Протидія домашньому насильству – спільна дія державних органів та громадських організацій
В Україні діє Закон «Про запобігання та протидію домашньому насильству», і з початку 2019 року домашнє насильство в нашій країні вважається кримінальним злочином.
Рік тому Україна завдяки ініціативі дружини Президента – Олени Зеленської стала повноправною учасницею міжнародного «Партнерства Біарриц», яке було започатковане з метою посилення відповідальності країн «Великої сімки» та консолідації зусиль інших держав для досягнення рівних прав і можливостей у суспільстві та відсутності обмежень за будь-якими ознаками.
Усі види насильства небезпечні, тому що будь-який з них може призвести до розладів психічного здоров’я і навіть до смерті. Фізичне насильство – це безпосередній вплив і пряма загроза життю. Психологічне може призвести до самогубства. Економічне насильство – це коли людину позбавляють їжі, потрібних ліків, умов проживання.
Пандемія COVID-19 суттєво вплинула на права людини та гендерну рівність. Зокрема, по всьому світу через карантин та ізоляцію загострилася ситуація з домашнім насильством.
З лютого 2020 року в Україні було започатковано спеціалізовану «гарячу лінію» з питань протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей, за скороченим телефонним номером 1547. Дзвінки на номер 1547 безкоштовні зі стаціонарних телефонів та телефонів відповідних мобільних операторів у межах України.
Якщо людина опинилась у складних обставинах, спричинених насильством в сім’ї чи його реальною загрозою, якщо стала жертвою торгівлі людьми та прагне повернутися до нормального життя, за телефоном «гарячої лінії» 1547 цілодобово консультанти Урядового контактного центру готові надати психологічну підтримку, консультацію та зареєструвати відповідне звернення до державних органів.
Урядовий контактний центр – постійний учасник заходів міжнародного рівня, організованих ГО «Ла Страда - Україна». В онлайн-дискусіях відбувається обмін досвідом та кращими практиками реагування на домашнє насильство в Україні під час COVID-19. Нещодавно, 8 та 9 вересня, громадською організацією «Ла Страда - Україна» за підтримки Фонду Народонаселення ООН в Україні - UNFPA Ukraine було проведено навчальний тренінг для працівників Урядового контактного центру. На тренінгу було розглянуто багато важливих питань, як - от: особливості притягнення до відповідальності за вчинення домашнього насильства, зміни в законодавстві України щодо протидії ґендерно зумовленому насильству.
Як повідомили Укрінформу в Урядовому контактному центрі, з початку 2021 року на урядову «гарячу лінію» та веб-сайт Центру надійшло 7 750 звернень, у яких заявники повідомляли про факти домашнього насильства. З них 7 450 звернень прийняті на спеціалізовану «гарячу лінію» 1547 з питань протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей.
Так, на 6 021 звернення на цю лінію працівниками Центру було надано морально-психологічну підтримку, а також консультації, роз’яснення та довідкову інформацію, при цьому у 62 випадках було здійснено виклики екстрених служб (Національної поліції, швидкої медичної допомоги).
Крім того, працівниками Центру було зареєстровано 1 729 звернень з повідомленнями про/або від осіб, які постраждали від домашнього насильства або про загрозу вчинення такого насильства, що потребували детального вивчення або оперативного реагування з боку органів виконавчої влади. Тому їх було надіслано на розгляд для відповідного реагування та вжиття належних заходів: 1 128 – на розгляд Національній поліції, решта – іншим центральним органам виконавчої влади, Київській міській та відповідним обласним державним адміністраціям.
Як показує аналіз звернень, у багатьох випадках постраждалі особи потерпали одночасно від двох або усіх трьох видів домашнього насильства.
Найчастіше звернення надходили з м. Києва, Дніпропетровської, Харківської, Одеської, Київської, Львівської, Донецької, Запорізької та Полтавської областей.
Ось деякі приклади звернень.
На спеціалізовану «гарячу лінію» 1547 з питань протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей 1 серпня цього року зателефонувала жителька Березнівського району Рівненської області.
Жінка повідомила, що вона потерпає від систематичного вчинення психологічного, економічного та фізичного домашнього насильства з боку колишнього чоловіка, який зловживає алкоголем. Жінка має неповнолітню дитину віком 17 років, яка є свідком домашнього насильства. Під час дзвінка мати та дочка перебували у безпеці.
Заявниця акцентувала увагу на тому, що органи поліції належним чином не реагують на її звернення: факт домашнього насильства не фіксують, заяву щодо вчинення домашнього насильства не приймають, ТЗП (терміновий заборонний припис) не оформлюють.
Прохання: зафіксувати факт домашнього насильства, прийняти заяву та вжити усіх належних заходів для припинення вчинення домашнього насильства, оформити ТЗП.
Служба у справах дітей Рівненської облдержадміністрації 9 серпня 2021 року повідомила, що згідно з інформацією, наданою відповідною селищною радою, з колишнім чоловіком заявниці неодноразово проводилась роз'яснювальна робота щодо запобігання та протидії домашньому насильству в сім'ї та сприяння налагодженню стосунків.
Виконавчим комітетом селищної ради до роботи з сім'єю було залучено працівників ювенальної превенції, працівників поліції.
З 01.07.2021 року по 21.07.2021 року за вчинення адміністративного порушення (психологічного насильства над колишньою дружиною) чоловіку суд призначив покарання: громадські робити на території селищної ради. Також, працівниками Служби у справах дітей Рівненської райдержадміністрації проведено бесіду щодо впливу насильницьких дій на психологічний стан дитини.
