Корупцію під час війни сприймають особливо гостро. Закупівлі у сфері оборони, справа ексголови Верховного Суду В. Князєва, одеський військком Є. Борисов та інші, дорогі покупки та відпочинки політиків, парламентарки, які викидають речові докази за паркан свого маєтку, знайдені необґрунтовані активи на мільйони в родини працівника ДБР – перелік ситуацій доповнюється щодня. Водночас через воєнний стан подання декларацій чиновниками поки що є добровільним, тому не всі поспішають «світити» статки. Напруга в суспільстві зростає, і щораз більше людей замислюються, чому ті мають гинути на полі бою, віддавати останнє на підтримку армії, а ті не гребують наживатися корупційно.
Про це, а також про необхідність відновлення е-декларування чиновників і звітування партій та багато іншого Укрінформ розмовляв із головою Національного агентства з питань запобігання корупції Олександром Новіковим.
– Олександре Федоровичу, нарешті ВР схвалила у першому читанні законопроєкт № 9534 щодо відновлення електронного декларування статків посадовців, яке було призупинене у зв’язку із запровадженням воєнного стану. Знаю, що НАЗК радить парламентові доопрацювати його до другого читання. Про що йдеться?
- Відновлення декларування в тому вигляді, який запропоновано в цій редакції законопроєкту, дійсно зумовить відкриття реєстру та подання до нього декларацій. Проте вони будуть порожні. У них ми нічого не побачимо. Чому так може статися?
По-перше, Верховна Рада пропонує змінити правила декларування – не декларувати об’єкти, ринкова вартість користування якими є меншою, ніж 50 неоподаткованих мінімумів. Тобто менше, ніж 133 тисячі гривень. До чого це призведе? До того, що будь-який декларант може оцінити вартість користування об’єктом декларування на суму менше ніж 133 тисяч гривень. У результаті суспільство ніколи не побачить об’єкти, які перебувають у користуванні декларантів.
Крім того, ми знаємо, що корупціонери часто оформлюють нерухомість та транспортні засоби не на себе, а на інших осіб, тобто ми не зможемо притягти їх до відповідальності за те, що вони не внесли відомості в декларацію за користування цими об’єктами.
Для корупціонерів це дуже вигідно, але невигідно для більшості доброчесних декларантів. Йдеться про близько 800 тисяч осіб. Вони змушені будуть у якийсь спосіб провести оцінювання ринкової власності права користування. Але у Верховної Ради немає відповіді на питання, як провести об’єктивне оцінювання ринкової вартості. Методик і грошей на це також немає.
Тобто, з одного боку, це – загроза для доброчесних людей, з іншого – дуже зручний інструмент зловживання для корупціонерів.
По-друге, законопроєкт передбачає відкриття доступу до Реєстру декларацій з одночасним закриттям відомостей, що можуть нести загрозу життю і здоров’ю наших військових. Але технічної можливості це зробити саме зараз у НАЗК немає. Чому? Тому що ні у Генерального штабу, ні у Служби безпеки, ні у Прикордонної служби, ні у Головного управління розвідки немає бази даних таких суб’єктів та членів їх сімей. Тому ми не можемо закрити ці дані.
Крім того, розділ декларації «Доходи», в якому має зазначатися джерело доходу, – це, наприклад, військова частина. Якщо ми закриємо розділ «Джерело доходу», то дані до цього розділу будуть просто беззмістовними. Такі дані для журналістів і громадян не матимутть ніякого значення.
Ще є ініціатива закрити доступ до відомостей про населені пункти, де розміщене те чи інше майно, і зазначати тільки область. Проте такий публічний доступ не буде корисним для громадян і журналістів.
Парламент також пропонує позбавити НАЗК права надавати роз’яснення щодо декларування. Але вони є вкрай важливими для всіх державних службовців, місцевих депутатів, працівників органів місцевого самоврядування. Наприклад, на початку повномасштабного вторгнення НАЗК надало роз’яснення, що кошти, які надходять на карткові рахунки декларантів у вигляді волонтерської допомоги і витрачаються саме на це, декларувати не потрібно. Після позбавлення НАЗК права надавати роз'яснення всі декларанти, отримавши кошти по волонтерській лінії, будуть під загрозою адміністративної й кримінальної відповідальності, оскільки це питання залишиться неврегульованим.
– Чи маєте діалог із цього приводу з ВР? Бачите їхню готовність удосконалювати законопроєкт?
