Дослідники виявили 12 тем, які росіяни поширюють через проплачену рекламу у Фейсбуці
Про це повідомили під час пресконференції у Медіацентрі Україна - Укрінформ аналітик Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Сергій Жуков, заступник директорки ЦЕДЕМ, головний експерт з медійного права та модерації контенту в соціальних мережах Ігор Розкладай, медіаекспертка, авторка антифейкового проєкту «НотаЄнота» Альона Романюк, дослідник у Digital Forensic Research Lab (DFRLab) Роман Осадчук і заступник керівника Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Микола Балабан.
За словами Жукова, дослідження російських рекламних повідомлень у соціальній мережі Facebook проводилося з березня по листопад минулого року. Його метою було виявити найбільш поширені російські наративи відносно України.
«З березня по листопад 2023 року ми відпрацювали 400 сторінок у Фейсбук і «виловили» 600 російських рекламних повідомлень. У результаті ми виявили 12 тем, які вони регулярно відпрацьовують», - сказав Жуков.
Він розповів, що ключовими можна вважати чотири-п’ять тем, які стосуються ситуації на фронті, дискредитації Заходу і міжнародної співпраці України, теми мобілізації і корупції.
«Доволі помітний сегмент займає реклама у Фейсбуці тем, які стосуються корупції української влади. Дещо менш поширеними є повідомлення про «погану, некомпетентну владу» без прив’язки до корупції », - зазначив Жуков.
Також, за словами експерта, росіяни активно проплачували повідомлення про те, що «українське суспільство не туди рухається».
«З огляду на ці теми ми бачимо, що автори цього контенту мали на меті деморалізувати українців, підштовхнути їх до бездіяльності у протистоянні ворогу, тобто не мобілізуватися, не донатити і не довіряти владі. Повідомлення направлені на провокування штучних розколів у суспільстві і внутрішніх конфліктів по лініях цивільні-військові, влада-громадяни і громадяни різних груп один з одним», - пояснив висновки дослідження Жуков.
За словами Романюк, росіяни досі використовують наратив, який запустили їхні політтехнологи іще у 2004 році про українців першого, другого і третього сорту, лише трохи змінивши його.
«Через Фейсбук-сторінки запускають проплачену рекламу про те, що західняки воюють, а східняки відпочивають у Карпатах. На східні регіони запускають рекламу про те, що там воюють, а західні регіони тим часом собі прохолоджуються і жирують», - зазначила вона.
Своєю чергою Розкладай розповів, що поширеними методами дезінформації у соцмережах є створення сторінок-клонів відомих людей. Найпопулярнішими є сторінки Президента Володимира Зеленського, першої леді і головнокомандувача ЗСУ. Попри те, що ці сторінки-клони закривають, росіяни відразу створюють нові.
Також у Фейсбуці часто з'являються сторінки-клони відомих військових і волонтерів, на яких розміщуються повідомлення про збори коштів. Мімікрують російські дезінформатори і під відомі українські медіа, сказав експерт.
Водночас основними зусиллями ворога в інформаційній сфері є ситуація на фронті, підкреслив Розкладай.
Як повідомляв Укрінформ, у ЄС почали розслідування щодо Facebook та Instagram через недостатню протидію фейкам перед виборами.