Рада ухвалила у першому читанні президентський законопроект про нацбезпеку
Законопроект пропонує встановити, що міністр оборони і його заступники призначаються із числа цивільних осіб, також передбачено розмежування посад начальника Генштабу та Головнокомандувача Збройних сил України.
За ухвалення проекту закону №8068 за основу проголосувало 265 депутатів при мінімально необхідній 226, повідомляє кореспондент Укрінформу.
Депутати під час засідання ВР / Фото: Володимир Тарасов, Укрінформ
"Цей законопроект має стати ключовим інструментом реформування у сфері національної безпеки... Пропонований проект закону опрацьований у тісній взаємодії з експертами НАТО, Європейського Союзу та Сполучених Штатів. Його прийняття має стати знаковим кроком на шляху запровадження стандартів Північноатлантичного Альянсу в Україні. Загалом законопроект реалізує ідеї, закладені у документах стратегічного планування, прийнятих у 2015-2016 роках, зокрема в Стратегічному оборонному бюлетені. З його прийняттям запроваджується регулювання діяльності органів сектору безпеки і оборони згідно з нормами і стандартами Європейського Союзу та НАТО, використання їх кращих практик. Насамперед ідеться про систему управління та керівництва Збройними силами, іншими силами сектору безпеки і оборони, що підвищить їх здатність протистояти сучасним загрозам", - зазначив секретар РНБО Олександр Турчинов, презентуючи законопроект.Разом з тим проект закону гарантує надійний цивільний демократичний контроль над сектором безпеки і оборони України, зокрема з боку Верховної Ради України та громадянського суспільства. Закріплюється чіткий розподіл повноважень і компетенцій органів сектору безпеки і оборони, що підвищить ефективність координації їх діяльності, покращить якість управління ресурсами та знизить корупційні ризики, обмежить не виправдане дублювання безпекових функцій.
За словами Турчинова, законопроектом запроваджується комплексна система документів стратегічного планування, визначення механізнів прийняття.
"Законопроект також передбачає спеціальні процедури парламентського контролю за процесами планування у сфері національної безпеки. ...Передбачається певна кодифікації законодавства у сфері національної безпеки, зокрема, в цей закон пропонується інтегрувати положення закону "Про демократичний цивільний контроль над воєнною організацією та правоохоронними органами" та закону "Про організацію оборонного планування", - сказав секретар РНБО.
Він уточнив, що проект закону носить рамковий характер: встановлює лише загальні обриси системи забезпечення національної безпеки.
"У законопроекті не передбачено деталізований перелік інтересів, що в свою чергу ускладнює визначення поточних безпекових пріоритетів. Ці питання пропонується врегулювати на рівні базових документів стратегічного планування. Натомість закріплені саме фундаментальні національні інтереси України, серед яких: забезпечення державного суверенітету та територіальної цілісності, інтеграція України в європейський політичний і економічний правовий простір, набуття членства в Євросоюзі та НАТО. Швидкоплинність безпекової ситуації робить неможливим і недоцільним визначення на законодавчому рівні детального переліку загроз національній безпеці. Саме тому цей законопроект передбачає, що такі загрози будуть визначені Стратегією національної безпеки України, а також галузевими стратегіями, серед яких стратегія кібербезпеки та інші", - пояснив Турчинов.
Окремо він зупинився й на повноваженнях щодо парламентського контролю над Службою безпеки України.
"У законопроекті визначені в статті 6, де Служба розглядається як один із правоохоронних органів зі спеціальними повноваженнями. Водночас, щоб припинити будь-які можливі спекуляції, Президент України наполягає на прямому включенні СБУ до частини другої статті шостої законопроекту вже у першому читанні", - підкреслив секретар РНБО.
Водночас, за підсумками обговорення законопроекту Комітет ВР з питань національної безпеки і оборони рекомендував парламентаріям у першому читанні прийняти законопроект за основу, доповнивши його переліком національних інтересів України та загроз національній безпеці України, джерел і факторів, що впливають на їх виникнення, в тому числі в гуманітарній, інформаційній, енергетичній, фінансово-економічній сферах, а також у сфері протидії корупції та запобігання її поширенню в органах державної влади, положеннями щодо обмеження сфери громадського контролю виключно нормами Закону України «Про державну таємницю», привівши положення законопроекту у відповідність до Конституції України та узгодити їх з положеннями інших законів України з метою уникнення дублювання правових норм та виникнення колізій між ними.
Також профільний комітет пропонує доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням окремих положень альтернативного законопроекту (№8068-1) і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи.
Як повідомляв Укрінформ, Президент України Петро Порошенко 28 лютого вніс до парламенту законопроект 8068 "Про національну безпеку України".
4 квітня Комітет ВР з питань національної безпеки і оборони схвалив постанову "Про прийняття за основу проекту закону "Про національну безпеку України".