- В Україні склалася ситуація, коли орган, який має формувати антикорупційну політику відповідно до Конвенції ООН проти корупції, фактично усунений від напрацювання законопроєкту про відновлення декларування, хоча ми й ведемо реєстр декларацій. Ніхто, крім НАЗК, не володіє даними про декларації, про технічні можливості їх подання або неподання, про проблеми, які виникають у декларантів.
До того ж Міністерство юстиції, перевищивши свої повноваження, підготувало цей законопроєкт, і на його основі депутати зареєстрували законопроєкт, який був прийнятий у першому читанні. Тому можна констатувати наявність певного хаосу в реалізації державної антикорупційної політики. І пов’язаний він з тим, що інші суб’єкти, які залучені до її реалізації, ігнорують орган, який, відповідно до Конституції, має займатися цим питанням безпосередньо.
– За вашим прогнозом, скільки ще часу буде потрібно для ухвалення цього закону та реального відновлення декларування?
- Нещодавно голова Комітету Верховної Ради з питань антикорупційної політики Анастасія Радіна провела узгоджувальну нараду з представниками сил безпеки й оборони. На початку тижня вони мають надати свої пропозиції стосовно того, як повинен виглядати текст закону до другого читання з урахуванням того, щоб дані декларацій не були використані ворогом для знищення захисників України, їхніх близьких або як база для потенційних колаборантів на окупованих територіях.
Ми сподіваємося, що всі пропозиції Національного агентства і Збройних сил України до другого читання будуть враховані. Щоб, з одного боку, ми відновили обов’язок подання декларацій, забезпечили його публічність, а з іншого, врахували усі безпекові чинники. І важливо, щоб все це було зроблено не пізніше вересня.
Військові подають декларації, розраховуючи на те, що держава захистить їх під час війни
– Через війну подання декларацій за 2021 та 2022 роки поки що добровільне. Чи багато чиновників виявили бажання подати декларації (свіжі дані)?
- Майже 400 тисяч – за 2021 рік, майже 300 тисяч – за 2022 рік. Це свідчить про те, що для публічних службовців, які щиро працюють на громадян України, доброчесність стала звичкою.
Серед них – навіть десятки тисяч військових. Чому нам ще так важливо врахувати безпекові ризики при відкритті доступу до Реєстру декларацій? Тому що військові подають декларації, розраховуючи на те, що держава захистить їх під час війни.
– Чому, на вашу думку, чиновники високого рівня не поспішають подавати декларації? Бачимо, що прозвітувати про свої статки спромоглися тільки 45 народних депутатів, 5 міністрів, 3 заступники керівника Офісу Президента, 7 голів ОВА. Знаєте, у суспільстві щоразу більше лунає думка про те, що представники влади просто не хочуть «світити» свої багатства або ж сподіваються на те, що вдасться щось приховати.
- Можуть бути дві відповіді на це питання. З одного боку, чим вище посада, тим вище рівень відповідальності та навантаження на ту чи іншу особу під час війни. Адже посадовець відповідає за певну систему, за більшу кількість складних питань, які необхідно вирішувати в інтересах громадян.
З іншого боку, це дійсно можуть бути безпекові міркування. Як з погляду уваги антикорупційних органів до декларацій, так і з точки зору уваги журналістів, оскільки чим вища посада, тим вищий рівень корупційних ризиків. Це очевидно.
– Ситуація щодо одеського військкома Борисова також не додає віри у чесність. Знаю, що НАЗК виявило ознаки корупційного кримінального правопорушення, які свідчать про його незаконне збагачення на понад 188 млн грн. Чи проводить нині агентство моніторинг способу життя інших військкомів?
- Я хочу зазначити, що моніторинг способу життя – це унікальний інструмент виявлення необґрунтованих активів, незаконного збагачення. У такому вигляді, як в Україні, він є тільки в одній країні, яка є лідером демократичного вільного світу, – США.
Ми впевнені, що більшість працівників центрів комплектування є доброчесними громадянами
Моніторинг способу життя почало проводити Національне агентство тільки з 2020 року. П’ять років існування НАЗК його не здійснювали. У нас вже великі досягнення у цьому напрямі.
Моніторинг має постійний характер і очевидно, що ми повинні розставити пріоритети у роботі. Адже охопити всі 800 тисяч декларантів одночасно фізично неможливо.
Наразі, відповідно до указу Президента, для нас є пріоритетом виявлення необґрунтованих активів та незаконного збагачення саме військкомів. Оскільки під час війни діяльність цих посадових осіб несе надвисокі корупційні ризики. Однак ми впевнені, що більшість працівників центрів комплектування є доброчесними громадянами. Якраз такі приклади, як Борисов, є, скоріше, винятком.
