Чернігівщина почала підготовку до другого етапу децентралізації
Про це йшлося на конференції "Реформування субрегіонального рівня адміністративно-територіального устрою. Від історії до сьогодення", організованої Чернігівським Центром розвитку місцевого самоврядування (ЦРМС), створеним за підтримки Програми "U-LEAD з Європою" та Мінрегіону України, повідомляє кореспондент Укрінформу.
“Чернігівщина об’єктивно готова рухатися далі - формувати владу районного рівня і бути лідером у цих процесах", - сказала директор Чернігівського ЦРМС Ірина Кудрик.
За її словами, станом на сьогодні в Чернігівській області сформовано 44 ОТГ, 37 з яких поточного року працювали вже на прямих бюджетних відносинах. У цілому ж об’єднаними громадами охоплено понад 60% території регіону, і це - один із найкращих показників в Україні.
Остання редакція перспективного плану, затвердженого Кабміном, передбачає створення в області 52 ОТГ і містить одну "білу пляму" навколо Прилук. Ліквідація останньої - справа часу, а владі й уже сформованим громадам пора вирішувати інші проблеми, додала вона.
"Сьогодні всі ми стикаємося з питаннями певних конфліктів інтересів владних повноважень органів місцевого самоврядування базового районного рівня і органів виконавчої влади цього ж рівня. Відбувається дублювання повноважень, а одна відповідальність на трьох дає підстави і можливість нею балансувати. Оскільки ці питання для нас є дуже гострими, сьогодні ми готові чути те, що нам скаже держава і експерти", - зазначила Кудрик.
У конференції брали участь представники Чернігівської ОДА і обласної ради, представники центральних органів виконавчої влади, голови ОТГ, керівники райдержадміністрацій і районних рад. Для спілкування з ними були запрошені експерти національного рівня.
Один із них - голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко - підкреслив, що адміністративно-територіальний устрій - це одна з фундаментальних засад, від якої залежать якість функціонування державної влади і органів місцевого самоврядування, темпи розвитку держави та якість проживання в ній. У демократичних країнах більшість питань вирішується на рівні самоорганізації громадян.
"Не буде самоорганізації громадян на найнижчому рівні - не буде ніколи в нас ні ефективного місцевого самоврядування, ні справжніх політичних партій, ні справжніх виборів, бо все насправді починається звідси", - наголосив експерт.
Він ознайомив присутніх із формами самоорганізації, завданнями, що стоять перед органами місцевого самоврядування у контексті змін меж районів, надав іншу інформацію.
З обсягами повноважень майбутніх органів публічної влади районного рівня та порядком формування територіальних органів виконавчої влади на субрегіональному рівні учасників конференції ознайомив експерт Центрального офісу реформ при Мінрегіоні Юрій Ганущак. І Коліушко, і Ганущак висловили думку, що найоптимальнішим варіантом для Чернігівської області є формування 4-х районів. Пізніше, під час дискусійної частини конференції, це стало предметом обговорення серед учасників заходу.
Зокрема, директор Сіверського інституту регіональних досліджень, доктор історичних наук професор Сергій Лепявко, який знайомив присутніх із традиціями адміністративно-територіального устрою Чернігово-Сіверщини, прокоментував ініціативу так:
"За останню тисячу років карта Чернігівщини змінювалась десять разів. Перші 500 років, коли тут існувало князівство, все було стабільно, а потім почалися періоди, коли буквально за декілька десятиріч карта регіону перекроювалась 3-4 рази. Шукали оптимальний варіант, який би підходив до державного устрою, політичної ситуації, економічних пріоритетів. І зараз оцей вихід на 4 райони мені здається і правильним, і неправильним. Вважаю, що треба шукати варіант не заради 4-х районів, а заради того, щоб було зручно всім громадянам, які мешкають на території Чернігівської області", - сказав учений.
Представники районних гілок влади зазначали, що такі дискусії потрібні, аби вони краще розуміли процеси, що відбуваються, правила гри, і могли планувати свою подальшу діяльність з урахуванням існування ОТГ та делегованих їм повноважень.
Програма "U-LEAD з Європою" фінансується спільно Європейським Союзом і державами-членами – Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією і підтримує реформу децентралізації та її секторальні напрямки.
Фото: Наталія Потапчук