Розвиток державних фондів соціального страхування: проблеми та перспективи

Розвиток державних фондів соціального страхування: проблеми та перспективи

Укрінформ
28 січня,  10:00 - Розвиток державних фондів соціального страхування: проблеми та перспективи

Учасники: Олег Коваль -  заступник міністра соціальної політики України; Галина Третьякова - голова Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів; Олег Арсенюк - народний депутат України; Євген Ковальов - громадський активіст, експерт з соціальних питань.

Коротко. Учасники брифінгу обговорять зміни в структурі управління Фондів соціального страхування, трансформацію Фонду у Державне страхове агентство, відкриття ринку для приватних страхових компаній з медичного страхування, а також реформування державного фонду з безробіття.

Підсумкові матеріали:

У Раді готують законопроєкт щодо запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності у діяльність Фонду соцстраху

Народні депутати розробляють законопроєкт, який запровадить міжнародні стандарти фінансової звітності у діяльність Фонду соціального страхування.

Про це сказав громадський активіст Євген Ковальов під час пресконференції в Укрінформі.

“Зараз напрацьовується законопроєкт, який введе міжнародні стандарти фінансової звітності до Фонду соціального страхування”, - зазначив Ковальов.

Як зауважила голова Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Галина Третьякова, система соціального страхування сьогодні включає три фонди: Пенсійний фонд України, Фонд безробіття, включаючи Державну службу зайнятості, та Фонд соціального страхування.

“Всі вони працюють за принципами, які б я хотіла назвати радянськими. І хотіла б проанонсувати цю реформу як "декомунізація системи соціального страхування", яку ми маємо нині в Україні", - пояснила Третьякова.

Вона наголосила, що необхідно перевести облік таких фондів на систему, “яка була б зрозуміла будь-якому економісту, будь-якому фінансисту, а саме - потрібно перевести всі фонди соціального страхування на міжнародні стандарти фінансової звітності”.

“Другий крок після того, як налаштований облік, з якого ми маємо отримувати правильну інформацію, яка відображає реалії, - потрібно отримати фінансову звітність на базі цього обліку”, - зауважила Третьякова.

Третій крок, за її словами, - планувати відсоток від заробітної плати, який потрібен, щоб забезпечити ризики тимчасової та постійної втрати працездатності на наступний рік.

“Якщо ви не ведете нормальну фінансову звітність і нормальний облік, то обрахувати ставку фінансування на наступний рік неможливо. Але це завдання - лише перший крок для того, щоб ми перейшли до приватного страхування, і запросили після такого обліку і такої звітності до страхування ризиків тимчасової і постійної втрати працездатності приватних страховиків України", - сказала Третьякова.

За її словами, “після того, як звітність і облік будуть зрозумілі, і буде зрозуміла ставка страхування, залучення приватних страховиків може відбуватися на конкурентних засадах”.

Водночас Третьякова наголосила на необхідності забезпечення фінансування так званих регресів у Фонді соціального страхування.

За її словами, нині регреси у ФСС становлять близько 7 млрд грн.

“Таким чином, при залученні страховиків до приватного страхування відповідальності роботодавця потрібно забезпечити і мати компенсатор у державному бюджеті для виплати сум за регресами на рівні 7 млрд. Або якась інша величина. Це буде зрозуміло після впровадження обліку та фінансової звітності”, - повідомила Третьякова.

Водночас вона нагадала, що наразі в парламенті готується до другого читання проєкт закону закону №2275 “Про внесення змін до деяких законів України щодо стабілізації функціонування системи загальнообов’язкового державного соціального страхування”.

“Нам потрібна підтримка громадянського суспільства, нам потрібна підтримка і простих громадян, які сьогодні є тими платниками податків, за рахунок яких продовжує зберігатися ця комунізована соціальна система. Нам потрібно зробити організаційні зміни в цьому напрямку, а також зміну фінансової політики. Ми починаємо перші кроки в цій реформі”, - наголосила народний депутат.

В Україні з 1 квітня планують запровадити електронні лікарняні - заступник міністра

Із 1 квітня поточного року в Україні планують запровадити електронний лікарняний.

Про це сказав заступник міністра соціальної політики Олег Коваль на пресконференції в Укрінформі.

“Мінсоцполітики спільно з Міністерством охорони здоров’я планує запускати з 1 квітня електронні лікарняні”, - сказав Коваль.

За його словами, процес видачі електронного лікарняного буде автоматизований.

