
Зміни в соцмережах Meta можуть не вирішити, а посилити проблеми
2018 рік. В Конгресі США дає свідчення засновник Facebook Марк Цукерберг. ФБР та Конгрес розслідують вплив соцмережі на президентські вибори у США у 2016 році та витік даних із цієї соцмережі.
Тоді компанію Meta звинувачували в тому, що платформа та її соцмережі стала інструментом для поширення дезінформації та політичної пропаганди. Зокрема, йшлося про те, що через Facebook іноземні агенти, в тому числі з Росії, втягували у виборчий процес користувачів, використовуючи цільову приховану таргетовану рекламу, фейкові новини та ботоферми з акаунтами неіснуючих персон для впливу на громадську думку.
«Сьогодні цілком зрозуміло, що ми не зробили достатньо, щоб захистити можливості нашої соцмережі від використання її заради завдання шкоди. Це стосується і фейкових новин, і міжнародного втручання у вибори, і лексики ненависті, так само як і захисту приватних даних. У нас не було широкого погляду на відповідальність, яку ми мали б нести. Це моя провина. Ми були занадто повільними, щоб запобігти російському втручанню, зараз ми над цим працюємо», – зазначив тоді Цукерберг.
І саме тоді у мережі з’явилась прискіплива модерація контенту. Facebook запустив програму співпраці з незалежними фактчекінговими організаціями для перевірки достовірності контенту.
Компанія відмовилась від політичної реклами, були переглянуті алгоритми роботи й пошуку агресивного контенту. Алгоритми почали знижувати рейтинг матеріалів із сенсаційними заголовками.
Налаштування мали працювати так, щоб користувачі бачили більше публікацій від друзів і батьків, а не від публічних сторінок чи ЗМІ.
Було введено заборону на мову ворожнечі, демонстрацію агресивних висловлювань і намірів, почали закриватись акаунти, дописи, якщо вони не відповідали стандартам, вилучались, а в користувача падала статистика охоплень.
Проте чимало експертів зазначало, що ефективність заходів залишалась під питанням. Критика компанії тривала, особливо через складність модерування масштабних обсягів контенту.

2025 рік – компанія Meta жертвує мільйон доларів на інавгурацію нового президента Дональда Трампа (у 2016 розслідування стосувалося впливу мереж саме на вибори, в яких виграв Трамп) і паралельно оголошує про перегляд її алгоритмів. Чимало експертів говорять про ці зміни як наслідок зміни політичного ландшафту у США.
Погоджується із цим твердженням і Сергій Яригін, фахівець із цифрової безпеки: «Це реакція на політику, 100%. Це величезний бізнес. І він дійсно залежить від політики. І якщо компанія з політиками не домовиться, тоді будуть до них претензії, штрафи, вони втратять гроші. Це єдина мотивація для бізнесу щось робити. І те, що Цукерберг зараз намагається домовитися з Трампом, це і є така мотивація».
Медіаюрист Ігор Розкладай, заступник директора у Центрі демократії та верховенства права вже бачить зміни, які відбуваються: «Проблеми, важливі для нашого регіону, такі як шахрайства, блокування за контент щодо війни, злами, частково залишаються без можливості оскарження. Я б сказав, що проблеми, притаманні Близькому Сходу, Латинській Америці, пов’язані з торгівлею людьми, кіднепінгом, атаками тощо, мають зараз вищий пріоритет».
ЩО Ж ЗМІНЮЄТЬСЯ?

Компанія припиняє програму незалежного фактчекінгу (перевірки даних), яка діяла з 2016 року. Натомість впроваджує нову функцію – Community Notes («примітки, нотатки спільноти» – українською). Ця система, за словами розробників, дозволятиме користувачам додавати контекст до публікацій, схожий на моделі, які використовуються на платформі X (колишній Twitter).
Цукерберг та інші представники Meta зазначили, що боротьба з дезінформацією має базуватися не лише на фактчекінгу, а й на зміцненні спільноти користувачів. Новий підхід, зокрема через функцію Community Notes, передбачає, що самі користувачі можуть додавати контекст до сумнівних публікацій, що, на думку Meta, забезпечує ширшу участь і демократичність процесу.
