Цього тижня у Канаді відбулася Конференція з відновлення України. Це вже третій такий захід, який організувала у Торонто Канадсько-українська торговельна палата. Цього року участь у ньому взяли близько трьох сотень підприємців із Канади, України та США, а також представники канадського й українського урядів і громадських організацій.
Щоб ліпше зрозуміти перспективи українського бізнесу в Канаді, по завершенні конференції Укрінформ поспілкувався із генеральним консулом України в Торонто Олегом Ніколенком.
НАШ МЕСЕДЖ КАНАДСЬКОМУ БІЗНЕСОВІ: ІНВЕСТУЙТЕ В УКРАЇНУ ЗАРАЗ, НЕ ЧЕКАЙТЕ ЗАКІНЧЕННЯ БОЙОВИХ ДІЙ
- Конференція у Торонто в такому форматі проводиться не вперше. Наскільки ефективні такі заходи?
- Вони дуже важливі для розвитку співпраці України й Канади, а також взаємного економічного зростання. Ця конференція проводиться вже третій рік поспіль, і для нас важливо не знижувати темп. Так, війна досі триває, але це не заважає нам розвивати економічну співпрацю й залучати до відновлення України канадські інвестиції й експертизу. Це саме той сигнал, який ми прагнемо надіслати канадцям: не чекайте припинення бойових дій. Тому що коли війна закінчиться (й неодмінно перемогою України), для вас уже буде пізно, бо всі гарні місця й можливості розберуть. Тому не чекайте довго, інвестуйте зараз, приїжджайте й ведіть бізнес.
- Наскільки репрезентативними були делегації цього року?
- Конференцію відвідали багато представників як України, так і Канади. Я дуже вдячний Канадсько-українській торговельній палаті, яка відмінно організувала захід. Хочу звернути окрему увагу на присутність голови Херсонської обласної військової адміністрації Олександра Прокудіна. Олександр має унікальний досвід у тому, як керувати регіоном, що був спершу окупований, а потім – частково звільнений, тому інтерес до нього в Канаді значний.
Ми говорили про те, що Херсон може запропонувати співпрацю в багатьох сферах, серед яких сільське господарство, логістика, портова інфраструктура, перероблення відходів та, звісно, власне відбудова, оскільки Херсонська область потерпає від щоденних обстрілів і потребує залучення іноземних компаній до реконструкції. Ми активно працювали із херсонською делегацією у Торонто, розповідаючи про потенціал регіону. Також ведемо перемовини про укладення угоди про співпрацю між Херсонською областю й однією із провінцій Канади. Не хочу поки що розголошувати, про яку саме провінцію йдеться, але впевнений, що на початку наступного року угоду буде підписано.
- Чи дослухаються у Канаді до аргументу про доцільність негайного інвестування коштів, не очікуючи завершення війни?
- Деякі компанії чують нас і вже працюють в Україні. Є приклади бізнесів, які започаткували протягом останніх кількох років, надихнувшись участю у попередніх конференціях з відбудови. Приміром, одне підприємство вирощує в Україні картоплю на насіння. Ця компанія прийшла з Канади саме після участі в одній із попередніх конференцій. Слід зауважити, що на сьогодні вже наявні фінансові інструменти, які сприяють роботі канадського бізнесу в Україні. Це дуже позитивний розвиток, який заохочуватиме канадських інвесторів заходити в Україну. Думаю, наш заклик почують.
ВАРТО ПОСТІЙНО НАГАДУВАТИ ПРО ІНВЕСТИЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ В УКРАЇНІ
- Що слід робити Україні, щоб спонукати економічну співпрацю з Канадою?
