Міністерство інфраструктури озвучило плани на 2018 рік: що зміниться?
В Укрінформі пройшла прес-конференція “Пріоритетні напрями діяльності Міністерства інфраструктури на 2018 рік” за участі міністра Володимира Омеляна та керівників державних підприємств –“Укрзалізниці” Євгена Кравцова, “Укравтодору” Олександра Харченка, “Укрпошти” Ігоря Смілянського та “Адміністрації морських портів України” Райвіса Вецкаганса. Зазначимо принагідно: всі, крім пана Вецкаганса, - у статусі в.о.
Плани не можна назвати грандіозними, адже нічого надзвичайного учасники прес-конференції не обіцяють. Але поточна робота в інфраструктурних галузях йде – це факт. За словами Володимира Омеляна, 2018 року в інфраструктуру України буде інвестовано понад 86 млрд гривень. Куди ж підуть ці кошти? “Наші пріоритети — масштабне відновлення автошляхів, впровадження програми безпеки руху на дорогах, оновлення рухомого складу Укрзалізниці, розвиток портів і залучення стратегічних інвесторів в портову галузь, продовження реформи Укрпошти, схвалення пакету інфраструктурного законодавства, розвиток цифрової інфраструктури” – коротко окреслив міністр.
Втім, з цих слів незрозуміло, що ж конкретно зміниться у 2018-му на залізниці, або ж на дорогах. Спробуємо розібратися.
-
Укравтодор: частина доріг будуть бетонними
За словами Володимира Омеляна, 2018 рік для дорожньої галузі України — знаковий з двох причин. По-перше, з 1 січня функціонує Дорожній фонд (де акумулюються гроші, призначені на будівництво та утримання доріг), тобто тепер процедура виділення коштів обіцяє стати простішою. А по-друге, стартувала децентралізація Укравтодору. Тепер дорогами регіонального та місцевого значення опікуватимуться органи місцевого самоврядування — їм надходитимуть кошти на поліпшення інфраструктури території, а вони, в свою чергу, нестимуть відповідальність за ремонт доріг. Відтак, тепер стане зрозуміло, на кого скаржитися за погані дороги.
Наразі Укравтодор відповідає лише за стан 47 тисяч кілометрів доріг, серед яких більшість державного значення. Решта, понад 123 тис км — підпорядковані органам місцевого самоврядування. Між ними і будуть розподілені близько 50 млрд гривень, що цьогоріч передбачені на ремонтні роботи.
Як розподіляться ці 50 млрд? За інформацією, яку озвучив Олександр Харченко, 11,5 млрд гривень будуть спрямовані до обласних державних адміністрацій та м. Києва. Власне дорожній фонд отримає близько 32,6 млрд грн. 5% від загальної суми будуть спрямовані на заходи з безпеки руху, а близько 6 млрд грн Укравтодор виплатить кредиторам (схоже, знову йдеться про “спадок попередників”).
Що ж буде відремонтовано в 2018-му? Магістралі Київ-Харків-Довжанський, Житомир-Чернівці, Харків-Охтирка, Дніпро-Решетилівка та деякі дороги у Львівської області – де шлях на Європу.
За словами Олександра Харченка, на сьогодні головна проблема — відсутність підрядників, які здатні реалізувати заявлені програми. Водночас, Укравтодор ставить завдання за 5 років з’єднати якісними дорогами усі регіональні центри країни.
Втім, більшість доріг очікує заміна асфальтного покриття, а про масове будівництво більш надійних та дешевих в експлуатації бетонних доріг поки що не йдеться. На своє запитання Укрінформ дістав таку відповідь пана Харченка: “Ми наразі проектуємо дороги з цементно-бетонним покриттям. По-перше, вартість квадратного метру такого покриття порівняно з асфальтним на 150-200 грн дешевша, тому всі дороги, що ведуть до портів, мають бути цементно-бетонними. До того ж вони довше служать – до 30 років. В цьому році цементо-бетон вкладуть на частині дороги Кропивницький – Миколаїв, близько 40 км по території Миколаївської області і на одній з ділянок дороги Решетилівка-Дніпро. На сьогодні є одна проблеми – немає потужного підрядного потенціалу, який би міг реалізовувати ці завдання. Але ми сподіваємось, що як тільки ми підготуємо проекти, підтягнуться і підрядники”. Від себе зазначимо, як правило, коли є реальні проект і гроші – то підрядники знаходяться швидко.
-
Укрзалізниця: буде відреставровано значну частину рухомого складу
“Укрзалізниця цьогоріч отримала рекордну за останні 10 років суму інвестицій”, - зазначив Володимир Омелян. На 18 млрд грн планується якісне оновлення рухомого складу, а саме: купівля 30 локомотивів виробництва General Electric, 30 нових пасажирських та 3600 вантажних вагонів, модернізація 226 пасажирських і 10 тисяч вантажних вагонів. “Питання дефіциту вагонів та недостатнього фінансування пасажирського рухомого складу були найгострішими. З цього приводу була дуже велика кількість нарікань — як з боку вантажовласників, так і з боку пасажирів”, - зазначив в.о. голови ПАТ “Укрзалізниця” Євген Кравцов.
