Палкі дискусії розгортаються не довкола регламентних питань вступу на держслужбу, а довкола питань некомпетентності претендентів
- Дійсно, процедура вступу на державну службу прописана в Законі України «Про державну службу», який набрав чинності у травні 2016 року. Впевнено можу сказати, що усі призначення відбуваються відповідно до встановленого регламенту і чинного законодавства України. Зверніть увагу, що палкі дискусії розгортаються не довкола питань порушення регламенту вступу на державну службу, а довкола питань некомпетентності претендентів на ті чи інші посади, особливо коли йдеться про державних службовців категорії А і Б.
Тому причини скандалів, що виникають довкола призначень «високих» посадових осіб, слід шукати не у формулюваннях статей закону про держслужбу - повірте, там все чітко сформульовано з урахуванням кращих міжнародних практик. На мій погляд, головна причина криється у відсутності ефективних механізмів та інструментів відбору персоналу на державну службу, зокрема, - оцінки їхньої професійної компетентності, професійно важливих якостей і т. ін.
- Водночас, я, як сторонній спостерігач, після набрання чинності новим законом про держслужбу уявляла, що реформа цієї галузі завершилася, а виходить, що вона тільки почалася...
- Так, вона тільки почалася, і є певні умови, які не дозволяють швидше його запроваджувати. Дуже багато механізмів необхідно для реалізації цього закону - в тому числі, фінансово-економічні, політичні, організаційні, правові підзаконні акти, регламентація цього процесу.
Скажу, що під час обговорення проблем державної служби в Україні з міжнародними колегами неодноразово лунали такі коментарі: "Світлано, ви прискорюєте процеси, реалізація підзаконних актів - на це десятиліття треба, для того, щоб послідовно, покроково вносити зміни в систему державної служби". Колеги наголошували, що це - специфічна система, і її не можна змінити за два дні чи за три місяці, чи за півроку, бо є такий фактор як спадкоємність попередників, інституціональна пам'ять системи тощо.
Тому найважливіше, що ми можемо сьогодні зробити - це акцентувати увагу на розробці базових документів. Відсутність галузевого стандарту створить ще більше проблем, тому що немає єдиного бачення, яким чином призначати на посади в державній службі.
- За скільки часу може бути підготовлений такий стандарт, якщо є замовлення і відповідне фінансування?
- Якщо є замовлення та фінансування, то збирається експертна група з науковців, роботодавців, державних службовців, представників Національного агентства державної служби, представників кадрових агентств міністерств, відомств тощо, до групи може бути залучена громадськість, інтереси якої також треба враховувати при розробці цих стандартів.
І на базі вже розроблених раніше документів, зокрема, на сьогодні існують профілі компетенції державних службовців, морально-етичний кодекс поведінки державного службовця та інші - необхідно розробити і законодавчо затвердити галузевий стандарт. Розробка стандартів не може робитися лише громадськістю, на волонтерських засадах, бо ми не зможемо отримати той результат, який необхідний для реалізації стратегії реформування державної служби. Стандарти - це державний документ.