Туристичні тренди-2016 в Україні та світі. Погляд з берлінської виставки
Берлінська International Travel Market (ITB) - найбільша і найбільш представницька туристична виставка-ярмарок в світі. У цьому році вона, до того ж, ювілейна - 50-та.
З 9 по 13 березня в міжнародному виставковому центрі німецької столиці на 160 тисячах квадратних метрів, в 26 павільйонах свої послуги рекламують понад 10 тисяч компаній з 187 країн світу. Серед них - і Україна.
НАШІ НА ВИСТАВЦІ
Вітчизняний стенд, треба визнати, скромний: всього 60 кв. м, на яких розмістилися 14 компаній і 4 міста - Київ, Одеса, Львів і Чернівці. А адже ще в 2014 році площа павільйону становила 420 кв. м і представляла 10 регіонів країни, згадує начальник управління туризму і курортів Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Іван Ліптуга. Втім, тут же уточнює він в бесіді з автором, головне - не в розмірі композиції, а в тому, щоб переконати турагентів в привабливості України як туристичного напрямку, а німецька влада, зокрема - комітет з туризму і міжнародних відносин бундестагу - в тому, що є прямий сенс продовжувати програми підтримки нашої туристичної галузі. Останнім часом вони більше займаються проблемами переселенців, а туризм пішов в тінь, що й зрозуміло.
За даними української державної прикордонної служби, всього нашу країну в 2015 році відвідало 13 024 683 особи. З туристичною метою - 137 906. Однак, цифра це навряд чи об'єктивна, кажуть в Мінекономрозвитку, - точного обліку відвідуваності по меті візиту фактично не ведеться. Багато з тих, хто прибуває з приватною поїздкою, приїжджають саме для того, щоб відпочити, з'їздити на екскурсії і тому подібне, тобто - є, по суті, туристами. Цікаво, що найбільше число гостей в минулому році було з Молдови - цілих 4 747 265 відвідувань, в 3,5 рази більше, ніж з Білорусі, що йде на другому місці.
В цілому СНД займає серед іноземних туристів перше місце (при тому, що близько 70% всього турпотоку - це туризм внутрішній). Серед "далекого зарубіжжя", за даними одного з найбільших туроператорів на вітчизняному ринку PAN Ukraine, в основному Європа, США, Близький Схід.
Треба сказати, що голова наглядової ради Рап Ukraine Олена Шаповалова часу на виставці дарма не втрачала і уклала ряд договорів про співпрацю з новими партнерами з Ірану, Азербайджану і Малайзії. В середині квітня оператор організовує промо-тури для партнерів з Азербайджану, Греції та Туреччини, у вересні - промо-тур до Трускавця-Львів-Київ для середньоазіатських клієнтів. Взагалі ж, компанія в минулому році вийшла за кількістю туристів на рівень 2012 року, тобто - число зарубіжних туристів, після зрозумілого спаду в останні два роки, знову зростає.
ДЕШЕВО І ЯКІСНО
Вагомим аргументом на користь поїздок в Україну стало стрімке падіння гривні і зростання, відповідно, курсу валют. Ціни ж, хоча і виросли, все ж продовжують залишатися для іноземних гостей приємно низькими. На цей аспект звертає увагу менеджер "Київського Супутника" Марія Наумець. За її словами, в 2015 році почалася "реабілітація" тенденцій, і кількість туристів зросла в порівнянні з 2014-м майже на чверть. "Інтерес величезний до України, такого раніше не було", - каже вона. При цьому дуже багато хто їде "дикуном", не купуючи організовані тури.
Той же мотив може послужити стимулом і для розвитку лікувального туризму, який Україна також намагається просувати. Повний курс загальної діагностики коштує від 250 доларів - вдесятеро дешевше, ніж в США, при тому, що рівень фахівців відповідає найвищому світовому, розповідає у столика представництва Медичного будинку Odrex менеджер Олена Борисенко. Всього за 4 години лікарі обстежують пацієнта і, якщо необхідно, призначать йому додаткові дослідження. Все це - на найсучаснішому обладнанні Toshiba, наданому компанією-партнером цього найдорожчого медичного проекту на півдні України (понад 10 млн доларів інвестицій). А в перервах між аналізами і процедурами гості можуть у повній мірі насолодитися красою і колоритом "Перлини біля моря".
