Презентували посібник із роз'ясненнями до закону «Про службу в органах місцевого самоврядування»
Як повідомляє кореспондент Укрінформу, посібник підготовлений Радою Європи в рамках Програми «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні» у співпраці з Асоціацією міст України та у координації з НАДС.
«Щоб об'єднати бачення та досвід різних стейкхолдерів — від політиків до представників органів місцевого самоврядування, в НАДС було створено Координаційний штаб щодо реалізації Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування». Крок за кроком ми не лише готуємо підзаконні акти, а й об'єднуємося із партнерами, щоб бути на одній хвилі та надати інформаційно-роз’яснювальну підтримку органам місцевого самоврядування для успішної реалізації Закону», — зазначила голова НАДС Наталія Алюшина.
Вона також поінформувала, що Агентство отримує багато питань щодо нововведень у Законі. Зокрема, професійну спільноту та мешканців громад цікавлять нові категорії посад, правила кадрового добору, а також вплив норм акту на життя громади.
«Від якості роботи посадових осіб місцевого самоврядування залежить життя громади. Тому я тішуся, що наше суспільство очікує на реалізацію цього Закону. Підмогою у цьому стане презентоване видання», — зауважила голова НАДС.
Посібник має на меті підготувати органи місцевого самоврядування до реалізації нового Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування» (3077-IX), який набере чинності за шість місяців після завершення воєнного стану.
Цей акт, ухвалений 2 травня 2023 року, синхронізує положення законодавства про службу в органах місцевого самоврядування з оновленим Законом «Про державну службу» (№ 889-VIII), а також гармонізує українське законодавство з вимогами Європейської хартії місцевого самоврядування, рекомендаціями Ради Європи та стандартами Європейського Союзу.
«Ми переконані, що новий Закон про службу в місцевому самоврядуванні зміцнить довіру громадськості й мотивуватиме талановитих людей до роботи у місцевій публічній службі. Новий Закон посилить спроможність громад та довіру людей до владних структур, а отже, допоможе Україні розвинути демократію, правову систему та внутрішню стабільність, сприятиме відновленню і відбудові», — вважає Директорка Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи Клаудія Лучіані.
Голова Офісу Ради Європи в Україні Мачей Янчак на презентації посібника ще раз засвідчив готовність Організації, її Конгресу місцевих і регіональних влад, Центру експертизи доброго врядування та його програм підтримувати демократичні реформи в Україні під час війни та після неї. Ця допомога надається в рамках Плану дій Ради Європи для України «Стійкість, відновлення та відбудова» на 2023-2026 роки із загальним бюджетом у 50 млн євро і 30-ма проєктами в Україні.
«Реформа публічної служби на місцевому рівні відповідає духу Рейк’явіцьких принципів демократії, схвалених главами держав та урядів усіх 46 країн — членів Ради Європи на 4-му Саміті 16–17 травня 2023 року. Ми готові, зокрема, і надалі сприяти Національному агентству України з питань державної служби, іншим партнерам у підготовці до впровадження цього важливого Закону», — наголосив очільник Офісу Ради Європи в Україні.
Один із співавторів посібника, експерт Асоціації міст України, консультант Програми Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і cтійкості в Україні» Володимир Мягкоход зазначив, що органам місцевого самоврядування належить впровадити масштабні зміни в кадровій політиці.
«Згідно з Законом, органи місцевого самоврядування мають бути готовими до формування нової кадрової політики. Тож вони мають розуміти загальну картину, що склалася, який у них є інструментарій і масштаб роботи, що доведеться зробити. А оновлень багато. Саме тому посібник на часі», — сказав він.
Видання має десять розділів. У кожному з них укладачі роз'яснюють логіку нововведень і необхідні дії органів самоврядування для їхнього впровадження. Також наводяться таблиці, де новели порівнюються з нормами чинних законів «Про органи службу в органах місцевого самоврядування» та «Про державну службу».
