U-LEAD роз'яснює громадам можливі антикризові заходи для місцевого бюджету
Про це Укрінформу повідомили в U-LEAD.
Так, через війну кожна громада може потрапити в ситуацію, коли місцевий бюджет не виконується. Це може бути впродовж короткого періоду, тоді наслідки не дуже помітні, можливий і тривалий характер, тоді наслідки матимуть вплив на всі сфери життєдіяльності громади.
Щоб ознайомити фінансистів громад Дніпропетровської, Запорізької та Миколаївської областей з антикризовими заходами під час виконання місцевого бюджету, на базі Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» в Дніпропетровській області відбулася інформаційна сесія.
«Забезпечити фінансову спроможність громад - це завдання із зірочкою для органів місцевого самоврядування. Саме громади сьогодні формують економічний фронт країни. Є тактична формула перемоги: битви виграють збройні сили, а війну виграють економіки. Тому зараз завдання громад – максимально посилити власну спроможність, щоб зміцнити економіку країни для Перемоги у війні, що розв'язав проти нас ворог», - звернулася до учасників керівниця Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» в Дніпропетровській області Олена Тертишна.
В ході інформаційної сесії експерти U-LEAD наголошували, що аналіз фінансового стану громади має бути комплексним. На першому етапі фінансовий орган досліджує виконання дохідної та видаткової частини. Наступний крок - прогнозування подальшого розвитку фінансової ситуації в громаді. Головне завдання команди органу місцевого самоврядування - вчасно розпізнати та ідентифікувати кризовий сценарій.
«Необхідно аналізувати тенденції, прогнозувати показники до кінця року і прорахувати, чи витягне місцевий бюджет необхідні видатки. Тут варто говорити про ціль, яка полягає в тому, щоб забезпечити діяльність ОМС, щоб жителі громади точно могли отримати елементарний базовий пакет послуг у всіх сферах (освіта, культура, медицина, благоустрій, соціальна сфера тощо). Тоді можна обчислити, яка мінімальна сума потрібна, і порівняти з прогнозними доходами до кінця року. І буде зрозуміло, є вже криза чи ні», - пояснила радниця з питань фінансів та муніципального управління Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Київській області Марія Пальчук.
У разі недовиконання дохідної частини загального фонду місцевий виконавчий комітет розробляє антикризові заходи: ухвалює рішення про внесення змін до рішення про місцевий бюджет; перерозподіляє непершочергові видатки, встановлює ліміти на споживання енергоресурсів; напрацьовує пропозиції щодо перегляду штатної чисельності бюджетних установ, скорочення штатної чисельності, зміни істотних умов праці працівників.
Одним із радикальних антикризових заходів є секвестр бюджету. Для місцевого самоврядування це означає скорочення дохідної та видаткової частини з дотриманням балансу. При цьому в разі застосування секвестру обмеження можуть стосуватися і захищених статей (зарплата і енергоносії). Рішення про секвестр є політичним, тобто ухвалюється керівництвом громади на основі аналітичної записки місцевого фінансового органу.
Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає потребам громадян та розширює можливості громад.