Антон Ященко, виконавчий директор Офісу реформ Кабінету міністрів
У держапараті дуже не вистачає «свіжої крові»
18.10.2017 14:51
Антон Ященко, виконавчий директор Офісу реформ Кабінету міністрів
У держапараті дуже не вистачає «свіжої крові»
18.10.2017 14:51

У вересні 2017 року міністерства почали оголошувати конкурси на вакансії до нових структурнихі підрозділів – директоратів. У рамках популяризації реформи держуправління виконавчий директор Офісу реформ Кабінету Міністрів України Антон Ященко зустрівся із випускниками проекту EU Study Days in Ukraine (Єврошколи). Після зустрічі Укрінформ поставив Антону Ященко кілька запитань.

- Розкажіть, які структури задіяні у реформі державного управління...

- Реформою держуправління займаються Секретаріат Кабміну, Офіс реформ, міністерства, Національне агентство з питань державної служби, Державне агентство з питань електронного урядування, українські та міжнародні експерти.

- Наскільки команді реформаторів вдається забезпечити ефективне проведення реформ?

Команда реформаторів робить все можливе, а деякі чиновники чинять опір

- Закон про держслужбу певним чином обмежує повноваження міністра, а часом і всього Кабінету міністрів. Виходить цікава ситуація. Команда реформаторів робить все можливе для того, щоб забезпечити прозорі конкурси, відповідність європейським вимогам (фіксація процедури на відео, онлайн-тести, недоступні для маніпуляцій), а деякі чиновники, як на вищому, так і на середньому рівні, чинять опір. Вони можуть давати неправильну інформацію кандидатам, неправомірно відмовляти в прийнятті документів.

Необхідний політичний тиск на міністрів. Це забезпечить високу якість проведення конкурсів

- І як ви реагуєте на такі випадки?

- Ми зараз думаємо над тим, як мінімізувати такі кейси, як їх відслідковувати і як працювати з ними. Крім роботи всередині держапарату, ми не виключаємо появи органів громадського контролю. Думали ми і про спільний проект з журналістами. Контроль за конкурсом має бути регулярним і всебічним. ЗМІ можуть публікувати інформацію про це. Мені здається, повинен бути створений єдиний ресурс, на якому всі бажаючі можуть отримати інформацію про реформи. Наприклад, будуть опубліковані дані про міністерства, які «протягнули» своїх кандидатів або відмовили гідним претендентам. Необхідний політичний тиск на міністрів. Це забезпечить високу якість проведення конкурсів.

- Сьогодні ви зустрілися з випускниками європейських шкіл. Такі зустрічі потрібні вам для пошуку потенційних кандидатів на роботу в нових державних структурах? Який тип шукачів вас цікавить?

Хочемо залучити якомога більше людей не з системи – для оновлення держапарату. Дуже не вистачає «свіжої крові»

- Природно, нас цікавлять потенційні кандидати. Сьогодні ми розповідали їм про реформу держуправління, пояснювали, як слід подавати документи на конкурси. Ми шукаємо різних людей: як зі сфери бізнесу, так і з існуючої держслужби. Крім того, ми хочемо зробити «гарячу лінію» спеціально для чиновників, куди можуть звертатися службовці, яких утискають діючі керівники. Наприклад – якщо керівник дізнається, що співробітник подав документи на конкурс до директоратів, і на нього починають чинити тиск. Крім цього, ми хочемо залучити якомога більше людей не з системи – для оновлення державного апарату, який десятиліттями був закритий. Дуже не вистачає «свіжої крові».

- Хто розробляв кваліфікаційні вимоги?

- Загальні вимоги до претендентів розроблялися міністерствами за підтримки кращих в Україні HR-експертів з міжнародним досвідом в рамках проекту ЄС.

У нас немає завдання просто підняти зарплати чиновникам, які працюють за старими принципами і з такою ж результативністю

- Які основні вимоги до претендентів?

- На мій погляд, це – стратегічне бачення, ефективне прийняття рішень, лідерство, вміння досягати результатів, впроваджувати зміни, аналітичні здібності, комунікаційні навички, командна робота.