Ми перевіряємо не тільки самих декларантів, а й їхніх близьких осіб, родичів і всіх, на кого такі активи можуть бути оформлені. Під час перевірки використовуємо всі можливі бази даних, залучаємо журналістів, громадськість.
До речі, стосовно пана Борисова я хочу зазначити активну позицію Міністерства оборони, оскільки ще навесні департамент запобігання корупції Міноборони надіслав нам щодо нього матеріали. Це було раніше, ніж журналісти порушили це питання.
Не всі військкоми їздять на «мерседесах»
– Президент України Володимир Зеленський нещодавно повідомив про те, що перевірка військкомів таки виявила багато зловживань. Що бачить НАЗК?
- Наразі у нас розпочато 135 моніторингів способу життя з загальної кількості керівного складу військкоматів (1795). Це не значить, що в кожному моніторингу варто очікувати порушень.
Переважно моніторинг способу життя підтверджує те, що більшість працівників є доброчесними. Не всі військкоми їздять на «мерседесах». Більшість працівників військкоматів мають звичайне житло, «ланос» і не мають вілл в Іспанії чи будь-де.
– До речі, навесні була інформація про те, що жоден суддя Конституційного суду не подав декларацію. На початку цього тижня НАЗК повідомило, що загалом 2 465 суддів (+ 24 за тиждень) декларації подали. Чи є серед них судді КСУ, Верховного Суду?
- На сьогодні двоє суддів Конституційного Суду подали декларації за 2021-й рік і нуль – за 2022-й рік. У Реєстрі декларацій немає окремого блоку для зазначення посади судді Верховного Суду, вони зазначаються як просто судді, тому ми не можемо розділити ці дані.
Хочу сказати, що загалом серед суддів дуже гарна динаміка подання декларацій. Це свідчить про те, що питання доброчесності для них надзвичайно актуальне. Ми знаємо, що є величезний запит суспільства на те, щоб судова влада нарешті стала зразком доброчесності для інших гілок влади, особливо у світлі останніх подій. Крім того, всі судді щорічно подають декларацію доброчесності. Вона містить пункт про те, чи подавалися в попередні роки декларації. Адже судді, які цього не робили, потенційно можуть надати недостовірні відомості в декларації доброчесності судді. Тому для них це ще й юридичне питання. Вони просто зобов’язані їх подавати, щоб не давати приводу сумніватися у їхній доброчесності. Навіть попри відсутність обов’язку, відповідне законодавство про судоустрій, статус суддів.
Загалом серед суддів дуже гарна динаміка подання декларацій
– Нещодавно НАЗК повідомило про те, що ексзаступник керівника ОПУ Кирило Тимошенко не з’явився до агентства для вручення протоколу. Агентство встановило, що він використовував повноваження в особистих інтересах та порушив визначені Законом «Про запобігання корупції» обмеження щодо одержання подарунків особою, яка займає особливо відповідальне становище. Натомість експосадовець заявив, що відповів на всі питання більше ніж пів року тому та що подаватиме до суду. Що відбувається?
– Хочу зазначити, що на наші запити пан Кирило Тимошенко надав всі документи, які пояснюють обставини використання ним майна, щодо якого був можливий конфлікт інтересів. Ми верифікували ці дані, робота зайняла певний час. У ході перевірки ми встановили, наприклад, що у нас відсутні підстави для реагування на факт використання ним автомобіля «Chevrolet Tahoe», про який писали журналісти.
Це абсолютно об’єктивна перевірка. І в цій частині ми не висували жодних звинувачень панові Тимошенку в адміністративному або в кримінальному правопорушенні. Однак за трьома іншими фактами після перевірки встановили, що є підстави для складання протоколу про адміністративне правопорушення. Працівники НАЗК поінформували про це пана Тимошенка. Він пообіцяв позаминулої п’ятниці о 15-й годині з’явитися до НАЗК, ознайомитися з протоколом, але не з’явився. Я думаю, що для чиновників такого рівня важливою має бути репутація. Тому ми надіслали йому протокол у встановленому законом порядку і зробили цю інформацію публічною. У 7-денний строк він має з ним ознайомитися. Якщо ж він цього не зробить, то відповідно до сталої судової практики цей факт свідчитиме про його відмову ознайомлюватися з протоколом. Тоді цей протокол буде спрямований до суду для розгляду по суті.
