Громадян турбує стан благоустрою населених пунктів: понад 5 тисяч звернень надійшло на урядову «гарячу лінію» з початку року
У сучасних умовах життєдіяльності як людини, так і суб'єктів господарської діяльності в цілому світі і в Україні зокрема, питання благоустрою населених пунктів і захисту їх територій від шкідливого впливу надзвичайних ситуацій природного характеру набуває глобального значення.
Люди хочуть жити у навколишньому середовищі, яке відповідає вимогам екологічної безпеки. Факти занепаду та руйнування інфраструктури благоустрою населених пунктів викликають законне невдоволення з боку місцевого населення.
Відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, зокрема, належить:
- забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів;
- організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях;
- затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів;
-визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об’єктах благоустрою.
Результати проведеного Міністерством розвитку громад та територій України аналізу стану виконання вимог, передбачених Законом України «Про благоустрій населених пунктів», за 2020 рік, свідчать, що не всі органи місцевого самоврядування дотримуються вимог цього Закону. Так, лише 17% (4681 населений пункт) мають затверджені програми з благоустрою, у містах цей показник становить – 77,4% (340 міст).
Стосовно стану сфери паркування транспортних засобів, то на початок 2021 року в Україні (без урахування даних АР Крим та міста Севастополь) налічується 5732 майданчиків для паркування, з яких 4230 – відведених та 1502 – спеціально обладнаних.
Найбільша кількість таких майданчиків обладнана в Полтавській, місті Києві, Дніпропетровській, Вінницькій областях, а найменша – у Тернопільській, Сумській , Миколаївській та Черкаській областях.
Інформаційно-статистичні дані Урядового контактного центру засвідчили, що з початку 2021 року на урядовій «гарячій лінії» було зареєстровано понад 5 тисяч звернень на тему благоустрою територій. Основними проблемами, які порушувалися у зверненнях, були:
- обслуговування та ремонт об'єктів загального користування;
- освітлення;
- санітарний стан;
- паркування автотранспорту;
- будівництво та впорядкування дитячих майданчиків.
Так, найчастіше громадяни звертались щодо прибирання та вивезення сміття у парках, облаштування їх територій.
У літній період дуже гостро постало питання санітарного стану територій, а саме викосу трави, а особливо карантинних бур’янів амброзії, борщівнику тощо.
Заявники скаржилися на швидке, неконтрольоване розповсюдження цих рослин та їх шкідливий вплив на організм людини.
Стурбованість громадян викликало також питання паркування автотранспорту, зокрема на зелених зонах, прибудинкових територіях, часто перешкоджаючи вільному проїзду спецтранспорту; облаштування паркувальних майданчиків та умов їх використання.
Чимало звернень громадян стосувалося облаштування ігрового простору для дітей, а також перевірки вже існуючих майданчиків на безпечність використання дітьми.
Ось деякі приклади звернень.
Небайдужа полтавчанка звернулася на урядову «гарячу лінію» з питання відновлення місць відпочинку у міському парку культури та відпочинку «Перемога». Заявниця поскаржилася на бездіяльність міської влади, яка не реагує на руйнування колись найпопулярнішого місця відпочинку «Співоче поле».
Вона акцентувала увагу на незадовільному екологічному стані ставка: з місця риболовлі та відпочинку він перетворився на зелену жижу з поліетилену та пляшок. Жінка просила допомогти розібратися, хто несе відповідальність за благоустрій території парку «Перемога», які кошти були виділені у 2000-2021роках на реконструкцію зруйнованої частини парку та розчищення ставків.
У Департаменті культури, молоді та сім’ї Полтавської міської ради повідомили, що ставки знаходяться на балансі парку, територія біля ставків постійно прибирається робітниками парку. Чистка водойм є дороговартісною і передбачає низку процедур, з-поміж яких першорядною є розробка проектно-кошторисної документації.
В Управлінні капітального будівництва наявний розроблений проект щодо реконструкції території комунального закладу Полтавський міський парк культури та відпочинку «Перемога». Комунальною організацією «Інститут розвитку міста» Полтавської міської ради подані заявки по об’єктам комунальної форми власності, що пропонуються до подачі на участь у відборі проектів в рамках програми «Велике будівництво», в тому числі Полтавський міський парк культури та відпочинку «Перемога» та Співоче поле імені Марусі Чурай.
Заявниця з м. Києва була занепокоєна ситуацією з благоустроєм території парку «Героїв України» у Деснянському районі міста Києва. Про це вона повідомила, зателефонувавши на урядову «гарячу лінію». Зона парку напроти житлового комплексу «Лісова казка» не приведена до належного стану. Під час будівництва житлового комплексу цю частину парку використовували для складування будівельних матеріалів. Часткове прибирання виконано неохайно, що негативно позначається на благоустрої парку.
У Деснянській районній в місті Києві державній адміністрації, за результатами розгляду звернення поінформували, що звернулися до керівництва забудовника з проханням терміново вжити заходів щодо звільнення території парку «Героїв України» від будівельного сміття та приведення її до належного санітарного стану. Про вжиті заходи заявницю поінформують додатково.
В електронному зверненні на веб-сайті Урядового контактного центру одесит повідомив, що у місті влаштовані самовільні автостоянки з блокераторами паркування за кількома адресами. Встановлені знаки не відповідають ДСТУ та правилам дорожнього руху України.
