Фейки від штучного інтелекту в Росії стали державними: дайджест пропаганди за 12 грудня 2023 року
Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки зібрав фейки та наративи пропаганди за 12 грудня 2023 року.
- «Росіяни схиблені на війні проти України»
- Від Ненсі Ейс до «красуні Ніки» з RT
- Яка із «трун з крилами» першою гепнеться у РФ
- На «СВО» крадуть від Калінінграда до Магадана
«Росіяни схиблені на війні проти України»
Цього дня у Росії відзначали день того, що заведено називати Конституцією. Відколи вона стала «продажною дівкою путінізму», говорити про неї серйозно не доводиться. Але в контексті України Конституційний суд РФ, нагадаємо, відіграв важливу роль у «легітимації» анексії тимчасово окупованих українських територій.
І на цьому Росія зупинятися не збирається. В Москві вже давно не приховують планів окупації Харківської, Одеської та Миколаївської областей.
Тому Заходу потрібно терміново збільшувати військову допомогу Україні. І не тільки заради українців, але й для захисту самих себе. «Генеральний інспектор Бундесверу Карстен Броєр закликає німців… готуватися до оборонної війни, але визнає, що в нинішньому стані їхня армія не здатна захистити свою країну та союзників по НАТО. Це і є єдині справжні реалії… Побудова армії, здатної протистояти російській воєнній машині, вимагає часу. Зараз цей час Європі дарує ефективний спротив України. ЗСУ довели, що можуть, вміють і будуть надалі нищити російські мілітарні спроможності й надії на домінування. Дайте нам необхідний ресурс, і Україна стане неприступною стіною, яка дасть змогу перебудувати глобальну безпеку» – закликають в ОПУ. Це зараз росіяни «схиблені на продовженні війни» проти України. Наступною буде Європа.
Від Ненсі Ейс до «красуні Ніки» з RT
Маргарита Симоньян анонсувала нову ведучу – «красуню Ніку, яка знає 60 мов і розповідає про різні цікаві факти на Sputnik Дальнее зарубежье».
НАСПРАВДІ, ще Стівен Гокінг попереджав: «Розвиток штучного інтелекту може означати кінець людської раси». Такого роду «розумні системи» дедалі більше перебирають на себе створення та розповсюдження «людиноподібного» контенту — вони можуть замінювати особи на фото та відео, складати тексти статей, створювати пости у соцмережах, маніпулювати зображеннями, клонувати голоси та брати участь у поширенні фейків, які забруднюють інформаційну екосистему.
Штучний інтелект (ШІ) вже на потоці створює фальшивий контент, який все складніше верифікувати. Це дало пропаганді ще більш досконалий спосіб поширювати дезінформацію і пропаганду, створюючи сценарій, в якому практично неможливо відрізнити новини, що заслуговують на довіру, від фальсифікату.
Чи можна з цим боротись? Навесні 2023 року з’явився відкритий лист із закликом негайно призупинити створення «гігантських розумних систем» як «серйозних ризиків для суспільства і людства», який підписали понад тисяча експертів, дослідників та розробників штучного інтелекту. Торік Google заборонив використання свого сервісу Colab для навчання моделей діпфейків, а цього року анонсував новий функціонал додаткового атрибутування зображень у своїй пошуковій системі. Тепер усі знайдені картинки отримають додатковий контекст про час індексування, а ШІ-зображення автоматично отримуватимуть відповідне маркування.
У 2018 році група вчених та дослідників створила звіт про потенційні небезпеки ШІ, в якому на одному з перших місць значилися «соціальні маніпуляції». Сьогодні тодішні побоювання перетворилися на реальність. В інтерв’ю Такеру Карлсону Ілон Маск спрогнозував, що «з часом штучний інтелект залізе в соцмережі… і зможе маніпулювати громадською думкою так, що це обернеться катастрофою».
І такі маніпуляції вже перейшли межу. Від жовто-сторінкових фейків на кшталт порноакторки Ненсі Ейс до «красуні Ніки». І першою її на державному рівні перейшла Росія, її RT.
Яка з «трун з крилами» першою гепнеться у РФ
І наостанок дві новини з напівзабутої рубрики «санкції Росії на користь». Одна з них – потенційно трагічна. Друга – корупційно-кумедна. Перша: Boeing авіакомпанії «Аерофлот» рейсу Красноярськ — Пхукет не зміг вилетіти з аеропорту. Літак із 387 пасажирами двічі буксирували на зліт, але за 13 годин пасажири піднятися у повітря так і не змогли.