Після закінчення воєнного стану дані про всіх декларантів у кожному населеному пункті ми зробимо відкритими для публічного доступу
– Нині закон передбачає, що упродовж трьох місяців після завершення воєнного стану всі мають подати декларації. Чи зміняться ці строки після набуття чинності нового закону, який відновлює е-декларування статків посадовців? Чи не зумовить це надходження такої кількості звітів, із якою НАЗК фізично буде важко впоратися?
- По-перше, український Реєстр декларацій є найбільш технічно оснащеним у світі. Всі декларації автоматично перевіряє система логічного контролю за рейтингом ризику. Тому ми виявляємо факти необґрунтованих активів, незаконного збагачення з допомогою правил, які написані в реєстрі.
Для того щоб охопити одночасно майже 2 млн декларацій, які будуть подані за 2021–2022 роки, ми вдосконалили систему обміну даними з іншими реєстрами. Якщо раніше у нас був доступ лише до 39% даних в реєстрах, то станом на вересень ми очікуємо, що після спільної роботи з Міністерством цифрової трансформації матимемо доступ до 76% всіх даних, які є в реєстрах і зазначені в деклараціях.
Робимо ми це насамперед для зручності 800 тисяч декларантів. Ми цього року розробили спеціальний інструмент – довідку для декларації, яка дає можливість уникнути помилок під час перенесення даних з реєстру в декларацію. Завдяки цьому можна перевірити одночасно 400 тисяч декларацій, надіславши довідки декларантам про те, що з точки зору фінансового контролю вони є доброчесними.
Це неймовірна зміна парадигми. Якщо раніше ми перевіряли тільки порушників тисячу чи дві тисячі, то зараз наші підходи змінились. Ми хочемо показати суспільству, що більшість декларантів є доброчесними.
Після закінчення воєнного стану дані про всіх декларантів у кожному населеному пункті ми зробимо відкритими для публічного доступу.
Розумієте, НАЗК є сервісним органом. Наша мета не полягає у покаранні за порушення. Цим займаються 200 тисяч працівників правоохоронних органів. Наша мета – не допустити правопорушення.
– Про яку відповідальність варто пам'ятати тим службовцям, які надумають «забути» подати декларації?
- Кримінальна відповідальність за неподання декларації, адміністративна відповідальність за несвоєчасне подання декларації, – коли все одно ти змушений будеш подати декларацію, але з внесенням тебе до Реєстру корупціонерів.
Проте ризики є. Міністерство юстиції України хоче сховати від суспільства дані про осіб, внесених до Реєстру корупціонерів, шляхом змін до Закону про запобігання корупції й встановлення граничних строків, протягом яких суспільство може побачити, що та чи інша особа вчинила корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення. Я сподіваюся, що спільно з журналістською спільнотою та українським суспільством ми не допустимо такого кричущого відкату антикорупційної реформи.
– Хто слідкує за тим, щоб у самому НАЗК не було таких, хто може під час перевірки чогось не помітити в деклараціях?
- Найліпший спосіб довести свою доброчесність – це прозорість, відкритість інформації та наявність її не в паперових документах, які можуть раптово зникнути, а в інформаційних системах.
НАЗК є єдиним органом державної влади, де побудована чітка система управління усіма справами Агентства. А тому кожен документ щодо перевірки конкретного суб’єкта, який заходить у НАЗК і який звідси виходить, є в електронному вигляді. До того ж всі дані, які підтягуються з реєстрів, також містяться в цій електронній справі. Сама довідка про перевірку, повну перевірку або моніторинг способу життя підписує безпосередньо уповноважена особа, яка її проводить, безпосередній керівник, керівник самостійного підрозділу і затверджує заступник голови НАЗК або, у виняткових випадках, голова НАЗК. Це – чотири лінії захисту і плюс захист завдяки тому, що вся інформація наявна в інформаційних системах.
Після того як у нас буде цифровізовано весь кримінальний процес, то і кримінальні справи нарешті перестануть зникати та підвищиться ефективність їхнього розслідування. Ми сподіваємося, що наша система управління справами стане зразком для всіх, зокрема правоохоронних органів у нашій державі.
За 3,5 роки мого керівництва Національним агентством не було підтверджених фактів компрометації жодної перевірки.
- Якось ви повідомили про те, що декларації закрили, оскільки інформацію звідти могли використати проти чиновників. Наприклад, сказали, що була небезпека для тих, хто на окупованих територіях. Можете детальніше про це розповісти?