Він вже звертався до органів місцевого самоврядування Одеси у 2019 році стосовно вирішення проблеми незаконної автостоянки. У відповіді Приморської районної адміністрації Одеської міської ради йдеться про те, що незаконна парковка має бути демонтована у майбутньому, проте це не відповідає дійсності (на підтвердження були додані фото).
Заявник поскаржився на бездіяльність зазначеної районної адміністрації стосовно демонтажу блокераторів.
У Приморській районній адміністрації Одеської міськради поінформували що питання стосовно контролю за дотриманням схем розміщення майданчиків для паркування та демонтажу технічних засобів, призначених для організації та регулювання дорожнього руху (дорожніх знаків), не входять до її компетенції.
Водночас повідомили, що відповідно до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 31.10.2019 року «Про заходи з демонтажу юніпаркерів, технічних засобів регулювання дорожнього руху, засобів примусового обмеження швидкості («лежачі поліцейські»), бетонних блоків, шлагбаумів, спеціального обладнання, що погіршують експлуатаційні характеристики вулично-дорожньої мережі та обмежують вільний рух пішоходів та транспорту на території міста Одеси», станом на 15.07.2021року проведено демонтаж блокераторів парковки за двома вказаними заявником адресами. Також підготовлено проект розпорядження щодо проведення демонтажу блокераторів паркування за третьою адресою.
Жительці Долинського району Кіровоградської області довелося звертатися за допомогою на урядову «гарячу лінію» у справі прибирання зрізаних гілок дерев, що тривалий час не прибираються на вулиці за адресою її проживання. У Кіровоградській ОДА їй пообіцяли, що гілки будуть вивезені, проте питання не вирішується.
За результатами розгляду звернення, заступник міського голови населеного пункту, де проживає заявниця, поінформував, що комунальному господарству дано відповідне доручення стосовно прибирання зрізаних гілок дерев.
Пенсіонер з Краматорського району Донецької області просив допомогти вирішити питання щодо скошування великих заростей амброзії поруч із будинком за адресою його проживання. Висота рослин досягає двох метрів, місцеві мешканці пенсійного віку не мають можливості прибрати небезпечну рослину.
Сільрада населеного пункту Краматорського району Донецької області повідомила, що з власником території, прилеглої до будинку заявника, була проведена роз'яснювальна робота щодо недопущення розповсюдження карантинної рослинності, а також стосовно дотримання правил благоустрою в населених пунктах. У разі невиконання правил благоустрою його чекає адміністративна відповідальність у вигляді штрафу від двадцяти до вісімдесяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян (340-1360 грн.).
Жителька м. Кривий Ріг порушила питання щодо вкрай незадовільного санітарного стану території біля залізничного вокзалу, яка не прибиралася роками. Паростки дерев, сміття, зборища безхатченків – це небезпечна для жителів територія міста. Заявниця зверталася до міськвиконкому, комунальних служб, проте безрезультатно.
У виконкомі районної в місті ради повідомили, що в ході розгляду звернення було проведено виїзд на місце.
Із суб’єктами господарювання, які здійснюють діяльність за вказаними у зверненні адресами, проведено роз’яснювальну бесіду щодо покосу трави та вирубки паростків дерев відповідно до Правил благоустрою у місті Кривому Розі. За невиконання Правил передбачена адміністративна відповідальність за ст. 152 КУпАП (порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів передбачає накладення штрафів від 850 до 1700 грн.). Зі свого боку підприємці повідомили, що приведення в належний санітарний стан вказаних у зверненні територій буде виконано найближчим часом.
Також у відповіді зазначається, що за адресою, вказаною заявницею, розташоване підприємство, яке обслуговується виробничим підрозділом «Криворізьке територіальне управління філії «Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд» АТ «Українська залізниця».
Виконкомом районної в місті Кривий Ріг ради надіслано листа керівництву підприємства щодо приведення до належного санітарного стану прилеглої території.
ДОВІДКОВО: Отримати відповідь, роз’яснення чи довідкову інформацію громадяни можуть, звернувшись на урядову «гарячу лінію» за номером телефону 1545 цілодобово та безкоштовно з мережі фіксованого зв’язку Укртелекому, телефонів мобільних операторів Київстар, Vodafone Україна, Lifecell.
Особи з порушенням слуху можуть звернутися на урядову «гарячу лінію» 1545 за допомогою відеодзвінків за webcall (https://video.ukc.gov.ua/webrtc/index.html).
Працюють:
Урядова «гаряча лінія» для дзвінків із-за кордону (оплата за тарифами відповідного оператора зв’язку) — +38 (044) 284-19-15;
«Гаряча лінія» для кандидатів на посади фахівців нової державної служби — (044) 284-19-64;
«Гаряча лінія» для підприємців — 1648;
«Гаряча лінія» з питань освіти для мешканців тимчасово окупованих територій (оплата дзвінків з тимчасово окупованих територій за тарифами відповідного оператора зв’язку) — 0 800 504 425;
«Гаряча лінія» Державної митної служби України — 1548;
«Гаряча лінія» для консультації людей з інвалідністю — 1539.
Оформити звернення можна також через веб-сайт Урядового контактного центру: www.ukc.gov.ua