Так, Коваль розповів, що кожен лікар, який видає лікарняний повинен буде підписати документ своїм цифровим підписом в електронній системі. Далі інформація через реєстр в Пенсійному Фонді автоматично передаватиметься у Фонд соціального страхування, і там одразу знатимуть, що людина захворіла і повинна отримати компенсацію, оскільки є платником єдиного соціального внеску.

“Планується, що лікарняний, який буде відкривати лікар, матиме фіксований термін. Наразі в країні працюють протоколи. Кожна хвороба в середньому має відповідну кількість днів для лікування. Наприклад, певною хворобою людина хворіє 6 днів. Лікарняний відразу відкривається на 6 днів. Він відкривається закритим. Якщо людина поправила своє здоров’я, вона може не йти до лікаря, щоб закрити лікарняний, а просто виходить на роботу. Якщо ж людина потребує ще лікування, вона звертається знову до лікаря і в день закриття попереднього лікарняного відкривається новий”, - розповів Коваль.

Він також наголосив, що у випадку, коли людина виходить на роботу раніше, - до дня закриття лікарняного, “цей механізм також відпрацьований і буде прописаний в окремому наказі МОЗ, який до кінця цього тижня буде повністю доопрацьований”.

“Це дозволить нам повністю відслідковувати всі моменти, пов’язані з видачею фіктивних лікарняних. Ми знаємо про факти повністю підроблених лікарняних, коли один лікар за день видає по 100 лікарняних, ми знаємо де у підприємстві немає падіння виробництва, але 90% працівників знаходяться на лікарняних”, - поінформував заступник міністра.

Він також наголосив, що інформацію про лікарняні своїх працівників роботодавці отримуватимуть з відповідних електронних систем.

За його підрахунками, введення електронних лікарняних по тимчасовій втраті працездатності дозволить зекономити в рік до 5 млрд грн.

При цьому, наголосив Коваль, всі лікарняні у паперовій формі, відкриті до 1 квітня 2020 року, прийматимуться на відшкодування.

Директором виконавчої дирекції ФСС призначено Олену Думу - заступник міністра

Розпорядженням Кабінету міністрів директором виконавчої дирекції Фонду соціального страхування призначено Олену Думу.

Про це сказав заступник міністра соціальної політики Олег Коваль під час пресконференції в Укрінформі.

“Наразі підписане Прем’єр-міністром розпорядження №34-р, у п’ятницю була погоджена кандидатура Думи Олени на керівника виконавчої дирекції Фонду соціального страхування. Сьогодні буде проходити процедура юридичного оформлення як директора виконавчої дирекції”, - сказав Коваль.

За його словами, відповідно до закону про загальнодержавне соціальне страхування кандидатура Олени Думи була запропонована як директора виконавчої дирекції Фонду соціального страхування, подана на розгляд профільного комітету Верховної Ради , де була розглянута і погоджена в середині січня.

“Після цього по відповідній процедурі пакет документів був надісланий до Кабінету міністрів України, розглянута ця кандидатура Кабінетом міністрів України, і прийнята у п’ятницю на минулому тижні”, - додав заступник міністра.

Наразі на Урядовому порталі вже опубліковане відповідне розпорядження № 34-р.

Як повідомляв Укрінформ, раніше заступник міністра соціальної політики Олег Коваль повідомив, що державний реєстратор незаконно вказав Євгена Баженкова керівником виконавчого Фонду соціального страхування.

Зокрема Коваль нагадав, що Євгена Баженкова було звільнено з посади директора виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України за те, що він незаконно передав у приватну власність 71 державний об’єкт Фонду.

Наприкінці листопада 2019 року реєстрація Баженкова керівником виконавчої дирекції Фонду соціального страхування була скасована.

На початок року в Україні зафіксовано понад 205,5 тис. осіб з постійною втратою працездатності - заступник міністра

В Україні станом на 1 січня 2020 року налічується понад 205,5 тис. людей з постійною втратою працездатності.

Про це сказав заступник міністра соціальної політики Олег Коваль на пресконференції в Укрінформі.

“Всього в нас у країні людей, які мають постійну втрату різнорівневої працездатності - 220 тисяч. Але станом на 1 січня 2020 року - 205 539 осіб”, - сказав Коваль.

Він також звернув увагу на проблему регресних виплат, зокрема, працівникам вугільної галузі.

“У 2018 році вся вугледобувна промисловість перерахувала у вигляді ЄСВ до Фонду соціального страхування 201 млн грн. Отримали тимчасовими лікарняними — 263 млн грн, а регресами - 4,5 млрд грн... Так як у нас солідарна система формування Фонду соціального страхування, платники податків, ЄСВ та інші сплачують гроші в Фонд та їх отримують 87 тисяч людей, які на сьогодні мають постійну втрату працездатності ( у вугільній галузі — ред.). Оці 4,5 млрд отримали 87 тисяч людей”, - зазначив Коваль.

