Для територій, що перебували під окупацією, є різні моделі відновлення самоврядування – Безгін
Про це під час консультації на майданчику підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування «Відновлення місцевого самоврядування на деокупованих територіях, правове регулювання діяльності військово-цивільних адміністрацій у післявоєнний період» у Коростені на Житомирщині зазначив народний депутат, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Віталій Безгін, передає кореспондент Укрінформу.
«З одного боку, є модель, яка стосується територій, що не перебували під окупацією тривалий час, як, наприклад, Київська область чи окремі території Житомирської області. Там, де є спроможне самоврядування, воно майже повсюди відновлене за окремими винятками, де спроможності відновити самоврядування не було. Інший підхід, безумовно, буде застосовуватися і вже застосований до територій, які більше, ніж пів року перебували під тимчасовою окупацією. Зокрема, це деокуповані райони і громади Харківщини. Абсолютно інше питання – це території, що тривалий час під окупацією, а деякі з яких вже й інтегровані в систему державного управління агресора російської федерації. Маю на увазі частину Донецької, Луганської областей і Крим», - зауважив Безгін.
За словами голови правління громадської організації «Центр політико-правових реформ» Ігоря Коліушка, існує два варіанти розвитку подій із військово-цивільними адміністраціями.
«По-перше, цей закон можна взагалі скасовувати (законопроєкт №8056 «Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у період дії воєнного стану» – ред.) і приймати новий закон про перехідний період на деокупованих територіях. І тут знову ж таки мають бути різні підходи в законі для тих територій, де було 9 років (перебування під окупацією – ред.) і тих, де рік. По-друге, можна його залишити таким, яким він є сьогодні, і опрацювати виключно для Донецької та Луганської областей», - сказав Коліушко.
Він вважає, що на всі інші деокуповані території, окрім Донецької та Луганської областей, не повинні поширюватися військово-цивільні адміністрації. У більшості випадків там буде можливість відновити місцеве самоврядування після скасування воєнного стану. Якщо десь виникає ситуація, що органів місцевого самоврядування немає або провести вибори з якихось причин у конкретній громаді неможливо, ці питання мають регулювати закони «Про місцеве самоврядування» і «Про місцеві державні адміністрації».
Як підкреслив Коростенський міський голова Володимир Москаленко, Коростень був заснований у 705 році й понад тисячу років тому в місті вже були елементи місцевого самоврядування. Мер вважає, що альтернативи місцевому самоврядуванню немає, тому його потрібно розвивати й надалі.
Як повідомлялося, 27 жовтня Президент України підписав указ про утворення 20-ти військових адміністрацій населених пунктів Херсонської області.
Крім того, 1 вересня 2022 року Президент України підписав указ про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Донецької області, 23 вересня 2022 року – указ про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області, 1 жовтня – указ про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Харківської області.
Фото: Програма «U-LEAD з Європою»