Залишається низьким рівень довіри до влади як такої, а особливо - до пропонованих нею реформ. Єдина реформа, яка наразі спрацювала позитивно - запровадження ЗНО
- Зараз уже не туго. Власне, Вінниччина не була лідером цього процесу, але й не була найгіршою. Але для повільних темпів було багато причин. Насамперед, через низький рівень довіри до влади як такої, притаманний усій Україні, а особливо - до пропонованих нею реформ. Бо єдина, яка наразі спрацювала позитивно - це запровадження ЗНО. Її єдину люди помітили і відчули зміни, коли їхні діти почали вступати у вузи за знаннями, без тисяч доларів хабарів. Інші ж реформи насправді й не стартували.
Що ж стосується власне Вінницької області, то чинна на той момент облрада складалася зі значної кількості людей, які хотіли якісь свої питання вирішити, хтось не сприймав реформу, бо не розумів, як воно усе буде. У результаті, замість 50-60 об'єднаних громад, які мали б бути створені відповідно до методики Кабміну, обласна рада "напланувала" аж 106.
Це неприйняття, нерозуміння законодавства і цілком логічне небажання голови ОДА силою заставляти громади об'єднуватися, і спричинило наявну ситуацію. Його позиція дуже важлива, адже закон передбачає необхідність внутрішньої волі і бажання громад об'єднуватись. Бо, зігнавши всіх в ОТГ силоміць, увесь негатив цього процесу можна було перетягти на місцеву владу, зробивши сприйняття реформи в регіоні ще проблемнішим.
На щастя, цього не сталось, і вже зараз ми бачимо, що область, особливо за останні півтора місяці, рішуче пішла вперед. Ми маємо 20 громад, яка подали у ЦВК цілісний пакет документів про об'єднання для оголошення у них перших виборів. Прогнозую, що 5 із них не будуть визнані Кабміном, як спроможні. І тут буде невідповідність реалій і очікувань тамтешніх людей, які хочуть об'єднання і вважають, що якщо вони підуть на вибори, то вже все вирішено. А решта п'ятнадцять - потенційно спроможні, вони є центрами об'єднання, визначеними Мінрегіоном під час попередніх консультацій.
Окрім того, в області є перспективний план об'єднання громад, зараз він перебуває на вивченні Мінрегіонбуду. Хочемо почути позицію міністерства з приводу цієї конфігурації ОТГ. Як тільки ми отримаємо відповідь, що буде визнаватись спроможним, а що ні, спробуємо винести на сесію облради і обговорити з депутатами.
Загалом, процес пішов, адже йдеться про 24 ОТГ із 66 очікуваних у найближчій перспективі (з урахуванням 4 вже існуючих - Калинівська (Калинівський район), Студенянська (Піщанський район), Вапнярська (Вінницький район) та Іллінецька (Іллінецький район).
- Про очікування і реалії. А об'єднані громади зможуть упоратися з новими можливостями? Наприклад, голова Вінницької ОДА на одній з нарад казав, що місцеві бюджети в ході фінансової децентралізації отримали понад мільярд гривень додаткових надходжень. Рік спливає, а половина цих коштів досі навіть не розподілені.
- Це дуже важливе питання, щоб вони взяли на себе не тільки ресурси, а й відповідальність. Насамперед, тепер доведеться думати, як збалансувати ситуацію в об'єднаних громадах. Робити в першу чергу щось у дальньому селі, чи поряд з центом ОТГ? Це має бути дорога, чи садочок? Але точно, що не все в одному селі, не тільки "на землі" одного депутата, інакше не оберуть вдруге.
Сьогодні є багато ризиків. І досі люди живуть питаннями і побоюваннями, - хто нас буде представляти? Чи не станемо ми "бригадним селом"? Що буде зі школою, з медициною, з послугами? Ці питання за нас самих ніхто не вирішить.