Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Чому США затримують допомогу Україні: політичні ігри в розпал війни

Чому США затримують допомогу Україні: політичні ігри в розпал війни

Укрінформ
Коли можна буде чекати на допомогу від США?

Питання виділення допомоги від США залишається одним з найактуальніших для сучасної України. Ще з жовтня минулого року Конгрес не може проголосувати відповідний пакет на понад 60 млрд доларів, який було подано чинним Президентом Дж. Байденом. Це уже позначилось на спроможності України тримати удар російських агресорів. Але у США продовжують тривати політичні передвиборчі ігри.

Саме політичні ігри заважають республіканській більшості у Палаті представників проголосувати за пакет підтримки для України. Очевидно, кандидат від республіканців на наступних президентських виборах Д. Трамп просто вважає, що не можна дарувати конкуренту Байдену жодної перемоги. У тому числі й у плані підтримки України. Щобільше, Трампу, загалом, вигідно, аби Байден зазнав поразки ще і в Україні. Тому допомога блокується, але прямо про це ніхто не говорить, просто знаходяться якісь чергові приводи, аби тягнути час.

Спочатку республіканці висували вимоги, щоб пакет допомоги голосувався лише одночасно з додатковими обмеженнями на кордоні з Мексикою. Розрахунок був простий – демократи на це ніколи не підуть, а Трамп одержить чудовий привід для критиків опонентів. Мовляв, вони більше думають про Україну аніж про США.

Але демократи вступили у переговори, і навіть прийшли до компромісного рішення. Залишалося лише його проголосувати, але Трампу, який планував використовувати тему кордону у передвиборчій боротьбі, звісно, жодні компроміси не були потрібні. Тому угода була зірвана, і все повернулося на початок.

Не зважаючи на опір Трампа пакет допомоги для України (а також Ізраїлю та Тайваню) все ж пройшов Сенат, але залишилося голосування у Палаті представників, але тут спікер Джонсон відмовляється ставити питання на голосування. Такі повноваження у нього є. На нього тисне Трамп, тиснуть радикальні трампісти, що погрожують відставкою у разі голосування допомоги для України. Тому він і відмовився ставити питання на голосування, що примусило прихильників допомоги для України шукати обхідні шляхи.

І республіканці, і демократи зареєстрували дві петиції, які мають допомогти обійти Джонсона і все ж внести рішення на голосування, для чого потрібно 218 підписів. Значить, підписуватися мають як демократи, так і республіканці. Поки що обидві петиції голосів не набрали.

Відмінність між ними полягає у тому, що демократи просто пропонують ухвалити варіант, ухвалений раніше у сенаті, закривши на цьому питання. А республіканці пропонують проголосувати лише військову допомогу на понад 40 млрд. доларів, винісши "за скобки" бюджетну підтримку для України. Обидві петиції поки що голосів не набрали. У демократів свої проблеми зі збором підписів, бо кілька десятків "лівих прогресистів" не хочуть підтримувати Ізраїль, але все ж є ймовірність, що підписи будуть зібрані.

Для того, щоб уникнути голосування за підсумками зборів підписів, що поставить спікера Джонсона під репутаційний удар, останній починає власну гру. Сенс цієї гри наступний. Він обіцяє внести пакет допомоги для України, але зовсім інший, ніж вносився Байденом і голосувався сенаторами.

Ключова відмінність – замість гранту, який не передбачає повернення, Джонсон хоче, у дусі пропозицій Трампа, зробити кошти для України "безвідсотковим кредитом з можливістю списання". Практично це міняє мало що, бо Україна все одно жодних кредитів потім повертати не буде. Але це дає змогу Джонсону тягнути час. Поки він обіцяє все ж внести питання допомоги на голосування, республіканці не наважуються підписувати петицію щодо усунення Джонсона для підтримки рішення про "український пакет". Із міркувань партійної дисципліни.

Джонсон же просто водить усіх за носа, бо зараз він має забезпечити голосування за бюджет до 22 березня, що зніме загрозу шатдауну (зупинки усіх бюджетних виплат) у США. Потім Джонсон розпустить палату до квітня, коли, теоретично, може внести власний пакет. Або не внести. Але ця невизначеність дозволяє республіканцям удавати, що вони "за Україну", одночасно нічого не роблячи для України.

У цьому дусі пройшов візит сенатора Л.Грема до Києва нещодавно. Він зустрічався з Президентом України В.Зеленським, завірив у підтримці для нашої держави, і встигнув зробити чимало заяв.

Цікавим є те, що на початку російського вторгнення Л.Грем був у числі найбільш затятих прихильників України. Але десь з осені минулого року, коли всім ставало зрозумілим, що кандидатом від республіканців буде Трамп, він почав еволюціонувати у своїй позиції. І зараз він говорить все те, що має говорити лояльний "трампіст". Зокрема, він не голосував у Сенаті за пакет допомоги для України.

Тепер Грем обіцяв допомогу для України, але у форматі кредиту, говорячи, що це "займе тижні, а не місяці". Це уже було неправдою, бо раніше ніж через три тижні ніхто нічого на голосування вносити не буде. Спікер Джонсон явно про це сказав. Ще він наробив інших дивних заяв. Що Україні не треба чекати на допомогу від США, а посилювати мобілізацію і т.д.

Схоже, що Грем просто намагався показати, що "з допомогою для України все нормально", що "республіканці працюють", треба лише "трохи зачекати". Потім, уже після візиту, він казав, що допомога для України має бути ухвалена, але разом із вирішенням питання кордонів. Зрозуміло, що якщо ці самі кордони знову "вилізуть" у проєкті Джонсона у квітні, то це надовго поховає пакет допомоги у Конгресі.

Тому не треба слухати всі заяви республіканців, що "уже завтра Україна все отримає". Вони це говорять для проукраїнського електорату власної партії. У реальності поки що Трамп, очевидно, хоче якомога довше блокувати допомогу для України. Не зрозуміло, наскільки для нього це питання принципове? Чи він просто хоче, щоб Україна зазнала поразки, і це він би використав на виборах, чи він просто хоче показати слабкість Байдена, і зрештою у якомусь вигляді погодить допомогу. Але фактом є те, що найближчим часом чекати на допомогу від США не варто. Там ще буде дуже довга політична боротьба з цього питання.

Петро Олещук, політолог, експерт аналітичного центру “Об’єднана Україна”

Джерело: Ми–Україна

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-