Що буде з 226 вагонами, які мають пройти капітальний ремонт? Як запевняє Євген Кравцов, для пасажирів це будуть де-факто нові вагони. При цьому капремонт втричі дешевший, аніж купівля нових вагонів.
У планах Укрзалізниці кілька великих інфраструктурних проектів на суму понад 10 мільярдів гривень — зокрема, електрифікація ряду ділянок, що близькі до кордонів. Також планується завершення реформи управління Укрзалізниці і перехід на ринковий принцип формування ціни на оренду вантажних вагонів.
Серед іншого, Євген Кравцов розповів про наміри вирішити проблему управління вокзалами. “Оренда приміщень та укладення партнерства з підприємцями буде здійснюватись лише через систему прозорих продажів. А стратегія розвитку вокзального господарства, сервісів для клієнтів мають керуватись окремим підрозділом”, - зазначив очільник Укрзалізниці.
-
Морська галузь: реконструкція причалів і поглиблення дна власними силами
“Головним завданням на 2018 рік є проходження аудиту Міжнародної морської організації та підготовка до приватизації “Адміністрації морських портів України”. Для України це вперше, і це є великим випробовуванням. Обсяг капітальних інвестицій в морську галузь на 2018 рік — 4,3 млрд грн», - розповів Володимир Омелян.
Морська галузь України - на підйомі і вже домоглася неабияких успіхів. Глава Адміністрації морських портів України Райвіс Вецкаганс каже, що приріст вантажообігу за січень 2018 року порівняно з січнем 2017-го склав 11%. Щодо інвестицій: найбільший портовий оператор у світі Hutchison Ports вже подав заявку на оренду Чорноморського морського порту.
Відтак, і завдання на 2018 рік стоять амбітні. «По-перше, це удосконалення системи керування підприємством, по-друге, створення умов для залучення інвестицій, по-третє, забезпечення рівних і конкурентних умов для бізнесу в портах, і по-четверте, модернізація та розвиток інфраструктури. Також ми продовжуємо роботу щодо оптимізації непрофільних активів. Передаємо їх в комунальну власність, тісно комунікуючи з профспілками, адже кожен актив — це робочі місця, це наші працівники», - розповів Райвіс Вецкаганс.
«Адміністрація морських портів України» також готується до приватизації підприємства. Цьогоріч буде створено дві філії - “Днопоглиблюючий флот” та “Служба капітанів морських портів”.
-
Пошта: мобільний додаток, кур’єрська служба і безготівковий розрахунок за послуги
На відміну від монополістів - «Укравтодору», «Укрзалізниці» та «Адміністрації морпортів», «Укрпошта» має конкурентів. Але в таких умовах, за словами Володимира Омеляна, компанія демонструє прогрес – її вже вдалось вивести з технічного дефолту.
Які плани Укрпошти на 2018-й? До кінця першого кварталу – встановити комп’ютери в усі відділення в населених пунктах, де є понад 2 тисячі населення, до кінця року – відкрити 100 нових відділень та 300 вікон у вже існуючих відділеннях. Також у планах відкрити два нові термінали: у Львові та Полтаві. Ігор Смілянський розказує, що минулого року було запроваджено систему таємного покупця, тому компанії відома об’єктивна інформація про якість обслуговування та черги в відділеннях.
У квітні планується запуск мобільного додатку Укрпошти, а до кінця першого півріччя — запуск нового веб-сайту. Також за підтримки Нацбанку в компанії планують розпочати безготівковий розрахунок за надані послуги - термінали вже закупили, залишились лише владнати «бюрократичні» нюанси. А найголовніше, до кінця року в планах Укрпошти запустити кур’єрську службу в містах-мільйонниках. Зокрема, в Києві кур’єри почнуть працювати вже за кілька тижнів.
«Наразі в Укрпошти інвестицій на суму 500 мільйоні гривень, а готових до реалізації проектів - на понад мільярд. Їх виконання залежить ще й від законодавчих змін, а саме — питання приватизації. Наразі ми не можемо продати нічого з того, що нам не потрібно. А продати ті ж таки відомчі санаторії та бази відпочинку було б варто, адже ці гроші можна вкласти в сучасні технології» - пояснює Ігор Смілянський.
На жаль, представників авіаційної галузі на зустрічі не було, тому доповідати довелось міністру. “Обсяг капітальних інвестицій аеропорту Бориспіль — 2,3 млрд гривень, аеропорту Львова — 34 мільйона гривень, 800 млн грн заплановано на розвиток регіональних портів. 681 млн буде витрачено Украерорухом на підтримку безпеки польотів і підвищення якості систем навігації”, - зазначив Омелян.
Що у підсумку? Гроші – є, схоже, бажання міністра і топ-менеджерів – також є, а більше для виконання обіцянок нічого і не треба.
Микола Романюк, Київ