- Нові співробітники будуть набиратися тільки у директорати?

- Наші зусилля зараз спрямовані на пошук людей на нові посади держслужби в директорати. Справа в тому, що директорати – це структури, які працюють за новими принципами. Туди будуть залучатися нові люди. У нас немає завдання просто підняти зарплати чиновникам, які працюють за старими принципами і з такою ж результативністю. Наше завдання – забезпечити нові підходи в роботі, залучити людей на конкурентну оплату праці. Якщо люди не будуть відповідати цій посаді, вони обов'язково повинні бути звільнені і замінені новими співробітниками.

- Якою буде зарплата нових співробітників директоратів?

- До нових директоратів міністерств набирають експертів, керівників експертних груп і генеральних директорів. Зарплата для цих позицій буде складатися з окладу і надбавки, яка буде виплачуватися з перших днів роботи. Загалом зарплати експертів становитимуть близько 30 тисяч гривень, керівників експертних груп – близько 40 тисяч гривень і генеральних директорів – близько 50 тисяч гривень.

- Чи є в бюджеті гроші на її виплати?

- Зарплати будуть виплачуватися з державного бюджету України. І на цей, і на наступний рік гроші вже передбачені.

- Чи будуть директорати фінансуватися виключно за рахунок бюджетних коштів?

- Так. Європейський Союз забезпечує комплексну підтримку реформи держуправління в рамках імплементації Стратегії реформування держуправління до 2020 року.

- Конкурси до нових структурних підрозділів міністерств проводитимуться і надалі?

- Звичайно! Зараз ми говоримо про перший етап цього процесу. Конкурси на посади в нових структурах проходять в десяти міністерствах, у секретаріаті Кабміну, Державному агентстві електронного управління та Національному агентстві з питань державної служби. Саме туди будуть набрані близько тисячі людей, які прийшли за конкурсами. Впродовж 2018 року триватиме другий етап, коли конкурси відбудутьсяуть у решті 8 міністерствах. Там теж будуть відкриті нові вакансії в директоратах. На той час перший етап у десяти пілотних міністерствах повинен показати результат. Старі структурні підрозділи проіснують ще 6 місяців. Мірою набору нових кадрів і передачі їм нових функцій, старі підрозділи повинні трансформуватися в нові директорати.

Міністерства будуть очищені від невластивих їм функцій, що містять корупційні ризики

- Як зміняться після реформи функції міністерств?

- Основне завдання полягає в тому, щоб всі міністерства працювали як ефективні аналітичні центри. Крім того міністерства будуть очищені від невластивих їм функцій, що містять корупційні ризики. До таких функцій належать пряме управління держкомпаніями, видача ліцензій, перевірки. Зрозуміло, що можливі винятки, проте ми вважаємо, що місія міністерства полягає у формуванні політики у певній сфері. В кінцевому підсумку міністерства будуть складатися тільки з директоратів, а також секретаріату, який буде займатися деякими функціями, такими як управління персоналом, бухгалтерія, офісна робота.

- Чи є статистика щодо конкурсів? Скільки людей претендують на місце?

- Документи на конкурс можна подавати онлайн, особисто або поштою. На даний момент на 134 оголошені вакансії (станом на 10 жовтня) через портал вакансій career.gov.ua подано більш 4056 анкет. Інформацію щодо поданих особисто або поштою документах збирають безпосередньо міністерства.

- За яким принципом були відібрані перші 10 міністерств?

- Ми орієнтувалися на перелік з п'яти стратегічних реформ, озвучених прем'єр-міністром і урядом. Це, в першу чергу, пенсійна, медична та освітня реформи. А також реформа приватизації та корпоративного управління, земельна реформа, реформа державного управління. Пізніше додані інші пріоритетні ініціативи.

Додано Мінфін – від нього залежить ефективне фінансування реформ. Додано Мін'юст, від якого залежить правове забезпечення реформ. Природно, повинні трансформуватися Національне агентство з питань держслужби і Державне агентство електронного управління. Реформа повинна нам дати ефективних чиновників, що виконують більше функцій за гідні гроші. Так система буде працювати ефективніше.

