Фокусна тема LMF 2023
ІХ LMF відбудеться 25-27 травня 2023 року в оновленому форматі й збере закордонних й українських медіафахівців, публічних інтелектуалів, дослідників, полісімейкерів, представників громадського сектору і міжнародних організацій.
Фокусна тема події: «Після війни чи перед війною. Як цивілізації перемогти хаос?»
У 1989 році, перебуваючи на віденському вокзалі, Тоні Джадт задумав свій magnum opus «Після війни». Тієї миті видавалося, що Європа позбулася воєнного минулого, і століття протистоянь добігають кінця, тож Джадт прагнув зафіксувати нову сторінку в історії європейського континенту.
Падіння Берлінського муру, крах комунізму в Центрально-Східній Європі та на Балканах одночасно із запізнілим розпадом Російської імперії — а точніше, того, у що вона трансформувалася після революції та громадянської війни 1917–1922 років, себто Радянського Союзу, — давали шанс викинути диктатуру, мілітаризм, економічний занепад й ідеологічне рабство на смітник історії. Тим паче, що пошук нової ідентичності для об’єднаної Європи супроводжувався витісненням привидів пам’яті й рішучою відмовою від полювання на їхніх творців заради майбутнього миру. Тектонічні політичні та економічні зміни на європейському континенті сповнювали політиків і їхніх виборців — від узбережжя Атлантики до Уралу — оптимізмом і надією. Як засвідчила історія, абсолютно передчасно.
Можливо, якби Тоні Джадт дожив до наших днів, він перевидав би свою книжку з іншою назвою. Він міг би назвати її «Перед війною» (Ante bellum) або «Ілюзія миру». Тому що для миру недостатньо права, інституцій та економічного процвітання. Єдине, що по-справжньому стримує вас, щоб не вбити надокучливого сусіда, — ваші цінності, а не суспільний осуд.
Українці, які опинилися на передовій битви з ожилим демоном імперського мислення, ставлять за мету виграти не так війну, як мир для наступних поколінь. Маніфест сталого миру, який на початку 2023 року презентували громадські лідери України, опирається на засвоєні уроки історії. Зміна президента Росії свого часу не допомогла чеченському народові відстояти власну незалежність, бо, зрештою, вибір президента — це прояв, а не причина хвороби, а держава — ніщо інше, як суспільний договір. Та й ідею «русского мира» важко назвати авторською, коли всі її риси виказують сформовану суспільну ідеологію.
Щоб уможливити сталий мир, українському воїнові мало перемогти російського солдата на полі бою, а українській державі — відновити цілісність її міжнародно визнаних кордонів. Важливо ще відправити в небуття жагу російського суспільства до ресентименту, його нав’язливу ідею культурної зверхності, інерційність мислення і моральний релятивізм, що, як Світова черепаха, підтримують небо російського імперіалізму.
У багатьох громадян Західного світу, які ось уже майже три з половиною десятиліття живуть у добі «після війни», думка про нову війну спричиняє когнітивний дисонанс. Вона видається неможливою через свою абсурдність. Проте гасло «Війна — це мир, свобода — це рабство, незнання — сила» із сторінок орвелівської антиутопії де-факто перекочувало в реальність. Між Європою «після війни» і Європою «перед війною», цілком можливо, також стоїть знак тотожності. Зрештою, абсурд як такий — не стільки ознака цієї війни, скільки її кінцева мета. Війни, яку майбутнє веде із минулим, цивілізація — із новітнім варварством, а життя — зі смертю. І в цій дуелі медіа — не лише літописці, але й секунданти.
Ми знаємо, як цивілізації занепадають. Але як цивілізації виживають? І що ми повинні зробити для цього?
Зустрінемося 25–27 травня у Львові на IX LMF, щоб разом пошукати та знайти відповіді.