Гострий інфаркт міокарда: як отримати допомогу вчасно та безоплатно
Інфаркт міокарда – найпоширеніша хвороба серця. Якщо точніше – крайній ступінь ішемічної хвороби серця, під час якого відбувається пошкодження та некроз певних ділянок серця через недостатнє кровопостачання. Що найважливіше – це гострий стан, в якому людині потрібна невідкладна медична допомога, адже інфаркт зумовлює незворотні зміни в серцевому м’язі та може спричинити зупинку серця. Докладніше – у публікації «Вокс Україна».
VoxCheck за підтримки проєкту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» роз’яснює пацієнтам, як діє державна Програма медичних гарантій і які безоплатні медичні послуги передбачає. «Медична допомога при гострому інфаркті» – один із пакетів ПМГ. Розповідаємо, які послуги входять у цей пакет та де саме можна отримати необхідну допомогу, а також як діяти пацієнтам, якщо їхні права порушують.
ЯК РОЗПІЗНАТИ ІНФАРКТ: ГОЛОВНІ СИМПТОМИ
Якщо серцевий напад триває понад 15–20 хвилин, він може перерости в інфаркт. Частина м’яза, до якої припиняє надходити кров, починає відмирати вже через 20–40 хвилин, тому в разі інфаркту потрібно відразу викликати швидку допомогу.
Симптоми інфаркту:
● біль за грудиною постійний і стає щоразу інтенсивнішим;
● біль хвилеподібно повторюється у стані спокою;
● біль поширюється в ліве плече, ліву руку, нижню щелепу;
● виникають різка слабкість, відчуття страху;
● частішає пульс;
● різко коливається артеріальний тиск.
За наявності хоча б одного з цих симптомів необхідно звертатися по допомогу. До прибуття швидкої, якщо сталася зупинка серця, потрібно проводити зовнішній масаж серця. Якщо людина при тямі, рекомендують:
● сісти або лягти, піднявши верхню частину тіла;
● прийняти таблетку аспірину та нітрогліцерину, якщо тиск підвищений і немає протипоказань;
● звільнити грудну клітку, щоб ніщо не стискало та не заважало диханню;
● відчинити вікна для провітрювання приміщення.
ЯК ОТРИМАТИ ДОПОМОГУ В РАЗІ ІНФАРКТУ БЕЗОПЛАТНО: МАРШРУТ ПАЦІЄНТА
У межах Програми медичних гарантій безоплатно отримати допомогу в разі інфаркту можна у 77 медичних закладах, які законтрактовані з Національною службою здоровʼя. Це заклади, що мають все необхідне для надання якісного та своєчасного лікування – фахових лікарів та спеціальне обладнання.
Оскільки інфаркт міокарда – це гострий стан, щоб отримати допомогу за Програмою медичних гарантій безоплатно, направлення від лікаря не потрібне. Тому варто зателефонувати у «швидку»: бригади екстреної медичної допомоги знають, як працювати в таких невідкладних випадках, та доправлять пацієнта якнайшвидше в заклад, який має договір із НСЗУ. Безоплатною допомога для пацієнта буде також тоді, якщо він сам звернеться в лікарню, та під час переведення з іншого медзакладу.
Звертаючись за номером телефону 103, слід максимально точно описати стан пацієнта, вказати точний час від початку нападу болю у грудях та його тривалість. Це допоможе встановити попередній діагноз, підтвердити або виключити інфаркт міокарда.
ЯКІ МЕДИЧНІ ПОСЛУГИ В РАЗІ ІНФАРКТУ МІОКАРДА БЕЗОПЛАТНІ ДЛЯ ПАЦІЄНТА
У межах пакету «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда» пацієнтові повинні безоплатно провести усі необхідні діагностичні обстеження та терапію, цілодобово моніторити його стан, забезпечити ліками та харчуванням.
Перелік основних послуг у разі інфаркту міокарда:
● діагностика (КТ, МРТ, ангіографія, ЕКГ, ЕХО-КГ, рентген, лабораторні дослідження);
● лікування гострого інфаркту міокарда, зокрема, катетеризація коронарних артерій серця з відновленням кровотоку;
● проведення стентування (за потреби);
● цілодобовий моніторинг стану пацієнта в реанімації;
● знеболення на всіх етапах діагностики та лікування;
● забезпечення компонентами та препаратами крові;
● медична реабілітація в гострому періоді;
● лікарські засоби з Національного переліку основних лікарських засобів та витратні матеріали;
● харчування у стаціонарних умовах.
Повний перелік медичних послуг можна знайти на сайті НСЗУ. Адресу та контакти найближчих медзакладів, які мають відповідний договір з НСЗУ, можна дізнатися в оператора контакт-центру за номером 16-77 або за допомогою дашборда «Укладені договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій». Варто зауважити, що стенти Програма медичних гарантій не покриває: медзаклади отримують їх у результаті централізованих закупівель МОЗ.