- По-перше, був запит від Верховної Ради на закриття даних Реєстру декларацій. По-друге, за інформацією співробітників органів безпеки та оборони, реєстр намагалися використати для заподіяння шкоди життю і здоров’ю громадян України. Неважко зрозуміти, що коли у тебе відкритий реєстр декларацій, коли там є фільтр, наприклад, «Запорізька область» або «Херсонська область», то ворог просто може отримати перелік всіх чиновників регіону. І ось тобі потенційні колаборанти або мішені для знищення.
Або візьмемо публічну особу, яка має майно на окупованих територіях. Відкриваєш реєстр декларацій і бачиш, що у неї є, наприклад, квартира в Генічеську. В цій квартирі хтось живе й очевидно, що це – близька особа декларанта. Виникає пряма загроза життю цієї людини. Українська держава має захищати своїх громадян, а не створювати для них додаткові ризики. Відповідно до статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнано найвищою соціальною цінністю.
Ми за максимальне відкриття відомостей реєстру, але не бачимо технічної можливості без відповідної роботи сил безпеки та оборони, інших залучених органів зробити так, щоб реєстр не був використаний для вбивства громадян України. Якщо Верховна Рада візьме на себе цю відповідальність, то ми, звичайно, виконаємо вимогу парламенту та відкриємо дані реєстру. Але наразі ми вважаємо, що вони можуть бути відкриті тільки з урахуванням усіх безпекових питань.
На перемовинах із МВФ ми обговорювали можливість відкриття умовно тисячі або більше декларацій найвищих посадовців. Це переважно Київ або обласні центри.
– На багатьох заходах активісти та представники громадськості наголошували на необхідності відкриття реєстрів. Вважають, що нині ситуація із цим критична. Погоджуєтеся?
- Я погоджуюсь з тим, що критичними є відсутність обов’язку подавати декларації і можливості провести повну їх перевірку. Звичайно, публічність – дуже гарний і стримувальний фактор від корупційних зловживань. Але покладімо на терези публічність декларацій і життя громадян України, про що я вже говорив. Що важливіше?
– Звісно, життя. Чи були випадки, коли на вас намагалися чинити тиск стосовно перевірок декларацій тих чи тих чиновників?
– Найбільший факт тиску був зафіксований у 2020 році під час перевірки декларацій суддів Конституційного Суду і його тодішнього голови пана Тупицького. Конституційний Суд, фактично діючи в умовах конфлікту інтересів, взагалі скасував відповідальність всіх чиновників за брехню в деклараціях. 10% справ НАБУ було закрито.
Ми робимо свою роботу, але прокуратура та Вищий антикорупційний суд не встигають розглянути ці справи, тому правопорушники уникають відповідальності
З чим було пов’язане це рішення Конституційного Суду від 27 жовтня 2020 року? У пана Тупицького ми знайшли майно в Ялті, де тільки громадяни Росії могли купувати майно. Він придбав його вже під час окупації й регулярно відвідував Крим. Чиї інтереси захищає голова Конституційного Суду, якщо він регулярно відвідує Крим? Мені здається, що відповідь очевидна.
Завгородня, Мойсик і Сліденко – це ще троє суддів Конституційного Суду, щодо яких у нас були питання у зв’язку з несвоєчасним поданням повідомлень про суттєві зміни майнового стану. Вони, фактично, у своїх інтересах скасували будь-яку відповідальність за брехню в деклараціях та за несвоєчасне подання декларацій. Хочу зазначити, що парламент в грудні 2020 року взявся за відновлення норм антикорупційного законодавства. Але якщо за недостовірне декларування строк давності притягнення становив 3 роки, то після відновлення відповідальності за недостовірне декларування у грудні 2020 року строк притягнення до відповідальності зменшився вже до 2 років.
Ми робимо свою роботу, але прокуратура та Вищий антикорупційний суд не встигають розглянути ці справи, тому правопорушники уникають відповідальності.
ДЕКЛАРУВАННЯ ПАРТІЙ
– НАЗК очікує відновлення обов’язкового електронного декларування та звітування партій. Чи бачите ви, що Рада дійсно готова на цей крок, чи таки щось / хтось заважає?
- Нещодавно відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, на якому було рекомендовано до розгляду у першому читанні законопроєкт про відновлення звітування політичних партій і перевірок їхніх звітів. Сподіваюся, що до кінця вересня вже у 2-му читанні цей законопроєкт буде проголосований, і нарешті процес буде відновлений.
