Корпоративна вакцинація: ключ до успішної роботи під час пандемії
Тільки дуже недалекоглядні люди могли ігнорувати, що з настанням осені показники захворюваності на коронавірусну інфекцію стрімко поповзуть угору. Четверта хвиля COVID-19 в Україні – це уже даність. За добу 23 вересня додалося понад 9 тисяч нових хворих. А буде більше і значно більше: за свіжим прогнозом НАНУ, пік «четвертої» – це 15-17 тисяч щодня, а на спад хвиля піде не раніше середини грудня.
Те, що єдиний наразі засіб убезпечити себе якщо не від хвороби, то від тяжкого її перебігу – це вакцинація, можна не повторювати. Але справа в іншому: економіка, бізнес – теж «хворіють» на ковід і дуже тяжко. Ми всі (і не лише ми – увесь світ) добре пам’ятаємо, як навесні 2020 року «лягали» цілі галузі. Нині у нас є досвід, і тому не підлягає сумніву формула: відповідальні люди вакцинуються від COVID-19, а відповідальний менеджмент усіляко допомагає в цьому своїм співробітникам, робить усе для того, щоби люди у них не хворіли, або, якщо ж таки «накрило» – одужували швидко.
ЗАБЕЗПЕЧИТИ НОРМАЛЬНУ РОБОТУ ПІДПРИЄМСТВ ПІД ЧАС 4-Ї ХВИЛІ – ЦЕ РЕАЛЬНО
З 20 вересня в Україні діє оновлена «карантинна» постанова, яка змінює підхід до обмежень у червоній та жовтій зонах. «Постанова не посилює обмеження, а деякою мірою навіть послаблює, – сказав на пресконференції 14 вересня прем’єр-міністр України Денис Шмигаль. – На сьогодні держава дала змогу всім громадянам вакцинуватися. Тож ми дозволяємо роботу закладів у жовтій або червоній зоні, за умови, що колектив і відвідувачі матимуть ковід-сертифікати. Це нормальні умови для того, щоб не блокувати економіку, не закривати школи й садочки, не зменшувати ВВП й надходження в бюджет».
Відповідальний бізнес, який з березня 2020 року струсонуло локдауном в Україні уже кілька разів, заздалегідь готувався до нової хвилі COVID-19, зокрема, скориставшись з квітня наданою можливістю вакцинувати співробітників силами мобільних бригад медиків безпосередньо на підприємстві. Тепер це багатьом допоможе не зупиняти виробництво навіть за карантинних обмежень жовтої й червоної зон.
Як українські компанії потурбувалися загалом про здоров’я своїх співробітників – нещодавно з’ясовували аналітики кадрового порталу grc.ua. Перше опитування про те, як змінився соціальний пакет через COVID-19, проводили ще у березні-квітні 2021 року. Тоді 22,8% опитуваних компаній-клієнтів кадрового порталу підтвердили, що їхні працедавці оплачують тести на ковід. Ще 11% відмічали впровадження медичного страхування від коронавірусу та 3,9% – що у соціальному пакеті компанії з’явилося покриття лікування від ковіду.
Наступне опитування провели в липні, додавши питання щодо вакцинації. На той час майже 20% опитаних компаній – клієнтів порталу (тобто кожна п’ята) вже завершили процес корпоративної вакцинації. Прикметно, що окрім співробітників, до пунктів щеплення запрошували й найближчих їхніх родичів. Ще 35,5% планували розпочати процес щеплення найближчим часом.
МХП: 28 ТИСЯЧ СПІВРОБІТНИКІВ – І ЖОДНОЇ ЗУПИНКИ РОБОТИ
Як в умовах пандемії забезпечити безперебійну роботу компанії, якщо там працює 28 тисяч осіб? До того ж – філії розкидані по всій Україні. Завдання – не з простих. Як її вдалося вирішити, розповіла директорка з питань захисту здоров'я та безпеки співробітників індустріального агрохолдингу МХП Катерина Банщікова.
- На сьогодні кількість щеплених від COVID-19 на різних підприємствах МХП, звичайно, різниться. Вакциновано від 35 до 70 відсотків тих, хто працює. Хтось не вписався у графік, бо був у відпустці, у когось на цей момент були протипоказання через, наприклад, застуду.
Втім, до кінця року в МХП планують вакцинувати 75 відсотків працівників на всіх підприємствах.
