Власні доходи місцевих бюджетів України зросли на 124 мільярди
Про це повідомила координатор з фінансової децентралізації Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки Програми “U-LEAD з Європою" та SKL International) Яніна Казюк під час презентації народним депутатам оцінки фінансової спроможності об’єднаних територіальних громад (ОТГ) за 2017 рік, повідомляє портал “Децентралізація”.
“З 2014 до 2017 року власні доходи місцевих бюджетів України зросли на 124 млрд грн. На 2018 рік тенденція до зростання також зберігається. А загальний розмір фінансових ресурсів, який є у розпорядженні органів місцевого самоврядування, в 2017 році вперше перевищив половину від усього зведеного бюджету України та склав 51,2%”, - йдеться у повідомленні.
Казюк акцентувала увагу, що динаміка надходжень до бюджетів ОТГ випереджає темпи зростання доходів по інших рівнях місцевих бюджетів. Надходження власних доходів місцевих бюджетів 366 ОТГ за 2017 рік зросли на 87% та склали 9,3 млрд грн (+4,3 млрд грн). А темп зростання власних доходів 159 ОТГ, які вже у 2016 році отримували зарахування 60% ПДФО до своїх бюджетів, становить +34,2% (+1,1 млрд грн), і це майже на 3% більше від середнього показника по Україні. Приріст надходжень ПДФО склав 41,2%, що на 1,9% більше, ніж у цілому по Україні.
Про фінансову спроможність місцевих бюджетів свідчать і залишки коштів, які склалися на рахунках станом на 1 січня 2018 року в розмірі 55,7 млрд грн.
На засіданні комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування експерти презентували також оцінку фінансової спроможності 366 ОТГ за підсумками 2017 року - окремо по кожній області та об’єднаній громаді.
Казюк наголосила, що саме від зусиль органів місцевого самоврядування та прийняття якісних управлінських рішень залежить успішний розвиток громади, ефективна мобілізація власних ресурсів, використання резервів та залучення додаткових ресурсів, раціональне і ефективне використання бюджетних коштів.
За її словами, громади з кількістю жителів понад 5-7 тисяч мають більший фінансовий потенціал і спроможність до сталого розвитку, ніж менші громади (за винятком окремих невеликих громад, на територіях яких функціонують суб’єкти підприємництва зі значною фіскальною спроможністю).
Крім того, експерт зазначила, що держава також щороку збільшує обсяги державної фінансової підтримки розвитку громад та розбудови інфраструктури. За останні роки сума такої підтримки зросла з 0,5 млрд грн у 2014 році до понад 19 млрд грн (що у 39 разів більше) у 2018. На цей рік на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг загального користування місцевого значення з державного бюджету передбачено субвенцію в сумі 11,5 млрд гривень.
Водночас, Казюк вказала на деякі проблемні питання. Зокрема вона відзначила зменшення обсягу розміру субвенції з державного бюджету на формування інфраструктури ОТГ із розрахунку на 1-го сільського жителя (з 1107 грн у 2016 році до 535 грн у 2018 році). “Це відбувається тому, що немає чіткої методології, яка б визначала та закріплювала щороку розмір фінансового нормативу. Отже, чим пізніше об’єднана громада створюється, тим, меншою є розмір інфраструктурної субвенції. Це є дестимулюючим фактором реформи місцевого самоврядування”, - переконана експерт.
Вона звернула увагу на необхідність удосконалення механізму зарахування акцизу з пального до місцевих бюджетів з метою забезпечення своєчасного надходження коштів та зацікавленості органів місцевого самоврядування щодо ефективної мобілізації коштів від цього податку.