Як зауважив Мягкоход, порівняння — це достатньо ефективний та зрозумілий спосіб освоєння нового законодавства. За його словами, у посібнику роз'яснюються нові повноваження місцевих рад з нормативного регулювання служби, підходи до правового регулювання службовців місцевого самоврядування (аналог держслужбовця), виборних посадових осіб, статус патронатної служби. Увага також приділена новій моделі оплати праці.
«Високою відповідальністю є підготовка актів із затвердження схем посадових окладів, щоби їх сприйняли громада, депутати, працівники. Важливо скористатися нагодою і відразу сформувати належну внутрішню організаційну структуру органів місцевого самоврядування та кваліфікаційні вимоги до посад, щоб створити власну ефективну систему оплати праці», — сказав експерт.
Зі свого боку, консультантка Програми Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні» Леся Федченко зауважила, що у посібнику «намагалися охопити всі деталі», пов'язані з впровадженням норм нового Закону, тим самим зорієнтувати представників органів місцевого самоврядування про кроки, які вони мають здійснити після введення його в дію.
Серед новел вона виділила обов'язкове оцінювання службовців та передбачені Законом заохочення службовців місцевого самоврядування, які отримали відмінну оцінку їх діяльності — преміювання та можливість підвищення по службі. Також, за її словами, змінюється статус керуючого справами — посади, яка зараз є виборною. За новими нормами, керуючий справами стає службовцем місцевого самоврядування вищої категорії та отримує повноваження з управління службою в органі місцевого самоврядування.
Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан наголосив на імплементації Законом принципу політичної неупередженості.
«У будь-якому законі прописані принципи. Однак якщо вони не «прошиті» в різні статті акту, весь документ не реалізовує задекларовану політику. Як на мене, відмінною рисою нової редакції Закону є імплементований принцип політичної неупередженості. Цей принцип дотриманий у процедурах кадрового відбору, питаннях стимулювання кар’єрного зростання, розмежуванні посад, в статтях про матеріальне та фінансове забезпечення. Визначені Законом процедури при формуванні зарплат забезпечують дотримання принципу політичної неупередженості і, відповідно, дають можливість зняти наявні проблеми в оплаті праці, почасти скандали. Прозорість зарплати зробить її зрозумілою для мешканців і одночасно справедливою для посадових осіб. Належна зарплата посадових осіб – це умова для професіоналізації служби, яка забезпечить належну якість місцевого самоврядування,» — сказав він.
Консультантка Програми Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні» Віра Козіна акцентувала на «людиноцентричності» Закону № 3077-ІХ, зауваживши, що він «набагато прогресивніший за чинні закон про службу та Кодекс законів про працю України і навіть за Закон України «Про державну службу». За її словами, цей Закон базується на «презумпції правомірності поведінки посадовця, встановлюючи водночас чіткі й зрозумілі правила поведінки та якісні гарантії для всіх учасників правовідносин».
Козіна також зазначила, що є великий запит представників місцевого самоврядування на отримання знань щодо впровадження нового Закону. І це підтверджується проведеним у 2023 році «третім дослідженням Ради Європи щодо потреб у професійному навчанні посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, де брали участь близько 7000 представників органів місцевого самоврядування».
Довідково: Посібник «Новації Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 2 травня 2023 року: коментарі та порівняльний аналіз» можна скачати тут.
Цю публікацію створено в межах Програми Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні» Плану дій Ради Європи для України «Стійкість, відновлення та відбудова» на 2023–2026 роки, що є програмою Центру експертизи доброго врядування, який функціонує у секретаріаті Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи.
Погляди, викладені в цій публікації, є відповідальністю її авторів та авторок і можуть не співпадати з офіційною політикою Ради Європи.
Матеріал розміщено згідно з пунктом 3 статті 9 Закону України №270/96-ВР від 03.07.1996 та Закону України №2849-IX від 31.03.2023 та на підставі договору
п.3 ст.9 Закону України №270/96-ВР від 03.07.1996: Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару, який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів, користувачів) щодо цих особи чи товару та який розповсюджується за грошову чи іншу винагороду, повинен ідентифікуватися як реклама з дотриманням вимог цього Закону з використанням слова «реклама».
Фото: Рада Європи