Малайзія, як учасник Спільної слідчої групи з розслідування катастрофи МН17, віддана її роботі, уважно спостерігає за судовим процесом в Окружному суді Гааги, але не ставатиме на чийсь бік до його завершення. Такий ключовий меседж щодо справи МН17 висловив в ексклюзивному інтерв’ю Укрінформу Надзвичайний і Повноважний Посол Малайзії в Україні Раджа Реза Раджа Заіб Ша.
Посол також розповів, якими є досягнення в двосторонній торгівлі та перспективи співпраці в оборонній сфері; що може привабити малайзійських бізнесменів і туристів у нашій країні; та як змінилася його власна думка про Україну після приїзду до Києва.
НАШ ПІДХІД ДО СПРАВИ МН17 БАЗУЄТЬСЯ НА ДОКАЗАХ, А НЕ ВПЛИВІ ПОЛІТИЧНИХ МОТИВІВ
- Пане Посол, яка нині позиція прем'єр-міністра Малайзії Мухіддіна Яссіна щодо результатів розслідування катастрофи MH17? Як ми знаємо, колишній прем'єр-міністр Махатхір Мохамад був досить скептично налаштований, сумнівався в об'єктивності розслідування і не бачив переконливих доказів того, що Росія повинна нести відповідальність за катастрофу MH17. Як ситуація змінилася з лютого минулого року, після відставки Махатхіра Мохамада, оскільки офіційних заяв від пана Мухіддіна Яссіна щодо розслідування з того часу не було?
- Безперечно, збиття літака рейсу MH17, що сталося 17 липня 2014 року, служить сумним нагадуванням і завжди залишатиметься в пам’яті малайзійського народу. Насправді, жодними словами не можна описати біль і смуток малайзійців, особливо сімей загиблих та близьких людей. Але Малайзія ніколи не відмовлялася від свого зобов’язання, яке полягає у досягненні справедливості для жертв катастрофи рейсу MH17.
Незважаючи на те, що в 2020 році керівництво урядом Малайзії перейшло від Махатхіра Мохамада до Мухіддіна Яссіна, позиція Малайзії щодо MH17 залишається незмінною. Тобто, як і раніше, для перемоги справедливості ми віддані роботі Спільної слідчої групи, хочемо мати прозорий, надійний, а також ефективний процес судового розгляду, заснований на верховенстві права.
Наш підхід завжди базувався на доказах, а не на впливі політичних мотивів. У цьому сенсі ми завжди повторюємо, що збиття літака рейсу MH17 не слід приписувати жодній країні, поки Окружний суд Гааги в Нідерландах не вивчить усі докази і не винесе своє рішення. І це, на мою думку, буде довгий процес.
- Тож жодних коментарів до остаточного вердикту суду?
- Ми маємо дочекатися всіх доказів, які будуть передані до суду, до завершення судового розгляду в Гаазі. Тоді ми зможемо дізнатися правду, і справедливість переможе після винесення рішення.
- Чи можете ви надати більше деталей про роль Малайзії у цьому розслідуванні?
- Як вам відомо, Малайзія є однією з п’яти країн у складі Спільної слідчої групи разом із Бельгією, Нідерландами, Австралією та Україною. Тож ми віддані цьому процесу від самого початку. І ми сподіваємось, що всі сторони надаватимуть повну увагу, підтримку та співпрацю у цих колективних зусиллях для забезпечення справедливості, щоб для жертв та їхніх родичів цю справу остаточно закрити.
- Як ви оцінюєте процес у судовому комплексі "Схіпхол"?
- Ми маємо бути терплячими. Деякі люди думають, що процес йде дуже повільно. Спочатку розглядалися переважно процедурні питання. Ми повинні дозволити процесу відбутися, щоб завершився судовий розгляд і ми отримали остаточний вирок суду.
- Малайзійська сторона не має наразі запитань щодо цього судового розгляду?
- Ні. Ми пильно спостерігаємо. Наше посольство в Гаазі уважно стежить за процесом. Ми маємо дочекатися, доки всі докази будуть подані до суду.
ТРАГЕДІЯ MH17 ЗБЛИЗИЛА МАЛАЙЗІЮ ТА УКРАЇНУ
- Якщо говорити про Європейський суд з прав людини, ми маємо два позови від родичів жертв та позов, поданий Нідерландами на підтримку родичів жертв. Що ви думаєте про роль Європейського суду з прав людини?
- Ми бачимо, що національні позови подаються в різних місцях, у тому числі в Європейському суді з прав людини, хоча судовий процес триває в Окружному суді Гааги. Малайзія не буде ставати на чиюсь сторону до завершення кримінального розслідування. Інші сторони можуть вільно подавати будь-які позови, у тому числі до Міжнародного кримінального суду, як, наприклад, робить Україна, вживати різні альтернативні заходи для пошуку справедливості.
- Якщо говорити про саму Малайзію, яку суму компенсації виплатила авіакомпанія Malaysia Airlines родичам загиблих?
- Виплата компенсації родичам загиблих була здійснена на підставі Монреальської конвенції 1999 року, а також нашого місцевого законодавства. Авіакомпанія Malaysia Airlines надала родинам невідкладну фінансову допомогу після інциденту в розмірі 5 тисяч доларів США для кожної родини. Авіакомпанія також забезпечила розміщення в готелях сімей для поїздок до Нідерландів, оплачувала ритуальні послуги, надавала консультативні послуги родичам загиблих, повернула частину речей жертв у їхні країни.
- Чи були якісь додаткові виплати, наприклад, від уряду Малайзії?
- У нас є національна нафтова компанія Petronas. Вона виділила у 2014-2015 роках десять мільйонів рингітів (близько 2,5 млн доларів США – ред.) членам сімей усіх загиблих. Компанія створила освітній фонд для пожертв родичам загиблих, які все ще навчаються. Це додаткова допомога, яку запропонував уряд Малайзії через компанію Petronas.
- У грудні минулого року міністр транспорту Малайзії заявив у парламенті, що уряд Малайзії витратить на судовий процес MH17 близько 23,3 млн рингітів (5,7 млн доларів). Що покриватимуть ці кошти?
- П'ять країн Спільної слідчої групи погодились разом фінансувати судовий процес у Гаазі. Отже, ми взяли зобов’язання внести 5,7 мільйона доларів США на судовий розгляд, і ці гроші будуть виділені у першому кварталі 2021 року. Цей внесок покриє витрати під час судового розгляду в Гаазі, включаючи безпеку, транспорт, зв’язок, зокрема для офісу зв’язку України, а також інші непередбачувані витрати.
- Усі ці гроші будуть витрачені цього року?
- Ні, до кінця судового розгляду.
- Чи можуть бути додаткові витрати?
- Так, сума може зрости.
- Яка ваша особиста думка щодо цієї справи?
- Ця сумна трагедія дійсно зблизила Малайзію та Україну. Я знаю, що це болючий процес для членів сімей, але ми дуже задоволені тим, що суд у Гаазі нарешті розпочався. Є четверо обвинувачених. Хоча судовий процес відбувається заочно, тобто обвинувачені відсутні, ми сподіваємось, що за його результатами сім'ї та родичі 298 пасажирів та членів екіпажу зможуть сказати: "Тепер ми знаємо, хто відповідальний за збиття рейсу MH17". Для мене дуже важливо знайти правду, але ми маємо слідувати справжнім, достовірним та прозорим судовим процесом.
ДВОСТОРОННЯ ТОРГІВЛЯ У КОРОНАКРИЗУ НАВІТЬ ЗРОСЛА
- Тоді давайте детальніше про зближення. Чи заплановані візити та зустрічі між Україною й Малайзією на цей рік? Які сьогодні пріоритети у двосторонніх відносинах?
- Зараз ми перебуваємо в ситуації, пов'язаній з пандемією COVID-19. Досі існують обмеження на поїздки. Наразі малайзійці не можуть поїхати за кордон. Багато речей було зроблено за допомогою онлайн-зустрічей. Але все ще існує можливість для здійснення візитів або проведення зустрічей.
По-перше, цього року в Україні передбачається проведення другого раунду політичних консультацій МЗС Малайзії та України. Перший раунд відбувся у Куала-Лумпурі в 2019 році. Обидві сторони все ще вивчають, коли і де скликати зустріч, чи приїде до Києва делегація Малайзії, чи відбудеться зустріч у режимі онлайн, чи буде вона перенесена.
По-друге, Україна зацікавлена в проведенні засідання Спільного торговельного комітету. Заступник міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Тарас Качка вже говорив мені, що українська сторона готова поїхати до Малайзії, щоб взяти участь у цій зустрічі. Я думаю, що засідання Спільного торговельного комітету є дуже важливим.
Торік у жовтні ми організували першу бізнес-конференцію між Малайзією та Україною в режимі онлайн, і я був радий тому, що 300 малайзійських та українських компаній взяли в ній участь. На мою думку, цей форум є однією з історій успіху в 2020 році. Це визнав і міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба. Я сподіваюся, що за результатами цієї онлайн-конференції будуть проведені інші заходи.
Ви здивуєтесь, дізнавшись, що незважаючи на COVID-19, двосторонній товарообіг між Малайзією та Україною в 2020 році навіть збільшився на 6,4%. Наприклад, із січня по листопад 2020 року наш загальний товарообіг становив 310 мільйонів доларів. Я думаю, що COVID-19 не впливає на нашу торгівлю та бізнес. Тож це хороша новина!
- Це в основному завдяки українській пшениці та малайзійській пальмовій олії чи також й іншим категоріям товарів?
- Так, звичайно, українська сільськогосподарська продукція зараз вийшла на ринок Малайзії. Маю сказати, що – у широкому масштабі. Українське посольство в Малайзії та посол застосовують проактивний підхід до збільшення торгівлі. Він робить хорошу роботу. Я наведу вам кілька цікавих статистичних даних. Наприклад, Україна зараз є найбільшим постачальником соняшникової олії та сушеного гороху в Малайзії. Україна є другим за величиною постачальником пшениці та сушених бобових культур для Малайзії. Протягом останніх двох років Україна вперше експортувала до Малайзії фрукти (яблука) та ягоди, і, звичайно, шоколад та мед. Малайзія добре знайома з вашими сільськогосподарськими продуктами та продуктами харчування.
Що стосується Малайзії, ми дуже зацікавлені експортувати в Україну електронну продукцію, на додаток до нашої пальмової олії, яка залишається продуктом №1 для експорту, а також ІТ-продукти тощо.
Для української сторони новими продуктами, які вони хотіли б постачати в Малайзію, є м’ясо домашньої птиці, зокрема курятина, і, звичайно, збільшити експорт сільськогосподарської продукції.
- Чи збільшився експорт електронної продукції з Малайзії минулого року?
- Так, збільшився, і зараз її частка складає близько 16% експорту з Малайзії в Україну. Ми раді, що Україна зараз є четвертим за обсягами покупцем пальмової олії серед європейських країн після Нідерландів, Італії та Іспанії. Тут я хочу згадати про нашу співпрацю у трьох сферах – оборонній, ІТ та аерокосмічній.
НЕЗАБАРОМ ОЧІКУЄМО НА ГАРНІ НОВИНИ ПРО СПІВПРАЦЮ В ОБОРОННІЙ СФЕРІ
- Можете навести конкретні приклади цієї співпраці?
- Два останні роки відбувалися інтенсивні дискусії й переговори між малайзійськими та українськими оборонними й аерокосмічними компаніями. Відбувався обмін візитами. Наприклад, у 2019 році делегація з ДП «Антонов» відвідала Куала-Лумпур. Думаю, повідомлялося про те, що їм пропонували обслуговувати вантажні літаки в одному з нових аеропортів Малайзії. Ця дискусія все ще триває між малайзійськими компаніями та "Укрспецекспортом" і "Південмашем".
На які категорії товарів ми можемо розраховувати? Звісно, коли я згадую "Південмаш", ми говоримо про виготовлення ракет. Ми не говоримо про виготовлення шурупів. Ці переговори ще тривають. Найближчого місяця ми можемо очікувати гарні новини з цієї дискусії. (Ви можете запитати про це в "Укроборонпромі" та "Укрспецекспорті"). Всім відомо, що "Укроборонпром" та "Укрспецекспорт" виробляють оборонну, військову техніку, бронетехніку. Коли я кажу, що Малайзія хотіла б співпрацювати з "Укроборонпромом", тоді ви знаєте, що це щось пов’язане з оборонними технологіями та оборонною технікою. Сьогодні я не буду вдаватися в подробиці, оскільки переговори – це довгий процес. Укладати угоди та контракти не так просто.
- Як малайзійська сторона ставиться до реформи "Укроборонпрому"? Це є плюсом для співпраці?
- Коли ми кажемо слово "реформа", це означає рух уперед, ніхто ж не реформується, щоб іти назад. Коли ми говоримо про реформи в Україні, наприклад в "Укроборонпромі" чи "Південмаші", Малайзія, як і інші іноземні країни, очікують гарного прогресу, просування певних змін у керівництві та методах роботи. Ми сподіваємось, що буде прогрес. Я особисто знайомий з головою "Укроборонпрому" з часів, коли він був головою Херсонської ОДА. Я знаю, що він – хороший менеджер.
