання необхідних кадрів, а також завдяки підвищенню мінімальної заробітної плати з 1 квітня 2024 року до 8000 грн. 

(9) Доходи Пенсійного фонду в червні 2024 року збільшилися на 5,2 млрд грн або на 7,9% порівняно з таким самим періодом минулого року й досягли 71,4 млрд грн (рис. 6). Зростання доходів відбулося завдяки збільшенню власних надходжень ПФУ на 4,8 млрд грн або на 14,1% порівняно з відповідним періодом минулого року, що стало наслідком зростання доходів від ЄСВ, розподіленого до ПФУ на фінансування пенсій та виплат із соціального страхування. 

Рисунок 6. Структура доходів Пенсійного фонду України в червні 2023–2024 років, млрд грн

длорсчві
Джерело: Пенсійний фонд України

Загальні видатки ПФУ становили 66,7 млрд грн, що більше від минулорічних на 4,9 млрд грн або 7,9% (рис. 7). Це пов’язано зі збільшенням видатків на пенсійні виплати через проведені цього року індексацію та перерахунок пенсій.

Рисунок 7. Структура видатків Пенсійного фонду України в червні 2023–2024 років, млрд грн

оллрп
Джерело: Пенсійний фонд України

Рисунок 8. Доходи та видатки Пенсійного фонду, сукупні надходження від ЄСВ за січень–червень 2023–2024 років, млрд грн

олр
Джерела: Пенсійний фонд України, Міністерство фінансів України

Рисунок 9. Помісячна динаміка доходів та видатків Пенсійного фонду, сукупних надходжень від ЄСВ у січні–червні 2024 року, млрд грн

нгек
Джерела: Пенсійний фонд України, Міністерство фінансів України

Таблиця 1. План та факт виконання державного бюджету (за загальним фондом) у січні-червні 2024 року, млрд грн

Показник Січень Лютий березень Квітень Травень Червень Всього
план факт план факт план факт план факт план факт план факт план факт
Доходи, в т.ч. 92,4 116,0 140,9 188,6 149,8 164,3 118,6 154,6 139,6 151,8 104,3 138,0 745,6 913,3
ПДФО 13,3 13,0 14,8 15,9 15,3 16,0 16,4 16,8 16,6 17,5 17,6 18,0 94,0 97,2
Податок на прибуток 2,3 2,0 49,0 66,8 46,6 60,1 2,3 3,2 36,9 42,1 2,2 5,5 139,3 179,7
Рентна плата за користування
надрами
3,9 3,5 5,0 3,7 3,9 2,2 4,3 5,3 5,2 5,4 4,3 3,4 26,6 23,5
Акцизний податок 9,7 12,2 11,8 12,6 14,0 14,5 15,3 17,3 16,4 17,2 17,2 17,3 84,4 91,1
«Внутрішній» ПДВ (сальдо) 27,2 35,1 17,7 15,3 21,8 18,5 21,1 23,2 21,7 20,2 21,8 19,6 131,3 131,9
«Імпортний» ПДВ 29,7 37,0 35,3 32,0 40,5 40,1 34,5 39,3 34,1 38,6 37,3 37,1 211,4 224,1
Ввізне і
вивізне мито
3,1 4,6 3,7 3,3 4,1 4,3 3,5 4,0 3,7 3,9 3,7 3,7 21,8 23,8
Видатки 223,1 150,2 298,8 274,6 265,5 268,4 273,3 253,1 341,1 311,6 332,6 286,7 1734,4 1544,6
Дефіцит (-) /
профіцит (+)*
-130,4 -33,3 -156,8 -85,6 -116,1 -103,8 -149,7 -97,0 -200,2 -157,9 -204,7 -147,7** -957,9 -625,3
Джерела
фінансування
дефіциту

