Одещина єдина у ставленні до переселенців, релігії та нацменшин, однак подразником все ще залишається мовний фактор

Одещина єдина у ставленні до переселенців, релігії та нацменшин, однак подразником все ще залишається мовний фактор

Укрінформ
Емпатія щодо внутрішньо переміщених осіб, які вимушені були залишити домівку через війну, може стати фундаментом об’єднання суспільства в Україні, яке ми маємо будувати вже зараз

Принаймні, про це свідчать результати опитування, проведеного влітку в Одеській області Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва.

Водночас не можна ігнорувати й той факт, що мова досі виступає фактором, який розділяє суспільство. Однак цей фактор вже не є таким суттєвим, як ще два роки тому. І те, що війна підштовхнула українців у тому процесі, який науковці називають «творення української політичної нації», підтверджується ставленням людей різних національностей один до одного – крім очевидно негативного ставлення до росіян, які за цим показником випередили навіть ромів, упередженість щодо яких є традиційною на Одещині. Жителі регіону у більшості своїй сприймають як співгромадян тих людей, яких роками демонізувала російська пропаганда: жителів заходу України та євреїв.

МІЖНАЦІОНАЛЬНЕ ПИТАННЯ: СТЕРЕОТИПИ ЩОДО РОМІВ І НЕЛЮБОВ ДО РОСІЯН

Якщо позитивне ставлення до останніх можна пояснити досить великою кількістю євреїв в Одесі та області і тим, що місцеві жителі давно сприймають представників цієї національності як сусідів, то щодо «західняків» ставлення приємно дивує – майже половина опитаних бачить їх у якості «жителів однієї країни», а понад чверть готова прийняти їх як «близьких друзів і членів родини». Ставлення до жителів західних областей серед одеситів майже таке саме, як і до біженців від війни, щодо яких одесити виказали вельми високий рівень співчуття.

У ставленні до росіян, як уже зазначалося, сталися кардинальні зміни – соціальна дистанція щодо них навіть перевищує таку у ставленні до ромів – якщо останніх більшість респондентів готові визнати у якості співгромадян, а 19% навіть не проти допустити їх у своє близьке коло, то росіян більшість не готова сприймати у якості громадян однієї держави. Більш того, 38,5% опитаних не хоче навіть пускати їх до України.

Якщо ставлення до росіян пояснюється великою війною, яка триває від лютого минулого року і призвела до ломки російського наративу про «братній народ», то ставлення до ромів залишається традиційно стереотипним. Яким чином зламати цей стереотип – відповіді немає, однак те, що це можливо, зрозуміло із того, як швидко було зруйновано міф про росіян як «братній народ». Хоча цей міф вбивався у свідомість українців майже чотириста років. Однак досить було кількох ракетних обстрілів (Одеська область не була окупована) та жахливих кадрів із Бучі, Маріуполя й інших українських міст, щоб цей міф було зруйновано.

У контексті ставлення одеситів до інших національностей варто зупинитися на їхньому ставленні до євреїв, оскільки дані опитування з усією очевидністю заперечують ще один російський міф – про українців-антисемітів. Як свідчать відповіді респондентів, у цілому ставлення до єврейської меншини позитивне – лише 7,6% висловили небажання бачити євреїв у якості громадян України, 52,1% вважає їх співгромадянами, а майже 35% визнає представників цієї національності родичами, сусідами, колегами та друзями. Звісно, тут очевидний вплив того факту, що єврейська громада в Одеській області є досить великою і мешкає тут дуже давно, тому місцеві мешканці звикли сприймати їх як своїх близьких сусідів, однак дані опитування з усією очевидністю доводять, що антисемітизм є абсолютно надуманою проблемою.

МОВНЕ ПИТАННЯ ЗАЛИШАЄТЬСЯ ТОЧКОЮ НАПРУГИ

Однак, попри явний позитив у міжнаціональних стосунках, дані опитування дають і тривожний сигнал, на який необхідно звернути якнайпильнішу увагу. Йдеться про мову. Тут варто зазначити, що мовне питання не є таким критично важливим, як те намагаються показати російські та проросійські сили, однак точка напруги все ж існує, і її не слід ігнорувати. І тут важливо те, що дискримінованими себе за фактором мови вважають здебільшого представники російської меншості, хоча порушення мовних прав зазначали носії як російської, так і української мови.

Мовні скандали досі періодично виникають в Одеській області, отже ігнорувати той факт, що досить значна частка її мешканців вважає себе ущемленою у цьому питанні, не варто. Причому йдеться про обидві мови – і російську, і українську. Ця частка не така критична, як можна припустити із заголовків у ЗМІ, які відверто хайпують на черговому мовному скандалі – опитування свідчить, що 48,8% респондентів вважають, що мовні права громадян, які спілкуються українською, не порушуються, а 41,9% вважають, що права російськомовних громадян також не порушуються. Однак проблема таки є, і не варто вирішувати її методом відвертого примусу або ігнорування, попри те, що більш обділеними у мовному питанні вважають себе представники російської меншини.

Це зазначають і автори дослідження, які звертають увагу на те, що «потенційно найбільшою проблемою є дистанціювання російської національною меншості від решти етнічних груп, що очікувано зросла після початку російського вторгнення. Попри в цілому позитивні зрушення в соціальній дистанції між більшістю етносів, фактор відносно великої російської національної меншини, з її вищим середнього рівнем несприйняття політики декомунізації, зменшення вивчення російської мови та літератури у навчальних закладах може бути важливою соціальною проблемою у поствоєнній Україні».

