ProZorro і НАБУ: два подразника однієї Верховної Ради
Напередодні відкриття літніх пленарних засідань член депутатської групи «Відродження» Віктор Бондар уже вдруге намагається будь-що пропхати до законів свої антипрозорівські поправки, які здатні ускладнити функціонування системи публічних закупівель. Минулого разу, у лютому він намагався це зробити через внесення змін до закону про довірчі послуги. Тоді – законодавчий кульбіт не вдався. Сьогодні ж автор ініціював точнісінько такі самі формулювання, тільки в закон про кібербезпеку (законопроект №2126а). Ну, ніяк не вгамується, сердешний!
В Україні ще небагато відчутних, помітних і результативних реформ. ProZorro – чи не найперша з них. Вона не панацея. Вкрасти, як виявилося, можна і через прозорий тендер. Але як би там не було, система реально виводить на світ божий схеми, які раніше ховалися глибоко під темною корупційною ковдрою. Звичайно це не всім подобається, а декому, як бачимо, аж занадто муляє. Цікавий факт: колегою Бондаря по депутатській групі є Антон Яценко, в минулому – перший віце-президент Тендерної палати України. Людина, яку називають «хресним батьком» абсолютно непрозорої тендерної системи початку 2000-них. Ні, звичайно, ми ні на що не натякаємо. Нам просто цікаво було б відстежити мотиви депутатської наполегливості. Знову ж таки промовистий факт – депутат Бондар характеризується значною політичною гнучкістю. Він по черзі працював в командах Віктора Ющенко, Юлії Тимошенко і Віктора Януковича, 16 січня 2014 року голосував за «диктаторські закони», а вже через місяць 19 лютого 2014 хутко вийшов з фракції Партії Регіонів.
Народного депутата Віктора Бондаря, через його занадто наполегливі спроби нашкодити реформі публічних закупівель, громадськість дружно обкладає червоними прапорцями. Першим підняв тривогу Максим Нефьодов, заступник міністра економічного розвитку і торгівлі, і водночас, куратор системи ProZorro. Він же і пояснив, яку сокиру намагається занести народний депутат над дітищем його команди.
«#мегазрада Зло піднімає голову! В лютому депутат «Відродження» Віктор Бондар вже намагався вбити Система публічних електронних закупівель ProZorro через правки в законопроект Про Довірчі послуги. Не пройшло. Сьогодні точно ці ж правки (50, 51, 69, 81, 82, 92, 143) ми знайшли ВЖЕ СХВАЛЕНИМИ до другого читання в законопроекті «Про кібербезпеку…»
Затим і Transparency International Україна закликала зупинити чергові спроби народних депутатів через законодавчі колізії (про альтернативне визначення електронного майданчика ProZorro) вбити одну з найуспішніших в Україні реформ. Організація публічно звернулась до Верховної Ради повернути законопроект №2126а до Комітету з питань інформатизації та зв'язку для доопрацювання (зокрема, для відхилення скандальних поправок 50, 51, 69, 81, 82, 92, 143) та внесення документу на повторне друге читання.
«Підтримуючи в цілому важливість прийняття законопроекту та необхідність створення національної системи кібербезпеки, вбачається важливим висловити серйозні застереження щодо вкрай негативних наслідків врахування окремих поправок народних депутатів України в частині функціонування системи публічних закупівель та, зокрема, авторизованих електронних майданчиків, які є ключовою складовою цієї системи. Це, насамперед, стосується пропозицій народного депутата України Віктора Бондаря, які можуть призвести до негативних наслідків у сфері публічних закупівель», - зазначається у повідомленні міжнародних анктикорупціонерів.
«Каверза №6220»: слідчий слідчому – друг чи ворог?
Взагалі, депутатська активність в цьому політичному сезоні вражає - своєю очевидною направленістю на боротьбу із «антикорупційними» механізмами, що повільно, але набирають обертів. Не тільки МЕРТ доводиться постійно захищати свої реформаторські напрацювання. Національному антикорупційному бюро теж непереливки. Окремі депутати намагаються вкотре підкласти йому «свиню» у вигляді хитрих процесуальних зачіпок.
Цього разу у Верховній Раді зареєстровано проект закону, ухвалення якого може заблокувати розслідування правоохоронних органів, в тому числі НАБУ та САП. Ухвалення законопроекту №6220 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України…» дасть іншим правоохоронним органам можливість для маніпуляцій із поточними розслідуваннями своїх колег. Достатньо буде зареєструвати нове провадження за фактами, які вже розслідуються або навіть ще не розслідуються, щоб закрити попереднє, і, таким чином, заблокувати будь-які подальші слідчі та процесуальні дії.
«Наприклад, після реєстрації детективами Бюро провадження за фактами замаху на розтрату «кіотських коштів» було встановлено, що аналогічні справи розслідуються слідчими підрозділами буквально всіх правоохоронних органів. І прийняття постанови про закриття будь-яким із них фактично унеможливило би подальше розслідування. Те ж саме стосується справи стосовно «злочинного угруповання народного депутата Олександра Онищенка та голови ДФС Романа Насірова», - повідомили в НАБУ.
Загалом, детективи НАБУ сьогодні здійснюють досудове розслідування у майже десяти кримінальних проваджень, які раніше були закриті іншими правоохоронними органами. Під час їх розслідування НАБУ повідомлено про підозру у вчиненні злочинів 13 особам, щодо 4 осіб обвинувальні акти скеровано до суду, а двох вже засуджено.
Тобто, корупційні ризики тут – як на долоні. Нажаль, наполегливість окремих депутатів, змушує НАБУ вдаватися до публічних заяв. Адже, «каверза №6220» була прийнята в першому читанні ще в квітні попри рекомендації головного науково-експертного управління ВР та громадських організацій.
І це тільки початок. Прогнозуємо, що з такими законотворчими «перлами» літній політичний раунд буде спекотним. Додайте сюди ще зобов’язання перед МВФ стосовно продажу землі, пенсійної реформи та багато чого іншого, за що депутати будуть готові рвати один одному чуби та дорогі піджаки. Щоби не довелось лити холодну воду на деякі гарячі голови…
Оксана Поліщук, Київ