Крім того, Meta послаблює правила модерації контенту, зокрема щодо імміграції та гендеру, мовляв, це зробить дискусії більш відкритими (куди вже більше, правда? В українському сегменті ця «відкритість» щодня провокує нескінченні конфлікти). Компанія також обіцяє змінити налаштування, щоб зменшити кількість контенту, який автоматичні фільтри видаляють із платформи, зосереджуючись на серйозних порушеннях, таких як тероризм, а також сексуальна експлуатація дітей та шахрайство.
Ігор Розкладай, який допомагає українським користувачам скаржитись на порушення, шахрайство і блокування в цій соцмережі, в інтерв’ю зазначив: «Першим сигналом було звуження меж програми Trusted Partners (ініціатива Meta, яка об’єднує довірених експертів для оперативного реагування на інциденти та покращення модерації контенту у Facebook та Instagram), до якої й ми входимо. Взаємодія ускладнилася. Раніше заявки обробляли швидше, тепер розгляд може тривати тижнями, більше десятка скарг лишаються без відповіді. Іноді запити просто позначають як поза межами компетенції».
НАЙГІРШИЙ І НАЙКРАЩИЙ СЦЕНАРІЇ
Зміни отримали неоднозначну реакцію як серед експертів, так і серед користувачів, оскільки нововведення можуть суттєво вплинути на інформаційне середовище в соціальних мережах. Вже лунає чимало критики з усіх боків. Найчастіше доводиться чути, що такі кроки можуть призвести до збільшення дезінформації та мови ворожнечі на платформі Meta.
Ослаблення правил модерації провокуватиме зростання кількості фейкових новин, мови ворожнечі та маніпуляцій. Це підриває довіру користувачів і знижує якість контенту на платформах. Сергій Яригін вказує, що сучасний вільний світ «постправди» неможливий без модерації: «Я взагалі прихильник вільного висловлювання без будь-якої цензури. Але те, що відбувається зараз із росіянами, які використовують соціальні медіа як інструмент гібридної війни, я б сказав, що без модерації існування соцмереж сьогодні – це неправильно. Повинна бути модерація, саме враховуючи сучасний стан світу. Саме системна модерація у великих інформаційних монополістів».
Ігор Розкладай пояснює можливий наслідок цих змін: «Марк Цукерберг натякнув на певну аналогію до системи, яка існує в Х, де спільнота голосує за контент. Якісь зародки такого механізму вже є: час від часу Facebook запитує, чи був контент корисним, або чому реклама не підходить. Це фактично перекладання частини відповідальності за модерацію контенту на саму спільноту через механізми «голосування». Тобто певний контроль буде, але важко сказати, як саме це виглядатиме. Я розумію цю формулу так: платформа реагуватиме, якщо спільнота вважатиме, що допис порушує правила. Але поки неясно, як саме це працюватиме: хто буде ухвалювати рішення, яким чином оцінюватимуть порушення, за якими кількісними показниками. Також залишається невизначеним, як оцінюватимуть правдивість дописів. Не виключаю, що російські пропагандисти можуть хакнути цю систему інтелектуально».
Ризики втручання російських «вух» стають чи не найголовнішим викликом для європейського простору ФБ. Але тут, по-перше, є ще час для адаптації і є можливості для реакції з боку регулюючих органів. Сергій Яригін: «Якщо, наприклад, Євросоюз почне вводити проти них санкції, це буде серйозним аргументом для того, щоб щось змінити у новій системі. Поки цього немає. Без таких санкцій ФБ може перетворитись на величезний шалений смітник». Уряди та міжнародні організації можуть посилити регулювання діяльності Meta через недотримання стандартів модерації. Це може призвести до штрафів або навіть до обмеження доступу до платформ у певних країнах. Саме так відбувалось і у 2016 році в ЄС.
Якщо платформа стане середовищем для токсичного контенту, частина користувачів може перейти до альтернативних соціальних мереж із більш суворими правилами. Зокрема, частина експертів прогнозує, що це дасть поштовх альтернативним, зокрема, європейським соцмережам отримати «друге дихання».