Однак, попри дещо тривожну ситуацію з мовним питанням, очевидним є і те, що факторів, які об’єднують, все ж куди більше, ніж тих, що служать точкою розколу – це і ставлення до внутрішніх переселенців, яке є надзвичайно позитивним, це і сприйняття жителів Заходу України як свої співгромадян, це низький рівень негативу щодо національних меншин.

ЦЕРКВА ТА РЕЛІГІЯ: КРАЇ РОСІЙСЬКОГО ПРАВОСЛАВ’Я ТА СПЛЕСК АТЕЇЗМУ

Ще одним важливим фактором, який є точкою прикладення сил російської пропаганди, є релігійне питання. Попри те, що в Одеській області надзвичайно строката релігійна картина, з огляду на її мультиетнічність, очевидним є те, що найбільшим подразником залишається православ’я, а саме діяльність так званої «Української православної церкви Московського патріархату», або РПЦвУ, і Православної Церкви України.

Після початку повномасштабного вторгнення для більшості українців стало очевидним, що діяльність УПЦ МП сприяла війні, а Росія через неї провадила і провадить на території України підривну діяльність. Таку думку поділяє майже половина опитаних – 49%. Більшість із них відносяться до представників інших релігійних конфесій або є атеїстами, однак досить цікавим є те, що 20% прихожан УПЦ МП також погодилося з тезою про те, що саме діяльність їхньої церкви сприяла вторгненню росіян в нашу країну.

Фото: тг-канал президента Зеленського
Фото: тг-канал президента Зеленського

Цей очевидний факт став однією із причин перетоку прихожан церкви Московського патріархату до Православної Церкви України або ж до відмови від конфесійної приналежності чи релігії взагалі. Причому цей процес не закінчився і перебуває в динаміці: якщо станом на грудень 2022 року вірними УПЦ МП називали себе близько третини жителів Одеської області, то на момент опитування (липень 2023 року) такими вважали себе вже лише 7%. І лише трохи більше половини з них (57%) не згодні з тим, що саме їхня церква винна в тому, що сприяла російському вторгненню. При цьому варто зазначити, що цю думку поділяють переважно прихожани старшої вікової групи, вони ж найбільш негативно ставляться до декомунізації, європрагнень України та не вірять у перемогу нашої країни у війні.

Як зазначають автори дослідження, Одещина є одним з найменш релігійних регіонів країни – наразі близько третини опитаних заявили, що є атеїстами. Однак, якщо порівняти це з показником грудня 2022 року, коли такими себе визнали лише 7% жителів регіону, та з падінням кількості прихожан московської гілки православ’я, очевидним є те, що число атеїстів зросло внаслідок розчарування у діяльності УПЦ МП та масового відходу від цієї церкви, викликаного її проросійською орієнтацією та очевидною виною за початок повномасштабної війни. Цей висновок підтверджується і тим фактом, що така зміна у ставленні до релігії та конфесії є нетиповою як для регіону, так і для України в цілому.

Можливими поясненнями такого дисонансу є, як уже зазначалося, масовий відхід прихожан від церков, що належать УПЦ Московського патріархату, а також боязнь або небажання відповідати на питання про свою приналежність до вірних УПЦ МП. Можливою зміною є й міграція населення, зокрема внутрішньо переміщених осіб з тимчасово окупованих територій, а також з лінії бойового зіткнення, та через міграцію населення області за кордон. Однак очевидним є й те, що Православна Церква України наразі явно домінує як основна релігійна група регіону, що є найбільшою зміною за останні роки. І спричинилася до цього саме повномасштабна війна, розпочата Росією 24 лютого минулого року.

Результати дослідження з усією очевидністю підтверджують той факт, що у настроях жителів Одеської області, як, власне, і всієї України, війна викликала різкі зміни. І ці зміни є позитивними у тому контексті, що вони направлені, якщо можна так сказати, у проукраїнське русло. Навіть попри дещо тривожні розбіжності у мовному питанні, очевидна консолідація жителів області, незалежно від їхньої національності. Більшість опитаних, серед них і представники національних меншин, ставляться до дій української влади у соціальному напрямку скоріш схвально, при цьому очевидною є явна емпатія до переселенців з місцевостей, які постраждали від бойових дій, і сприйняття жителів інших регіонів як своїх співгромадян.

Отже, жодного розколу на ґрунті соціальних, релігійних, політичних та навіть мовних питань наразі не існує. Втім, очевидним є і те, що владі й громадянському суспільству не варто розслаблятися і заспокоюватися на тому стані речей, який є зараз – попереду ще багато роботи.

Цей матеріал є результатом проєкту Фонду «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва, що здійснюється за підтримки Представництва «Фонду Фрідріха Науманна за Свободу» в Україні. У виданні представлені винятково результати дослідження авторів. Вони не обов’язково відображають позицію Представництва «Фонду Фрідріха Науманна за Свободу» в Україні. Опитування проводилося 10–21 липня 2023 року в Одеській області. Загалом було опитано 708 респондентів віком від 18 років, максимальна випадкова похибка вибірки не перевищує 3%.

Фонд «Демократичні ініціативи»

Перше фото – RFI

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-