Як не спізнитися на рейс: лайфхаки від дипломатів
Укрінформ пропонує ознайомитися з відповідними порадами, опублікованими на сторінці Генерального консульства України у Франкфурті-на-Майні в Facebook.
СУМНІ НЮАНСИ ДЕШЕВИХ ПЕРЕЛЬОТІВ
Останнім часом все частіше трапляються вкрай неприємні випадки з пасажирами, які подорожують лоукост-авіакомпаніями. Йдеться навіть не про непоодинокі скасування рейсів, їхні затримки або відліт літака раніше запланованого часу, а радше про зростання кількості випадків запізнення пасажирів на свій літак. Наприклад, у величезному франкфуртському аеропорті FraPort ледь не кожен рейс WizzAir до Києва відлітає без 10 чи навіть 20 пасажирів (рекорд – 42), які пройшли реєстрацію, паспортний контроль, але все одно не встигли до відльоту!
Пам'ятайте, що наріжним каменем бізнес-моделі бюджетних авіакомпаній є пунктуальність – на ній ґрунтується заробіток. Крім того, привабливість для клієнтів перш за все забезпечується не максимальним рівнем сервісу, а низькою ціною авіаквитка.
Тому заради заощаджених коштів авіакомпанії йтимуть навіть на непопулярні кроки: не чекатимуть на пасажирів, які запізнилися на рейс (навіть з вини служб аеропорту), скасовуватимуть рейси, на які зареєструвалося недостатньо для профіту пасажирів, продаватимуть більшу кількість квитків, ніж вміщує літак (так званий overbooking) тощо. Якщо сплата компенсації за скасований рейс буде нижчою, ніж втрати на політ малозаповненого літака, рейс скасують без вагань. Крім того, бюджетні авіаперевізники, як правило, не мають своїх представників в аеропортах, що істотно ускладнює вирішення пасажирами наслідків такої політики авіакомпаній.
На захист авіакомпаній варто додати, що низькі ціни забезпечуються саме високою пунктуальністю, оскільки один борт лоукостера курсує не між двома містами, а будує маршрут через цілу низку аеропортів. Наприклад, борт WizzAir, вилітаючи з Франкфурта, прямує на Київ, звідти – до Софії, і наприкінці – до Дубліна. І затримка в одному з цих аеропортів, щоб, наприклад, почекати зайві 20 хвилин на тих, хто ще не дістався ґейту, призведе до втрати часового слоту на виліт літака (особливо, якщо аеропорт завантажений рейсами), а відтак – до затримки вильоту вже не на 20 хвилин, а на півтори-дві години. Літак запізниться з прибуттям до Києва на відповідний час, який за ефектом доміно позначиться і на інших точках маршруту. До Софії борт, можливо ще вилетить, а от рейси до Дубліна і назад, найімовірніше, будуть скасовані. Саме тому запізнення пасажирів на виліт понад 10-15 хвилин не змусить пілота чекати навіть попри наявність, здавалося б, об'єктивних причин. І про це не слід забувати.
ЯК ПАСАЖИРУ НЕ ВТРАПИТИ В ХАЛЕПУ
Звичайно, не все залежить від пасажира, але у своїй більшості потенційним проблемам дешевих (і не тільки) перельотів можна зарадити, якщо усвідомлювати певні факти та ризики заздалегідь.