Позиція присутніх на засіданні представників всіх політичних сил полягала в тому, що дійсно 4-річний період незвітування треба переривати й переходити до європейських стандартів. Тим більше, що це одна з вимог Євросоюзу для початку переговорів про вступ. Якраз на прикладі голосування за відновлення декларування і звітування політичних партій ми й побачимо, хто за вступ в ЄС справді, а хто тільки на словах.
– Попри все, потроху ви ведете перевірку партій. Які механізми нині маєте для такої роботи? Чи всі політичні сили готові співпрацювати задля того, щоб звітувати? Були випадки відмов?
- Незважаючи на те, що з 2020 року майже 2 млрд грн було перераховано політичним партіям з податків українців, звітів немає. Але закон передбачає, що ми можемо перевіряти законність використання коштів бюджетного фінансування. Національне агентство навіть за відсутності звітів політичних партій може це зробити.
Той, хто не надає інформацію Національному агентству на його запит, підлягає притягненню до адміністративної відповідальності за порушення вимог закону про запобігання корупції та внесенню до реєстру корупціонерів. Неважливо, чи це публічна особа, чи приватна компанія, чи взагалі фізична особа-підприємець. Тому майже 100-відсотково всі відомості, які ми запитуємо, нам надають.
– Що ви побачили?
- У цьому році ми перевіряли чотири партії, які представлені у парламенті. В ОПЗЖ і «Слуга народу», наприклад, було встановлено факти фінансування політичних сил фізичними особами, які не мали достатніх доходів для надання підтримки цим партіям. Ініціювали кримінальні провадження.
Зазначу, що ми вносили припис партії «Слуга народу» по одному з таких фактів, і кошти на підтримку політсили були відразу повернуті з рахунка партії.
– Чи були інші випадки порушення?
– Був випадок ініціювання кримінального провадження щодо політичної партії ОПЗЖ, яку заборонив Верховний Суд.
– НАЗК планує удосконалити реєстр звітів політичних партій POLITDATA. На який ефект очікуєте?
- Це дуже амбітний проєкт. Він стосується не тільки звітів політичних партій. Навіть у війну Нацагентство модернізувало реєстр звітів політичних партій POLITDATA. Тепер звіти не тільки політичних партій, а й фінансові звіти всіх виборчих кампаній в Україні будуть в цьому реєстрі. Це забезпечить повну прозорість як для кожного журналіста, так і для кожного громадянина.
Дані про тих, хто робить внески, про використання коштів, про майно партій – усе буде там. Але питання прозорості не відірване від питання доброчесності. Метою НАЗК є нуль порушень в діяльності політичних партій або кандидатів на виборах. Для цього ми спільно з Міжнародною фундацією виборчих систем напрацювали технічні завдання для модернізації реєстру політичних фінансів. Цей реєстр створила команда НАЗК у 2020-му році, і він досі є найсучаснішим порталом у світі.
Друга версія цього порталу забезпечить автоматичний аналіз ризиків для політичних партій, для кандидатів, зручний доступ до всіх фінансів по банківських рахунках. Все це для того, щоб і партія, і кандидат бачили ризики, наприклад, щодо суб’єктів, які не можуть, за законом, робити внески, оскільки не є громадянами України. Або не можуть перераховувати гроші, оскільки у них немає легальних доходів. Це також дасть можливість ще до подання звітів кандидатів і політичній партії врегулювати всі ризики щодо можливої невідповідності даних та уникнути порушень.
Мета Нацагентства – запобігання корупції. Звичайно, у нас є функціонал виявлення корупційних правопорушень, але він має працювати на те, щоб не було порушень взагалі. Над притягненням порушників до відповідальності працюють 200 тисяч правоохоронців, та лише 300 працівників НАЗК працюють над тим, щоб ґрунту для цих порушень не було.
– Так коли ж цей проєкт буде втілений у життя?
– Міжнародна фундація виборчих систем вже оголосила тендер на закупівлю послуг з розроблення цього порталу. Саме розроблення може тривати пів року-рік. До виборів точно встигнемо.
– На вашу думку, як війна вплинула на рівень корупції в країні? Можливо, на часі збільшення відповідальності за корупцію?
- Встановлений законом рівень відповідальності за корупцію є навіть вищим за європейські стандарти. Передбачена доволі жорстка відповідальність. В чому проблема? Проблема в тому, щоб ця відповідальність була невідворотною, щоб кожен факт корупції закінчувався серйозним вироком корупціонерові.