27 липня 2021 року киянка звернулася на «гарячу лінію» 1547 та розповіла, що її колишній співмешканець вчиняє домашнє насильство в присутності сина і дочки постраждалої. Заявниця та кривдник проживають спільно в одній квартирі, жінка регулярно викликає поліцію. З її слів, востаннє вона звернулася до поліції близько 12 години ночі 25 липня та повідомила працівникам поліції, що прибули на виклик, про фізичне та психологічне насильство. Проте, працівники поліції кваліфікували цю ситуацію, як психологічне насильство, оскільки на заявниці не було видно синців. Жінка поскаржилася, що працівник поліції поводив себе некоректно, не виявив бажання надати допомогу.
Отже, жінка просила фахівців «гарячої лінії» 1547 сприяти у вжитті всіх належних заходів для припинення вчинення домашнього насильства над нею та її дітьми.
За результатами розгляду звернення у Подільському управлінні поліції Головного управління Національної поліції України у м. Києві, 4 серпня поінформували, що у зв’язку з відсутністю в події ознак кримінального правопорушення, заяву розглянуто на підставі Закону України «Про звернення громадян» та «Положення про порядок роботи зі зверненням громадян і організації їх особистого прийому в системі МВС України», затвердженого наказом МВС України від 10.10.2004 року.
Стосовно кривдника було складено адміністративний протокол за ст. 173-2 КУпАП, матеріали направлено до Подільського районного суду міста Києва. Також з колишнім співмешканцем заявниці проведено бесіду профілактичного характеру про недопущення в подальшому такої поведінки та роз’яснено чинне законодавство.
Заявниця з м. Кропивницький 24 липня повідомила про систематичне вчинення психологічного, економічного та фізичного домашнього насильства щодо своєї знайомої, 35 років, з боку її колишнього чоловіка, який зловживає наркотичними речовинами. Постраждала особа має малолітню дитину віком 8 років, яка є свідком домашнього насильства. Мати з дочкою проживають окремо від кривдника. На час звернення на «гарячу лінію» 1547 постраждалі особи знаходяться вдома у заявниці.
Прохання: посприяти у вжитті всіх належних заходів для припинення вчинення домашнього насильства; за необхідності оформити ТЗП кривднику; притягнути його до відповідальності.
У Кіровоградській облдержадміністрації 2 серпня поінформували, що звернення було розглянуте Кіровоградським обласним центром соціальних служб. З метою вивчення ситуації 29 липня 2021 року мобільною бригадою соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, було здійснено відвідування постраждалої.
Подрузі заявниці та її дочці було надано першу психологічну допомогу та розпочато здійснення оцінки потреб сім’ї, за результатами проведення якої буде визначено перелік та обсяг послуг, яких вони потребують.
Також звернення було розглянуте у ГУНП в Кіровоградській області. Перевіркою встановлено, що 27 липня 2021 року інформацію по вказаному зверненню було зареєстровано в інформаційно-телекомунікаційній системі «Інформаційний портал Національної поліції України» Кропивницького РУП ГУНП в Кіровоградській області.
У зв’язку з тим, що в ході перевірки не здобуто достатніх даних, які б свідчили про вчинення кримінального правопорушення, перевірку вищевказаного звернення було проведено відповідно до положення Закону України «Про звернення громадян». Оскільки, у ході розгляду даних матеріалів вбачалися ознаки адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 173-2 КУпАП, за фактами вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування, відносно кривдника було складено протокол про адміністративне правопорушення та направлено в суд.
Крім того, працівниками Кропивницького РУП ГУНП в Кіровоградській області з колишнім чоловіком постраждалої було проведено профілактичну бесіду та поінформовано, що за систематичне вчинення домашнього насильства його може бути притягнуто до кримінальної відповідальності за ст. 126-1 КК України («Домашнє насильство»).
З метою превентивної діяльності заявницю поінформували, що на даний час в месенджері Telegram працює чат-бот @police_helpbot, в якому можна знайти всю необхідну інформацію про домашнє насильство, викликати служби допомоги.
ДОВІДКОВО: Отримати відповідь, роз’яснення чи довідкову інформацію громадяни можуть, звернувшись на урядову «гарячу лінію» за номером телефону 1545 цілодобово та безкоштовно з мережі фіксованого зв’язку Укртелекому, телефонів мобільних операторів Київстар, Vodafone Україна, Lifecell.
Особи з порушенням слуху можуть звернутися на урядову «гарячу лінію» 1545 за допомогою відеодзвінків за webcall (https://video.ukc.gov.ua/webrtc/index.html).
Працюють:
Урядова «гаряча лінія» для дзвінків із-за кордону (оплата за тарифами відповідного оператора зв’язку) — +38 (044) 284-19-15;
«Гаряча лінія» для кандидатів на посади фахівців нової державної служби — (044) 284-19-64;
«Гаряча лінія» для підприємців — 1648;
«Гаряча лінія» з питань освіти для мешканців тимчасово окупованих територій (оплата дзвінків з тимчасово окупованих територій за тарифами відповідного оператора зв’язку) — 0 800 504 425;
«Гаряча лінія» Державної митної служби України — 1548;
«Гаряча лінія» для консультації людей з інвалідністю — 1539.
Оформити звернення можна також через веб-сайт Урядового контактного центру: www.ukc.gov.ua