«Опліч» – об’єднання заради успіху

«Опліч» – об’єднання заради успіху

Укрінформ
Як Львівське регіональне партнерство зайнятості допомагає людям і бізнесам під час війни

На конференції «Опліч – партнерство для співпраці» підбили підсумки роботи з допомоги місцевим та релокованим підприємствам, вимушеним переселенцям та вразливим категоріям населення. Контрактна частина проєкту завершена, але механізм працює і робота триває.

З початком повномасштабного вторгнення Росії в Україну Львівщина стала прихистком для тисяч українців, які шукали порятунку від обстрілів. Часто люди виїжджали, маючи лише «тривожну валізку», залишали свій дім та роботу.

Наразі у Львівській області зареєстровано 250 тисяч вимушених переселенців та 237 релокованих підприємств. І люди, й бізнеси опинилися в новому регіоні перед непростими викликами. Як почати свою справу «з нуля»? Де знайти роботу, житло, навчання, дізнатися про проєкти підтримки?

Задля допомоги їм, 1 січня 2023 року в межах проєкту «Інклюзивний ринок праці для створення робочих місць в Україні» було засновано Львівське регіональне партнерство зайнятості «Опліч», до складу якого увійшли представники громадських організацій, органів державної влади, об’єднань підприємців, навчальних установ і дві територіальні громади. Фінансову підтримку проєкту забезпечили Міжнародна організація праці у співпраці з Міністерством закордонних справ Данії й Федерального уряду Німеччини та за підтримки Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.

«Ми йдемо з вами опліч» – такий девіз обрав виконавчий партнер проєкту ГО «Центр «Жіночі перспективи» та поставив перед собою одразу кілька цілей. Зокрема, підтримка малого та середнього підприємництва, сприяння працевлаштуванню та самозайнятості, аналіз регіонального ринку праці та підтримка вразливих груп населення, в тому числі ВПО. Напрямки важливі й різнопланові – робота заради людей та успіху. Що вдалося зробити за такий нетривалий проміжок часу, за якими алгоритмами проводилася співпраця, чи продовжиться проєкт після закінчення контрактної частини і як вплине на економічний розвиток регіону? Про це кореспонденти Укрінформу дізнавалися на конференції "Опліч – партнерство для співпраці", що відбулася у Львові.

АНАЛІЗ РИНКУ ПРАЦІ ЛЬВІВЩИНИ

Дефіцит робочої сили в Україні сьогодні, за даними Міністерства економіки України, складає 4,5 млн осіб. Що до Львівської області, то тут теж спостерігається чималий брак кадрів.

директор Львівського обласного центру зайнятості Василь Барилюк
Директор Львівського обласного центру зайнятості Василь Барилюк

«Зараз у нас в області така ситуація, якої ще взагалі ніколи не було: ми маємо в центрі зайнятості в три рази більше вакансій, аніж людей, які шукають роботу. Тоді як раніше було 10-12 претендентів на одну пропозицію. Основна проблема – те, що не вистачає робочих рук. Є ряд причин, що це спровокували. По-перше, звичайно, війна: мобілізаційні процеси, багато людей покинули домівки, виїхали за кордон. У той же час з 250 тис. людей, які приїхали на Львівщину, 100 тис. можуть бути працевлаштовані, але активності не проявляють, оскільки впевнені, що скоро повернуться додому. Ми проводимо низку заходів, щоб стимулювати як роботодавців, так і ВПО, але відсоток працевлаштування 8-10%. Це не показник», – зазначив директор Львівського обласного центру зайнятості, голова Львівського регіонального партнерства зайнятості «Опліч» Василь Барилюк.

Задля ефективної цільової підтримки підприємців та людей, які знаходяться в пошуку роботи, свою діяльність Львівське регіональне партнерство «Опліч» розпочало з аналізу ринку праці регіону. Дослідження провела ГО “Центр досліджень і моніторингу якості та мобільності людських ресурсів”. Це перший такий аналіз львівського ринку праці в умовах воєнного стану. В онлайн-анкетуванні взяли участь 310 підприємств, проводились також інтерв’ю у фокус-групах.

