Давні «православні» витоки язичницького побєдобєсія в росії

Давні «православні» витоки язичницького побєдобєсія в росії

Укрінформ
Продовжуємо публікацію глав із «Путівника по рашизму-путінізму» Олега Кудріна

Після «рашизму» і «путінізму» слід коротко розглянути їхнього постійного супутника – «побєдобєсіє». Але для початку невеликий відступ… Разом із класичними варіантами релігій у різні періоди та у різних місцях з'являлися різноманітні культи, квазірелігії. У ХХ столітті комунізм із його вірою у «світле майбутнє» порівнювали з християнством та його раєм. Червоні куточки були схожі на іконостаси, демонстрації трудящих – на хресні ходи зі своїми варіантами ікон, хоругв тощо. Напрошувався і свій варіант «святої трійці»: бог-отець – Маркс (і марксизм – як «старий завіт»), бог-син – Ленін (ленінізм – «новий завіт»), святий дух – єдино вірне комуністичне вчення загалом.

Але якщо основи радянської ідеології та системи так добре лягали у вікові матриці, то, можливо, невипадково, що і в основах держави, яка вибудовується випускниками Школи КДБ, теж можна знайти варіант квазі-релігійної «святої трійці»: бог-отець – рашизм, бог-син – путінізм, святий дух – побєдобєсіє. Останнім і займемося.

АВТОР ТЕРМІНУ «ПОБЄДОБЄСІЄ» – БОГОСЛОВ, А НЕ САТИРИК

Англійська Вікіпедія визначає «побєдобєсіє» як «уніщовлений термін, котрий використовується для опису “гіперболічного святкування” Дня Перемоги в росії». Синонімічно – Культ Перемоги. Українська Вікі – як «інтернет-мем, що узагальнює назву гіпертрофованої “переможної” істерії, “культу Перемоги” у путінській росії».

Узагальнено кажучи, "зневажливий термін", що став "інтернет-мемом". Це загалом правильно. Яскраве слово-маркер, яке точно описує суть того, що відбувається в росії останні півтора десятиліття. Насправді у явищі, що стоїть за ним, сумніватися не доводиться. У Мережі – завжди великий набір трагікомічних фотографій, плакатів, текстів, які його ілюструють. Але через таку простоту, зрозумілість у тіні залишається багато чого, що стосується цього слова.

Почнемо із появи терміну. російська письменниця Марина Вишневецька, яка з 2014 року випустила три томи «Словника змін» (I – 2014; II – 2015-2016; III – 2017-2018), внесла ясність у це питання (і поки що її ніхто не спростував). Вишневецька відкинула припущення, що «перемогу» запустив у життя і в Мережу поет Орлуша. (Ймовірно, ця версія з'явилася через популярність вірша Андрія Орлова «Спасибо бреду за Победу», що виконувався в проєкті «Гражданин поэт» Михайлом Єфремовим). 

Георгій Митрофанов

Георгій Митрофанов

Вишневецька, яка відстежувала появу неологізмів, стверджує, що слово "побєдобєсіє" придумав у 2005-му протоієрей Георгій Митрофанов (зараз він зав кафедрою церковної історії Санкт-Петербурзької духовної академії). У тому році був перший за путіна круглий ювілей 9-травневої перемоги – 60-річчя, що відзначалося дуже пишно (2000-й рік, коли новачок тільки освоювався у владі, до уваги не беремо). У свою чергу, Митрофанов напередодні захистив богословську дисертацію на тему «Духовно-історичний феномен комунізму як предмет критичного дослідження в російській релігійно-філософській думці першої половини XX століття» (2004). Тож він добре знав, про що говорив, який термін винаходив. І це саме по собі показово: слівце виявилося настільки яскравим, разючим, що в народі його поспішили приписати поетові-сатирику, не звернувши уваги на філософа-богослова.

Вишневецька дала таке визначення терміну: «Побєдобєсіє — культ перемоги у Великій Вітчизняній війні, націлений на мілітаризацію свідомості та згуртування населення навколо національного лідера». 

ЧОМУ СТРІЧКА САМЕ ГЕОРГІЇВСЬКА, А НЕ ГВАРДІЙСЬКА

Того ж 2005 року з'явився головний культовий знак "побєдобєсія" - георгіївська стрічка. Тобто георгіївська (вона ж – гвардійська) стрічка існувала, звичайно, й раніше. Але саме тоді вона стала атрибутом культу, що виник і розвивався. Слідом почали приростати інші символи, сутності, організації, як нововинайдені, так і на ходу переформатовані («Прапор Перемоги», «Безсмертний полк», Парк Перемоги, Парк «Патріот» з Головним храмом зс рф тощо). Вони були такі наочні, випнуті, що знову ж таки залишали в тіні більш складні й тонкі категорії. А саме – філософсько-богословські витоки побєдобєсія. У пояснення до цього слова кидали коротко, маркерно – квазірелігія. І це правильно. Але мало. Насправді єретичний «культ перемоги», «богослов'я перемоги» має в рпц досить глибоке коріння.

