Рівень обізнаності громадян України щодо історії країни. Презентація дослідження
Організатор: Український інститут національної пам’яті.
До участі запрошені: Антон Дробович - голова Українського інституту національної пам’яті; Денис Денисенко - соціолог, засновник ТОВ «Оперативна соціологія»; Владислава Зновяк - аналітикиня Фонду «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва»; Роман Лозинський - народний депутат України, перший заступник голови Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування; Олександр Зінченко - історик, публіцист, автор проєктів Суспільного мовлення, співзасновник сайту «Історична правда».
Чому це цікаво?
У липні - вересні 2024 року компанія «Оперативна соціологія» провела на замовлення Українського інституту національної пам’яті соціологічне дослідження з метою з’ясування рівня обізнаності громадян України щодо історії країни, а також їхнього ставлення до історичних подій і постатей та державної політики у сфері відновлення і збереження національної пам’яті.
У межах реалізації соціологічного дослідження провели загальнонаціональне репрезентативне опитування методом телефонного інтерв’ю (САТІ). Географія дослідження - вся Україна (окрім тимчасово неконтрольованої території України). Було опитано 2 004 респонденти. Також провели презентативне опитування методом телефонного інтерв’ю (САТІ) в містах Києві, Львові, Дніпрі, Одесі по 250 респондентів у кожному.
З'ясовували, зокрема, такі питання, як меморіалізація сучасної війни та участь у комеморативних практиках, ставлення до історичних постатей, підтримка дій держави у сфері відновлення та збереження національної пам’яті за останні 10 років, джерела отримання історичної інформації, ставлення до декомунізації та деколонізації, в тому числі до перейменування населених пунктів та вулиць та інші.
Формат заходу – офлайн (Зала 1).
Журналісти зможуть поставити запитання офлайн (Зала 1).
Прохання до журналістів прибувати за пів години до заходу.
Акредитація представників медіа: anna@ukrinform.com.
Захід транслюватиметься на сайті та YouTube-каналі Укрінформу: https://www.youtube.com/user/UkrinformTV.
Адреса Укрінформу: м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 8/16.
Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформ можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. Демонструючи ролик в ході прямого ефіру, необхідно послатися на автора — Укрінформ — показати його назву на екрані та вимовити її вголос.
Підсумкові матеріали:
Українці найчастіше дізнаються про історичне минуле з документальних фільмів і Ютубу – дослідження
Українці найчастіше отримують знання про історичне минуле з перегляду документальних фільмів та Ютубу.
Про це свідчать презентовані в Укрінформі результати дослідження щодо рівня обізнаності громадян в історії України та ставлення до історичних постатей і подій.
"Було питання про те, з яких каналів українці отримують сьогодні знання про історичне минуле. Тут перші місця традиційно займають перегляд документальних фільмів на історичну тематику та YouTube. Але хочу окремо відзначити, що третій пункт - книжки, статті в друкованій пресі на історичну тематику. Цей канал зріс за останній рік: із 41% українців, які отримували інформацію з цих джерел, до 57%", - сказав засновник ТОВ «Оперативна соціологія» Денис Денисенко.
Він зазначив, що це може свідчити про певний ренесанс українського книгодрукування саме в історичному напрямку.
Згідно з дослідженням, за рік збільшилась кількість людей, які підтримують політику збереження національної пам'яті, в минулому році таких було 31%, зараз - 36%. Частково підтримують 53%.
За словами Денисенка, тих, хто зовсім не підтримують, дуже невелика кількість, причому можна відзначити, що майже у всіх містах є консенсус щодо цього питання.
Опитування проводилось у липні-вересні 2024 року компанією «Оперативна соціологія» на замовлення Українського інституту національної пам’яті методом телефонного інтерв’ю (САТІ). Опитані 2004 респонденти.
Також проведено презентативне опитування в містах Києві, Львові, Дніпрі, Одесі, по 250 респондентів у кожному.
За рік інтерес молоді до історії України суттєво знизився - дослідження
Рівень інтересу до історії України серед молоді за рік суттєво знизився.
Про це свідчать презентовані в Укрінформі результати дослідження щодо рівня обізнаності громадян в історії України та ставлення до історичних постатей і подій.
"В розрізі вікових груп ми маємо певні досить тривожні сигнали.Так, рівень зацікавленості в історії найвищий у найстаршій віковій групі. Тобто можна сказати, що з віком інтерес до історії зростає. Але якщо подивитись по наймолодших групах, 18-24 роки, то за рік рівень інтересу молоді до історії суттєво зменшився. Тобто, якщо у 2023 році 23% в групі 18-24 сказали, що історія їм цікава, то в цьому році таких вже було 11%. Також ми бачимо у групі 25-34 зменшення інтересу до історії", - сказав засновник ТОВ «Оперативна соціологія» Денис Денисенко.
За його словами, якщо у 2023 році майже 45% українців заявляли, що їхній інтерес до історії України значно збільшився, то у 2024-му таких було 32%.
"Але частина тих, хто сказав, що (інтерес до історії - ред.) не змінився або частково збільшився, трошки зросла. Тому, в принципі, можна казати про те, що інтерес до історії залишається досить високим", - сказав соціолог.
Дослідження також показало, що рівень негативного ставлення українців до російських історичних постатей зростає. Зокрема, у 2023 році 18% українців повністю негативно ставилися до поета Олександра Пушкіна, а в цьому році таких вже було 37%.
Водночас у сприйнятті українських історичних постатей відбуваються досить динамічні зміни в позитивний бік, зокрема, позитивне ставлення до провідника ОУН Степана Бандери за рік зросло на 10%, зазначають соціологи.
Дослідження проводилось у липні — вересні 2024 року компанією «Оперативна соціологія» на замовлення Українського інституту національної пам’яті. Було проведене загальнонаціональне репрезентативне опитування методом телефонного інтерв’ю (САТІ), опитані 2004 респонденти.
Також проведено презентативне опитування в містах Києві, Львові, Дніпрі, Одесі, по 250 респондентів у кожному.
Відео:
Замовити фото натисніть тут - Фотобанк