В Укрінформі презентували дослідження із впровадження гендерної рівності у сфері освіти
Про важливість даних досліджень у впровадженні гендерних компетенцій у сфері освіти зазначила на презентації урядова уповноважена з питань ґендерної політики Катерина Левченко.
"Дослідження, яке проведено спільно МОН, апаратом урядової уповноваженої, широким колом освітян дає можливість зрозуміти, які ж гендерні компетенції у наших освітян, які є барʼєри у сприйнятті цієї тематики, і які можуть бути рекомендації, щоб ми могли рухатися далі. Дослідження виявило чимало зон зростання як для діяльності МОН, так і системи освіти в цілому. Мова йде і про необхідність посилення інституційного механізму забезпечення гендерної рівності на рівні центрального апарату. Зону зростання ми бачимо у тому, щоб такий механізм запроваджувався на рівні обласних, районних управлінь освіти, закладів освіти", - сказала Левченко.
Так, за даними дослідження, 96,6% опитаних правильно відповіли на питання, що таке гендерна рівність. 94,4% дали правильну відповідь на питання, що передбачає гендерний підхід в освіті.
Правильне розуміння змісту поняття "гендер" мають 72,4% опитаних, 73,5% правильно визначилися з відповіддю на питання, що таке гендерні стереотипи. Дещо нижчим, як зазначили автори дослідження, є розуміння педагогічними працівниками та працівницями того, що являє собою гендерна компетентність особистості. На це питання правильно відповіли 63,8% респондентів.
Також досліджувалося ставлення педпрацівників/працівниць до гендерно зумовлених тверджень.
Так, наприклад, на твердження "Для дівчат/жінок природніше займатися хатніми справами, ніж хлопцеві або чоловіку" 61,6% опитаних відповіли "ні". На твердження "Хлопці та дівчата мають займатися за окремою програмою на уроках трудового навчання" відповідь "ні" надали 41,5%.
На твердження "Гендерні стать - тотожні поняття" відповідь "ні" дали 53,3% респондентів.
На твердження "Завдання батька - утримувати родину, а завдання матері - піклуватися про дітей" відповіли "ні" 58,4% опитаних.
При цьому 17,8% не вважають, що дівчина чи жінка мають виглядати "жіночно".
Водночас 76,4% згодні з тим, що "наявні гендерні компетенції у педагогів позитивно впливають на формування світогляду учнів та учениць".
Також 88% згодні з тим, що "розвиток інтересів хлопців та дівчат у гуманітарних науках не повинен залежати від статі".
40% вважають, що питання гендерної рівності реалізується в системі виховної роботи в їхньому закладі освіти, 17% зазначили, що це питання внесене до річного плану роботи закладу, 8% відповіли, що їх заклади освіти мають внутрішні стратегічні документи, і лише 1% опитаних зазначили, що в їх закладі освіти впроваджується окремий курс чи факультатив з питань гендерної рівності.
Опитування відбулося у березні-квітні 2024 року методом онлайн-опитування. Завданням дослідження будо визначення найпоширеніших гендерних стереотипів у педагогічних працівників та працівниць, також їх вплив на підходи та впровадження гендерної культури в освітній процес.
Всього було опитано 14 230 респондентів та респонденток, серед них 11,6% - чоловіки.