Прозора приватизація: чому держава має позбутися неліквідного майна та непрофільних активів
Організатор: експертна організація StateWatch.
Учасники: Костянтин Кошеленко - заступник голови Фонду державного майна України; Олександр Лємєнов - голова Правління експертної організації StateWatch, модератор; Станіслав Шулімов - менеджер проєктів, аналітик експертної організації StateWatch; Богдан Прохоров - економіст Центру економічної стратегії.
Коротко. Протягом останніх років в Україні успішно здійснюється приватизація збиткових державних підприємств, які демонструють неефективність та є джерелом корупції. Кабінет Міністрів, профільні міністерства та інші відомства щороку передають на приватизацію десятки і сотні об’єктів. Згідно з чинним законодавством Фонд державного майна має отримати в управління державні компанії та майно, щоб підготувати його до передачі в приватні руки. На сьогодні можна виокремити кілька успішних кейсів, зокрема продаж готелю "Дніпро" за 1,1 млрд грн, приватизацію "законсервованої" Львівської колонії за 407,5 млн грн.
За часи незалежності України відбувається поступова трансформація від пострадянського державного устрою до ринкових умов, що передбачає зменшення ролі держави в управлінні державними підприємствами. Як наслідок, державні підприємства, що знаходились або досі знаходяться на балансі органів публічної влади, мають бути приватизовані. Особливо це стосується непрофільних активів, які повністю або частково не використовуються для виконання функцій, покладених на органи управління державою. Ці структури часто надають комерційні послуги, знаходячись на утриманні за рахунок коштів державного бюджету.
Експертна організація StateWatch у співпраці з Фондом держмайна провела дослідження “Велика інвентаризація країни: непрофільні активи”. На основі отриманих результатів експертна організація StateWatch розробила рекомендації для Кабінету Міністрів України, міністерств, Національної академії наук та Національної академії аграрних наук, а також Фонду державного майна.
Питання для обговорення:
Презентація дослідження "Велика приватизація: непрофільні активи".
Чому важливо передавати на приватизацію об'єкти рекреації, які не працюють, та збиткові державні підприємства?
Довідково. Пресконференція проводиться StateWatch в рамках Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні, яку виконує Міжнародний фонд "Відродження" у партнерстві з Ініціативою відкритого суспільства для Європи (OSIFE) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні. Думки та позиції викладені у цій аналітиці є позицією авторів та не обов’язково відображають позицію Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду "Відродження" та Ініціативи відкритого суспільства для Європи (OSIFE).
Акредитація представників ЗМІ: anna@ukrinform.com
У зв'язку з карантинними обмеженнями кількість місць обмежена.
Захід транслюватиметься на сайті та YouTube-каналі Укрінформу: https://www.youtube.com/user/UkrinformTV
Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформ можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. Демонструючи ролик в ході прямого ефіру, необхідно послатися на автора — Укрінформ — показати його назву на екрані та вимовити її вголос.
Підсумкові матеріали:
У Фонді держмайна вважають залучення 12 млрд грн від приватизації цілком досяжним
У Фонді державного майна України вважають, що їм вдасться забезпечити надходження до бюджету від приватизації у розмірі 12 млрд грн за підсумками цього року.
Про це в Укрінформі в ході пресконференції "Прозора приватизація: чому держава має позбутися неліквідного майна та непрофільних активів" повідомив заступник голови Фонду держмайна Костянтин Кошеленко.
"Вже маємо надходжень до бюджету на майже 2 млрд гривень від малої приватизації. В цілому наші очікування від малої приватизації - це 3,5 млрд гривень на цей рік", - сказав Кошеленко.
Він зазначив, що на кінець жовтня плануються два аукціони великої приватизації - з продажу АТ "Перший київський машинобудівний завод" (колишній завод "Більшовик") та АТ «Об'єднана гірничо-хімічна компанія» (ОГХК).
Продаж цих об'єктів має принести до бюджету надходження в рази більші, ніж приносять об'єкти малої приватизації. Учасники аукціонів, що відбуться у жовтні - листопаді, матимуть час укласти відповідні договори та перерахувати кошти до бюджету.
