Туристичні тренди, народжені пандемією
Пандемія «подорожує» світом, а мандрівники вимушені залишатися вдома. У 2020 році міжнародний туризм і галузі, пов'язані з ним, зазнали збитків розміром у $2,4 трлн. На поточний рік прогнози також невтішні. З початку року кількість іноземних туристів у світі скоротилася на 88%, минулорічний показник – 73%. Нинішній стан туристичної галузі перебуває на рівні 30-річної давнини. Вихід із ситуації вбачають єдиний – подорожі будуть доступні лише туристам з паспортами вакцинації, а вийти на допандемійний рівень вдасться не раніше 2023 року.
ТУРИСТУ ПОТРІБНІ ГАРАНТІЇ БЕЗПЕКИ
Невтішні реалії для одних – привід для песимізму, для інших – пошук нових можливостей та шлях до розвитку. Серед загальних тенденцій туристичної галузі, спричинених пандемією, є багато позитивних. Їх втілення в життя у допандемійний період тривало б роками-десятиліттями, коронавірус ці процеси значно прискорив. Головна тенденція – підвищення епідеміологічних та санітарних вимог. Масковий режим, забезпечення туристів дезинфікуючими засобами та дотримання соціальної дистанції протидіє поширенню не лише коронавірусу, а й інших захворювань. Деякі з них, як от окремі штами грипу, зникли взагалі.
Туриста нині треба переконати, що подорож буде безпечна на всіх етапах: від придбання квитка та переїзду до повернення додому у визначені терміни та надання кваліфікованої допомоги в разі інфікування.
У глобальному вимірі відновлення туристичного сектору очікують з Франції, Німеччини, Швейцарії, Великої Британії й США. У Туреччині, яка лишається напрямком номер один для відпочинку українців, ще минулого року запровадили програму сертифікації безпечного туризму. Цього року всі готелі, перевізники, музеї, театри, виставки, тематичні парки, розважальні комплекси проходять сертифікацію Safe Tourism обов’язково з щомісячними перевірками, ще минулого року – за бажанням. Прогноз на 100% заповнення турецьких готелів у курортних регіонах з другої половини липня підтверджує ефективність проєкту, яким Туреччина готова ділитися з іншими країнами.
КОЛО СІМ’Ї – НАЙКРАЩА КОМПАНІЯ ДЛЯ БЕЗПЕЧНОГО ТУРИЗМУ
Ще одна сучасна тенденція – заміна подорожей дозвіллям. Якщо на початку пандемії, коли більшість населення Землі були вимушені залишалася вдома й це значно погіршило статистику розлучень та домашнього насильства, то зараз ті, кому вдалося подолати складності ізоляції, звернули увагу на тих, хто поруч, шукаючи способи спільних розваг та дозвілля з представниками «безпечного» кола спілкування. Для відмови від небажаного спілкування також з’явилася вагома причина.
Туризм нині став більш індивідуальним та екологічним – їхати тепер зручніше не у масовий тур, а за власним графіком та відчуттям темпу, з рідними, зупиняючись там, де менше людей та більше простору. Останнє – часто про перебування на природі та фізичну активність, що також має ефект оздоровлення. Екотуризм отримав нову хвилю популярності. Як наслідок, будинки на колесах розкупили або орендували наперед ще взимку.
Покращенню епідситуації сприяє переведення левової частки послуг в онлайн або безконтактний режим користування. Автоматично додається безпека платежів, зникає морока з готівкою та знижується небезпека крадіжок.
МІЖНАРОДНИЙ ТУРИЗМ ПРОГРАВ МІСЦЕВОМУ ТА ВІРТУАЛЬНОМУ
Закриття кордонів, припинення авіасполучення стало поштовхом для розвитку внутрішнього туризму. Настав час відвідати ті місця, що завжди залишалися доступними, а тому часто невідвіданими. Подорожі всередині своєї країни або регіону не загрожують карантином після повернення та мають меншу кількість відмов у зв’язку зі зміною епідеміологічної ситуації. Також вони не вимагають додаткових витрат на медичне страхування.