Георгіївський Храм

Георгіївський Храм

Йосип Сталін почав відновлювати в СРСР інститути російської православної церкви 1943 року. Фронт відкочувався на захід. Радянському диктатору потрібно було нейтралізувати вплив православних парафій, що відроджувалися повсюдно на окупованих німцями територіях, а також планувати упокорення греко-католицьких парохій. Але було й надзавдання: Сталін сподівався поєднати світове православ'я навколо підконтрольного йому московського патріархату. Як небезпечно жартували в ті часи – це на заміну Комінтерну, розпущеному того ж року. У лютому 1945-го Сталін зробив ще один крок у радянській легітимації рпц, було обрано патріарха – Олексія I (Сергія Симанського).

Остаточну поразку третій рейх почав зазнавати у травні. І так співпало, що того року православний Великдень випав на 6 травня. День, коли згадується Георгій Переможець (зображений, нагадаємо, на дорадянському і пострадянському гербі москви, який також вважається «покровителем російського воїнства»). Глава рпц Алексій I у великодньому посланні тоді прямо пов'язав Великдень як символ відродження і перемогу СРСР: «Великодня радість Воскресіння Христового з'єднується нині зі світлою надією на близьку перемогу правди і світла над неправдою і темрявою <…> Світлу і силі Христовій не змогли опиратися і перешкоджати темні сили фашизму». За три дні, у новому посланні на честь Дня Перемоги, патріарх привітав «переможне воїнство наше», «великого Верховного Вождя» та «Православну Русь», що підносить Богові вдячні молитви «за радість перемоги і за дарування миру всьому світу» (Цитується за матеріалом культуролога Олени Волкової на сайті «Побєдобєсіє». На офіційному сайті Православие.ру слова про «великого Верховного Вождь» скорочені).

Сталін, семінарист, який хоч і недоучився та добре знав релігійну символіку, вирішив підтримувати багатозначний образ Георгія Переможця. Тож у ніч із 8 на 9 травня капітуляцію Німеччини від СРСР приймав Георгій Жуков. І з тієї ж причини Парад Перемоги на Червоній Площі 24 червня приймав, причому на коні (як на іконі) також Георгій Жуков. Так він, котрий мав раніше у військах прізвисько «м'ясник», отримав більш почесне іменування – «маршал Перемоги». (І у майбутньому став головним маршалом побєдобєсія).

Жуков св. Георгій

Жуков св. Георгій

Отже «георгіївська стрічка», що розкручувалася (позначена саме «георгіївською», а не «гвардійською»), теж несла в собі елемент культу Святого Георгія, частково опосередкованого образом маршала Жукова.

БОГОСЛОВ'Я ПЕРЕМОГИ: ВСЕ СПОКУТУВАЛИ, МИ – ЧИСТІ, ПРЕКРАСНІ

Кирил Никодим

кирил никодим

Але настав наступний ювілей – 2010 року. Менш круглий, 65-річчя, натомість перший для нового патріарха кирила (гундяєва), інтронізованого 2009-го. І цього разу на травневі урочистості відбулася подія не менш важлива для утвердження побєдобєсія. По-перше, кирилл підготував і ввів у дію циркуляром особливий молебний чин на 9 травня (з неодмінним проханням не лише про воїнів, а й «про вождів», славна перекличка зі сталінським часом).

Головне, однак, – патріарх представив готову концепцію, яка раніше в церкві та в нього особисто лише вимальовувалася. Суть її в тому, що війна була надіслана народу за гріхи, але він їх спокутував – великою кров'ю та Перемогою: «Ми знаємо, що відбувалося в народі нашому після кривавих подій початку XX століття. Скільки ж було неправди, зла та людських страждань! Але Господь змив цю неправду і це зло кров'ю нашою, кров'ю наших батьків».

Відомий журналіст-релігієзнавець Олександр Солдатов у статті "Теорія спокути", опублікованій вже наступного дня після промови голови рпц, оцінив її надзвичайно критично: «У своїй проповіді на 9 травня патріарх кирило фактично закликав народ росії, що в масі своїй визнає своє спадкоємство з народом радянським і навіть пишається цим, не приносити покаяння в кривавому минулому, бо воно вже спокутувано. Замість покаяння у безневинно пролитій крові святих заради початку життя народу, держави "з чистого аркуша" – заклик: "Ми повинні перейнятися особливим розумінням спокутного значення Великої Вітчизняної війни – це і є релігійне розуміння"».

Солдатов не вживає із цього приводу публіцистично яскравого «побєдобєсія». Він використовує словосполучення «богослов'я Перемоги» та проводить пряму паралель між новацією кирила та «богослов'ям Революції», розробленим вчителем гундяєва – Митрополитом Ленінградським і Ладозьким Никодимом (Ротовим). Суть тієї концепції була схожою – виправдання кривавої революції.