За висновками дослідження, в умовах воєнного стану майже 70% роботодавців відчувають дефіцит робочої сили та розриви в її навичках. Попит на робітничі професії продовжує домінувати на ринку праці. Водночас у структурі потреб роботодавців зростає попит на інженерні кадри. Актуальною проблемою залишається соціальна та економічна інтеграція внутрішньо переміщених осіб, зокрема жінок з вищою освітою. Зросла частка безробітних жінок віком 50+.

голова ГО «Центр «Жіночі перспективи», виконавчий партнер проєкту Любов Максимович
Голова ГО «Центр «Жіночі перспективи», виконавчий партнер проєкту Любов Максимович

«Питання ринку праці, пошуку роботи, адаптації на новому місці зараз надзвичайно актуальне. Тому було проведено дослідження ринку праці, щоб побачити реальну картину кадрових потреб підприємців. Це нам дало можливість визначити найбільш затребувані професії й укласти угоди з коледжами для проведення короткотермінових безоплатних курсів перекваліфікації для охочих», – повідомила голова ГО «Центр «Жіночі перспективи», виконавчий партнер проєкту Любов Максимович.

Відтак відбулося навчання за спеціальностями: «адміністратор – організація роботи з персоналом та обслуговування відвідувачів на підприємствах ресторанного та готельного сервісу» (ДНЧ «Львівське вище професійне училище торгівлі та сфери послуг»); «оператор верстатів з числовим програмним керуванням (металообробка)» (на базі вищого професійного училища №20); «помічник кухаря у закладах готельно-ресторанного бізнесу (технологія приготування холодних страв та закусок)» (Бориславський професійний ліцей) та «швачка-дизайнер – технологія виготовлення та художнього оздоблення одягу та матеріалів інтер'єрного призначення на сучасних видах швейного обладнання» (Львівський Центр ПТО Державної служби зайнятості). В результаті 78 осіб отримали затребувані на ринку праці спеціальності, а більшість із них – і місце роботи.

ПІДТРИМКА МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА

Таїсія Григор'єва переїхала на Львівщину з Чернігівщини. Вона власниця крафтового виробництва натуральних снеків під маркою «Домашні гріночки», на ринку України – вже понад 8 років. На початку повномасштабного вторгнення село, в якому працювало виробництво, опинилося під нищівними обстрілами та окупацією.

Директор ТМ
Директор ТМ "Домашні гріночки" Таїсія Григор'єва

«Перше, що я зробила, переїхавши сюди, подала заявку в Мінекономіки на підтримку релокації, і ми її отримали. Також Львівська ОВА допомогла з перевезенням обладнання, яке дивом уціліло. Це була суперпідтримка, адже на той момент знайти фуру, по суті, було нереально. Нас на Львівщині дуже підтримали, як із переїздом, пошуком приміщення, так і фінансово. Окрема подяка «Опліч». Якщо чесно, я дуже вагалася, чи подавати заявку, але це спрацювало. Ми отримали 345 тис. грн та змогли придбати необхідне для старту роботи обладнання. Інакше запуск виробництва затягнувся б на тривалий час», – розповідає Григорʼєва.

Вона додає, що після отримання гранту влаштували на роботу шістьох людей, двоє з яких ВПО, а один має інвалідність. Підприємиця поділилася, що надалі розвиватиме свій бізнес на Львівщині й не планує повертатися в Чернігівську область.

Таїсія Григорʼєва стала однією з 25 переможниць конкурсу серед релокованих та місцевих бізнесів на отримання грантової підтримки. Бюджет конкурсу склав 240 тис. доларів США. Було подано 183 заявки, з яких обрали 25 (10 релокованих бізнесів та 15 місцевих). Кожному з переможців надано грантову підтримку на суму до 10 тис. доларів США для закупівлі техніки, обладнання, інструментів тощо. Підприємства, що отримали гранти, збільшили кількість робочих місць, сприяли зростанню зайнятості, зокрема серед ВПО, жінок та молоді. Загалом створено 110 додаткових робочих місць.

