Роль ЗМІ у розв'язанні конфлікту: українські реалії

Роль ЗМІ у розв'язанні конфлікту: українські реалії

Укрінформ
21 грудня о 14.00 відбулася дискусія на тему: "Роль ЗМІ у розв'язанні конфлікту: українські реалії". (Зала 2)

Відео з прес-конференції:

Фотографії з заходу

Замовити фото натисніть тут - Фотобанк

Організатори: Укрінформ, Координатор Проектів ОБСЄ в Україні спільно з ГО Телекритика та Інститут Масової Інформації.

Під час заходу було презентовано результати моніторингу національних та регіональних телеканалів, онлайн та друкованих засобів масової інформації на предмет висвітлення тем, дотичних до конфлікту (внутрішньо переміщені особи, національні меншини, мешканці Донбасу та інших груп) всередині та поза межами України, з позицій конфліктної чутливості.

До участі у дискусії були запрошені редактори та журналісти провідних ЗМІ, а також соціологи та конфліктологи, представники волонтерських організацій та організацій які представляють інтереси внутрішньо переміщених осіб, аби обговорити вплив існуючого медійного дискурсу на зниження рівня конфліктності в українському суспільстві, та потенціал українських мас-медіа впливати на соціально-психологічні, політичні та інші корені конфлікту таким чином, щоб усувати бар'єри між різними соціальними групами, які є причиною або наслідками конфлікту.

Захід проводився в рамках проекту «Сприяння розвитку конфліктно-сенситивної журналістики в Україні», який здійснюється Координатором Проектів ОБСЄ за підтримки посольства Великої Британії.

Підсумкові матеріали:

Лише 5% повідомлень центральних ЗМІ стосуються категорій населення, що виникли внаслідок війни - дослідження  

Українське суспільство не отримує повної інформації про вразливі категорії населення, які виникли внаслідок конфлікту на Сході - волонтерів, переселенців, мешканців окупованих територій, дітей та родин військових.

Про це сказала виконавчий директор ГО "Інститут масової інформації" Оксана Романюк, презентуючи дослідження ІМІ під час круглого столу в Укрінформі.

"Тенденції, які ми помітили, - це, по-перше, те, що інформації про конфліктно-чутливі  групи населення надзвичайно мало - 5% від загальної кількості інформації. Причому більша її частина - це інформація про воїнів АТО. Якщо в минулому році багато писали про волонтерів і переселенців, то зараз ця інформація складає менше 1%. Ці люди випали з публічного дискурсу", - зазначила Романюк.

Вона додала, що зовсім відсутні матеріали про людей, які залишилися на окупованих територіях. "Ідеться про пересічних громадян з тим, щоб розуміти, що з ними відбувається,  чи є там проукраїнські настрої, чи вони перебувають під дією пропаганди. Ми не знайшли жодного такого матеріалу протягом періоду моніторингу", - констатувала Романюк.

Як додала представник ІМІ Олена Голуб, загальна кількість матеріалів про таку вразливу групу, як переселенці, у друкованих регіональних ЗМІ склала 0,6% від загальної кількості, про родини військових - 0,3%, мешканців окупованих територій - 0,4%. В інтернет-виданнях показники ті самі, а то й ще нижчі. Зокрема, мешканцям окупованих територій присвячено 0,2% матеріалів, родинам військових - 0,2%, переселенцям - 0,4%. Щодо переважної більшості  матеріалів - про бійців АТО - вона уточнила, що це прес-релізи штабу АТО чи витяги зі звітів ОБСЄ.

Дослідження ІМІ проводив протягом листопада 2015 року у 5 друкованих та 5 інтернет-виданнях загальноукраїнських ЗМІ та інтернет-видання у 10 регіонах. Загалом ІМІ опрацював понад 3 тис. матеріалів загальноукраїнських ЗМІ, а також 12 тис. матеріалів в регіональних  інтернет-виданнях.  

ГО "Телекритика" представила своє дослідження - моніторинг протягом тижня (з 6 листопада по 6 грудня 2015 року) новин і ток-шоу українських телеканалів - 7 центральних і  20 регіональних. Воно відбиває ті ж тенденції.   

"Медійний дискурс окреслив чітку лінію між своїми і чужими, де є героїзація бійцівУкраїнської армії і демонізація іншої сторони. Для новин окупована територія - це темна зона. Переселенці і волонтери  існують тільки в регіональних ЗМІ. Центральні ЗМІ практично повністю цю тему ігнорують", - зазначив, представляючи моніторинг, програмний директор ГО "телекритика" Роман Шутов.

За його словами, бійці АТО представлені найбільш активно - 12% новин на центральних каналах стосуються саме їх. Щодо вимушено переміщених осіб - це лише 1% повідомлень на центральних каналах. "У цифрах це виглядає так - на 7 центральних каналах за весь тиждень було всього 8 сюжетів, де просто згадали переселенців. Для регіональних телеканалів їх трохи більше - 3%", - додав Шутов.

Він також зазначив, що про мешканців окупованих територій на центральних каналах практично не згадувалося - це лише 4% згадки. Волонтери - 2% згадки. Згадка про іншу сторону конфлікту складала 11%.   

Дослідження проводилися в рамках проекту "Сприяння розвитку конфліктно-сенситивної журналістики в Україні", який здійснюється Координатором Проектів ОБСЄ за підтримки посольства Великої Британії.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-