Отже, будь ласка, дотримуйтеся наступних правил (оскільки різні аеропорти організовані по-різному, при конкретиці ми розглядаємо "рідний" для Генконсульства аеропорт Франкфурта-на-Майні – FraPort – та згадуємо його структуру, назви й нумерацію терміналів):
- плануючи час приїзду до аеропорту, пам'ятайте: чим більший аеропорт – тим довше відбуватимуться усі формальності оформлення пасажирів. Тому не слід вважати, що часу, якого вам вистачило для оформлення в аеропорті "Київ", буде достатньо для вильоту з FraPort у Франкфурті. На жаль, у FraPort аналогічні процедури відбуватимуться значно довше;
- отже, приїжджайте до аеропорту не пізніше, ніж за дві години до закриття ґейту (а у випадку вильоту за межі шенгенської зони з аеропорту Франкфурта-на-Майні – не пізніше, ніж за три години до закриття ґейту). Як правило, ґейт зачиняється за 30 хвилин до запланованого часу відльоту. Паспортний контроль та контроль авіаційної безпеки у FraPort йде дуже неквапливо (ні Bundespolizei, ні Flughafensicherheit "FraSec" не переймаються тим, чи встигнете ви на свій рейс – у них зовсім інші завдання);
- пам'ятайте, що у випадку запізнення на рейс (навіть з незалежних від вас причин), авіакомпанія не компенсує вам витрати за придбання нового авіаквитка. Тому ваша пунктуальність – це добробут вашого гаманця;
- якщо вже очевидно, що ви спізнюєтеся до ґейту, наполягайте на повідомленні співробітниками аеропорту персоналу на ґейті про затримку, що трапилася з незалежних від вас причин (при запізненні до 10-15 хвилин, персонал на ґейті попередить пілота, і якщо часовий слот на виліт дозволятиме, вас почекають);
- якщо очевидно, що черга на паспортний контроль задовга і ви ризикуєте запізнитися, повідомте співробітників аеропорту, які регулюють чергу, надавши їм посадкові талони - як правило, вони зможуть зарадити та провести вас до службовця паспортного контролю в обхід більшої частини черги. Проте не слід занадто покладатися на таку опцію, оскільки аеропорт/авіакомпанія надає платні послуги з пришвидшеного проходження паспортного контролю та контролю безпеки (Fast Lane), на що вам можуть м'яко натякнути: "Купуйте Fast Lane та проходьте швидше або чекайте з усіма";
- подолавши першу частину квесту з паспортним контролем у Terminal 2 Non-Schengen (зона оформлення пасажирів на рейси за межі Шенгенської зони, у тому числі до Києва), не поспішайте розташовуватися до самісінького відльоту у кафе чи надовго застрягнути у Duty Free - адже перед ґейтами вам ще доведеться пройти контроль авіаційної безпеки з часто неквапливими хлопцями й дівчатами з FraSec (хай вибачають нам за таку дефініцію, але 10 хвилин на контролі безпеки пасажир проживає як добрячі півгодини);
- зважайте не на час відльоту, а на час закриття ґейту/початок посадки/boarding time. І краще будьте біля ґейту на 10 хвилин раніше рекомендованого часу, ніж навпаки;
- тому, перш ніж розташуватися в кафе або зайти до Duty Free, пройдіться транзитною зоною до ґейту та запам'ятайте необхідний для цього час і оцініть завантаженість служб контролю авіаційної безпеки. При цьому пам'ятайте, що ближче до закриття ґейту на контроль безпеки прямуватиме дедалі більше пасажирів. Тому не відкладайте цей етап до останніх хвилин;
- обов'язково стежте за оголошеннями та інформаційними екранами - рейс можуть перенести на інший ґейт у протилежному кінці терміналу (а у випадку FraPort це цілком може перетворитися на незаплановану прогулянку в півгодини);
- буде незайвим заздалегідь завантажити у смартфон офіційний мобільний застосунок вашого перевізника, аеропорту вильоту або просто одну з багатьох спеціальних програм, які допоможуть з інформуванням про ваш рейс: затримки, скасування, початок посадки, зміна ґейту, закриття посадки тощо (наприклад, залежно від операційної системи вашого смартфона, знайдіть у App Store або Google Play: FLIO – The Global Airport App; Blay – Flight Assistant; App in the Air – Travel planner & Flight tracker чи застосунок Frankfurt Airport у випадку вильоту з Франкфурта; почитайте відгуки, оцініть функціонал і оберіть краще одразу дві програми). Додайте до програм ваш квиток чи номер рейсу, увімкніть мобільний інтернет або підключіться до мережі Wi-Fi аеропорту і смартфон повідомить вас про важливі зміни статусу рейсу;
- якщо усе вище виявилося марним, і ви все ж спізнилися, отримайте інформацію від персоналу на ґейті щодо подальших дій. А якщо ґейт вже пустий, виходьте з транзитної зони. Вихід з транзитної зони – завжди через приміщення зі стрічками для видачі багажу (Baggage claim). Багаж пасажирів, які запізнилися на рейс, за протоколом безпеки буде обов'язково вивантажено з літака. Отже, дочекавшись та забравши валізи, негайно звертайтеся до персоналу на стійці реєстрації, де ви проходили check-in на рейс. Вирішення ваших проблем з відльотом – це їхня робота. Проте пам'ятайте, що запізнення на рейс – не провина авіакомпанії, тому вимагати безкоштовних квитків на заміну або розміщення у готелі не варто. На такі випадки Монреальська конвенція не розповсюджується, оскільки участі перевізника у вашому запізненні на рейс немає.