Ще одним підприємством, яке отримало грант та змогло запустити на Львівщині виробництво з нуля, стало ТзОВ «Ситіус С». Компанія, заснована ще у 1991 році, займається виготовленням та переобладнанням автомобілів бронею, зокрема і непробивним склом. Це сімейний бізнес родини Сєрових, яким через російську агресію вже вдруге довелося релоковуватися: у 2014 році – з Сімферополя, а з перших днів Великої війни – з Мелітополя.

заступниця директора ТзОВ «Ситіус С» Анастасія Сєрова
Заступниця директора ТзОВ «Ситіус С» Анастасія Сєрова

«Маючи гіркий досвід із Криму, ми розуміли, що потрібно виїжджати з Мелітополя в перші дні наступу. Там ми мали своє виробниче приміщення, сучасне дороговартісне обладнання, печі для скла, але головне – кваліфікованих працівників. Батько обдзвонював співробітників і наголошував, що в окупації не можна залишатися ані дня. Хтось наважився одразу, хтось згодом, але багато людей виїхало, і це ключові співробітники. Як виявилося на нашому прикладі, коли в тебе немає грошей, немає обладнання, але є команда – то все вдасться. Ми за ці два роки змогли не просто відновити виробництво, а й стати на ноги. Сьогодні ми купуємо власний завод на Львівщині. Але на початку підтримка, яку ми отримали на новому місці, дала чималий поштовх. Оскільки відновити завод з нуля не так просто, особливо коли не маєш ніякої застави для отримання кредиту в банку. Нас підтримала влада Львівщини, ми почали відвідувати зустрічі з підприємцями області, так дізналися про «Опліч», і ця грантова підтримка стала дуже вагомою у важкий час, коли грошей не вистачало ні на що», – розповіла заступниця директора Анастасія Сєрова.

За грантові кошти, що отримали як переможці конкурсу ЛРПЗ «Опліч», ТзОВ «Ситіус С» закупило електрокар і 25 одиниць ручного інструменту.

«Наше броньоване скло дуже важке, раніше шестеро людей вручну переносили від цеху виробництва до цеху переобладнання. Тепер завантажили механічно, швидко перевезли, розвантажили теж механічно. Безпека готового виробу та безпека працівників», – додала Сєрова.

Наразі на підприємстві працює 36 людей, але з відкриттям нового заводу планують розширити потужності та штат, адже попит на броньовану продукцію в Україні значно перевищує пропозицію. А якщо точніше, це єдиний подібний продукт національного виробника.

У ПОШУКАХ РОБОТИ: ПІДТРИМКА ВРАЗЛИВИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ ТА СПРИЯННЯ САМОЗАЙНЯТОСТІ

Багато хто мріє про свою справу, але не може перебороти невпевненість у своїх силах та перейти від мрії до дії. З чого розпочати? Де взяти кошти? Як зробити бізнес-план? Відповіді на ці та багато інших питань отримали 125 людей, які пройшли курс «Розпочни та вдосконалюй свій бізнес». 27 переможців однойменного конкурсу бізнес-планів отримали грантову підтримку до 3 тис. доларів.

Окрім того, Львівське регіональне партнерство зайнятості «Опліч» організувало навчання для жінок, які наважилися започаткували власну справу під час воєнного стану. 28 талановитих підприємиць, з яких 11 ВПО, завершили навчання у школі підтримки жіночих стартапів та отримали сертифікати. Їм вдалося опанувати основи фінансування та оподаткування, маркетингу, брендингу, продажів, стратегування та психології в бізнесі.

«Самореалізація важлива для кожної жінки. Ми прагнемо підтримати тих, хто не злякався викликів непростих часів та розпочав свій бізнес. Особливо тих, хто втратив через війну рідний дім і будує все спочатку», – підкреслила Любов Максимович, голова ГО "Центр "Жіночі перспективи".