- Потрібно постійно пояснювати, які можливості є в Україні. Саме цим займаються як наше генеральне консульство в Торонто, так і посольство в Оттаві: розповідаємо охочим інвесторам, як вони можуть вести бізнес в Україні. Тим паче сьогодні Україна пропонує багато різноманітних заохочень, покликаних залучити більше інвестицій, що ми й доносимо до канадських партнерів. Ще раз наголошу, що вже є такі успішні приклади в Україні, зокрема у сфері страхування, де вдало працюють канадські компанії. Вони доводять, що є підприємці, які не чекають, а ведуть прибутковий бізнес. Ми прагнемо, щоб ті, що чекають, усе-таки наважилися на цей крок і прийшли інвестувати в Україну.
- В яких саме галузях експорт до Канади може бути найбільш цікавим українським виробникам?
- Перспективних сфер багато. Я пишаюся, що генконсульство разом із Nazovni цього року втілило проєкт Ukrainian Pop-Up Shop. Це – магазин, який спершу відкрили у Торонто як пілотний проєкт тривалістю кілька місяців. Ми хотіли перевірити, чи є попит на українські товари. Врешті цей проєкт став успішним і переріс із пілотного у постійний. Тепер у Торонто постійно діє магазин з товарами ручної роботи півсотні українських крафтових виробників, – це одяг, прикраси, вишивка, декор тощо. Вони присутні на канадському ринкові, оскільки попит на ці товари таки є. Разом із нашим посольством в Оттаві працюємо й з виготовлювачами іншої продукції, необовʼязково ручної роботи, приміром, продовольчих товарів. Останнім часом у канадських магазинах зʼявляється чимраз більше української продукції, відкриваються українські полички, вибудовується широкий асортимент, який надалі лише зростатиме. У Канаді є значні перспективи для українських виробників.
ІНТЕРЕС У НАРОЩУВАННІ МІЖДЕРЖАВНОЇ ТОРГІВЛІ Є ВЗАЄМНИМ
- Рухаючись шляхом європейської інтеграції, Україна адаптовує свої стандарти до норм ЄС, які не завжди відповідають канадським. Чи може така невідповідність завадити економічному зближенню України з Канадою?
- У світі нема двох ідентичних держав з однаковими законодавством і регуляціями, але не варто забувати, що між Україною та Канадою діє оновлена Угода про вільну торгівлю, яка стає нам у пригоді і для виведення наших експортерів, і для залучення канадських інвестицій. Як відомо, оновлена Угода набула чинності лише цього року. Просуваючись шляхом інтеграції до ЄС, ми аналізуємо вплив цього процесу на нашу торгівлю. Врешті, за взаємного бажання (а воно є як з канадського, так і з українського боків), вихід можна знайти завжди.
- Розумію, що від набуття чинності оновленої Угоди про вільну торгівлю минуло менш ніж шість місяців, але чи є вже якісь наочні результати?
- П’ятдесят українських виробників, які вийшли на канадський ринок, а також повноцінний роздрібний магазин у найбільшому місті країни – це чудовий приклад, як цей міждержавний інструмент сприяє розвиткові торговельних відносин.
- Розкажіть докладніше про те, як охочим українським виробникам представити свої товари в цьому магазині.
- Якщо український експортер хоче продавати свої товари в цьому магазині, йому слід звернутися до платформи NAZOVNI, що допоможе втілити цей намір.
- Чи є плани відкрити такі магазини в інших провінціях Канади?
- Я би дуже хотів цього. Ми почали з пілотного проєкту, побачили, що він має хороші перспективи, після чого перетворився на постійний. Хто знає, можливо, наступним етапом стане масштабування у Канаді та інших країнах.
- Інший бік питання: сьогодні в Канаді багато новоприбулих українців. Чи відкриваються в Торонто українські бізнеси?
- Так, відкриваються, і наше генконсульство цьому максимально сприяє. Один із прикладів – магазин заморожених страв української кухні. Його вже відкрили в Торонто, незабаром відбудеться відкриття ще одного – у сусідньому місті Міссіссазі. Ведуть переговори про відкриття своїх закладів й інші українські торговельні марки.
Максим Наливайко, Торонто
Фото: Facebook/Oleh Nikolenko