Як подільські майстри одягають Європу з Америкою
Зайнятися швейною справою хмельницьких підприємців свого часу спонукав потужний речовий ринок обласного центру. Сюди за покупками з’їжджалися не лише жителі інших міст, а й держав. І сьогодні місцевим брендам уже успішно вдається витісняти імпортований одяг, адже їхні вироби пошиті з якісного матеріалу та відповідають примхливим тенденціям моди. Хмельницький нині є одним із лідерів за кількістю виробників одягу в Україні. Місцеві бренди роблять акцент на якості й докладають максимум зусиль, аби їхні вироби були конкурентними, вишуканими і практичними.
Як розпочати бізнес з одного верстата й за 5 років стати європейським лідером із виробництва мережива – нам розповіли успішні хмельницькі швейники.
ВІД РЕЧОВОГО РИНКУ – ДО МОДНИХ БРЕНДІВ
Швейна галузь нині – один із брендів Хмельницького. Місцеве вбрання презентують на українських та закордонних виставках, а у виробників постійно зростає кількість іноземних клієнтів.
«На території нашого міста у 1990-х роках був один із найпопулярніших речових ринків України, який відвідували жителі інших міст і країн. Спочатку всі товари завозили туди з Китаю й Туреччини. Наші підприємці зрозуміли, що частину речей можна виробляти в місті й почали будувати маленькі цехи, де, замінюючи імпортований одяг, шили власний, а це було швидше, якісніше і дешевше», – розповідає начальник управління економіки Хмельницької міської ради Оксана Новодон. Спочатку все відбувалося хаотично, не зовсім, так би мовити, маркетингоорієнтовано, але з часом виробники почали розробляти власні бренди, враховувати тенденції розвитку галузі. Тепер вони можуть конкурувати на ринку із сильними брендами, адже не просто копіюють іноземні аналоги, а створюють свої зразки продукції, каже пані Оксана.
За її словами, зараз у місті працює 191 підприємство із пошиття одягу (юрособи). А ще ж є багато фізичних осіб-підприємців, тож загальна кількість таких виробників сягає кількох тисяч. У Хмельницькому шиють весь асортимент вбрання – від білизни до верхнього одягу. Кадри для швейної галузі готують два місцеві училища та кафедра дизайну Хмельницького національного університету.
І тепер хмельницький одяг продають не лише в Україні, а й за кордоном. Найбільше його експортують у США, Німеччину, Японію, Великобританію, Францію, Італію, Іспанію, Нідерланди, Китай, Канаду, Бельгію, Австрію, Корею, Австралію. «Закордон сприймає хмельницьких виробників прекрасно через хороше співвідношення ціни та якості», – пояснює Оксана Новодон.
Найбільше зорієнтовані на експорт виробники весільних і вечірніх суконь, одяг яких належить до преміум-сегменту (до цього ж сегменту відносять білизну бренду «Ajour»). Щороку хмельницькі бренди представляють своє вбрання на Kyiv Fashion. А у 2019 році виробники суконь та білизни навіть презентували свої лінійки одягу на показі в «Українському домі» в Парижі. Через пандемію коронавірусу перенесли проведення подібних виставок у Японії та Великобританії. Шкода: такі заходи значно розширюють експортний потенціал місцевих швейників.
КУПУЙ МОДНЕ, ХМЕЛЬНИЦЬКЕ
Розвитку індустрії одягу в Хмельницькому сприяють 2 програми підтримки легкої промисловості, які фінансуються з міського бюджету. Це – часткове відшкодування відсоткових ставок за кредитами і 50% вартості участі в ярмарково-виставкових заходах в Україні та за кордоном. Окрім цього, в місті розробили проєкт «Купуй хмельницьке», спрямований на підтримку місцевих виробників та щороку проводять фешн-фестиваль «МоДні» з показом одягу.
Але й самі підприємці дарма погоди з моря не чекають. Місцеві швейники почали об’єднуватися заради спільного розвитку. У місті 2 роки тому створили 2 швейні кластери – виробників весільного та жіночого одягу. Адміністратор кластеру виробників жіночого одягу та власник компанії «Bessa» Борис Горшков розповідає, що до об’єднання увійшли 12 компаній, які обмінюються досвідом, беруть участь у виставках та фестивалях.
«У нас спільні стандарти якості, ми вимагаємо від його учасників зареєстровану торгову марку, дотримання визначених етичних принципів. Ми намагаємося дистанціюватися від звичайного ринку, щоб виділитися якісним одягом і готові представляти його на різних майданчиках, у тому числі міжнародних, та разом розвиватися, – розповідає Горшков. – Розраховую, що кількість учасників кластеру зросте, як мінімум, до 30 і туди увійдуть також фотографи, дизайнери, стилісти, постачальники». А ще якби в Україні налагодили виробництво якісних тканин – справи пішли б угору, каже Горшков. Тут не проти шити з української сировини, але в нас її поки не виробляють. Тож нині Хмельницький налагоджує співпрацю з Туркменістаном і Туреччиною щодо поставки тканин для місцевих виробників.
ІНОЗЕМНІ НАРЕЧЕНІ В ХМЕЛЬНИЦЬКОМУ МЕРЕЖИВІ
Аби побачити швейну галузь ізсередини, мене запросили на виробничі потужності єдиного виробника мережива для весільних суконь в Україні ТОВ «WD Textile».