- Ми зробили все, щоб працювати у штатному режимі, – продовжує пані Катерина. – Прораховували, як пандемія може вплинути на бізнес у цілому, на логістику у разі закриття перевезень між областями, тощо. Запровадили політику «хворіємо вдома»: навіть із незначними симптомами респіраторної інфекції, співробітники одразу звертаються до сімейного або корпоративного лікаря, та в жодному разі не виходять на роботу до повного одужання. Це призвело до зменшення кількості днів на лікарняному та загальне зменшення захворюваності на респіраторні інфекції на підприємствах. Був розроблений авторський протокол направлення на самоізоляцію контактних осіб з інфікованими на COVID-19. Частково працівники працювали віддалено, а там де була потреба у фізичній роботі іноді, ми долучали тимчасових працівників.
Звісно, проводиться дезінфекція, зменшено кількість людей у загальних приміщеннях: тренінг-зони, кімнати для переговорів. На виробництвах ввели обов'язковий масковий режим, автоматичний скринінг температури інфрачервоними камерами, медпункти працювали у посиленому режимі. У холдингу МХП одними з перших почали використовувати експрес-тести для діагностування COVID-19.
Як результат – на підприємствах МХП з самого початку пандемії – жодного разу не зупинялися виробничі процеси.
З березня 2020 року на діагностування та лікування COVID-19 витратили більше 15 млн грн. Це – не враховуючи витрати на технічні заходи з контролю й захисту, допомоги громадам в областях, де розташовуються підприємства холдингу й де закуповували необхідне обладнання, маски, засоби дезінфекції, тощо.
Про те, як проходила вакцинація на одному з підприємств МХП – на Вінницькій птахофабриці, яка знаходиться у Ладижині, розповів завідувач її медичною частиною Валерій Швець:
- У нас, мабуть, найбільша медчастина серед підприємств МХП, тому що й птахофабрика чимала – більше 4 тисяч робітників. Ми розробили графік вакцинувань, налагодили зв’язки з міським первинним центром медичної допомоги, і вони нам завжди йдуть назустріч. Наприклад, бувало, що мобільні бригади медиків приїздили до нас тричі на тиждень. На сьогодні приблизно 2500 працівників вакциновані першою дозою і більше 1700 – другою.
Сам я перехворів на коронавірус ще минулого року, адже медики першими приймають на себе удар. Але я теж вакцинувався, бо не хочу знову захворіти. У нас на підприємстві діагностували ковід більше, ніж у 90 працівників. Хоча ми дотримувалися жорстких протиепідемічних правил: запустили більше автобусів, на яких перевозили людей на фабрику, контролювали температуру перед роботою та під час роботи, проводили власне тестування на ковід, відстежували контактних осіб, відправляли на самоізоляцію робітників з найменшими ознаками захворювання. Але ж географія проживання наших працівників досить широка, тому й ризиків зустрітися з вірусом COVID-19 – більше. Саме тому для нас так важливо було зробити вакцинацію та уберегти людей.
КИЇВСТАР: 47% СПІВРОБІТНИКІВ УЖЕ ЗАХИЩЕНІ
Організація корпоративного щеплення – процес не стільки складний, скільки потребує акуратної та відповідальної організації. Через контакт-центр МОЗу записатися на колективну вакцинацію за наявності понад 50 працівників, охочих отримати щеплення. Утім за раз бригада може зробити не більше 100 щеплень. Бригаді медиків – це щонайменше 3 особи – треба забезпечити для роботи відповідно обладнане приміщення, де є рукомийник, кушетка для пацієнтів, столик для сумки-холодильника (термоконтейнера) та коробки для утилізації шприців, а ще – доступ до Інтернету (WiFi). Ще має бути канапка для 5-10 провакцинованих, які до пів години опісля процедури мають посидіти під наглядом медперсоналу.
Як забезпечили це українські компанії «з іменем»? У найбільших офісах компанії Київстар – у Києві, Дніпрі, Львові та Черкасах – за інформацією пресслужби, станом на кінець липня, упродовж місяця, уже було провакциновано понад тисячу працівників. Станом на 15 вересня дві дози отримали 1524 співробітники, одну – 215. Загалом це 47% від чисельності, повідомляє пресслужба компанії.