В Україні із цим є проблема. Але маємо конкретні заходи, які запропонувало Національне агентство спільно з Верховною Радою та Урядом. Йдеться і про внесення змін до Кримінально-процесуального законодавства.
17 серпня буде оприлюднено систему моніторингу виконання заходів Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки, зокрема щодо забезпечення невідворотності відповідальності за корупцію. Я закликаю суспільство спільно з Національним агентством вимагати від Уряду і Верховної Ради 100% імплементації цих заходів. Інакше дійсно такі випадки, як з паном Князевим або одеським військкомом, будуть повторюватися.
Чому тільки заходами відповідальності неможливо побороти корупцію? Тому що коли ми працюємо з конкретними справами та не усуваємо причини корупції, це призводить до того, що вже інша посадова особа буде займатися корупційними практиками свого попередника. Тому сталою відповіддю на те, як ліквідувати корупцію, є побудова культури доброчесності.
Доброчесність – це діяти правильно навіть коли на тебе ніхто не дивиться. Майно одеського військкома в Іспанії ми б не побачили в реєстрі декларацій. Хабара, який отримав пан Князєв, ми б також не побачили в реєстрі декларації. Це значить, що маємо будувати систему запобігання корупції, мати антикорупційні програми в кожному органі. Культуру доброчесності треба формувати з дитячого садочка, зі школи, з університету, не тільки не буде тих, хто бере хабарі, а й тих, хто їх дає, коли це перестане бути частиною нашого життя.
СПОНСОРИ ВІЙНИ
– НАЗК активно виявляє та вносить іноземні компанії до переліку міжнародних спонсорів війни. Чому саме НАЗК?
- Національне агентство з запобігання корупції відповідає за політику доброчесності й комплаєнса перевірки контрагентів. Доброчесність ланцюжка постачання є частиною загальної політики комплаєнса доброчесності. Тому цей проєкт не так про санкції, як про те, яким чином приватному секторові діяти доброчесно навіть тоді, коли за ним ніхто не стежить.
Бізнес, який фінансує вбивства українців, – це недоброчесний бізнес
Соціальна відповідальність бізнесу є частиною політики доброчесності на рівні Організації економічного розвитку і співробітництва, з якою Уряд України підписав план імплементації рекомендацій щодо публічної доброчесності. На вступ до цієї організації орієнтована Україна.
Ми працюємо спільно з компанією «World-Check». Програма дає змогу перевіряти контрагентів, її використовують банки та фінансові компанії усього світу. Це означає, що компанії, які внесені в цей реєстр, є ненадійними партнерами для всього відповідального бізнесу. Бізнес, який фінансує вбивства українців, – це недоброчесний бізнес.
– Очевидно, що, перш ніж внести ту чи ту компанію, усе має бути якісно перевірено. Розкажіть про цей процес.
Є випадки, коли компанії відмовлялися від співпраці з Росією
- Може піти від дня до кількох місяців на опрацювання інформації перед тим, як компанію вносять у міжнародний реєстр спонсорів війни. Це залежить від того, на яких ринках вона працює. Якщо компанію «Ашан», наприклад, ми можемо побачити на «Google Street View» в Москві або Петербурзі, то очевидним є факт сплати нею податків до російського бюджету. А цей бюджет, як ми знаємо, потім використовують для вбивства українців. Водночас, щоб публічно оголосити про недоброчесність компанії «Danieli», яка постачає промислове обладнання для оброблення сталі, потрібні були велика аналітична робота з доступом до даних митниці, запити до інших органів.
Усе залежить від того, наскільки публічною і в якому секторі працює та чи та компанія. Підстави для внесення до реєстру спонсорів війни зазначені у нас на сайті: іноземна компанія, фінансування, сплата податків до бюджету країни-агресора.
Хочу звернути увагу на позитивні результати впливу внесення у цей реєстр. Є випадки, коли компанії відмовлялися від співпраці з Росією. Наприклад, ірландська компанія «Peninsula Petroleum Limited», яка заправляє кораблі в морі. Вони зробили заяву про засудження війни, відмовилися від надання послуг російському злочинному режимові, і ми вилучили її з реєстру.
Тепер до переліку міжнародних спонсорів війни внесено 31 компанію. Найбільше – китайських, на 2-му місці, здається, американські, а потім європейські компанії. Сподіваємося, що всі міжнародні компанії нарешті припинять фінансувати кривавий російський режим.
- Чи були випадки, коли від НАЗК вимагали викреслити ту чи ту компанію з цього списку?