Керівник цеху Василь Мазур проводить екскурсію підприємством. Проходимо поміж верстатами, які наносять візерунки на мереживо. Захоплено спостерігаю, як на білій основі поступово з’являються ніжні малюнки, що згодом прикрасять весільну сукню якоїсь нареченої. Найбільше вражає процес створення делікатного візерунку з бісеру.
Трохи далі від обладнання за столами працюють жінки з великими полотнами мережива. Як пояснює керівник цеху, вони вручну перевіряють всі вироби, виправляють недоліки, які допускають механізми, аби результат став досконалим. Спеціалізуються винятково на виробництві весільного мережива і працюють 5-й рік. А все почалося з однієї машинки, яка стояла у розібраному вигляді, й трьох працівників. «Ми її склали й почали вчитися самостійно виготовляти мереживо. Зараз у нас працює вже 9 верстатів, ми розробили близько тисячі малюнків для мережива і продаємо продукцію по всьому світу. Маємо клієнтів у США, Польщі, Італії», – говорить Василь Мазур. Шиють із цього мережива свої весільні сукні й 5 хмельницьких брендів.
Взагалі компанія «WD Textile» виникла, коли українські виробники весільного одягу зіштовхнулися з проблемами поставки мережива з Китаю і Тайваню та шукали альтернативу. Імпортна сировина йшла занадто довго, що не дозволяло своєчасно виконати замовлення або взагалі їх зривало. Тепер «WD Textile» – один з найбільших у Європі виробників весільного мережива. Окрім мережив, виготовлених на верстатах, користуються попитом і такі, до яких додають ручну вишивку: ця техніка зараз популярна. Керівник цеху всіляко нахвалює якість продукції. Якщо коротко – окрім закордонних наречених у хмельницьке мереживо вже одягалися, наприклад, телеведуча Катя Осадча та балерина Катерина Кухар для програми «Танці з зірками».
Деякі види мережив, без перебільшення, унікальні. Щось хмельницькі майстри запозичують, модифікуючи на свій лад, але іноді хтось із клієнтів надає власні ескізи. Дизайнери малюють візерунки вручну, а потім їх оцифровують і запускають у виробничий процес.
«Після послаблень карантину зросла кількість замовлень, бо люди хочуть одружуватися. Крім того, у нас з’явилося багато нових клієнтів, адже збільшуємо асортимент мережива. Ми зручні для Європи, бо, так би мовити, на місці й виготовляємо мереживо невеликими партіями. Найближчим часом встановимо 2 машинки і замовили ще 4. Плануємо побудувати ще одне приміщення», – розповідає керівник цеху про перспективи розвитку.
ЩОТИЖНЯ – 3-4 НОВИНКИ
Хмельницька компанія «Bessa» свої вироби називає одягом щасливих. Тут шиють жіночий одяг. Я на підприємство потрапила у другій половині дня, побачила практично весь виробничий процес – від крою до фасування в упаковку вже готових виробів.
Борис Горшков розповідає, що тривалий час жив за кордоном, де вивчав ефективні практики швейного бізнесу. Їх тепер реалізує на своєму виробництві. У Туреччині, наприклад, запозичив систему організації текстильного виробництва і безперервного контролю якості. Відтак «Bessa» контролює якість одягу на кожному етапі, починаючи із придбання тканин. Пошиттям кожної окремої моделі, наприклад, сукні, там займається лише одна людина. Компанія також реалізує практики Європи та Казахстану щодо маркетингових стратегій і роботи з колективом.
Одяг бренду «Bessa»«Виготовляємо весь асортимент одягу, починаючи від базового – футболок, боді, та завершуючи верхнім вбранням. Намагаємося, аби цей асортимент був дуже лаконічним», – розповідає. Партнери, які з ТМ співпрацюють, не мають великих торгових площ, тому треба робити асортимент повним, але дуже обмеженим за кількістю, аби покупці одразу бачили в магазині свої речі (наприклад, 2-3 кольори однієї сукні). Готують і популярні нині капсульні колекції – тобто в гардероб можна взяти 5-6 речей і з них буде можливість сформувати 15-20 образів – романтичних, ділових, щоденних. Ще б пак: дизайнери компанії слідкують за тенденціями моди. У кожній моделі бренду відображені 2-3 модні тренди, завдяки чому все вбрання повністю актуальне. Щотижня видають 3-4 новинки одягу!
Борис Горшков запевняє, що його працівники отримують вищу зарплату, аніж на інших аналогічних підприємствах Хмельницького. Але й вимоги до їхньої роботи – теж вищі. В результаті одяг бренду вже носили героїні телешоу «Холостяк», бандуристка Марина Круть. Шати від хмельницьких майстрів сьогодні купують у США, Італії, Болгарії та Англії й обмежуватися цими ринками в компанії не хочуть. Так, виробники з обласного центру України мислять широко і дбають про перспективу у великому й у дрібному. За модою стежать не менш ревно, аніж конкуренти десь в Італії чи Швеції. «Цього сезону дуже актуальні шкіра, стібані речі. Кольори – бірюзовий, зелений і блакитний, бо 2022-й буде роком блакитного тигра – і в постачальників тканин уже зараз дефіцит цього кольору. У найближчий місяць, коли масово підуть теплі речі, популярність матимуть прості базові сукні. Далі – новорічні сукні блакитного та спокійних кольорів із розрізами на грудях і плечах», – ділиться наостанок пан Борис модними тенденціями сезону.
Ірина Чириця
Фото автора, надані Хмельницькою міською радою, «WD Textile» та «Bessa»