Херсонщина розправляє крила
Херсонщина починається для багатьох туристів з аеропорту «Херсон». Збудований ще у радянські часи для обслуговування внутрішніх авіарейсів, він після розвалу СРСР не став привабливим ні для зарубіжних, ні для вітчизняних авіакомпаній. І головним чином тому, що і саму Херсонщину багато хто вважав тоді непривабливим регіоном, називаючи її не інакше як «Тмутараканню» - забутим Богом і людьми краєм. Відтак, потроху хиріючи, Херсонський аеропорт з 2006 року взагалі перестав приймав літаки, і до весни 2013 року фактично не працював, з усіма наслідками, що випливали з цього – аеровокзал та інші будівлі аеропорту занепадали все більше і більше.
Але 10 квітня 2013 року, після проведеного в Херсонському аеропорту часткового ремонту, це підприємство офіційно відновило свою роботу. До 27 липня 2013 року аеропорт використовувався лише для здійснення чартерних рейсів за кордон та по Україні, а з 27 липня 2013 року звідси було розпочато також регулярні авіарейси.
З часом тут з’явилися нові рейси, продовжилась реконструкція, аеропорт «Херсон» отримав статус міжнародного, був включений у Державну цільову програму розвитку аеропортів на період до 2023 року. Як результат і аеропорт, і регіон отримали новий поштовх для розвитку.
ЗВ'ЯЗОК ЗІ СВІТОМ ЧЕРЕЗ СТАМБУЛ
Попри те, що періодично аеропорт «Херсон» намагалися реанімувати і раніше, лише зараз завдяки регулярним рейсам на Стамбул і Київ зв'язок Херсонщини зі світом став міцним. Цими рейсами наразі користуються туристи, представники бізнесу, а місцева влада аеропорт називає не інакше як точкою економічного зростання для всього регіону.
Крім того, аеропорт «Херсон» став містком між тимчасово анексованим Кримом і Туреччиною, зокрема для кримських татар.
Треба віддати належне екс-голові Херсонської облдержадміністрації та екс-голові обласної ради Андрію Путілову, депутату облради Юрію Рожкову та тодішньому керівнику аеропорту Григорію Усіку – у дуже важкий період для України і для Херсонщини, яка межує з тимчасово окупованим Кримом, сюди вдалося завести провідну турецьку авіакомпанію Turkish Airlines. Свій перший рейс в аеропорт «Херсон» вона здійснила 15 жовтня 2014 року. А з 29 березня 2015 року Turkish Airlines здійснює авіарейси Стамбул-Херсон-Стамбул щоденно, пов’язавши Херсон з усім світом. З 26 березня 2017 року авіакомпанія Turkish Airlines збільшила кількість рейсів Стамбул-Херсон-Стамбул з 7 до 10 разів на тиждень.
ЗА РІК — ПОНАД 100 ТИСЯЧ ПАСАЖИРІВ
За підсумками 2015 року рейс Стамбул-Херсон-Стамбул став переможцем у номінації авіакомпанії Turkish Airlines – як найбільш завантажений її рейс у Європі. Його завантаження пасажирами становило на той час 81%.
«Ми (Turkish Airlines - авт.) стали опорою для збільшення популярності і впізнаваності Херсона в усьому світі. І ми продовжимо нашу роботу в цьому напрямку. Наша мета – зробити важливий внесок у заслужене визнання туристичної цінності цього особливого туристичного регіону, який є домівкою багатьох національностей і культур, а також у зміцнення позицій цього регіону на півдні України», - сказав з нагоди першої річниці авіарейсів Стамбул-Херсон-Стамбул у жовтні 2015 року генеральний директор представництва авіакомпанії Turkish Airlines у місті Херсоні Дінчер Сайіджи.
Він тоді зазначив, у Turkish Airlines вірять, що «завдяки своїм перевагам Херсон вже у найближчому майбутньому збільшить своє значення на півдні України».
І в компанії Turkish Airlines не помилились. За інформацією українських прикордонників, у 2017 році в міжнародному пункті пропуску для повітряного сполучення «Херсон» прикордонники Херсонського загону оформили 990 літаків та 85 тисяч громадян. А в грудні в міжнародному аеропорту «Херсон» урочисто зустріли стотисячного пасажира, який у 2017 році скористався його послугами.
«Львівщина нещодавно приймала мільйонного туриста, ми зараз приймаємо стотисячного. Якщо порівняти, то там, звичайно, в 10 разів більше. Але те, що у нас за такий короткий термін запрацював аеропорт, і працює, і ми протягом року можемо сказати, що у нас вже є стотисячний пасажир, для нас це успіх», - вважає голова Херсонської ОДА Андрій Гордєєв.
Як каже Гордєєв, кожен із цих 100 тис. пасажирів у середньому залишив у регіоні по 500 гривень – за послуги в готелях, кафе, таксі, автозаправках тощо.
