Пол Томсен, директор Європейського Департаменту МВФ
Основний виклик для нового уряду - перехід від відновлення економіки до потужного її зростання
12.05.2016 12:43
Пол Томсен, директор Європейського Департаменту МВФ
Основний виклик для нового уряду - перехід від відновлення економіки до потужного її зростання
12.05.2016 12:43

Дозвольте пояснити. Суттєвий дисбаланс — що проявляється як істотний дефіцит поточного рахунку і дефіцит бюджету — накопичувався протягом кількох років і посилювався наслідками конфлікту, що має тенденцію до ескалації. За потужної підтримки міжнародної спільноти уряд здійснив рішучі кроки для того, щоб негайно розв’язати дві проблеми, які протягом багатьох років вважалися певними табу в політиці країни і стримували її розвиток, лише розпалюючи дисбаланс. По-перше, уряд стрімко перейшов до гнучкого обмінного курсу, примусивши економіку пристосовуватися до шоків, і відкоригував тарифи в енергетиці таким чином, щоб вони якнайкраще відповідали реальній вартості енергоносіїв. Водночас із цим, Уряд здійснив вражаюче за масштабом коригування податково-бюджетного сектору з метою зниження дефіциту бюджету і започаткував успішний процес реструктуризації боргів з тим, щоб знизити рівень державного боргу до більш сталих показників. Жорстка монетарна політика, запроваджена НБУ, дозволила стримати інфляцію, а ефективніший банківський нагляд допоміг стабілізувати банківський сектор. Обидва ці фактори посприяли поступовому відновленню довіри. Перші кроки також було зроблено у напрямі структурних реформ, зокрема, децентралізації й спрощення зайвого ліцензування.

Хоча така політика і не змогла упередити глибоку рецесію і скорочення реальних доходів, які, здебільшого, були невідворотними з урахуванням масштабу шоків, зрештою, це зупинило економічний занепад та дозволило поступово змінити напрям руху. Як результат, економіка знову демонструє ознаки зростання, хоча і скромні, а інфляція різко скоротилася до менше 10%.

Проте, незважаючи на ці успіхи, по деяких напрямах структурних реформ прогрес був набагато більш повільний, ніж очікувалося. Зокрема, це стосується боротьби з корупцією, покращення податкового і митного адміністрування, поступу в реформуванні держпідприємств, тобто, тих напрямів, що є необхідними для покращення бізнес середовища і громадського сприйняття залученості суспільства до взаємодії з державою.

У минулому Україна вже багато разів відкладала необхідні реформи, але це призводило лише до циклічних злетів і занепадів

Отже, як ви самі зазначили, деякі «важкоатлетичні вправи» було виконано попередньою адміністрацією. Основним викликом для нового уряду є продовження і поглиблення економічних реформ з тим, щоб перейти від відновлення економіки до потужного економічного зростання, такого необхідного Україні саме зараз для створення нових робочих місць і підвищення рівня доходів. Це нелегкий шлях, оскільки потужним залишається спротив реформам з боку певних привілейованих кіл. Однак, альтернативи реформам не існує, бо тільки шляхом реформування можна трансформувати економіку і створити умови для потужного зростання у середньостроковій перспективі. В минулому Україна вже багато разів відкладала необхідні реформи, але це призводило лише до циклічних злетів і занепадів, які тільки гальмували економічний поступ.

- Як на цьому тлі ви оцінюєте нещодавнє рішення Уряду підвищити ціни на газ? Програма передбачає їх перегляд і збільшення до рівня 75% паритету з цінами на імпортований газ, хоча уряд одразу підняв ціни до рівня паритету зі світовими цінами на газ. Чи стало це позитивним здивуванням для МВФ? І чи стане це вирішальним фактором для того, щоб підштовхнути програму вперед?

- Підвищення цін на газ до ринкового рівня було важливим рішенням, яке ми вітаємо. Будемо сподіватися, що такий крок, врешті решт, назавжди вирішить проблему великої заборгованості Нафтогазу, яка в останні роки вимивала бюджетні кошти, що, у свою чергу, могли бути використані на фінансування пріоритетних проектів в інфраструктурному та освітньому секторах чи в охороні здоров’я.

З минулого літа було започатковано систему цільових субсидій домогосподарствам для захисту малозабезпечених родин від зростання тарифів. Іншими словами, замість того, щоб надавати непропорційні субсидії великим споживачам газу шляхом утримання низьких цін на комунальні послуги і сприяти корупційним схемам з перекачування газу іншим споживачам, теперішня система допомоги безпосередньо спрямована на допомогу найнужденнішим.

У майбутньому важливо розробити такий механізм, який дозволить тарифам залишатися на паритетному рівні зі світовими цінами на газ, а субсидіям на оплату житлово-комунальних послуг бути призначеними лише тим, хто дійсно малозабезпечений, і чиї доходи ретельно перевірені. Разом з іншими реформами у газовому секторі це дасть змогу Україні зробити інвестиції у зниження споживання енергоносіїв, проводити геологорозвідку покладів газу і забезпечити довготермінову енергонезалежність держави. Енергетична галузь – це саме той напрям, де проводяться основні реформи.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-