Ірина Борзова: «Закривати школи і заклади культури не можна, децентралізація – це не ліквідація»
Ліквідація закладів культури, соціальної сфери і закриття шкіл – це приклад безвідповідальності влади на місцях, зобов’язаної після реформи децентралізації забезпечити послугами мешканців своїх території. Зокрема, у Жмеринській громаді спочатку хотіли закрити діючі сільські школи, а потім вирішили ліквідувати будинок культури. Ухвалення таких рішень допускати не можна.
Про це в коментарі Укрінформу повідомила народна депутатка, голова Вінницького обласного осередку партії «Слуга Народу» Ірина Борзова.
«В Жмеринці єдиний на всю громаду будинок культури опинився під загрозою ліквідації. Раніше він був у районній власності, зараз перейшов у власність міської громади. У міському бюджеті на утримання будинку культури заклали фінансування лише до 1 травня. Людям, які там працюють пропонують писати заяви на звільнення за угодою сторін, називаючи це оптимізацією. При цьому, скорочення штату провели перед передачею цілісного майнового комплексу на баланс міськради. Разом з тим, в будинку культури 15 колективів художньої самодіяльності в яких займається майже триста учасників. Там займаються діти та молодь. Питання до міської ради, куди підуть діти? Хто буде займатись розвитком їх творчості?», - каже Борзова.
Вона повідомила, що готує звернення на Міністерство культури, щоб не допустити ліквідацію закладу. В свою чергу, депутати Жмеринської міської ради від «Слуги Народу» разом з колегами з інших партій ініціювали позачергову сесію міської ради щодо виділення коштів на утримання будинку культури в 2021 році.
«Колектив Будинку культури організовує культурні заходи не лише в місті, а й в населених пунктах, які приєднались до міської громади. Працівники Будинку культури знають як працювати з сільськими територіями, знають про їх проблеми. Тому ми спільно повинні вирішити це питання», - говорить депутатка обласної ради від «Слуги Народу» Інна Цимбал.
Схожа історія в Жмеринській громаді з сільськими школами. Зрозуміло, коли закривають школи, де дуже мало учнів. Але закривати заклади освіти, до яких ходять діти, це як мінімум не логічно.
«Люди були обурені і звернулись до мене, як народного депутата з проблемою закриття шкіл. Я відвідала всі три сільські школи Жмеринської громади, які міська рада планувала реорганізувати. Йшлось про закриття закладів освіти у селах Кармалюкове і Почапинці та переведення більше двох сотень дітей і педпрацівників у село Курилівці, де 14 дітей. Своє рішення мерія аргументувала тим, що в Курилівцях краща будівля школи. При цьому в школі Почапинець 126 учнів, Кармалюковому - 102 дитини. Там прекрасні педагогічні колективи. Ці школи повинні бути. Адже сьогодні немає ні достатньої кількості шкільних автобусів, ані нормальної дороги між селами. Щоб перевозити більше 200 дітей щодня, потрібно 10 автобусів. Кошти в міському бюджеті на закупівлю не передбачили», - повідомила народна депутатка.
На Вінниччині хотіли закрити сільські школи, а на Прикарпатті встигли ліквідувати Долинський будинок-інтернат «Теплий дім», де виховується 31 дитина-сирота і 16 дітей з інвалідністю. Відповідне рішення прийняла обласна рада в лютому 2021 року. Дітей «порозкидали» по різних закладах, де немає належних умов.
«В рамках реформи деінституалізації, яку розпочали наприкінці 2016 року, інтернати, спеціалізовані школи, дитячі будинки, ліквідовують, а необхідних умов для освіти дітей не створюють. Після того, як ситуацію почала розслідувати Тимчасова слідча комісія Верховної Ради, керівництво облради та облдержадміністрації пообіцяли скасувати рішення про ліквідацію дитячого будинку «Теплий дім». За проміжними результатами роботи ТСК, в «Теплий дім» повернули шестеро дітей-сиріт, яких посеред навчального року перевели до Залучанського дитячого будинку-інтернату. Разом тепер і брати, яких розлучили і «розкидали» по різних закладах», - каже Ірина Борзова.
Вона вважає, що влада, здійснюючи реорганізацію чи ліквідацію шкіл, закладів культури або соціальної сфери, повинна чесно дати відповідь на прості питання, – де будуть діти, як вони будуть добиратись до закладу освіти, які в них будуть умови? Права дітей повинні бути захищені.