Чисті запозичення 106,5 25,8 126,9 -9,8 129,5 342,3 60,0 59,1 64,4 -7,1 83,0 77,5 570,3 487,8
Запозичення 125,0 43,3 179,8 40,4 183,2 389,9 96,3 90,5 123,5 47,9 142,5 134,9 850,3 746,9
Погашення -18,5 -17,5 -52,9 -50,2 -53,7 -47,6 -36,3 -31,4 -59,1 -55,0 -59,5 -57,4 -280,0 -259,1

* розмір дефіциту не дорівнює арифметичній різниці між доходами та видатками, оскільки на розмір дефіциту додатково впливає обсяг надання кредитів з державного бюджету, та їх повернення

**розрахунок Центру

Джерело: Міністерство фінансів України, розрахунки Центру

Таблиця 2. Основні показники фінансування державного бюджету, млрд грн

Показники Січень Лютий Березень Квітень Травень Червень
Всього надійшло млрд грн, у тому числі: 43,3 40,4 389,9 90,5 47,9 134,9
у % до плану (за весь період) 34,6 25,8 212,8 94,0 38,8 94,7
Від розміщення ОВДП, млрд грн, у т.ч.: 32,0 40,3 44,0 27,0 46,2 52,9
у гривнях, млрд грн 12,7 20,6 33,0 25,2 41,3 36,7
у іноземній валюті у перерахунку в млрд грн (млн дол. США+ млн Євро) ₴ 19,3

($250+€235)

₴ 19,7

($218,4+€274,8)

₴ 11,0

($281,1)

₴ 1,8

(€42,3)

4,9

(€113,6)

16,2

($400,0)

Із зовнішніх джерел, млрд грн 11,3 0,1 345,9 63,5 1,7 82,0
Платежі з погашення державного боргу, млрд грн 17,5 50,2 47,6 31,4 55 57,4
у % до плану за весь період 94,6 94,9 88,6 86,5 93,1 96,5
Платежі з обслуговування, млрд грн 9,5 26,1 8,3 20,6 37,2 31,1
у % до плану за весь період 90,5 97,8 66,9 127,2 82,3 78,3

Джерело: Міністерство фінансів України, розрахунки Центру

Таблиця 3. Зовнішні джерела залучення фінансових ресурсів* за січень-червень 2024 року

Джерела Обсяг, млрд грн

(млн дол. США, млн євро, млн кан. дол.)

Позика ЄС в рамках реалізації механізму перехідного фінансування (Bridge Financing) Ukraine Facility ₴335,4

(€7890)

Кошти від Уряду Канади ₴57,6

(CAD$2000)

Позика МБРР на підтримку політики розвитку та відновлення ₴54,9

($1400)

Надходження коштів МВФ ₴34,6

($880)

Позика МБРР у межах фінансування проекту «Інвестиції у соціальний захист задля підвищення охоплення, стійкості та ефективності» (INSPIRE)» ₴11,3

($297,0)

Позика МБРР в рамках фінансування «Екстреного проекту надання інклюзивної підтримки для відновлення сільського господарства України (ARISE)» ₴8,9

($229,4)

Позика МБРР в рамках проекту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України» ₴0,8

($20,0)

Позика МБРР у рамках проекту «Зміцнення системи охорони здоров’я та збереження життя» ₴0,1

(€3,0)

*за винятком грантів

Джерело: Міністерство фінансів України

Автори: Юлія Маркуц, Ліна Задорожня, Тарас Маршалок, Інна Студеннікова, Дмитро Андрієнко, Тетяна Лутай, Центр аналізу публічних фінансів та публічного управління при Київській школі економіки

Юлія Маркуц, керівниця Центру аналізу публічних фінансів та публічного управління KSE

Ліна Задорожня, Центр аналізу публічних фінансів та публічного управління КШЕ

Тарас Маршалок, Центр аналізу публічних фінансів та публічного управління Київської школи економіки

«Вокс Україна»

«VoxUkraine» – аналітичний центр, який досліджує розвиток економіки, державного управління, суспільних та реформаторських процесів

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-