на фото присутня фотограф із Запоріжжя Світлана Міщенко
На фото присутня фотограф із Запоріжжя Світлана Міщенко

Світлана Міщенко евакуювалась із Запоріжжя. З трьома дітьми та хворою мамою пережили непростий шлях вимушених переселенців: евакуаційний потяг, який прямує у безвість з 15 людьми в одному купе, вистоювання в черзі за харчами та одягом, пошук житла, школи, садочка, роботи, постійну невизначеність у новому місті. У Запоріжжі з 2012 року Світлана займалася фотографуванням, спеціалізувалась на сімейних, шкільних фото, але не вірила, що цим можна заробляти на прожиття.

«Інформацію про навчання основам підприємництва від «Опліч» я побачила у Фейсбуці. І наважилася спробувати. Тренінг перевернув моє уявлення про бізнес. Я творча людина і не розуміла, як фотозйомкою заробляти гроші. А зараз я повністю змінила своє оточення – тепер у ньому немає жінок, які думають тільки про гуманітарку і відстоюють цілими днями в чергах за безкоштовною їжею та речами. Я зрозуміла, що треба йти працювати, заробляти, щоб купити ту гречку та одяг, які тобі хочеться, а не те, що дають. Спочатку я знімала страви в ресторанах та кафе, зараз фотографую бренд одягу і веду їхню сторінку як SMM. Мені подобається те, що улюблене заняття ще й приносить дохід», – поділилася Міщенко.

Учасники конференції мали можливість ознайомитися з продукцією і послугами перших випускниць школи розвитку жіночих стартапів, які отримали гранти.

Фото: Анастасія Смольєнко
Фото: Анастасія Смольєнко

ЦИФРОВА ПЛАТФОРМА «ОПЛІЧ» – ІННОВАЦІЙНИЙ ІНСТРУМЕНТ ДЛЯ БІЗНЕСУ ТА ЛЮДЕЙ

Три місяці тому в Львівській обласній військовій адміністрації презентували цифрову платформу «Опліч». Це новий інструмент підтримки бізнесу та внутрішньо переміщених осіб, розроблений в межах Львівського регіонального партнерства зайнятості «Опліч».

«Коли ми почали працювати з релокованим бізнесом, який прагне створити робочі місця, та людьми, які переїхали сюди і хочуть працювати, то зрозуміли, наскільки важливою буде ця платформа. Це місце, де люди можуть знайти усю потрібну їм інформацію», – наголосила Любов Максимович.

Фото: Анастасія Смольєнко
Фото: Анастасія Смольєнко

Сайт має три основні «фішки». Перша – це розділ для бізнесу. Тут користувачі можуть отримати повну і регулярно оновлювану інформацію про програми підтримки; заповнити форму, щоб отримати допомогу від менторів; залишити запит, якщо є бажання релокувати бізнес на Львівщину, та отримати перелік площ для переїзду, які пропонує область. Друга частина платформи створена для внутрішньо переміщених осіб. Вони теж можуть знайти тут різні програми підтримки та оформити запит на участь у них, здійснити пошук роботи завдяки зв’язку платформи з обласним центром зайнятості, а також знайти житло у запропонованій базі. Останньою важливою частиною сайту є можливість залишити заявку на психологічну та юридичну підтримку та супровід. У найкоротший термін після заповнення форми із заявником зв’яжуться фахівці, щоб надати таку допомогу.

директор департаменту економічної політики Львівської ОВА Степан Куйбіда
Директор департаменту економічної політики Львівської ОВА Степан Куйбіда

«Департамент економічної політики ОВА відповідає за адміністрування даної платформи. Окремий підрозділ, який є в управлінні підприємництва, промисловості та інвестицій, займається тим, щоб ця інформація відображалася вчасно, у повному обсязі та була репрезентативною, а люди, які звертаються, отримували зворотній зв'язок. Якщо подивитися статистику, то за ці місяці платформу відвідали близько 10 тис. користувачів. Окрім ВПО та релокованого бізнесу нею користуються і місцеві підприємства, оскільки зараз теж потребують фінансової та менторської допомоги. Ми з партнерами продовжимо її реалізовувати. Це довготривалий проєкт, адже цифровізація показала свою ефективність. А ми маємо сприяти, щоб люди активніше залучалися до економічного сектору області», – розповів директор департаменту економічної політики ЛОВА Степан Куйбіда.