"Тобто цільова цифра в 12 млрд грн цілком досяжна", - зазначив Кошеленко.
Як повідомляв Укрінформ, цьогоріч від аукціонів великої та малої приватизації планують залучити до державного бюджету 12 млрд грн. У липні Верховна Рада у першому читанні підтримала законопроєкт №4572 «Про внесення змін до Закону України «Про Фонд державного майна України». Норми законопроєкта передбачають розблокування приватизації тих непрофільних державних об’єктів, які мають обтяження у вигляді арештів майна, боргових зобов’язань та забезпечень судових рішень. Зокрема, передбачається можливість списання заборгованості таких підприємств перед бюджетом станом на 1 січня 2021 року.
Також усувається можливість саботажу приватизаційного процесу з боку керівників держпідприємств – законопроєктом передбачено автоматичне припинення контрактів з керівниками тих підприємств, які передаються на приватизацію. У разі ухвалення, законопроєкт передбачає спрямування місцевим громадам 10% надходжень від малої приватизації об’єктів, що розташовуються на їхній території.
StateWatch виокремила дерпідприємства, що можуть бути передані на приватизацію
У межах аналітичного дослідження "Велика інвентаризація країни: непрофільні активи" було виокремлено 66 державних підприємств та установ під управлінням центральних органів виконавчої влади, що можуть бути передані на приватизацію.
Відповідне дослідження було презентовано в Укрінформі під час пресконференції на тему: "Прозора приватизація: чому держава має позбутися неліквідного майна та непрофільних активів".
"У ході дослідження експертної організації StateWatch було виокремлено 66 державних підприємств та установ під управлінням центральних органів виконавчої влади, що можуть бути передані на приватизацію, оскільки майно цих об’єктів не використовується за призначенням, підприємства не здатні конкурувати на ринку з приватними компаніями", - йдеться в дослідженні.
З цього переліку аналітики виявили об’єкти, що не подають відкриті для громадськості та держави фінансові звіти, оскільки не є окремими юридичними особами. Таким чином, центральні органи влади не в змозі проконтролювати фінансовий стан таких об’єктів і їхню здатність до виконання своїх функцій.
Декілька міністерств не надали інформацію щодо функціонування своїх баз відпочинку, що підтверджує проблему з неможливістю визначити стан цих об’єктів.
Інша частина дослідження стосується аналізу фінансових результатів непрофільних державних підприємств та установ. Для прикладу, Апарат Верховної Ради керує двома готелями, які з 2018 року принесли 12,7 млн сукупних збитків державі. Станом на липень 2021 року готельні комплекси "Київ" та "Національний" мають сумарно 6,9 млн грн боргів.
Останнім етапом дослідження став пошук підприємств, які реорганізуються, ліквідуються або перебувають у стані банкрутства під керівництвом міністерств, Національної академії наук і Національної академії аграрних наук.
За даними Мінекономіки, у 2020 році міністерства здійснювали управління над 1411 суб’єктами господарювання, 816 з яких не функціонували. Частина з цих суб’єктів перебуває у процедурі банкрутства, інші можуть роками знаходитись у стані реорганізації або ліквідації.
Загалом, 74 підприємства, що знаходяться на підконтрольній території України та перебувають у сфері управління міністерств, НАН та НААГ, перебувають у стані банкрутства, 182 підприємства реорганізуються, а 159 підприємств знаходяться у стані ліквідації.
Відповідно до результатів дослідження експертна організація StateWatch рекомендує Кабінету Міністрів України розробити та провести класифікацію активів на ті, які надають соціальні послуги або є стратегічними. І ті, які не мають обмежень щодо передачі на приватизацію. Забезпечити інвентаризацію непрофільних активів та підприємств, що перебувають у стані ліквідації, реорганізації або банкрутства, з пропозиціями щодо строків передачі їх на приватизацію або інших шляхів відновлення та розвитку.
StateWatch – неурядова організація, створена у січні 2018 року та покликана утвердити принципи Good Governance в роботі органів влади.
Відео:
Замовити фото натисніть тут - Фотобанк