Одеса - одне з найпривабливіших на сьогодні турнаправлень в країні. Місто намагається поставити справу на впорядковану основу і "консолідувати бізнес, громадськість, готельєрів, туроператорів і міську владу", розповідає начальник управління культури і туризму Одеської міськадміністрації Тетяна Маркова. За її словами, останнім часом ситуація зі ставленням держави до питання туризму змінюється на краще, а раніше довго не було чіткої політики і доводилося "самим себе просувати". Після різкого падіння числа туристів в 2014 році, 2015-й став для одеських туроператорів "бурхливим і яскравим". Завдання зараз - повернути змарнілий потік європейських туристів, які становлять близько 25% всього турпотоку. А Одеса вже має що запропонувати - від 45 км пляжів і автентичної кухні до запальних культурних фестивалів і нічного життя (як запевняє Маркова, Аркадія взагалі є центром нічного життя Європи).
Оптимістично виглядають туристичні перспективи Львова. За словами заступника керівника департаменту туризму міської ради Галини Гриник,
, в минулому році почалося зростання в'їзного туризму, кількість відвідувань становила 1,7 млн. Основний контингент приїжджаючих іноземців (це близько 30% від загального числа) складають громадяни Німеччини, Польщі, Туреччини, США, Канади , Австрії та Білорусі. Цього року очікують до 2 мільйонів туристів. Багато нащадків тих, хто жив раніше в Австро-Угорської імперії, приїжджають шукати коріння. Трохи ображені у Львові на деяких польських туристів, які приїжджають зі своїми гідами, а ті часом викладають історію на свій лад ...
МАЙЖЕ ЕКСТРІМ
Багатьох відвідувачів на виставці привертав значок радіаційної небезпеки і лого Chernobyl Tour. Екстрім. І справді - не зовсім звичайна пропозиція. Тим часом, агентство вельми успішно працює вже кілька років, щорічно путівки купують близько 20 тисяч осіб. І ось якраз ці тури - одно- або семиденні - залучають близько 70% іноземних туристів. Тобто, зворотно протилежна загальній картина. Найбільше відвідують гості з Німеччини (вони на першому місці), Великобританії, США, Польщі, Нідерландів, Швеції, Японії, розповідає мені Олег Шалашов, координатор проекту «Chernobyl Tour». Всього за 600 грн українець і "від 89 доларів" іноземець може на день відправитися в зону відчуження, де, запевняє Шалашов, дуже багато цікавого в тому плані, щоб зрозуміти - наскільки природа впоралася і виправила людські помилки, і в той же час оцінити героїзм людей. Менш популярні, але теж затребувані 7-денні тури від 900 доларів.
Відвідування зони абсолютно безпечне, запевняє і ініціатор проекту, колишній ліквідатор Сергій Мирний, який присвятив багато років дослідженню впливу чорнобильської аварії на фізичне і психологічне здоров'я людей. "Треба ставити зону на службу людям", - переконує він, звертаючи уваги на те, що такий туризм приносить аж ніяк чималі кошти в бюджет країни - близько мільйона доларів було тільки в 2013 році.
МИСТЕЦТВО ЗАПРОШУВАТИ
Ясно, що на число приїжджих вплинули побоювання в зв'язку з війною на сході країни. Перше питання, яке задають відвідувачі, які підходять до стенду - питання про безпеку поїздок. Але розуміння того, що конфлікт на Донбасі є локальним, вже переважає.
Вкрай болючою темою, в тому числі і для туроператорів, є Крим. Втрата півострова боляче вдарила по ним, адже Крим входив обов'язковою частиною програм кількаденних турів. Про це з гіркотою говорять всі туроператори.