ЩО РОБИТИ ПАЦІЄНТАМ, ЯКЩО ЇХНІ ПРАВА ПІД ЧАС ОТРИМАННЯ МЕДДОПОМОГИ ПОРУШУЮТЬ
Якщо пацієнтові відмовляють у наданні медичної допомоги, що передбачена за ПМГ, надають її не в повному обсязі чи вимагають за неї гроші, варто звернутися зі скаргою до головного лікаря. Якщо так розв’язати проблему не вдається, – до місцевого департаменту охорони здоровʼя. Якщо і це не допоможе, варто скаржитися до НСЗУ.
Від початку 2023 року НСЗУ отримала 21 скаргу на медзаклади, що надають допомогу під час лікування інфаркту. Найбільше – у Дніпропетровській, Київській та Львівській областях (по три). Зокрема, у грудні 2023 року до Дніпропетровського обласного центру діагностики та лікування доправили чоловіка з обширним інфарктом. З першого дня перебування в медзакладі дружина пацієнта купувала ліки та все для догляду за хворим. Згодом вона надіслала скаргу до НСЗУ, до якої додала всі списки ліків, що довелося купувати, та чеки. Після розгляду скарги всі кошти за лікарські засоби та витратні матеріали медзаклад повернув.
«Лікування гострого інфаркту міокарда – одна з пріоритетних послуг у Програмі медичних гарантій, і це недарма. Ціна помилки під час надання медичної допомоги в цьому випадку дуже висока, адже від її швидкості та якості залежить життя пацієнта. Тому НСЗУ ставиться дуже уважно до медзакладів, які мають договір за пакетом «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда», та до скарг пацієнтів на них. Вимоги НСЗУ до законтрактованих лікарень прописані чітко, щоб пацієнт міг отримати безоплатно повний спектр необхідної допомоги – від обстеження до реабілітації в гострому стані. За надання допомоги медзакладам заплатить НСЗУ: 25 тис. грн – без проведення стентування, майже 44 тис. грн – зі стентуванням», – говорить голова НСЗУ Наталія Гусак.
ЯК ПОДАТИ СКАРГУ НСЗУ
Подати скаргу до НСЗУ можна кількома способами:
1. Залишити скаргу через електронну форму на сайті НСЗУ в розділі «Громадянам»: https://cutt.ly/hewPO7gU.
2. За безплатним номером контакт-центру 16-77. Оператор гарячої лінії зафіксує скаргу та допоможе оформити звернення.
3. Надіслати офіційний лист на електронну пошту: info@nszu.gov.ua.
4. Надіслати лист на поштову адресу НСЗУ: проспект Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073.
5. Написати звернення під час особистого приймання громадян.
Що потрібно вказати у скарзі:
1. ПІБ, дату народження пацієнта.
2. Дату події, що стала причиною скарги.
3. Назву лікарні.
4. Посаду, ПІБ людини, яка вимагала оплату за медичні послуги, ліки чи інші матеріали, відмовлялася надати послугу чи по-іншому порушувала права пацієнта.
5. Детальний опис ситуації, що сталася.
6. Суму коштів, яку довелося витратити або яку вимагали. За наявності – копії чеків на ліки чи медичні послуги.
7. Контакти: номер мобільного чи стаціонарного телефону, електронну адресу, поштову адресу.
Щоб скарга мала позитивний результат, важливо надати якомога більше фактів та доказів вимагання коштів (чеки, фото чи відео, імена медпрацівників, які вимагали гроші). Це допоможе встановити факт вимагання та повернути пацієнтові кошти.
Скарги – це не лише відстоювання власних прав, але і прав усіх інших пацієнтів та підвищення прозорості системи охорони здоров’я загалом. Корупція в медицині спричиняє нерівність у наданні послуг та зниження ефективності медичної допомоги. У контексті таких гострих станів, як інфаркт міокарда чи мозковий інсульт, своєчасна та кваліфікована медична допомога є ключовою для збереження не лише здоровʼя, а й життя пацієнта. Тому дуже важливо, щоб кошти від НСЗУ отримували саме ті медзаклади, які здатні таку допомогу забезпечити.
Цей інформаційний матеріал підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданої від імені народу Сполучених Штатів Америки. Відповідальною за зміст цього інформаційного матеріалу, який необов’язково відображає погляди USAID, уряду Сполучених Штатів Америки, є виключно компанія ТОВ «Делойт Консалтинг» у рамках контракту №72012118C00001.
Автори:
«VoxUkraine» – аналітичний центр, який досліджує розвиток економіки, державного управління, суспільних та реформаторських процесів.
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама