Україна вимагатиме від Ірану продовжити розслідування катастрофи літака МАУ – Єнін
Про це у коментарі Укрінформу заявив заступник міністра закордонних справ Євгеній Єнін.
Він зазначив, що оскільки наданий Іраном звіт не задовольняє Україну, а за результатами його опрацювання лишилося дуже багато запитань, у тому числі стосовно доброї волі Ірану проводити насправді якісні неупереджені розслідування, Україна буде координувати зусилля як з міжнародними партнерами, так і використовувати можливості різних міжнародних майданчиків, щоб домогтися справедливості.
«Насамперед, це питання може бути розглянуте на Раді ICAO. По-друге, ми, безумовно, будемо вимагати поновлення та продовження відповідного технічного розслідування аж до того моменту, поки ми не побачимо дотримання іранською стороною всіх вимог, які передбачає додаток 13 Чиказької конвенції (Розслідування авіаційних подій – ред.) І, безумовно, це вплине на перебіг нашого міжурядового переговорного процесу», - сказав Єнін.
Він зазначив, що українська сторона з нетерпінням очікувала звіту іранської сторони, оскільки, поруч з об’єктивним розслідуванням кримінального характеру, проведення неупередженого технічного розслідування було невід’ємною частиною пакета дій, щодо яких ведеться переговорний процес.
За словами Єніна, найголовніше, що мав би містити цей звіт, – це чіткий опис всього ланцюга дій та подій, які передували авіакатастрофі.
«Ми цього не бачимо, натомість стикаємося з простим припущенням про нібито людську помилку. Жодного підтвердження того, на якій підставі зроблено такий висновок, ми не отримали. Досить безпідставним нам виглядає посилання іранської сторони на те, що ключовий доказ, який мав би підтвердити або спростувати сьогоднішню версію іранської сторони, не збережено. Зокрема, йдеться про запис у кабіні оператора системи протиповітряної оборони. За заявою іранської сторони, цей технічний носій, на жаль, не зберігся», - констатував заступник міністра.
Стосовно наявних механізмів, за допомогою яких можна спонукати Іран продовжити технічне розслідування авіатрощі літака МАУ, Єнін зауважив, що «є важелі політичні як багатосторонні, так і двосторонні».
«Але водночас на сьогодні ті модальності, які передбачає додаток 13 Чиказької конвенції, не дають нам занадто великого поля для маневру. І це однозначно є тим питанням, яке мало б розглядатися ICAO: яким чином змінити відповідне регулювання цих питань, щоб у подальшому ми могли б все ж таки забезпечувати об’єктивне та неупереджене розслідування навіть у тих випадках, коли держава-член ICAO не дотримується взятих на себе зобов’язань», - резюмував дипломат.
Як повідомляв Укрінформ, міністр закордонних справ Дмитро Кулеба назвав звіт Ірану щодо збиття літака неподалік Тегерана в січні 2020 року спробою приховати справжні причини авіакатастрофи.
Як повідомлялося, іранський орган цивільної авіації оприлюднив остаточний звіт щодо збиття українського пасажирського літака у січні 2020 року. У документі зазначається, що причиною фатального рішення збити літак була помилка оператора протиповітряної оборони, який визначив літак як "ворожий об'єкт".
8 січня 2020 року в Ірані було збито літак авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України", що виконував рейс PS752 за маршрутом Тегеран-Київ. На борту перебували громадяни шести країн: Ірану, Канади, України, Швеції, Афганістану та Великої Британії. Всі 176 людей загинули, серед них 11 українців, 55 канадців та 30 постійних мешканців Канади.
Іранська влада 11 січня, після кількох днів заперечень, визнала, що український літак був збитий зенітно-ракетним комплексом протиповітряної оборони.
20 лютого в Ірані заявили про завершення розслідування у справі про катастрофу українського літака над Тегераном.