Однак Солдатов оцінює підхід кирила набагато суворіше, називаючи його "досить вульгарною концепцією": «Закликаючи відмовитися від цього покаяння і повірити, що ми все "спокутували" кров'ю своїх дідів у 1941-45 рр., можна лише посилити хвороби нинішньої російської держави та суспільства , наблизивши їхній політичний розпад. Чи на користь народу росії подібна перспектива? <…> На думку кирила, росія цілком відродилася 1945 р., через що ми й маємо якимось особливим урочистим чином загальноцерковно святкувати 9 травня».

Солдатов наводить резонні аргументи, застосовуючи патріаршу логіку до подій радянської/російської історії після 1945-го. Якщо країна все спокутувала, відродилася і очистилася, то яким розрядом числити сталінські репресії 1945-1953 рр., хрущовські гоніння на релігію, накопичені наступні гріхи?

гундяєвське «богослов'я Перемоги» подібними питаннями не задається, зосереджуючись на самолюбуванні.

РОЗГОРТАННЯ НОВОЇ КОНЦЕПЦІЇ ТА БОГООБРАНІСТЬ

Гірше того – у «богослов'ї Перемоги» давній натяк на певний зв'язок Великодня та Перемоги переходить у пряму та явну паралель між Христом та російським народом – у сенсі спокутної жертви. Тобто росіянам по суті приписується «богообраність».

У матеріалі Олени Волкової «Релігія Перемоги: Великдень і святий Георгій (Жуков)» на сайті «Побєдобєсіє» наводяться конкретні приклади того, як реалізується ця концепція в церковно-суспільному житті:

-вірші пасхально-переможного жанру («Но, как витязи в русской сказке, / Сокрушили логово зла… / День Победы и праздник Пасхи — / Жизни два багряных крыла!»);

– гасла, що використовуються не тільки в церковних проповідях, а й у шкільних презентаціях і на дитячих конкурсах («Великдень Перемоги», «Великдень – День Перемоги», «День Перемоги – наш другий Великдень», «Великодня радість Перемоги»);

-пасхально-переможні поштівки;

-прямі паралелі: Сталін і Жуков, подібно до Мойсея, виводять свій народ з фашистського рабства; перемога у «Великій Вітчизняній війні» – перемога Христа над пеклом і гріхом; Георгій Жуков – новий Георгій Переможець.

Щодо останнього пункту, то Волкова особливо виділяє статтю історика Федора Гайди «Свято визволення. Християнські паралелі Великої Перемоги», опубліковану на офіційному сайті Православие.ру. У ній прописано розгорнутий «Великодній календар Перемоги». Тобто події останніх днів війни алегорично прив'язані до православного календаря:

Вхід Господній до Єрусалиму – збігся зі штурмом рейхстагу (29 квітня 1945 року).

У Великий понеділок, коли висохла безплідна смоковниця – наклав на себе руки Адольф Гітлер (30 квітня).

У Великий четвер – стихли бої у Берліні (3 травня);

На Великдень 6 травня – розпочалися переговори про капітуляцію;

У Світлу середу, день пам'яті Усіх святих, що на Синайській горі подвизалися, – День Перемоги 9 травня…

І це все – із науковою серйозністю доцента істфаку МДУ. До речі, і написано статтю у 2015 році – до чергового ювілею Перемоги, 70-річного. (Такий ювілейний нумерологічний п'ятирічний крок на тлі попередніх розвідок уже не здається чимось дивним).

ЧИ ТАКОЖ КРОВАВО СПОКУТУВАТИМУТЬСЯ ГРІХИ І В МАЙБУТНЬОМУ?

Усі приклади – кожен окремо – не здаються такими вже важливими, показовими, всеохоплюючими. Але в сумі вони задали в Росії безмірну, хворобливо-істеричну атмосферу побєдобєсного несмаку. І вже з цього виросли подальші дурниці, на кшталт параду дитячих колясок-«танків». Творчість мас, що заохочується зверху.

Тобто побєдобєсіє– це не якась анонімно-язичницька квазірелігія, що з'явилася незрозуміло як, нізвідки. В її основі – давні ідеї російської православної церкви та її «великого Верховного Вождя» Сталіна. Але остаточно в єретичне з елементами язичництва «богослов'я Перемоги»/побєдобєсія вони оформилися за гундяєва та путіна…

Андрій Солдатов закінчив свою статтю "Теорія спокути" таким зверненням: «То що ж, Ваша святосте, виходить, наш народ знову має принести спокутну жертву? Адже гріхів за 65 років (у 1945-2010-х, - ред.) накопичилося майже стільки ж, скільки за 1920-30-ті роки. Скільки мільйонів життів потрібно пожертвувати зараз?».

На жаль, ці слова виявилися в чомусь пророчими. Щоправда, кількість жертв – поки що не мільйони. Але вектор міркувань був заданий абсолютно точно. І наступного разу ми розглянемо, який розвиток здобуло побєдобєсія, «богослов'я перемоги» після 24 лютого 2022 року.

(далі буде)

Олег Кудрін, Риг

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-