КВУ назвав головні ризики запровадження е-голосування в Україні

КВУ назвав головні ризики запровадження е-голосування в Україні

Укрінформ
У Комітеті виборців України (КВУ) вважають, що ризики запровадження електронного голосування в Україні залишаються досить високими.

Про це сказав генеральний директор КВУ Олексій Кошель на пресконференції 17 січня, повідомляє кореспондент Укрінформу.

“Ми вважаємо, що ризики запровадження електронного голосування залишаються досить високими. І також це може стати одним із конфліктних питань на найближчі два роки, оскільки саме від запровадження електронного голосування, від механізмів голосування багато в чому можуть залежати також і результати виборів, тому ми будемо говорити про потенційні загрози, небезпеки в тому числі й щодо ризику фальсифікації виборів”, - сказав Кошель.

За його словами, КВУ вбачає кілька ключових ризиків.

“Ми хочемо відзначити три головні ризики у разі запровадження електронного голосування у тому форматі, про який зараз говорять представники української влади. Перший і головний ризик, на нашу думку, це значне зростання недовіри до результатів голосування з боку українських виборців. Я хочу нагадати, що кожна загальнонаціональна виборча кампанія в Україні завершується значними спекуляціями про фальсифікацію виборів з боку українських політиків або ж чіткими заявами про вкрадені перемоги, про фальсифіковані бюлетені”, - розповів Кошель.

Він додав, що “в разі запровадження електронного голосування такий ризик значно зросте і великий відсоток українських виборців буде вважати, що вибори були сфальсифіковані, тому що довести чесність, прозорість голосування в мережі Інтернет неможливо”.

Другий ризик, на якому зупинився Кошель, - ризик фальсифікації виборів шляхом підкупу.

“Підкуп на сьогодні залишається однією з головних складових українських виборів і за всю багатолітню історію спостереження за виборами з боку Комітету виборців України ми маємо підстави говорити, що на понад 80% виборчих округів мали місце факти підкупу: прямого підкупу, непрямого підкупу. Багато в чому кандидати отримують перемогу завдяки будівництву складних технологічних мереж, заохочують виборців, але в цьому разі імовірність купівлі голосів залишається на рівні 50-70%, тому що виборці, які отримують кошти, не обов’язково голосують за кандидата чи політичну силу, за яку вони отримали гроші”, - зазначив Кошель.

За його словами, в разі запровадження електронного голосування ефективність механізму купівлі голосів зростає до 90-100%.

“Для того, щоб розуміти, наскільки великий може бути ризик фальсифікації, давайте поговоримо мовою цифр. Наприклад, для того, щоб купити в мажоритарному окрузі, докупити 7-10 тисяч голосів виборців, а в разі більш - менш активного ведення виборчої кампанії, саме це є критична цифра — 7-10 тисяч достатньо для перемоги, якщо ти ведеш хоча б якось помітну виборчу кампанію. Для купівлі цих голосів необхідна сума 200-300 тисяч доларів, що в рази менше, ніж потрібно для повноцінного ведення виборчої кампанії. Тому реально за кілька десятків мільйонів доларів можна купити третину українського парламенту. І ми можемо прогнозувати, що в разі запровадження електронного голосування механізми підкупу можуть бути значно масштабніші, ніж зараз, і значно ефективніші, ніж зараз”, - зауважив Кошель.

Читайте також: Мінцифри працює над веденням е-голосування на виборах

Водночас він наголосив, що ризик підкупу “однаково зберігається за умов збереження теперішньої виборчої системи, яка передбачена виборчим кодексом - так звана система з відкритими списками, тому що вона теж жодним чином не захищає від підкупу - і також є достатньо значною при поверненні до старої, змішаної або паралельної виборчої системи 50 на 50”.

“І ризик номер три — це втручання, можливе втручання у вибори з боку Російської Федерації. Думаю, про це не потрібно говорити окремо і довго, достатньо факту, який ми отримали у п’ятницю, 14 січня, коли російські хакери зламали понад 70 державних онлайн -ресурсів. В тому числі було втручання в систему “Дія”. А також ми маємо приклади втручання в систему “Вибори”, яка мала місце в 2014 році. Тобто немає у світі захищених виборчих систем для запровадження електронного голосування, ризики є достатньо значними”, - підкреслив гендиректор КВУ.

Кошель зауважив, що на думку експертів КВУ, ризик впровадження електронного голосування “значно зростає через те, що питання запровадження електронного голосування було однією із виборчих заяв і виборчих обіцянок президента Володимира Зеленського, тому для нього надзвичайно важливо показувати відсоток виконання своєї виборчої програми, акцентувати увагу на її виконанні, і саме через помилки експертів, які допомагали писати виборчу програму кандидату в президенти Володимиру Зеленському, цей ризик значно зростає”.

“Тому ми закликаємо і фракції парламенту, і команду президента і особисто Володимира Зеленського відмовитися від виконання цієї виборчої обіцянки, або втілити її частково”, - зауважив Кошель.

Окрім того, він наголосив, що КВУ не виступає проти запровадження електронних механізмів на виборах, та нагадав, що попередній склад Центральної виборчої комісії розробив концепцію щодо запровадження електронного підрахунку голосів від дільниці до ЦВК при обов’язковому збереженні паперових бюлетенів з мокрими печатками, з оригіналами підписів.

“Саме такі електронні форми є на сьогодні виправданими. Також ми не вбачаємо жодної загрози в тому, якщо в текст Виборчого кодексу буде внесена згадка і про електронне голосування, однак у якості експериментів. Ми не бачимо нічого страшного, якщо у форматі онлайн проголосує екіпаж Станції Академіка Вернадського, або проголосують моряки, котрі перебувають за межами портів. Тобто невеликі групи виборців. Ми не бачимо серйозної загрози, якщо подібний механізм буде запроваджений онлайн, скажімо, для виборців, які голосують вперше, але в межах дуже невеликого регіону, або в межах окремого міста, або в межах окремого району як експерименту”, - зауважив Кошель.

Як повідомлялося, у листопаді 2021 року Президент Володимир Зеленський під час пресмарафону заявив, що питання онлайн-голосування на виборах опрацьовується з 2 компаніями - Microsoft та Apple.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-