Для тих, хто не зважується й на такі подорожі, придумали віртуальний туризм. Його бум відбувся якраз під час пандемії. Віртуальні екскурсії, концерти, вистави, дегустації, відвідання музеїв. Побродити порожнім Лувром стало реальніше, але – онлайн. Нині за допомогою онлайн-турів клієнти можуть навіть зупинитися у віртуальному готелі чи «поїсти» (поки лише очима або з доставкою їжі додому) у віртуальному ресторані. Навіть «підсісти» за столик до незнайомої людини та поспілкуватися за віртуальним обідом стане не проблемою. Єдине, що неможливо поки відтворити віртуально – це аромати та смаки. Кращому зануренню у подорожі сприяють маски віртуальної реальності.
РОБОТИ КОРОНАВІРУСОМ НЕ ХВОРІЮТЬ
Штучний інтелект сьогодні скрізь: звично мати справу з чат-ботами та клієнтськими автоматичними сервісами. Віртуальні порадники втілюються у вигляді роботів. Якщо роботами-офіціантами вже не здивувати, то роботи-ресепсіоністи чи консьєржі, – це з нового. Один із прикладів цієї технології в дії – робот Конні, який працює в мережі готелів Hilton. Конні розпізнає мову та надає клієнтам туристичну інформацію, коли ті до нього звертаються. Кожна взаємодія з людиною сприяє навчанню робота, покращуючи якість усіх майбутніх комунікацій.
Думай та піклуйся – ще один із нових напрямків у розробці розумних готельних номерів, які не лише підтримують температуру повітря, вмикають світло, відкривають вікна, а й вгадують потреби постояльців та запам’ятовують їхні звички. Прогнозують, що в майбутньому не доведеться щоразу пояснювати, коли потрібне прибирання номерів чи якою має бути температура води в душі. Про все це дбатиме штучний інтелект.
Ще один тренд – розширена реальність, яка поєднує реальний досвід та віртуальні елементи. Це на кшталт гри Pokémon Go, де уявні істоти накладаються на кадри реального часу оточення гравця. Для туристів покемони в майбутньому можуть стати персональними гідами: показуватимуть або розказуватимуть туристам про визначні місця, історичні будівлі, тощо. А також скеровуватимуть по маршруту, пропонуючи місця для відпочинку, розваг та знайомства з місцевою кухнею.
ВІДДАЛЕНА РОБОТА «ОДРУЖИЛАСЯ» З ТУРИЗМОМ
Робота вдома, яка спочатку стала карою, нині – можливість пізнавати світ. Пандемія коронавірусу стала поштовхом до розвитку й активного використання віртуальних офісів та навчальних авдиторій. Представники багатьох професій більше фізично не прив’язані й можуть подорожувати світом, продовжуючи звичну трудову діяльність. Зимувати в теплі краї летять не лише птахи, й ця тенденція набуває все більшої популярності.
Цьогоріч Глобальний туристичний форум, міжнародну платформу співпраці, орієнтовану на розв'язання актуальних проблем туристичної галузі, приймав турецький Бодрум. Це місто, популярне для літнього відпочинку, в пандемійні часи стало «меккою» ділового туризму. Зростання чисельності населення в некурортний сезон завдяки «цифровим кочівникам» надихнуло місцеву владу на перетворення міста на «блакитний Давос». Зараз Бодрум активно облаштовують для комфортного поєднання роботи та відпочинку як для бізнес-мандрівників, так і цифрових мігрантів, які ведуть бізнес, працюють віддалено або у діджітал-офісах із різних куточків світу. Обґрунтування просте – тривале проживання в іншій країні дає змогу без поспіху знайомитися з культурою, історією, традиціями, кухнею та продовжувати працювати.
Ольга Будник, Бодрум–Анкара