Ще одним фактором, що вплинув на продаж, стало те, що чимала кількість турів були комбінованими - по Україні та Росії. Тепер таке поєднання видається недоречним.
Але Україні, ясна річ, є, що запропонувати. Треба просто активніше це робити, поділився "рецептом" успіху з кореспондентом Укрінформу у ФРН Талеб Ріфаї, генеральний секретар Всесвітньої туристської організації (UNWTO). "Україна є благословенним місцем з таким величезним потенціалом і такою великою кількістю можливостей. Ми знаємо, що Україна переживає важкі часи зараз. Але не можна дозволяти цим складнощам затуляти погляд в майбутнє, і в тому числі в аспекті туризму. Імідж України в світі - позитивний. І вам треба використовувати це, заробляти на цьому », - радить Ріфаї. На його думку, головним завданням України сьогодні має стати рекламування самої себе. Оскільки інфраструктура є, люди підготовлені, українці доброзичливі і теплі. Решті в цей час просто треба почути: «Ласкаво просимо в Україну!». «Вони повинні почути це запрошення голосно і чітко», - каже генсек UNWTO.
ТЕРОРИЗМ ВДАРИВ ПО ТУРИЗМУ
Безпека, стабільність - проблеми аж ніяк не однієї лише української туристичної галузі. "Багато ринків через нестабільність ситуації стрімко втрачають туристів, що не може не турбувати", - сказав на церемонії відкриття представник оргкомітету виставки Еммануель Хегер.
Так, поступаються своїми позиціями традиційно найпопулярніші серед туристів, в першу чергу європейських і особливо німецьких, - Туреччина, Туніс і Єгипет, де трапилися великі теракти. Запевнення в тому, що в цілому ситуація в цих країнах стабільна, не допомогли запобігти падінню продажів на літо 2016 року у цих напрямках: 48% німців відмовилися цього року від поїздки в Туреччину, 61% вирішили не їхати в Єгипет. На 20% скоротилися і бронювання на грецьких островах Кос, Лесбос і Самос, але тут причина інша - ці острови заполонили біженці.
На цьому тлі зріс інтерес до Іспанії (майже 12-відсоткове зростання раннього бронювання), Карибських і Канарських островів. На цілих 27% зросло бронювання Домінікани та Куби в порівнянні з цим же періодом минулого року. Незмінною популярністю у німців користуються Мальдіви, де щороку проводять відпустку понад 100 тисяч громадян ФРН. У нинішньому році це, до речі, країна-партнер виставки.
Що стосується загальних тенденцій, то, незважаючи на відгомони економічної кризи, біженців і зростання точок напруги в світі, а також періодично теракти, громадяни світу все одно хочуть подорожувати. «Міжнародний туризм в 2015 році досяг нових висот», - каже Талеб Ріфаї. У минулому році показник виріс на 4,4% в річному вимірі і досяг 1,184 млрд туристів. Тенденція зростання відзначалась 6-й рік поспіль, причому - на рівні близько 4%. У Європі, Америці та Азійсько-Тихоокеанському регіоні зростання в'їзного іноземного туриста досягло 5%; в Африці і на Близькому Сході - 3%.
У цьому році, за прогнозами компанії Ipk International, що підготовлені на замовлення берлінської виставки, загальне число подорожуючих перевищить 1,25 млрд чоловік, тобто буде вище на 4,3% проти минулорічного показника.
Характерно, що самої мандрівної нацією в світі є німці. Далі слідують жителі США, Великобританії та Китаю. Що стосується витрат під час закордонних поїздок, той лідерство тут за громадянами США, китайські туристи на другому місці, а німці - лише на третьому, випередивши на одну позицію жителів Британських островів.
«ITB Berlin» проходила в Берліні з 9 по 13 березня. Відвідали її понад 170 тисяч осіб, з яких 120 тисяч - професіонали галузі.
Ольга Танасійчук, Берлін.