БІЛЬШІСТЬ ІСЛАМСЬКИХ КРАЇН ВИСТУПАЮТЬ НА ЗАХИСТ ПРАВ КРИМСЬКИХ ТАТАР
- Яку роль може відіграти Малайзія в підтримці кримських татар у незаконно анексованому Росією Криму?
- Щодо питання Криму, дозвольте мені розпочати з принципової позиції. Як відомо, Малайзія підтримує суверенітет та територіальну цілісність України. Ми проголосували за Резолюцію 68/262 Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй (про територіальну цілісність України – ред.) у 2014 році. Насправді я брав участь у голосуванні, оскільки на той час був у Нью-Йорку. Це питання, звісно, пов’язане з питанням кримських татар, оскільки вони є частиною кримського населення.
Торік на Генеральній Асамблеї Президент Зеленський оголосив про створення міжнародної Кримської платформи. Її саміт буде скликаний у серпні цього року. Думаю, Україна запросить усіх лідерів країн, включаючи Малайзію, взяти участь у цьому заході. Що стосується позиції Малайзії стосовно проблеми кримських татар, вона базується на повазі до свободи, наприклад, релігії. Ми закликали всі країни, всі сторони дотримуватися своїх міжнародних зобов'язань та міжнародного права, що полягає у захисті фундаментальних прав кримськотатарського народу. Ми повинні вирішити питання безпеки кримськотатарського народу, щоб забезпечити захист та гарантування його релігійних, освітніх та культурних прав.
- Перша заступниця міністра закордонних справ Еміне Джапарова заявила в листопаді минулого року, що Україна поновила запит на набуття статусу спостерігача в Організації ісламського співробітництва. Чи може цей статус допомогти Україні у підтримці кримських татар?
- Питання кримських татар уже перебуває на порядку денному Організації ісламського співробітництва. Вони щороку ухвалюють резолюції щодо кримських татар, в яких вони закликають захищати основні права людини.
Також є окреме питання стосовно подачі Україною заявки на отримання статусу держави-спостерігача в Організації ісламського співробітництва. Чому процес отримання статусу спостерігача йде повільно? Тому що деякі інші країни мають інші проблеми, і вони хочуть пов’язати їх із процесом отримання Україною статусу спостерігача в Організації. Вони говорили, що, якщо Організація ісламського співробітництва не вирішить їхніх питань, вони не обговорюватимуть питання України. Але що стосується Малайзії, ми дотримуємось консенсусу. Якщо всі хочуть, щоб Україна стала спостерігачем, ми дотримуватимемось консенсусу.
- Скільки країн ставлять такі умови?
- Одна-дві країни. Більшість країн підтримують кримськотатарське питання. Я бачу це, тому що (коли я підрахував) сотня країн підтримала резолюцію ООН, серед них було близько 30 країн, які входять до Організації ісламського співробітництва.
ДЛЯ ПРИВАБЛЕННЯ МАЛАЗІЙСЬКИХ ІНВЕСТИЦІЙ ПОТРІБНО БІЛЬШЕ ІНФОРМАЦІЇ ТА СТИМУЛИ
- Якщо порівняти умови для інвестицій у східноєвропейські країни з Україною, що ми можемо зробити для того, щоб бути більш привабливими для Малайзії?
- Україна – це велика країна з 43-мільйонним населенням, одна з найбільших країн Європи. Отже, це великий ринок. Стосовно перешкод, з якими стикаються деякі країни, які інвестують в Україну. Ймовірно, однією з перешкод є пошук правильних партнерів або правильних компаній для початку нового проєкту чи співпраці.
В Україні є організація, яка називається InvestUkraine. Я знаю, що це невелика організація. Я був у їхньому офісі в 2018 році. Я сказав їм, що вони повинні бути агресивними, повинні організовувати конференції, виставки. Їхати в Малайзію, Філіппіни, Індонезію, Сінгапур і говорити їм, які інвестиційні можливості ви можете запропонувати Малайзії або АСЕАН. Я думаю, вони цього не робили. Це теж одна з перешкод.
У вас є свої сильні сторони – в оборонній сфері, в аерокосмічній галузі, авіації. Зараз Президент Зеленський дуже намагається залучити інвестиції в інфраструктуру, побудувати дороги. Є багато можливостей, але нам потрібно більше інформації.
- Ви також зацікавлені в будівництві доріг?