НАСПРАВДІ, лише за 12 днів грудня чотирнадцять літаків російських авіакомпаній страждали від несправностей:
– 12 грудня рейс Москва — Ханти-Мансійськ з радіоактивними речовинами (!) та 104 пасажирами сів у Внуково через несправність шасі. Того ж дня Ан-24, що летів у Бодайбо, повернувся до Іркутська. У літака вимкнувся показник швидкості.
– 10 грудня Superjet SSJ-100 повернувся до аеропорту через неможливість прибрати шасі.
– 8 грудня Airbus здійснив аварійну посадку в Мінводах через розгерметизацію салону. Вранці того ж дня Boeing-737 повернувся до аеропорту через помпаж двигунів.
– 7 грудня спалахнув двигун Ту-204.
– 6 грудня стався спалах через замикання на борту Boeing-777.
– 5 грудня на Ан-12 відмовила система управління керма, також ще один літак під час рейсу з Москви до Казані здійснив аварійну посадку через відмову управління системи стабілізації.
– 2 грудня ще один Airbus аварійно сів у Шереметьєво через відмову лівого двигуна. У Тюмені з технічної причини здійснив посадку Superjet 100.
– 1 грудня Airbus приземлився в Пулково через проблему системи кондиціювання. Boeing 737 здійснив аварійну посадку в Южно-Сахалінську через падіння тиску стійки шасі. У Новосибірську на борту відмовили автопілот та закрилки.
Всього від початку цього року зафіксовано понад 180 інцидентів під час польоту, тоді як 2022-го таких було лише 60, підрахував Newsweek. З поламками стикалися літаки всіх без винятку російських авіакомпаній. Причини на поверхні – різке зростання ризиків під час експлуатації бортів, які через санкції зняті з техобслуговування компаніями-виробниками. Відповідно – вони піддаються внутрішньоросійській «канібалізації» і обслуговується з порушенням стандартних протоколів безпеки. Про ризик життю пасажирів, звісно, мало хто замислюється. Бізнес простий і цинічний: за встановленими у РФ тарифами родинам загиблих виплатять по мільйону рублів. Тому літати такі «труни з крилами» будуть і далі. А всьому світу залишається тільки спостерігати за тим, яка з них першою гепнеться.
На «СВО» крадуть від Калінінграда до Магадана
А ось кому дійсно санкції пішли на користь, так це чиновнику з далекого Магадану. На цю новину не варто було б навіть звертати увагу, але вона симптоматична. Голова міської думи Смірнов заявив, що проїзд у магаданських маршрутках підвищили через західні санкції: «Підвищення вартості проїзду муніципальними маршрутами є вимушеним заходом, оскільки в умовах зовнішнього санкційного тиску значно подорожчали запасні частини, автобуси, різні послуги…».
НАСПРАВДІ, Смірнов не зазначив, що власником головних маршрутів у місті є він сам. Усього за 4 роки керманич майже втричі підвищив вартість проїзду для магаданців. При цьому прибуток його компаній зростає на десятки мільйонів рублів на рік. І ось тепер він знайшов нове обґрунтування підвищенню тарифів.
При цьому ще в травні минулого року Путін у розмові з калінінградським губернатором Аліхановим заявив, що «не треба проблеми з економікою області перекладати на СВО».
З моменту того легендарного діалогу пройшло трохи більше півтора року. Тобто установка Путіна «війна не впливає на добробут росіян» забулася. Звісно, можна очікувати, що незабаром Смірнову про це нагадають, і він з переляку пустить по Магадану зовсім безкоштовні маршрутки, щоб втриматися на посаді або взагалі не сісти.
Але довго так тривати не може. Ресурсів не вистачить. І не тому, що санкції діють навіть на рівні маршруток. І не тому, що не вистачає водіїв (не важко здогадатися чому), а тому що путінська «СВО» перетворилася на (кажучи російською мовою) «специальную воровскую операцию». На всіх чиновницьких рівнях, починаючи з Калінінграда і завершуючи Магаданом.
Матеріал підготовлено редакцією «Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки» для сайту Укрінформу