Огульні скорочення не ефективні. Потрібно скорочувати функції, а потім персонал

- Наскільки буде скорочено апарат держструктур?

- Загальної планки на даний час немає. В одній з постанов, які впроваджують концепцію реформ, зазначена вимога скоротити 5% держслужбовців. Базуючись на досвіді 2014 і 2015 років, ми можемо сказати, що однакові скорочення в міністерствах не працюють. Простіше кажучи: в одному міністерстві можна скоротити половину співробітників, а в іншому необхідно додати. Огульні скорочення не ефективні. Потрібно скорочувати функції, а потім персонал.

Усі державні службовці працюють в рамках закону. Якщо ми розуміємо, що ця функція не потрібна, значить, нам необхідно підготувати нормативно-правовий акт, проголосувати за нього в парламенті, щоб прибрати цю функцію чиновника. Це тривалий процес, за який відповідатимуть, зокрема, й директорати.

- Тобто ви робите ставку на контроль за ефективністю та переатестацію?

- Не зовсім так. Скоріше це те, від чого ми хотіли б відходити. Зазвичай робиться так: прибираємо 20% функцій, скоротили працівників, провели переатестацію і дали підвищену зарплату. Ми і наші європейські партнери вважають це неправильним шляхом. Поки ми не зможемо влаштувати якісну переатестацію, в міністерствах можуть залишитися люди, які мають певний вплив. Якісні кадри підуть, неякісні – залишаться, ще й підвищену зарплату будуть отримувати. Як наслідок – якість роботи не зміниться.

Стандартний підхід – «скоротити функції, провести переатестацію» – не працює. Наша мета – нові директорати, з новими людьми і новими функціями

Ми пішли іншим шляхом, взявши за основу реорганізацію Національного банку, проведену за останні три роки. У держоргані створюються паралельні структури, спочатку звільнені від невластивих їм функцій – таких, як пряме управління держкомпаніями або проведення перевірок.

У деяких міністерствах справа йде простіше. Коли з'являється абсолютно нова функція, то виконувати її стануть нові директорати. Можна відмовитися від старих департаментів буквально через 6 місяців. Тому стандартний підхід – «скоротити функції, провести переатестацію» – не працює. Наша мета – нові директорати, з новими людьми і новими функціями. Люди, які не змогли туди потрапити, не повинні отримувати нові зарплати. З часом кількісна різниця між «старими» і «новими» співробітниками повинна зменшуватися.

- Скільки часу має піти на перебудову структури?

- У ситуації з Нацбанком на це пішло близько двох з половиною років. На мій погляд, деякі міністерства можуть пройти цей шлях за рік, деяким знадобиться п'ять років. Цей процес дуже залежить від поточного стану справ у кожному конкретному міністерстві.

- Які міністерства, на вашу думку, швидше завершать процес реформування?

- Мої початкові припущення не виправдалися. На час запуску процесу, мені здавалося, що в деяких міністерствах все має піти легше. Це було чисто суб'єктивне враження. Міністр показав високу зацікавленість, був ентузіазм команди. Проходить два місяці. Я бачу, що вони не так ефективні, як здавалося спочатку. Не тому, що хтось не хоче і починає саботувати, а тому що у них не виходить. Натомість міністерства, на які я не розраховував, раптом починають працювати: активно залучати нових кандидатів. Стає очевидним: вони можуть дати результат.

Не хочу давати оцінку окремим міністрам і міністерствам. Скажу тільки те, що ми пропонуємо дуже добрий інструментарій для реформування будь-якого з 10 міністерств. Тепер «м'яч на боці» міністерств. Плануємо побачити перші результати до кінця жовтня – початку листопада, коли будуть оголошені перші переможці конкурсів на посади у директорати. Тоді ж ми побачимо відсоток оновлення системи, почуємо про перші скандали. Це стане справжнім «барометром», який покаже ефективність конкурсів на нові посади до міністерств.

Антон Фоменко, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-