«Росіяни відпрацьовують у Facebook одразу 12 ключових тем проти українців»

«Росіяни відпрацьовують у Facebook одразу 12 ключових тем проти українців»

Укрінформ
Центр презентував дослідження про інформаційні атаки

30 квітня у медіацентрі «Україна» відбулась презентація та обговорення дослідження «Інформаційні атаки в соціальних мережах: дослідження впливу російської дезінформації через рекламу в Facebook». 

Дослідження проводилось спільно з Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ)його можна почитати тут.

Заступник керівника Центру стратегічних комунікацій Микола Балабан пояснив, що Facebook відноситься до відносно безпечних месенджерів – особливо у порівнянні з Telegram, але росіяни знаходять способи впливати на свідомість українців і там. 

«Чому ми називаємо Facebook безпечнішим месенджером? Meta сама вкладає ресурси у те, щоб ловити дезінформацію на своїх платформах, водночас компанія активно взаємодіє і з держорганами, і з громадянським суспільством, що є дуже добре.

В той самий час ми бачимо, що росіяни намагаються усіляко обійти правила. У рамках взаємодії з Meta ми кожного тижня надсилаємо сторінки бот-акаунтів, які видають себе за українських високопосадовців. Тільки цього тижня ми надіслали шість таких сторінок: Олени Зеленської, Олександра Сирського, ЗСУ та один твінк-акаунт Володимира Зеленського».

Микола Балабан пояснив, що завдяки аналізу рекламних постів ворога можна розуміти, на які болючі точки в українському суспільстві хочуть тиснути росіяни.

«Ворог не полишає спроб впливати через Facebook, тому ця робота є дуже важливою, навіть якщо здається, що ця соцмережа є відносно безпечною. Саме тому громадяни, які користуються Facebook, мусять розуміти, що поруч з ними є якийсь «товаріщ майор»який через своїх ботів намагається на них вплинути».

Аналітик Центру стратегічних комунікацій Сергій Жуков пояснив, які саме теми є найбільш активно використовуваними ворогом.

«Мета будь-якої ІПСО – це підштовхування об’єкта до певної дії або бездіяльності. У процесі дослідження ми відпрацювали певний масив: близько 600 повідомлень з 400 сторінок з березня по листопад минулого року, і виявили 12 ключових тем, які відпрацьовують росіяни».

За словами аналітика, найбільш популярними є одразу чотири теми: фронт, дискредитація Заходу в очах українців, мобілізація та корупція в Україні. 

«Їх завдання – це деморалізація українських громадян і спонукання до того, щоб люди максимально ховалися від війни. А також провокування максимальної кількості розколів у суспільстві – як по цивільній лінії, так і по військовій». 

Альона Романюк, – медіаекспертка, авторка антифейкового проєкту «НотаЄнота», пояснила, що головною задачею ворога є забезпечення негативного фону навколо того, що відбувається в українському суспільстві. 

«Наприклад, вийшло журналістське розслідування з виявленням фактів корупції в Україні.  Що роблять росіяни? Запускають з однієї сторінки правдивий факт з цього розслідування і масштабують на все українське суспільство».

Також медіаекспертка відзначила, що росіяни активно використовують карикатури та псевдорозважальний контент. 

«Людина не буде перевіряти інформацію, коли заходить у соцмережу просто відпочити, а ці карикатури малюються в промислових масштабах. Якщо ти вже зачепився за подібний контент, то у майбутньому алгоритм буде пропонувати тобі щось схоже знову».

Заступник директорки ЦЕДЕМ Ігор Розкладай розповів про ще один ворожий тренд – створення сторінок-клонів відомих волонтерів та українських військових. 

«Від них починають просити гроші начебто на волонтерку. Нещодавно був кейс зі створенням клону Тараса Петриненка, тому так само ми почали репортити рекламу, тому що росіяни постійно шукають обходи і, на жаль, знаходять. Вони почали використовувати іншу ботоферму, яку система поки автоматично не вловлює, тому доводиться повідомляти їй про це вручну. Вона видаляється, але певний час крутиться і користувачі емоційно на неї реагують».

Роман Осадчук, дослідник у Digital Forensic Research Lab (DFRLab), розповів про нюанси масштабної російської інформаційної операції Doppelgänger. 

«Це відбувається (інформаційна операція, – ред.) не тільки в Україні, але й в інших країнах. Чому це дуже важливий звіт? Тому що колеги зробили скріни реклами з української бібліотеки реклами Meta, які зникають. Якщо реклама таргетована на європейську аудиторію, то ви зможете її побачити і через декілька років». 

За його словами, росіяни використовують за кордоном ті самі прийоми, але з дещо іншими патернами. 

«Україна корумпована, не треба їй допомагати, краще витрачати гроші на вирішення власних проблем», – такого дуже багато і йде сплесками».

Матеріал підготовлено редакцією «Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки» для сайту Укрінформу

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-