РОБОТА ПРОДОВЖУЄТЬСЯ

Під час підсумкової конференції «Опліч – партнерство для співпраці» до присутніх через онлайн-зв'язок звернувся старший технічний радник проєкту Міжнародної організації праці Джемал Ходжич. Він високо оцінив роботу регіонального партнерства зайнятості «Опліч», висловив упевненість у його сталості та продовженні роботи після закінчення контрактної частини.

старший технічний радник проєкту Міжнародної організації праці Джемал Ходжич
Старший технічний радник проєкту Міжнародної організації праці Джемал Ходжич

«Я хочу вас запевнити, що ми і надалі будемо надавати технічну підтримку і завжди будемо поруч. Також хочу анонсувати нову ініціативу – дублювання вашої моделі та запровадження аналогічного проєкту в інших регіонах України. Ви навчилися ефективно співпрацювати одне з одним, а також показали, як різні установи можуть поєднуватися в партнерстві для досягнення неймовірних результатів. Я сподіваюся, що тренери з команди Львівського регіонального партнерства «Опліч» передаватимуть свій досвід іншим», – сказав Ходжич.

Що робота на Львівщині не завершується, а тільки набирає обертів, переконані й самі партнери «Опліч».

«Це чудово, що об’єдналися люди, влада та організації для дуже класної мети: зайнятість населення, створення робочих місць, – і дуже важливо, що це сприяння мікро- та малому підприємництву. Синергія і правильні потоки в комплексній роботі дають хороший ефект. Це об’єднання різних програм, як центру зайнятості та ОВА, так і громадських організацій та фондів заради спільної роботи. І ця робота буде продовжуватися, посилюватися й масштабуватися, адже подолати виклики сьогодення ми можемо лише об’єднавшись», – сказав директор Львівського обласного центру зайнятості, голова регіонального партнерства «ОПЛІЧ» Василь Барилюк.

Його думку підтримав директор департаменту економічної політики Львівської ОВА Степан Куйбіда, який переконаний, що зараз Україна (та Львівщина зокрема) має унікальну можливість залучення партнерських капіталовливань із-за кордону, що допоможе вивести економіку на новий рівень та посприяє відбудові держави у післявоєнний час.

«В сьогоднішніх умовах, коли ми перебуваємо в активній фазі війни і є велика увага з-за кордону до України і Львівщини зокрема, було б некоректно розосереджувати зусилля органів державної влади, місцевого самоврядування, громадських організацій та партнерів, які працюють або готові працювати. В об’єднанні є сила. Це робота людей для людей, для вирішення тих питань і проблем, які зараз є в області», – наголосив Куйбіда.

*  *  *
Виконавчий партнер Проєкту – Центр "Жіночі перспективи".

В межах Проєкту Міжнародної організації праці «Інклюзивний ринок праці для створення робочих місць в Україні» за фінансування Міністерства закордонних справ Данії та уряду Німеччини за підтримки Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.

Людмила Гринюк, Львів
Фото – Олександри Крупської

*  *  *
Матеріал розміщено згідно з пунктом 3 статті 9 Закону України №270/96-ВР від 03.07.1996 та Закону України №2849-IX від 31.03.2023 та на підставі Договору.

п.3 ст.9 Закону України №270/96-ВР від 03.07.1996: Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару, який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів, користувачів) щодо цих особи чи товару та який розповсюджується за грошову чи іншу винагороду, повинен ідентифікуватися як реклама з дотриманням вимог цього Закону з використанням слова "реклама".

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-