ЯКЩО ВИННА АВІАКОМПАНІЯ
Авіакомпанії здійснюють свою діяльність на основі міжнародного законодавства та законодавства країн їхньої реєстрації.
Щоб знати свої права у випадку затримки або скасування рейсу, втрати багажу чи інших негараздів, заподіяних авіваперевізником, наполегливо радимо ознайомитися зі змістом Конвенції про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень (Монреальська конвенція 1999 року):
Так, тексту забагато. Тому Мінекономрозвитку підготувало зведену таблицю щодо важливих моментів у обов'язках перевізника та сум компенсації шкоди. Ми її трохи допрацювали та пропонуємо вашій увазі за посиланням: перегляньте або завантажте у pdf.
Саме у випадках, коли авіакомпанія не виконує своїх обов'язків щодо пасажирів, до яких зобов'язують положення Монреальської конвенції, варто звертатися до консула. А от з запізненням на рейс слід розраховувати на власну пунктуальність - консул тут не допоможе!
Тим відчайдушним і наполегливим, хто дочитав до цього місця, ми приготували невигадану коротеньку історію #TrueStory
ЦІКАВЕ З НАШОГО І ВАШОГО ДОСВІДУ
Один з серпневих рейсів WizzAir вилетів з Франкфурта, не дочекавшись до свого відльоту 42 пасажирів. Навіть попри очікування у 10 хвилин (більша затримка загрожувала запізненням уже на дві години через втрату своєї черги на виліт). Пасажири з'явилися біля ґейту через 15 хвилин після його закриття. Більшість з них була з пакетами з Duty Free та наїдками з Burger King й McDonalds... Більшість з них пройшли check-in ще до 12-ї години дня, чого цілком достатньо, адже ґейт закривається о 13.55.
Як виявилось згодом, не полетіти могло ще більше, але пілот літака, поспішаючи на відліт з кімнати для куріння у транзитній зоні, помітив квитки на свій рейс у групи з п'ятьох пасажирів, які, на відміну від пілота, нікуди не поспішали. Аргументи, що попереду ще контроль авіаційної безпеки, а до закриття ґейту лише 5 хвилин, подіяли не з першого разу!!! Але пілот виявився наполегливим, і ці мандрівники встигли – літак їх зачекав. А ось інші 42 пасажири на той момент ще навіть не дісталися контролю безпеки.
Черга на паспортний контроль сформувалася величезна – приблизно одночасно оформлювалися пасажири до Туреччини, Кувейту, Китаю та Таїланду. Тобто – це приблизно 30-40 хвилин лише на паспортний контроль. А потім же ще треба знайти ґейт та пройти контроль безпеки!
Коли часу до закриття ґейту лишалося вже лише 30 хвилин, ми домовилися зі службовцями аеропорту про пришвидшений пропуск громадян України до паспортного контролю (якщо такі будуть, оскільки до цього часу всі мали вже пройти цей етап). Втім, виявилося, що ця опція стала в пригоді для 8 наших співвітчизників (усі інші до того моменту вже давно пройшли цей етап та перебували у транзитній зоні). Останній пасажир пробіг від check-in до паспортного контролю о 13.20, коли до закриття ґейту лишалося лише 30 хвилин!
Загалом у той день на рейс зареєструвалося 187 пасажирів. Двоє не прийшли взагалі. Тобто, на check-in у неділю з'явилося 185 осіб. Останній пасажир, імовірніше за все, на жаль, не встигне, - підбивали ми підсумки - але 184 відлетить!
Яким же було наше здивування, коли після чергового очікування і закриття ґейту виявилося, що не вилетіло цілих 17 осіб!
Але 3 справжні шокові новини були попереду:
ІІІ місце: наш останній пасажир-марафонець таки встиг;
ІІ місце: більшість тих, хто не встиг, пройшли check-in на півтори години раніше за "марафонця";
І місце: серед цих 17 було також кілька пасажирів, які вже пропустили свій рейс учора!
Завіса.