За його словами, власники вугільних шахт неналежно переймаються безпекою праці на своїх підприємствах, “а потім регреси цим людям по оплаті з непрацездатності виплачують інші платники податків України”.

“Ми вважаємо, що володарі шахт повинні страхувати своїх працівників на випадок втрати постійної працездатності ”, - наголосив Коваль.

Водночас він розповів, що у державному бюджеті на 2020 рік закладено на виплату по регресах 9 млрд 750 млн грн.

Окрім того Коваль додав, що у 2018 році в Україні було видано 4 млн 397 тисяч лікарняних, а в 2019 - 3 млн 976 тис.

"Декомунізація системи соціального страхування" переведе фонди на міжнародні стандарти звітності та дасть змогу перейти на приватне страхування в Україні. Про це сьогодні заявила голова Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Галина Третьякова під час пресбрифінгу в «Укрінформі».

«Що ми маємо на увазі під реформою фонду соціального страхування? У нас існує три фонди, які працюють як фінансові установи публічного права – це Пенсійний фонд України, Фонд соціального страхування та Фонд безробіття. Усі вони працюють за принципами, які б я хотіла назвати радянськими. Я б хотіла проанонсувати цю реформу як "декомунізація системи соціального страхування", яку ми маємо наразі в Україні", – сказала Третьякова.

За її словами, насамперед потрібно перевести всі фонди соціального страхування на міжнародні стандарти фінансової звітності. По-друге, отримати фінансову звітність на базі цього обліку. По-третє, планувати відсоток від заробітної плати, який потрібен, щоб забезпечити ризики тимчасової і постійної втрати працездатності на наступний рік.

"Але це лише перший крок для того, щоб ми перейшли до приватного страхування, і запросили після такого обліку і такої звітності до страхування ризиків тимчасової і постійної втрати працездатності приватних страховиків України", – сказала Третьякова.

Щоб реформувати Фонд соціального страхування, Комітет із питань соціальної політики та захисту прав ветеранів підготував до другого читання закону №2275, «Про внесення змін до деяких законів України щодо стабілізації функціонування системи загальнообов’язкового державного соціального страхування», який зможе мінімізувати корупційні ризики у Фонді.

«У нас діє єдиний Фонд соціального страхування, де управління здійснюється нібито на паритетній основі. Однак на практиці маємо ситуацію, коли сторони соціального діалогу усунули державу від можливості захищати права і свободи громадян на соціальний захист. А обіцяна економія від злиття (мова йде про злиття Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, внаслідок якого прораховували економію у 600 млн.грн) перетворилася у значне зростання адміністративних видатків після злиття фондів», – сказав народний депутат України Олег Арсенюк.

За його словами, бюджетний дефіцит, перевантаженість та надмірність адміністративного апарату Фонду та регіональних відділень унеможливлює виконання основних функцій та завдань цієї структури. Тому виникла потреба посилити представництво сторони держави в управління Фонду соціального страхування. Крім того, законопроект посилить відповідальності членів правління та посадових осіб виконавчої дирекції ФСС шляхом зобов’язання подання декларацій.

«Прошу громадськість і суспільство розглядати перетворення Фонду соціального страхування з управління «7-7-7 – роботодавці – профспілки - держава» на «10-4-4 – держава – роботодавці –профспілки» як підсилення ролі держави. Але поки що не відсування СПО профспілок і роботодавців від управління повністю. Бо ми розглядали і такий варіант із залученням їх тільки на стадії контролю. Така модель, яка залишає в управлінні і профспілки, і роботодавців, – щоб вони показали, в який спосіб допоможуть державі навести лад в цих структурах», – сказала голова Комітету Галина Третьякова. 

За словами громадського активіста Євгена Ковальова, народні депутати також подали до ВР законопроект, який дасть змогу Рахунковій палаті щорічно проводити аудит Фонду соціального страхування. 

«Раніше, щоб це зробити, потрібно було, щоб правління Фонду саме надало відповідний запит до Рахункової палати. Єдина перевірка була у 2016 році, результати якої встановили неефективне використання коштів у розмірі понад 35 млн грн», – сказав Ковальов.

Водночас триває розробка законопроекту, який введе Міжнародні стандарти фінансової звітності у діяльність Фонду соціального страхування.

Відео з пресконференції:

Замовити фото натисніть тут - Фотобанк

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-