- Насправді, я три роки тому сказав заступнику міністра інфраструктури України, що Малайзія зацікавлена в управлінні аеропортами. Malaysia Airlines – це велика компанія. Вони мають 20-річний контракт з усіма аеропортами Стамбула. Тож нас цікавить аеропорт «Бориспіль».
- «Жуляни» – ні?
- Ні, не в Жулянах, Полтаві чи Херсоні. Заступник міністра сказав: "Ні, аеропорт Бориспіль все ще перебуває у державній власності, його не можна передати в концесію або приватизувати".
Дороги Малайзія може будувати. Ми будуємо дороги в Індії, Катарі, Саудівській Аравії. Ми також будуємо залізничні колії. У нас є дуже сильні компанії, які мають проєкти за кордоном. Чому вони не можуть прийти в Україну? Нам потрібні привабливі пакети, деякі стимули, які може запропонувати Україна.
- Можливо, ви також бачите цікаві об'єкти для приватизації в Україні?
- Так, їх багато, включаючи невеликі порти. Я передаю малайзійським компаніям інформацію про те, які дороги чи порти повинні бути передані в концесію. Ми сподіваємось, що деякі малайзійські компанії приїдуть сюди, щоб інвестувати.
УКРАЇНСЬКІ ТУРИСТИЧНІ АТРАКЦІЇ ВАРТО ВКЛЮЧАТИ ДО ПАКЕТІВ ПОЇЗДОК ДО СУСІДНІХ КРАЇН
- Давайте на завершення поговоримо про приємне – про час, коли будуть скасовані обмеження на туристичні подорожі…
- Туризм – це сфера, де ми можемо тісно співпрацювати. Малайзійська туристична агенція зазвичай приїжджає в Україну щороку для участі у Міжнародному туристичному салоні «Україна» (за винятком минулого року). Ми також проводимо семінари, виїзні презентації в Україні для залучення до поїздок у Малайзію. Пам’ятаю, що минулого разу їх проводили у Харкові, Одесі та Львові в 2019 році. Ми здійснюємо рекламну діяльність. У Києві можна побачити борди про Малайзію. Близько 6000 українців відвідали Малайзію в 2020 році та 16000 – у 2019 році.
Що стосується малайзійських туристів в Україні, то треба визнати, що їх приїжджає небагато. Ми не маємо точної цифри щодо їх кількості, бо вони не повідомляють посольство. Малайзійцям усе ще потрібні візи для в’їзду в Україну. Іноді у Києві я зустрічав малайзійців на вулицях. Можливо, вони приїжджали у справах або з офіційною метою. Під час пандемії COVID-19 одна група туристів з Малайзії вимушено затрималася в Києві на три місяці.
Я тут уже три роки і можу сказати, що Україна здатна багато запропонувати з точки зору туризму. Я думаю, що українським туристичним агенціям потрібно більше рекламувати Україну. Цікавою пропозицією для малайзійців могли б бути пакети, в яких відвідування України поєднано з поїздками до 2-3 інших східноєвропейських країн, наприклад Польщі та Угорщини. Навіть якщо б малайзійські туристи проводили у Києві 2-3 дні – це було б добре і приносило Україні певні доходи.
Крім того, в Україні багато старовинних замків, монастирів, палаців, «Сім чудес України», Асканія-Нова, чудові Карпати. Це все цікаві місця для малайзійців. Не забувайте, що у вас також є дуже чудова їжа та деякі традиційні фестивалі.
Ще одна річ, яку Україна може робити, – це просування медичного туризму. У вас є спа-курорти та мінеральні джерела. Про ці джерела в Україні знають небагато людей, я дізнався, лише коли приїхав сюди.
Я, до речі, популяризую український туризм серед своїх друзів з університету та міністерства. Створюю безкоштовну рекламу для України (усміхається).
- Що за час вашого перебування в Україні вас найбільше здивувало?
- Раніше я думав, що Україна – це закрита країна. Я їздив з Малайзії до Польщі. Я бував в Угорщині. Але я ніколи не думав про поїздку до України. Я думав: "Що можна побачити в Україні?" Але у вас унікальна культура, доброзичливі люди, які дуже відкриті до іноземців і завжди готові допомогти. Я пам’ятаю свій перший тиждень тут, в Києві. Я був у метро, питав людей про дорогу, як мені знайти ресторан, дістатися Києво-Печерської лаври... Ще мені подобається, що в Україні не знищують старі будівлі, як це роблять деякі інші країни. Це добре, що ви зберігаєте всі ці місця.
Наталія Костіна, Укрінформ
Фото: Євген Любімов