«Ми робимо дуже багато для того, щоб організувати процес вакцинації в комфортних умовах в офісах у різних містах, де є наші представництва. Я особисто отримав першу дозу разом зі співробітниками та підтримую усвідомлену позицію нашого колективу в цьому питанні», – розказав генеральний директор Київстар Олександр Комаров.
ТІС: МЕТА – 75% ВАКЦИНОВАНИХ СПІВРОБІТНИКІВ
А це – досвід великого підприємства, розташованого достатньо компактно. Щоб захистити своїх співробітників, у групі портових терміналів ТІС (Одеська область) теж організували вакцинацію безпосередньо на підприємстві – в центрі інфекційної безпеки. Це зручно: людям не треба шукати, де зробити щеплення, витрачати на це свій вихідний.
З червня проводиться вакцинація працівників рудного, вугільного та контейнерного терміналів, а також інфраструктурного підрозділу ТІС. Щеплять – китайською вакциною CoronaVac та американською – Moderna. Обидві вакцини рекомендовані Міністерством охорони здоров'я України.
Як організовано? Бажаючі зробити щеплення звертаються до керівника свого структурного підрозділу, далі – оформлюється заявка до відділу інфекційної безпеки. Залежно від формування груп бажаючих, у призначений день в ТІС приїжджає мобільна бригада медиків з вакцинами.
Щеплення роблять фахівці мобільного бригади одеського Центру первинної медико-санітарної допомоги №3.
- При 50% вакцинованих співробітників ми можемо отримати стартовий колективний імунітет. Однак реальний стійкий ефект очікуємо за умови охоплення не менше 75% співробітників, – зазначає консультант із санітарно-гігієнічних питань ТІС Андрій Зайцев.
УКРІНФОРМ: ЖУРНАЛІСТИ – ЦЕ ТЕЖ ПЕРЕДОВА «ВІЙНИ З КОВІДОМ»
Розповідає Оксана Носкова, заступниця генерального директора Українського національного інформаційного агентства «Укрінформ»:
- Коли МОЗ оголосив навесні про початок колективної вакцинації компаній, які мають у своєму штаті понад 50 осіб, охочих щепитися, – ми одразу подали заявку. Але пройшов деякий час, з нами ніхто не зв’язувався, тому ми вирішили не чекати і написали ще додатково листа до МОЗу з проханням прискорити корпоративну вакцинацію Укрінформу. Адже ми щодня працюємо з великою кількістю людей. І щодня у нас відбуваються пресконференції, брифінги. Треба подбати і про журналістів, які їздять на події, роблять репортажі, беруть інтерв’ю. Так, лікарі – це перша барикада під час пандемії, але ж і журналісти весь час знаходяться в епіцентрі подій. Інформаційне агентство – не та структура, яка може зачинити двері й почепити вивіску «Ми не працюємо» – ми не в праві призупинити роботу навіть на десять хвилин.
Нам пішли назустріч, з нами зв’язалися – і ми розпланували, коли і як усе буде проходити. Підготували зручне приміщення для медиків мобільної бригади. На сьогодні ми вже провели вакцинацію у два етапи, 209 співробітників отримали щеплення, дехто – журналісти люди відповідальні – зробив це не чекаючи, самостійно.
Стосовно нюансів вакцинації «по-укрінформівськи»: ми склали графік, щоб першими щеплення отримали журналісти, які працюють на стрічці новин, і фотокореспонденти.
Ще на початку пандемії ми, згідно з рекомендаціями Кабміну, перейшли, де це було можливо, на дистанційну роботу. Тих, чия присутність в офісі була необхідною, спочатку привозили машинами, потім люди користувалися перепустками на громадський транспорт. Для кожного співробітника ми закупили маски, дезінфікуючі засоби, рукавички. Плюс поставили на вході до Укрінформу дезінфікувальну кабіну. Коли в Києві була червона зона, проводили пресконференції онлайн, зараз дотримуємося під час масових заходів в агентстві всіх рекомендацій щодо соціальної дистанції.
Хворі, на жаль, були, є й зараз, але загалом, завдяки нашим заходам, Укрінформ досить спокійно пройшов цей період. Будемо сподіватися, що вакцинація допоможе справитися і з наступними «хвилями» ковіду.
Резюме: проблем із тим, щоби пом’якшити вплив пандемії не лише на окремих людей, а й на цілі колективи – наразі не існує. Це питання відповідальності – людей і менеджменту. Робіть висновки.
Оксана Гавриленко, Київ