До речі, стотисячним пасажиром херсонського аеропорту виявилася мешканка Херсона Інна Халіманчук, яка на літаку турецької авіакомпанії Turkish Airlines прибула до міста рейсом із Стамбула разом зі своїм чоловіком Франческо Каннова та маленьким сином Ентоні.
А ще з аеропорту «Херсон» тепер можна дістатися Києва. Херсонський аеропорт, уже маючи регулярне міжнародне авіасполучення, отримав регулярне авіасполучення зі столицею України, і з’явився, як наголосив голова Херсонської облдержадміністрації Андрій Гордєєв, на мапі внутрішніх авіаперевезень. Відкриття авіасполучення Київ-Херсон-Київ керівництво Херсонщини вважає проривом, новим етапом для залучення інвесторів і туристів у регіон.
Розпочалися регулярні авіарейси за маршрутом Київ-Херсон-Київ 14 квітня 2017 року. Їх здійснює своїми літаками вітчизняна авіакомпанія Міжнародні авіалінії України. І хоча багато хто зустрів появу даного рейсу досить скептично (адже раніше вже були спроби з’єднати авіасполученням Херсон з Києвом, але вони закінчувалися фіаско), проте наразі цей рейс працює. І більше того: здійснюється вже двічі на день.
ХЕРСОНЩИНА ЧЕКАЄ ЛОУКОСТЕРІВ
Як зазначив на підсумковій у 2017 році прес-конференції в Херсонській облдержадміністрації заступник голови ОДА Олександр Адамчик, «на сьогодні є рейси зі Стамбулом і Борисполем, є чартери, що зв’язують з курортними містами. Але наступним кроком з розвитку аеропорту є захід у Херсон так званих лоукостерів».
А голова ОДА Андрій Гордєєв при цьому згадав проблему, на яку звертають увагу представники туристичного бізнесу, і яку необхідно якнайшвидше вирішувати. «У нас, у зв’язку з запуском аеропорту, не вистачає готельних номерів. Не кажучи вже про літній період, коли курортний сезон. Нам необхідно сьогодні просто будуватися. Починаючи від узбережжя, і закінчуючи обласним центром», - наголосив Гордєєв.
Наразі вже відомо, що керівники області та аеропорту «Херсон» наприкінці січня - початку лютого 2018 року проведуть перемовини в Ірландії з керівництвом відомого лоукостера Ryanair щодо можливості здійснення цією авіакомпанією польотів на Херсонщину.
Є В МОДЕРНІЗАЦІЇ ПОЧАТОК, НЕМА В МОДЕРНІЗАЦІЇ КІНЦЯ…
Для розвитку Херсонського аеропорту, для того, щоб завести сюди лоукостерів і з’єднати «Херсон» з іншими аеропортами світу (про відповідні перемовини постійно кажуть в ОДА та облраді), необхідно і далі проводити його модернізацію.
У квітні 2017 року в ОДА повідомили: протягом останніх двох років у модернізацію аеропорту вкладено близько 120 млн гривень з державного та обласного бюджетів. А вже перед самим Новим роком, у грудні 2017-го, у міжнародному аеропорту «Херсон» відбулася церемонія відкриття реконструйованих перону для літаків, аванперону та руліжних доріжок. Реконструкцію даних об'єктів було зроблено за кошти Державного фонду регіонального розвитку та обласного бюджету. Тепер на пероні для літаків можуть одночасно розміститися на стоянці 6 великих пасажирських Airbus A321 або Boeing 737-800 та ще 2 невеликих літаки. Щодо аванперону, то він призначений для пасажирів, легкої автомобільної техніки та для розвантаження багажу, зазначив Віталій Кучерук, директор комунального підприємства Херсонської обласної ради «Херсонські авіалінії».
Визначено і завдання на 2018 рік – це встановлення в аеропорту «Херсон» світлосигнальної системи та системи курсової посадки. Це дозволить приймати літаки у великий туман та в нічних умовах, а система курсової посадки дасть можливість приймати літаки з будь-якої сторони зальоту, зазначив Гордєєв.
Планують тут отримати в 2018 році також проект на реконструкцію злітно-посадкової смуги, а саму її розпочати вже з 2019 року. «Навантаження буде дуже велике на смугу, і нам потрібна вона сучасна, щоб ми могли приймати багато літаків», - заявив директор комунального підприємства Херсонської обласної ради "Херсонські авіалінії" Віталій Кучерук.
Як повідомив голова Херсонської обласної ради Владислав Мангер, облрада виділить у 2018 році з обласного бюджету 7 млн гривень на ремонт другого поверху аеровокзалу міжнародного аеропорту «Херсон». Наразі для пропуску пасажирів, які прилітають в «Херсон» і відлітають з нього, використовується лише перший поверх будівлі. Із введенням в експлуатацію другого поверху пропускна здатність аеропорту значно зросте.
Валерій Староселець, Херсон
Фото: Любімов Євген, Херсонська ОДА