Втім, Сергій Яригін скептично оцінює перспективу відтоку користувачів на європейські аналоги: «На мій погляд, це неможливо. Чому? Тому що, по-перше, в добі 24 години. Всі сидять на своїх інформаційних ресурсах. Хто в Телеграмі, хто у Фейсбуці, хто у Твіттері. Я не уявляю, що повинно відбутися. У людей просто немає часу, щоб перейти на інший інформаційний ресурс. По-друге, якщо ти у ФБ маєш вже свої кілька мільйонів підписників, яких гуртував кілька років, то який тобі сенс йти невідомо на яку платформу з нульовими показниками? Всі місця вже давно розкуплені».
Справді, попереду у глобальних соцмереж ще й інші виклики: у розвинених країнах соцмережі досягли насичення. Приріст користувачів спостерігається переважно в країнах, що розвиваються. За прогнозами у 2025–2026 роках, темпи зростання кількості користувачів соцмереж скоротяться.
Вже сформовані тенденції: молодь переходить на нові платформи, як-от TikTok і BeReal, які фокусуються на короткому відеоконтенті. Штучний інтелект активно використовують для створення дописів (може формувати оригінальні дописи, які не повторюються з потрібним сенсом для сотень і тисяч акаунтів, для тих же ботоферм за лічені хвилини), що знецінює і підриває довіру. Meta, з її масштабом і досвідом, досі займає лідерські позиції, проте ризикує втратити частку ринку через конкуренцію та власні стратегічні помилки.
ДЕ ПОЧНУТЬСЯ ЗМІНИ?
В першу чергу у США. Запуск «Нотаток спільноти», як вже було заявлено розпочнеться у США протягом кількох місяців. Користувачі можуть подавати заявки на участь через Facebook, Instagram або Threads. Сергій Яригін пояснює: «На мій погляд, ми поки не відчуємо якихось змін. Як було, так і залишиться». Ігор Розкладай: «Поки що рано робити висновки. Найближчі два місяці у США тільки розпочнеться впровадження цих змін. Тепер вони не будуть приділяти надмірну увагу дрібницям у публічних обговореннях. Політичний контент, на який посилався Марк Цукерберг, отримає пріоритет. Малоймовірно, що це означає послаблення алгоритмів, які блокують мову ворожнечі чи небезпечний контент. Дехто, наприклад, вже спробував писати «русня» – такі дописи видалялися. Однак зміна правил не означає, що алгоритми зміняться миттєво – це потребує часу».
ЧИ БАНИТИМУТЬ ДОПИСИ?
Однією із найбільших проблем для користувачів останніх воєнних років був бан. За скаргою, яку може подати будь-хто з користувачів, допис могли заблокувати.
Попри велику кількість відсіювання агресивної інформації, проросійські «активісти» часто зносили таким чином дописи та сторінки проукраїнського контенту. Сергій Яригін не радить сподіватись на кардинальну зміну: «Дописи блокуватимуть. Чому? Бо зміни не почнуться умовно завтра. А ще, окрім фактчекерів, там вже працювали певні алгоритми, які намагалися оцінювати контент. І насправді в переважній більшості випадків блокували саме ці алгоритми, а не якісь живі люди. Можливо, зміняться критерії блокування, але назагал, так і залишиться».
Соціальні мережі, що входять до екосистеми Meta, залежать від багатьох аспектів – технологічних, економічних та політичних. Велика політика безперечно впливає і на них, змушуючи змінювати алгоритми, підходи до модерації контенту та навіть фундаментальні принципи роботи.
Чи призведуть останні зміни до репутаційних втрат для Meta – питання відкрите. Експерти наразі насторожено спостерігають за розвитком подій, оскільки будь-яке послаблення контролю може стати каталізатором нових викликів, зокрема поширення дезінформації та посилення маніпуляцій громадською думкою.
У будь-якому разі, будь-яким технологічним винаходом можна скористатися як на благо, так і на шкоду. Саме тому важливо вміти формувати власні погляди, критично оцінювати інформацію та усвідомлювати, що віртуальний світ може приховувати небезпеки, які не завжди очевидні.
Це базові навички, які має опанувати кожен користувач, адже від нашого вміння розпізнавати правду та приймати зважені рішення залежить не лише якість нашого життя, а й наше майбутнє, і не лише віртуальне.
Ярина Скуратівська, Київ
Перше фото ms.detector.media.