Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Полтавщина: маємо захищати права дітей на освіту

Полтавщина: маємо захищати права дітей на освіту

Блоги
Укрінформ
Публічна реакція на законопроєкти 13120 та 13120-1

Місцеве самоврядування Полтавщини наполягає на доопрацюванні законопроєктів 13120 та 13120-1, що стосуються мережі ліцеїв, їх наповнюваності та фінансування. Ми будемо відстоювати інтереси наших громад та права дітей на освіту.

Упродовж 2 останніх тижнів березня на сайті Верховної Ради України було оприлюднено картки законопроєктів 13120 та 13120-1. Дещо відрізняючись один від одного, документи стосуються формування мережі ліцеїв, які будуть діяти з 1 вересня 2027 року.

У пояснювальній записці обох законопроєктів за підписом народних депутатів органам місцевої влади закидають провали у роботі, бездіяльність та порушення норм Закону. Це серйозне звинувачення, яке не має залишитися без відповіді та належної реакції.

3 квітня на позачерговому засіданні Правління Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування "Українська асоціація районних та обласних рад" голови обласних і районних рад публічно висловили позицію своїх громад представникам Міносвіти та народним депутатам. Зауваження стосувалися невідповідності теоретичної бази законопроєктів об'єктивним реаліям життя на місцях.

Простими словами поясню, що, зокрема, хочуть законотворці та МОН:

● відмежувати початкову школу від ліцеїв;

● ліцей матиме право на існування та державне фінансування, якщо в 10-12 класах буде чотири паралелі одного року навчання, в яких будуть навчатися не менше 288 учнів;

● якщо ліцей має менш як 288 учнів, його фінансування лягає на бюджет органу місцевої влади (що є майже непідйомним для місцевого бюджету).

Зняти, відхилити та не рекомендувати до розгляду ці законопроєкти у сесійній залі Верховної Ради – резюме членів Асоціації.

Моя позиція як голови Полтавської обласної ради стосується як звинувачень у пояснювальних записках, так і власне нормативної бази законопроєктів.

1). Щодо нібито "бездіяльності" (на думку авторів законопроєктів) органів місцевого самоврядування.

Формування (моделювання) мережі ліцеїв розглянуто на засіданнях Постійної комісії з питань освіти, науки та культури Полтавської обласної ради від 19.12.2023 та від 16.04.2024. Протягом квітня-травня 2024 року  організовано зустрічі з керівниками районних військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування та структурних підрозділів з питань освіти та обговорено дане питання (18.04 – у Лубенському; 07.05 – у Полтавському; 08.05 – у Кременчуцькому; 16.05 – у Миргородському районі).

23.05.2024 – ми провели обласний освітній форум "Стратегічні пріоритети розвитку освіти Полтавської області" за участі голів територіальних громад та керівників органів управління освітою, ГО "Розвиток громадянських компетентностей в Україні" швейцарсько-українського проєкту "Децентралізація для розвитку демократичної освіти" (DECIDE), де було презентовано концепцію майбутніх академічних ліцеїв області.

Після проведених консультацій з експертами  проєкту DECIDE, обговорення та аналізу наявної мережі було підготовлено проєкт рішення обласної ради. 

Результатом проведеної роботи стало рішення тридцять третьої сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання від 30 серпня 2024 року №861 "Про затвердження Плану формування мережі закладів освіти, що забезпечуватимуть здобуття повної загальної середньої освіти з 01 вересня 2027 року, та їх орієнтовного переліку".

Полтавська область стала однією з перших областей в Україні, де обласна рада ухвалила таке рішення. До проєктної мережі ліцеїв  увійшли 135 закладів, з яких академічного спрямування – 81 (школи), професійного – 54 (професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти).

Не потрібно нашу (органів місцевого самоврядування) роботу та турботу за добробут у наших громадах називати бездіяльністю. Рішення низки облрад, які вже ухвалили рішення про затвердження плану формування мережі закладів освіти, що розглядається у законопроєкті, – доказ нашої роботи.

2). Нормативи, на які ми звертаємо увагу законотворців як такі, що потребують доопрацювання та врахування інтересів громад:

► зберегти норму до 30 учнів (законопроєкт підвищує норму до 32);

► дозволити ліцеям сільських та селищних територіальних громад мати початкові або гімназійні рівні у випадку, коли заклад загальної середньої освіти є єдиним в адміністративному центрі територіальної громади;

► зберегти на перехідний період опорні заклади з кількістю учнів старшої школи менше ніж 300 у сільських громадах із віддаленою доступністю (відстань підвезення понад 30 км);

► не припиняти фінансування закладів, які не відповідають новим вимогам, протягом перехідного періоду (2027-2030 рр.).

Уже незабаром Полтавська обласна асоціація органів місцевого самоврядування проведе збір, де зафіксує та донесе до Уряду, авторів законопроєкту позицію голів громад Полтавщини.

Конструктивна співпраця можлива лише у діалозі, коли сторони чують одна одну, шукають компроміс та готові діяти задля сталого розвитку й досягнення спільних інтересів. Якість освіти, її рівність та доступність для кожної дитини у всіх регіонах та населених пунктах, повага до кожної з гілок влади при реалізації права на освіту і є нашою спільною метою.

Олександр Біленький, голова Полтавської обласної ради, віце-президент УАРОР з питань цифрової трансформації

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-