- Регулярно. Ті звернення, які документально підтверджують, що компанія перестала співпрацювати з Росією, ми задовольняємо та готові вилучати такі міжнародні компанії з реєстру. Ми сподіваємося, що «Ашан», «Metro», «Mondelēz International» та інші компанії вийдуть нарешті з російського ринку і припинять фінансувати вбивства українців.
Хочу звернути увагу на те, що до міжнародних спонсорів війни ми вносимо іноземні транснаціональні корпорації, а не українські відповідні підприємства, які можуть мати ту саму назву.
Російська присутність на усіх світових ринках, особливо ринках тих країн, які нам допомагають, має бути замінена на українську
Ми дуже сподіваємося, що менеджмент українських компаній та їхні працівники будуть робити публічні заяви і чинити тиск на головні офіси задля припинення вбивств їхніх же працівників коштом аналогічних російських компаній.
– НАЗК закликає бізнес до спільної санкційної боротьби проти РФ. Ви зауважили, що агентство відкрите до діалогу з бізнесом та готове до формування спільних напрацювань за санкційним напрямом. Як саме бізнес може долучатися?
- Російська присутність на усіх світових ринках, особливо ринках тих країн, які нам допомагають, має бути замінена на українську. По-перше, це зумовить те, що Росія не зможе фінансувати свою війну. По-друге, це зменшить потреби нашої країни в фінансовій підтримці з боку Європи та США.
Україна має бути економічно самодостатньою. Нам не треба риби, нам потрібна вудка. Я публічно закликаю український бізнес, який бачить можливість замінити росіян на міжнародних ринках, надавати нам інформацію. Будемо готувати відповідні пропозиції Уряду і через Міністерство закордонних справ – до урядів країн Європейського Союзу, Великої Британії та США для таргетованого санкціонування російського бізнесу, конкретних російських компаній. Наприклад, «Северсталь» Дерипаски досі поставляє в певні країни санкційної коаліції металопрокат. Очевидно, що на цьому ринкові українські виробники сталі та металу можуть замінити росіян.
– Ви часто проводите зустрічі з міжнародними партнерами, буваєте у відрядженнях. Які зауваження нам висловлюють, які очікування вони покладають у сфері боротьбі із корупцією?
- По-перше, на рівні офіційних документів Світового банку, установ Європейського Союзу визнано, що в Україні побудована система запобігання корупції з технологічного погляду є найліпшою. Але очевидно, що наявна система корупції достатньо стійка. І для того, щоб повністю її знищити, потрібен певний час.
Хочу сказати, що у нас антикорупційний прокурор був призначений тільки минулого року, два роки до того його не було.
Національне агентство фактично перебувало під тиском рішення Конституційного Суду і не могло ефективно виконувати свої повноваження. З 2020 року всі ми були в пандемії коронавірусу, останні півтора року – у війні. Взагалі Україна є єдиною європейською державою, яка перебуває у стані війні. Тому можу сказати, що у нас найліпша система, але умови для її ефективного впровадження – не найкращі.
В Україні побудована система запобігання корупції з технологічного погляду є найліпшою. Але очевидно, що наявна система корупції достатньо стійка
Європейці розуміють, що наратив про Україну як про безнадійно корумповану державу – це риторика, профінансована російськими мільярдами доларів і євро. Яким чином це можна виміряти? Рівень сприйняття корупційних практик в Україні, за останніми дослідженнями, становить 14%. Це коли громадяни або їхні близькі родичі стикалися з тим чи тим проявом корупції. Водночас понад 80% громадян України цю проблему вважають найважливішою після військових дій. Тобто фактичний рівень сприйняття корупції й фактичний рівень корупції відрізняються у 7 разів. Наші європейські партнери все це розуміють.
Це позитивні тези, але є й негативна. Враховуючи складні умови, в яких діють всі органи правоохоронної системи, запобігання і протидію корупції не можна назвати максимально ефективною.
Як зробити систему відповідальності за корупцію невідворотною? Відповідь дуже проста, її знають наші партнери, Президент, депутати і урядовці. Це – ефективна реалізація Державної антикорупційної програми (ДАП) на 2023–2025 роки. Наразі, на жаль, і Уряд, і Верховна Рада повільно дають відповідь на суспільний запит щодо нульової толерантності до корупції і необхідність імплементації цієї програми. Але ми сподіваємося, що найближчими місяцями ситуація зміниться, і ми реалізуємо максимум запланованих заходів.
Олена Собко, Укрінформ
Фото: Геннадій Мінченко